Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ateisti, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
17.07.2014 |

Olen ymmärtänyt, että palstalla on paljon uskovia, joten vaihteeksi ateisti ilmoittautuu. Haluatko kysyä minulta jotain?

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matt. 10:

37. Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38. ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
39. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

Vierailija
22/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Kor.6:9,10

9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuk. 13:

23. Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
24. "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
25. Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.
26. Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
27. Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'
28. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.
29. Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.
30. Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."

Vierailija
24/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:26"]En ole ap. Olen ateisti. En toitota näkemystäni kellekään, mutta jos joku kysyy, vastaan rehellisesti. Kuulun kirkkoon, koska siitä on minulle enemmän hyötyä kuin haittaa. En usko Jumalaan. Jeesus on saattanut olla historiallinen henkilö, mutta asia on minulle yhdentekevä. Jos käyn häissä, ristiäisissä tms. laitan kädet ristiin rukouksen ajaksi ja laulan virret, vaikkei se merkitse minulle mitään. En halua herättää huomiota. Lapseni on kastettu kirkon jäseneksi. Olen sitä mieltä, että kun kuolen, minusta ei jää jäljelle kuin mätänevä ruumis. Tietoisuus katoaa kuolinhetkellä.

En välitä siitä mihin muut uskoo, kunhan eivät tuputa uskoaan minulle. En myöskään ole kiinnostunut väittelemään kenenkään kanssa uskonasioista. Olen kertonut vanhemmilleni, etten usko Jumalaan. Heille asia on yhdentekevä, niin kauan kuin kuulun kirkkoon ja elän niinkuin "normaalit" ihmiset.

Olen täysin heteroseksuaalinen.

[/quote]

Täällä toinen lähes samankaltainen. Kirkosta olen eronnut enkä laita käsiä ristiin rukouksen ajaksi. En myöskään sano ääneen uskontunnustusta tai Isä Meidän -rukousta.

Vierailija
25/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:54"]

Lisäystä vielä kirkkoon kuuluvalta ateistilta. Tottakai juhlin kaikki tärkeät kirkolliset juhlapyhät. Ei nykyään kovinkaan moni pääsiäisenä tai jouluna muistele Jeesusta. Voin jopa käydä joulukirkossa jos huvittaa. Se että uskoo johonkin tai on uskomatta, ei estä tekemästä asioita jotka liittyvät jollain tavalla uskontoon. Ateismi tarkoittaa pelkästään sitä, ettei usko Jumalan olemmassaoloon. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että noudattaa kulttuurisia perinteitä, joihin Suomessa kuuluvat monet kirkolliset juhlat ja pyhät.

[/quote]

Ateismi tarkoittaa sitä, ettei usko minkään jumalan olemassaoloon. Siksi ateisti ei myöskään kirjoita jumalaa isolla kirjaimella, paitsi lauseen alussa.

[/quote]

Kirjoitan myös Vishnun isolla, vaikka en häneenkään usko.

Vierailija
26/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 15:03"]

Te, joiden mielestä ateisti ei sais juhlia joulua, juhannusta tai pääsiäistä, niin kerrotteko että miksi?

[/quote]

Ei ole kukaan sanonut ettei sais juhlia..kysyttiin vain että juhliiko. Voin kysyä myös sinulta että juhlitko joulu ja pääsiäistä?

[/quote]

Kyllä, juhlin. Ihan jo siksikin, että (kuten sanottu jo noin 64 kertaa) juhannuksen, joulun ja pääsiäisen taustat menevät paljon kauemmas kuin kristinuskoon tai Jeesukseen. Ennemminkin pitäisi kysyä uskiksilta, että miksi juhlivat kesäpäiväntasauksia tai talvipäivänseisauksia jne.

[/quote]

Joulu ja juhannus ovat esikristillisiä juhlapäiviä jotka perustuvat muinaiseen auringonpalvontaan, eli ateistin ei kuuluisi edes silläkään perusteella, että eivät ole kristillisiä juhlia alunperin juhlia näitä tasauksia ja seisauksia yms. Mutta tämä on hiusten halkomista. Itse olen agnostikko. 

[/quote]

Joulua on vietetty talvipäivänseisauksen aikaan ja vuoksi. Eli pimeimpään, synkimpään ja ahdistavimpaan aikaan on haluttu tuoda valoa ja juhlaa. Iloittu siitä, että kyllä tämä taas voitoksi ja valoksi muuttuu. Eikö valoa saa juhlistaa palvomatta sitä? Eikö aurinkoa saa ihastella, sen lämpöä rakastaa ja sen vaikutuksesta ihmismieleen nauttia ilman että ryhtyy uskonnolliseksi? Lisäksi jouluun on yhdistynyt maatalousvuoden päättymisen juhla. 

Juhannuksen alkuperäinen merkitys on ollut juhlistaa sitä valoisaa aikaa, kesää, kun aurinko vihdoin on korkeimmillaan. Edelleen, valosta nauttimiseen ei tarvita jumaluskoa, oli se sitten Ra, Jahve tai Ukko?

[/quote]

Toki voi juhlistaa ilman jumaluskoa jos siltä tuntuu, mutta jumaluskoinen historia noilla juhlapäivillä joka tapauksessa on. 

[/quote]

On jumalauskoinen historia, mutta ei suinkaan kristillinen tai esikristillinen, kuten aluksi väitit.

ohis

Vierailija
27/134 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun muslimit tulevat hakemaan sinua tapettavaksi, niin haetko turvaa/apua kristityiltä? M40

Vierailija
28/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap. Olen ateisti. En toitota näkemystäni kellekään, mutta jos joku kysyy, vastaan rehellisesti. Kuulun kirkkoon, koska siitä on minulle enemmän hyötyä kuin haittaa. En usko Jumalaan. Jeesus on saattanut olla historiallinen henkilö, mutta asia on minulle yhdentekevä. Jos käyn häissä, ristiäisissä tms. laitan kädet ristiin rukouksen ajaksi ja laulan virret, vaikkei se merkitse minulle mitään. En halua herättää huomiota. Lapseni on kastettu kirkon jäseneksi. Olen sitä mieltä, että kun kuolen, minusta ei jää jäljelle kuin mätänevä ruumis. Tietoisuus katoaa kuolinhetkellä.

En välitä siitä mihin muut uskoo, kunhan eivät tuputa uskoaan minulle. En myöskään ole kiinnostunut väittelemään kenenkään kanssa uskonasioista. Olen kertonut vanhemmilleni, etten usko Jumalaan. Heille asia on yhdentekevä, niin kauan kuin kuulun kirkkoon ja elän niinkuin "normaalit" ihmiset.

Vierailija
29/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä ateisti ei sais juhlia joulua, juhannusta tai pääsiäistä, niin kerrotteko että miksi?

[/quote]

Ei ole kukaan sanonut ettei sais juhlia..kysyttiin vain että juhliiko. Voin kysyä myös sinulta että juhlitko joulu ja pääsiäistä?

Vierailija
30/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:26"]

En ole ap. Olen ateisti. En toitota näkemystäni kellekään, mutta jos joku kysyy, vastaan rehellisesti. Kuulun kirkkoon, koska siitä on minulle enemmän hyötyä kuin haittaa. En usko Jumalaan. Jeesus on saattanut olla historiallinen henkilö, mutta asia on minulle yhdentekevä. Jos käyn häissä, ristiäisissä tms. laitan kädet ristiin rukouksen ajaksi ja laulan virret, vaikkei se merkitse minulle mitään. En halua herättää huomiota. Lapseni on kastettu kirkon jäseneksi. Olen sitä mieltä, että kun kuolen, minusta ei jää jäljelle kuin mätänevä ruumis. Tietoisuus katoaa kuolinhetkellä.

[/quote]

Täh? Sä oot ateisti ja kuulut silti kirkkoon?? Millaset vanhemmat vaatii lastaan kuulumaan kirkkoon pakolla??

Vierailija
31/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:53"]Kuvitteletko olevasi jotenkin "erinomainen" kun et usko satukirjaan. Muita parempi, hienompi, viisaampi ja arvokkaampi jotta voi ylenkatsoa muita sekä antaa niin yleviä sekä korkealentoisia vastauksia. Jotka olet kopioinut ateistien raamatusta miten vastata uskoville.

[/quote]

Ainakin viisaampi kuin satukirjoihin uskovat idiootit.

[/quote]

Ettekö te ateistitkin joudu uskomaan asioihin, esim. siihen ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Eihän sitä ole todistettu eikä kukaan tiedä, joten eikö se siinä tapauksessa ole uskoa?

[/quote]

Sekoitat nyt kaksi asiaa toisiinsa: sen ettei usko jumalolentoihin ja sen ettei usko mihinkään. Jokainen elää elämänsä pääasiassa uskomusten varassa, eikä ateismi tarkoita samaa kuin nihilismi tai paranoidisuus.

Vierailija
32/134 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:38"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, juhlin. Ihan jo siksikin, että (kuten sanottu jo noin 64 kertaa) juhannuksen, joulun ja pääsiäisen taustat menevät paljon kauemmas kuin kristinuskoon tai Jeesukseen. Ennemminkin pitäisi kysyä uskiksilta, että miksi juhlivat kesäpäiväntasauksia tai talvipäivänseisauksia jne.

Vierailija
33/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:36"]

Omien tutkimusteni mukaan ateismi on vain kiertoilmaisu homoudelle ja kommunismille. Mitä puoluetta äänestät?

[/quote]

LoL :D Toinen ateisti vastaa, että äänestän vihreitä (eli varmaan sun mielessä kommareita), mutta valitettavasti en ole homo :) Yleisesti ottaen ateistit äänestänevät kaikkia muita puolueita paitsi KD:ja. Osa varmaan jättää Soinin (ja hänen äänekkään katolisuutensa) vuoksi äänestämättä PerSuja.

[/quote]

Onkos Soini katolinen?

Vierailija
34/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsepa yksi asia, jolla aukottomasti pystyt todistamaan, ettei mitään Jumalaa tai muuta korkeampaa voimaa ole olemassa. Jospa aloittaisimme tähdistä: Sinäkö ne olet paikalleen ripustanut?

Vierailija
35/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:53"]Kuvitteletko olevasi jotenkin "erinomainen" kun et usko satukirjaan. Muita parempi, hienompi, viisaampi ja arvokkaampi jotta voi ylenkatsoa muita sekä antaa niin yleviä sekä korkealentoisia vastauksia. Jotka olet kopioinut ateistien raamatusta miten vastata uskoville.

[/quote]

Ainakin viisaampi kuin satukirjoihin uskovat idiootit.

[/quote]

Ettekö te ateistitkin joudu uskomaan asioihin, esim. siihen ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Eihän sitä ole todistettu eikä kukaan tiedä, joten eikö se siinä tapauksessa ole uskoa?

[/quote]

Sekoitat nyt kaksi asiaa toisiinsa: sen ettei usko jumalolentoihin ja sen ettei usko mihinkään. Jokainen elää elämänsä pääasiassa uskomusten varassa, eikä ateismi tarkoita samaa kuin nihilismi tai paranoidisuus.

[/quote]

Kiitos selvennyksestä! 

Vierailija
36/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 01:42"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 14:36"]

Omien tutkimusteni mukaan ateismi on vain kiertoilmaisu homoudelle ja kommunismille. Mitä puoluetta äänestät?

[/quote]

LoL :D Toinen ateisti vastaa, että äänestän vihreitä (eli varmaan sun mielessä kommareita), mutta valitettavasti en ole homo :) Yleisesti ottaen ateistit äänestänevät kaikkia muita puolueita paitsi KD:ja. Osa varmaan jättää Soinin (ja hänen äänekkään katolisuutensa) vuoksi äänestämättä PerSuja.

[/quote]

Onkos Soini katolinen?

[/quote]

On.

Vierailija
37/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 01:49"]Mainitsepa yksi asia, jolla aukottomasti pystyt todistamaan, ettei mitään Jumalaa tai muuta korkeampaa voimaa ole olemassa. Jospa aloittaisimme tähdistä: Sinäkö ne olet paikalleen ripustanut?

[/quote]

Eiköhän todistustaakka ole sinulla. Yleensä nimenomaan jonkin asian olemassaolo pyritään todistamaan, ei sen olemattomuus.

Vierailija
38/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea raamattu kannesta kanteen, ennen kuin puhuu satukirjasta. Tai samaistuu muiden ateistien tai agnostikkojen näkemykseen. Kaverinikin on ateisti, vaikkei koskaan ole kääntänyt raamatun sivuakaan auki.

Vierailija
39/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2014 klo 03:13"]Kannattaa lukea raamattu kannesta kanteen, ennen kuin puhuu satukirjasta. Tai samaistuu muiden ateistien tai agnostikkojen näkemykseen. Kaverinikin on ateisti, vaikkei koskaan ole kääntänyt raamatun sivuakaan auki.

[/quote]

Ei ateismin edellytys sentään ole jonkin tietyn uskontokunnan tekstien lukeminen.

Vierailija
40/134 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:49"]

Olen aina hämmentynyt siitä, miten paljon satukirjaan tälläkin palstalla on..ennemminkin haluaisin kysyä heiltä! t. toinen ateisti

[/quote]

Katsos kun se ei ole meille pelkkä satukirja. Siksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi