Miksi Suomessa on sellainen kulttuuri, että asiakkaiden pitäs nöyristellä
kaupan kassaa?
Ihme juttu, kun vähän väliä on juttua mediassa, kuinka ärsyttäviä asiakkaat voi olla kaupan kassan, tori myyjän tms. lentoemännän mielestä.
Tyyliin: "Näin käyttäydyt, jos haluat ola hyvä asiakas"
Eikös sen pitäs olla niinku toisin päin????
Että kaupan kassan pitäs miettiä, miten olla hyvä asiakaspalvelija?
Jotenkin niin tyypillistä suomalaista palvelukulttuuria, että asiakaspalvelijat nipottaa ja narisee asiakkaista koko ajan. Ne kuitenkin sen rahan tuo pöytään ja maksaa sen palkan sille työntekijälle.
Kommentit (110)
Kokeilinpa yksi kerta piruuttani, että en tervehdi ensin...eipä sanonut kumpikaan mitään sen ostokerran yhteydessä, ei kassa edes loppusummaa. Seuraavalla kerralla sitten toistin tämän, mutta en laittanutkaa korttia vaan odotin, että kassa sanoo summan...reklamaatio laitin menemään ja sen jälkee ole tervehdyksen saanut.
HERRANJUMALA! Itse asiakaspalvelu ammatissa ja kyllä ottaa päähän kun asiakkaat luulevat olevansa maailman napa, aina oikeassa. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!! Mua aina vaan naurattaa kun asioin tollasten tumpeloitten kanssa. :D
Pula-aikana, siis jopa 1960-luvulle saakka, kauppa oli kunkku ja asiakas alamainen. Tavaraa oli niukasti, joten asiakkaan piti olla iloinen kun edes jotakin sai. Silloin syntyi kauppoihin ylimielinen asenne, josta pieniä jälkiä näkyy vieläkin. Ravintoloissa tämä korostui erityisesti, kun jo sisään pääseminen saattoi olla kova suoritus.
No en ruokakaupassa odota mitään erityistä myyjältä sillä eihän hän ehdi kun jonossa on paljon asiakkaita.
Se kyllä harmittaa kun maksan kalliin harrastusmaksun lapselle ja sille ei saa katetta. Harrastusryhmän vetäjä ei osaa olla lasten kanssa ja tekee työtä hampaat irvessä. Pahimmillaan tuhoaa innostuksen lapselta harrastukseen. Silloin koen, että on unohdettu, että MINÄ MAKSAn saadakseni tietyn tasoista opetusta tai ohjausta. Harrastusryhmän vetäjät kohtelevat monesti vanhempia ylimielisesti ja alentuvasti.
Tekis mieli sanoa että pikemminkin päinvastoin! :o joskus myyjänä on oltava niin varpaillaan, että... Mitä saa tehdä ja sanoa ja mistä sitten tuleekin risuja ihan kunnolla. Nimimerkillä eräs mies haukkui vitun huoraks, kun en suostunut myymään hänelle alkoholia (oli aivan ympäripäissään) ja tämän pullantuoksuinen rouva laittoikin mun käytöksestä ja ärsyttävästä ulkonäöstä sitten mun pomolle palautetta :) että joo,varo asiakas, sinua tarkkaillaan ja nöyristelekin ihan kunnolla!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]
HERRANJUMALA! Itse asiakaspalvelu ammatissa ja kyllä ottaa päähän kun asiakkaat luulevat olevansa maailman napa, aina oikeassa. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!! Mua aina vaan naurattaa kun asioin tollasten tumpeloitten kanssa. :D
[/quote]
Siinäpä sitte työttömänä naureskelet. Nettiostokset on hurjassa kasvussa ja esim. somessa tieto huonosta palvelusta leviää nopeastikin. Yt-neuvottelua neuvottelujen perään ja irtisanomisia ja asiaskaspalvelut ulkoistetaan ulkomaille.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:46"]
Mitä sitten kun olet asiakaspalvelija ja käy vaikka näin. Esimerkki elävästä elämästä.
M: Huomenta! Maistuisiko kahvi tai tee?
A: Otan kahvia.
M: Laitanko mukaan maitoa tai sokeria?
A: Joo.
M: Laitanko molempia?
A: No EI kun maitoa vaan.
M: Ja tässä maitokahvi, olkaapa hyvä.b *leveä hymy*
A: *hiljaisuus*
Näin käy ihan joka päivä, joka lennolla missä tapaan suomalaisia. Olen aivan kuin ilmaa, minuun ei välttämättä oteta katsekontaktia, minua ei tervehditä, ei kiitetä. Se ei tunnu kivalta. Se oikeastaan tuntuu aika tylsältä ja siksi suomalainen erottuu joukosta vaikka kuinka yrittäisi piiloutua.
Kai kyse on heikosta itsetunnosta tai yksinkertaisesti tapojen puutteesta ja sosiaalisen kanssakäymisen perustaitojen puutteesta. Minusta tuollaiset "näin olet hyvä asiakas" ovat ihan mielenkiintoista luettavaa. En tietenkään odota nöyristelyä, mutta ihan normaalit "hei", "kiitos" ja "ole hyvä" riittäisivät.
[/quote]
Mun on oikeesti todella vaikeaa uskoa et tää on totta. Että joka päivä ja joka lento.. Ei edes tervehditä? Kyllä mä käyn kaupassa ja aina edessä oleva tervehtii ja sanoo kiitos. Mulle ne ainakin tulee niin luonnostaan, että tuntuu että niitä vahingossa lipasauttelee silloinkin kun ei pitäis :-D Tuskin se lentokone on sen kummoisempi paikka? Eikö sua oikeesti kiitetä? Vaikuttaa liioittelulta...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]
[/quote]
Kuten huomaa, sulla on kuitenkin noi käytöstavat hallussa...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]HERRANJUMALA! Itse asiakaspalvelu ammatissa ja kyllä ottaa päähän kun asiakkaat luulevat olevansa maailman napa, aina oikeassa. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!! Mua aina vaan naurattaa kun asioin tollasten tumpeloitten kanssa. :D
[/quote]
JA lisätäkseni kyllä kauöat ovat ymmärtäneet palveöu kulttuurin. Palvelua korostetaan, asiakas aina oikeessa, asiakkaallw annetaan aina periksi koska tärkein on tyytyväinen asiakas. Hirveä hinta kilpailu, halvalla pitää saada ja täydellinen palvelu kaupanpäälle= kyllä on liikkeet/yrittäjät ajettu ahtaalle. NYKYÄÄN menee vielä niin että kaupasta haetaan palvelu ja otetaan tuotteen nimi ylös ja tilataan netti kaupasta halvemmalla. Eli se joka väittää että asiakkaan pitäisi nöyristellä niin ei kyllä tiedä asioista yhtään mitään. Kyllä se nikn päin on että yrittäjät möyristelevät ja koittavat pärjätä muuten asiakkaat äänestävät aika nopeasti jaloillansa. Kilpailu on isoa.
Mitä sitten kun olet asiakaspalvelija ja käy vaikka näin. Esimerkki elävästä elämästä.
Näin käy ihan joka päivä, joka lennolla missä tapaan suomalaisia. Olen aivan kuin ilmaa, minuun ei välttämättä oteta katsekontaktia, minua ei tervehditä, ei kiitetä. Se ei tunnu kivalta. Se oikeastaan tuntuu aika tylsältä ja siksi suomalainen erottuu joukosta vaikka kuinka yrittäisi piiloutua.
Kai kyse on heikosta itsetunnosta tai yksinkertaisesti tapojen puutteesta ja sosiaalisen kanssakäymisen perustaitojen puutteesta. Minusta tuollaiset "näin olet hyvä asiakas" ovat ihan mielenkiintoista luettavaa. En tietenkään odota nöyristelyä, mutta ihan normaalit "hei", "kiitos" ja "ole hyvä" riittäisivät.
[/quote]
Kuule...sinä olet töissä ja saat siitä palkan. Enempää et minulle merkitse. Ihan sama tuleeko sinulle pahamieli tai jotain. Yksikertaisesti ei kiinosta, ei mitään sen enempää.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]
[/quote]
Siinäpä sitte työttömänä naureskelet. Nettiostokset on hurjassa kasvussa ja esim. somessa tieto huonosta palvelusta leviää nopeastikin. Yt-neuvottelua neuvottelujen perään ja irtisanomisia ja asiaskaspalvelut ulkoistetaan ulkomaille.
[/quote]
Lueppa lisäykseni ja kirjoitukseni nettikaupasta. Olen asiakaspalvelun amattilainen ja työssäni hyvä. Asiakkaana miettisinkin että mitä haluan tukea suomalaista kivijalka kauppaa vai ulkomaisia nettikauppoja.
Ei tarvitse nöyristellä, mutta ei tarvitse myöskään käyttäytyä kuin omistaisi koko kaupan. Myyjät eivät voi sille mitään, että kaupassa on jonoa, "kun minun nyt on päästävä kassalle kun jätski sulaa", pyydä tänne joku toinen kassa (nyt ainakin meidän kaupassa mennään erittäin pienellä miehityksellä ja se näkyy jonoissa). ei se myyjälle huutaminen tuo hänelle kykyä jakautua kahdeksi, vaikka joskus niin toivoisikin.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]
[/quote]
[/quote]
Lueppa lisäykseni ja kirjoitukseni nettikaupasta. Olen asiakaspalvelun amattilainen ja työssäni hyvä. Asiakkaana miettisinkin että mitä haluan tukea suomalaista kivijalka kauppaa vai ulkomaisia nettikauppoja.
[/quote]
Kyllä se vaan on niin, että asiakkaana minun pitää joka sentti laskea ja ostan sielä mistä halvemmalla ja helpoimalla saan, enkä paljoa tunteile esim. sinun työpaikkasi puolesta. Ammatinvalinta kysymys.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]
Ei tarvitse nöyristellä, mutta ei tarvitse myöskään käyttäytyä kuin omistaisi koko kaupan. Myyjät eivät voi sille mitään, että kaupassa on jonoa, "kun minun nyt on päästävä kassalle kun jätski sulaa", pyydä tänne joku toinen kassa (nyt ainakin meidän kaupassa mennään erittäin pienellä miehityksellä ja se näkyy jonoissa). ei se myyjälle huutaminen tuo hänelle kykyä jakautua kahdeksi, vaikka joskus niin toivoisikin.
[/quote]
Minähän omistan! Minä päätän mihin rahani vien ja jos kerta toisensa jälkeen esim. joudun jonottamaan menen muualle.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se vaan on niin, että asiakkaana minun pitää joka sentti laskea ja ostan sielä mistä halvemmalla ja helpoimalla saan, enkä paljoa tunteile esim. sinun työpaikkasi puolesta. Ammatinvalinta kysymys.
[/quote]
Turha sitten itkeä kun kaupat menevät nurin ja palvelua ei enään saa. :) Valtion kassassakin rupww näkymään kun ostokset tehdään ulkomailta= joka vaikuttaa myös lopulta sinuun :) AINIIN tosiaan olet varmaan jo lukenut kaupanalan YT- neuvotteluista. TOSIAAN se olet sinä joka maksat kun makaan työttömånä kotona :)))))))!!!!!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:14"]
[/quote]
"Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!"
Siis ymmärsinkö oikein, että tämä myyjän kuvailema käytös on sun mielestä ihan ok, koska sun "pitää laskea joka sentti"? Miten tää senttien laskeminen estää noudattamasta normaaleja käytöstapoja?
Tuo yksi kommentti tiivistää kaiken suomalaisesta itseriittoisuudesta: en välitä tuleeko sulle paha mieli vai ei. Olet töissä ja saat palkkaa siitä.
Vastenmielisintä ihmisissä on juuri tuollainen piittaamaton ylimielisyys ja huonoilla köytöstavoilla ylpeily! Missään muualla ei sellaista käytöstä pidetä normaalina.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:04"]
[/quote]
Mun on oikeesti todella vaikeaa uskoa et tää on totta. Että joka päivä ja joka lento.. Ei edes tervehditä? Kyllä mä käyn kaupassa ja aina edessä oleva tervehtii ja sanoo kiitos. Mulle ne ainakin tulee niin luonnostaan, että tuntuu että niitä vahingossa lipasauttelee silloinkin kun ei pitäis :-D Tuskin se lentokone on sen kummoisempi paikka? Eikö sua oikeesti kiitetä? Vaikuttaa liioittelulta...
[/quote]
Pyydettiin esimerkkiä, minä annoin sen. Liioittelua? Voit kysyä joltain kollegaltani, he ovat nähneet paljon kansallisuuksia ja osaavat varmasti luonnehtia monien eri kulttuurien pääpiirteitä. Poikkeuksia tietenkin on ja ne vahvistavat säännön. Etkö välitä miltä minusta tuntuu? Tiedän sen oikein hyvin, olethan The Asiakas eikä sinunlaisesi tarvitse ottaa huomioon muita.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:20"]
Tuo yksi kommentti tiivistää kaiken suomalaisesta itseriittoisuudesta: en välitä tuleeko sulle paha mieli vai ei. Olet töissä ja saat palkkaa siitä.
Vastenmielisintä ihmisissä on juuri tuollainen piittaamaton ylimielisyys ja huonoilla köytöstavoilla ylpeily! Missään muualla ei sellaista käytöstä pidetä normaalina.
[/quote]
Bullseye! T: Kakkonen
Kysytäänpä toisin päin: millä tavoin asiakkaan sitten pitäisi nöyristellä?