Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ateisti, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
17.07.2014 |

Olen ymmärtänyt, että palstalla on paljon uskovia, joten vaihteeksi ateisti ilmoittautuu. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:49"]Mitä laitat ruuaksi tänään? *haukotus*

[/quote]

En ole kiihkouskovainen ja fiksu olen kyllä. En vaan jaksa näitä itsensäkorostamisketjuja, oli aiheena sitten usko, usko(nnot)tomuus, raha, asema, yms.

Oletko mielestäsi kovinkin fiksu, kiihkouskovainen?

[/quote]

Vierailija
62/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:59"]Oletko (tai voisitko kuvitella olevasi) parisuhteessa uskovaisen kanssa? Jutteletko ylipäänsä mielelläsi uskonasioista vai eikö juuri kukaan tuttavasti edes tiedä ateimistasi?

[/quote]

Olen, puolisoni on uskova. Ei meillä ole mitään vaikeuksia sovittaa maailmankuviamme yhteen, itse asiassa ne ovat lähes samanlaiset. Hän ei ota kirkon opetuksia kirjaimellisena totuutena vaan suhtautuu Raamattuun nimenomaan vertauskuvallisena kertomuskokoelmana. Ero ajatusmaailmoissamme on vain siinä, että hän uskoo Jeesuksen olleen olemassa (mikä on ihan mahdollista) ja hän uskoo Jumalan olleen maailmankaikkeuden synnyttänyt voima.

Nautin uskonasioista keskustelusta siinä missä mistä tahansa filosofiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlitko joulua, pääsiäistä..? 

Vierailija
64/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:59"]Oletko (tai voisitko kuvitella olevasi) parisuhteessa uskovaisen kanssa? Jutteletko ylipäänsä mielelläsi uskonasioista vai eikö juuri kukaan tuttavasti edes tiedä ateimistasi?

[/quote]

Olen, puolisoni on uskova. Ei meillä ole mitään vaikeuksia sovittaa maailmankuviamme yhteen, itse asiassa ne ovat lähes samanlaiset. Hän ei ota kirkon opetuksia kirjaimellisena totuutena vaan suhtautuu Raamattuun nimenomaan vertauskuvallisena kertomuskokoelmana. Ero ajatusmaailmoissamme on vain siinä, että hän uskoo Jeesuksen olleen olemassa (mikä on ihan mahdollista) ja hän uskoo Jumalan olleen maailmankaikkeuden synnyttänyt voima.

[/quote]

Jeesus on ollut olemassa. on yhtä fakta kuin vaikka jupiterin olemassaolo.

Vierailija
65/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi kääntyä uskoon ja lopetti vastaamasta

Vierailija
66/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:04"]

Juhlitko joulua, pääsiäistä..? 

[/quote]

Miksi ateisti ei viettäisi näitä juhlia? Näiden juhlien perusta on paljon kauempana kuin Jeesuksessa, tai kristinuskossa ylipäätään. Varsinkin Suomessa.

Vierailija
67/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:43"]

Et siis uskoisi jumalaan vaikka siitä olisi täysin luotettava tieteellinen näyttö? Eikö tuo ole ihan yhtä "fiksua" kuin satuolentoihin uskominen?

[/quote]

Jos jumala olisi tieteellisesti todistettu, niin uskoisin siihen yhtälailla kuin muihinkin tieteellisesti todistettuihin asioihin. Käytännössä yksi tutkimus (vrt. ruotsalaisten julkaisuja 'sipsit tappavat' ja 'kokikseen kuolet') ei yleensä riittäisi todistamaan mitään faktaksi.
Jumalaa ei kuitenkaan kukaan ole todistanut olemassaolevaksi, mikä onkin paradoksaalisesti yksi uskovaisten suurimmista keinoista pitää "Hänet" elossa. Ei nyt mennä siihen, että pidätte vanhoja kertomuksia (siihen aikaan kun ei vielä osattu värittää tarinoita) luotettavina lähteinä nykyiselle maailmanmenolle.

PS. Henkilökohtaisesti en sulje pois, etteikö maailmamme voisi olla luonut jokin voimakkaampi, älykkäämpi olento, jota emme edes pysty ymmärtämään. Lähtökohtaisesti pidän kuitenkin todennäköisempänä, että olemme täällä sattuman suomana, ja syntymisellemme tai mahdolliselle sukupuutollemme ei ole mitään määräävää tekijää.

Vierailija
68/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:08"]

[/quote]

Kyllä ja epäilemättä viisas mies, todennäköisesti Egyptin-vuosinaan tutustui Aton-kulttiin ja siltä pohjalta uudelleenkuvitteli juutalaisten herkkähipiäisestä heimojumalasta rakastavan isähähmon, jonka taholta ei tarvitse pelätä mitään vaan voi luottavaisin mielin elää normaalielämää. Uskonnontyrkyttäjiin ja raamatunpaukuttajiin suhtautui kuin nykyajan ateistit.

(Ei ap.)

Vierailija
69/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäyksenä, 28 ei ole ap.

Vierailija
70/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:40"]Olen ymmärtänyt, että palstalla on paljon uskovia, joten vaihteeksi ateisti ilmoittautuu. Haluatko kysyä minulta jotain?

[/quote]Mitä mieltä reikistä?

Vierailija
71/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:23"]

Ja lisäyksenä, 28 ei ole ap.

[/quote]

Eikä 27 :)

Vierailija
72/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien tutkimusteni mukaan ateismi on vain kiertoilmaisu homoudelle ja kommunismille. Mitä puoluetta äänestät?

Vierailija
73/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:00"]Mihin turvaudut elämässäsi jos menetät kaiken ja olet suuressa hädässä? Eikö olis lohdullista kun olis jokin mihin vois aina luottaa ja turvautua suurimmankin hädän ja tuskan keskellä?

[/quote]

Minullahan on. Kun kuolen, tiedän palautuvani osaksi kiertokulkua, tiedän atomieni muuntuvan osaksi jotakin muuta, maata tai merta tai muita eliöitä. Se on minusta erittäin lohdullinen ajatus.

Vierailija
74/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:36"]

Omien tutkimusteni mukaan ateismi on vain kiertoilmaisu homoudelle ja kommunismille. Mitä puoluetta äänestät?

[/quote]

LoL :D Toinen ateisti vastaa, että äänestän vihreitä (eli varmaan sun mielessä kommareita), mutta valitettavasti en ole homo :) Yleisesti ottaen ateistit äänestänevät kaikkia muita puolueita paitsi KD:ja. Osa varmaan jättää Soinin (ja hänen äänekkään katolisuutensa) vuoksi äänestämättä PerSuja.

Vierailija
75/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:49"]Mitä laitat ruuaksi tänään? *haukotus*

[/quote]

En ole kiihkouskovainen ja fiksu olen kyllä. En vaan jaksa näitä itsensäkorostamisketjuja, oli aiheena sitten usko, usko(nnot)tomuus, raha, asema, yms.

Oletko mielestäsi kovinkin fiksu, kiihkouskovainen?

[/quote]

[/quote]

Kertoo paljon, että neutraali aiheesta keskustelu on sinusta itsensäkorostamista ja saa sinut noin pahasti puolustuskannalle.

Vierailija
76/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:04"]Juhlitko joulua, pääsiäistä..? 

[/quote]

Tietenkin juhlin, eiväthän ne alun perin kristillisiä juhlia olekaan.

Vierailija
77/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa ei ole. Asiasta ei ole kiistattomia todisteita.

Vierailija
78/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:40"]Olen ymmärtänyt, että palstalla on paljon uskovia, joten vaihteeksi ateisti ilmoittautuu. Haluatko kysyä minulta jotain?

[/quote]Mitä mieltä reikistä?

[/quote]

Olen kokeillut. Mukavaa oli mutta pohjautuu täysin itsesuggestioon ja psykologiaan.

Vierailija
79/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:36"]Omien tutkimusteni mukaan ateismi on vain kiertoilmaisu homoudelle ja kommunismille. Mitä puoluetta äänestät?

[/quote]

Vaihtelee vaaleista toiseen. Kommunisteja en ole koskaan äänestänyt, vasemmistoliittoa kyllä pari kertaa. Homokaan en ole, bi kylläkin.

Vierailija
80/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap, kun tultiin sun tontille toikkaroimaan :) -27 & 35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi