Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa on sellainen kulttuuri, että asiakkaiden pitäs nöyristellä

Vierailija
16.07.2014 |

kaupan kassaa?

Ihme juttu, kun vähän väliä on juttua mediassa, kuinka ärsyttäviä asiakkaat voi olla kaupan kassan, tori myyjän tms. lentoemännän mielestä.

Tyyliin: "Näin käyttäydyt, jos haluat ola hyvä asiakas"

Eikös sen pitäs olla niinku toisin päin????

Että kaupan kassan pitäs miettiä, miten olla hyvä asiakaspalvelija?

Jotenkin niin tyypillistä suomalaista palvelukulttuuria, että asiakaspalvelijat nipottaa ja narisee asiakkaista koko ajan. Ne kuitenkin sen rahan tuo pöytään ja maksaa sen palkan sille työntekijälle.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:20"]

Tuo yksi kommentti tiivistää kaiken suomalaisesta itseriittoisuudesta: en välitä tuleeko sulle paha mieli vai ei. Olet töissä ja saat palkkaa siitä.

Vastenmielisintä ihmisissä on juuri tuollainen piittaamaton ylimielisyys ja huonoilla köytöstavoilla ylpeily! Missään muualla ei sellaista käytöstä pidetä normaalina.

[/quote]

Missä vika?! Mistä opitaan esimerkistä. Kuluttamaan tottunut sukupolvi teki meistä itsekkäitä kusipäitä! Ei minua kiinnosta saanko palvelua tai vastaavaa. Enemmän työpaikka yhteiskunnalle maksaa kuin työtön.

Vierailija
42/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:20"]

Tuo yksi kommentti tiivistää kaiken suomalaisesta itseriittoisuudesta: en välitä tuleeko sulle paha mieli vai ei. Olet töissä ja saat palkkaa siitä.

Vastenmielisintä ihmisissä on juuri tuollainen piittaamaton ylimielisyys ja huonoilla köytöstavoilla ylpeily! Missään muualla ei sellaista käytöstä pidetä normaalina.

[/quote]

Missä vika?! Mistä opitaan esimerkistä. Kuluttamaan tottunut sukupolvi teki meistä itsekkäitä kusipäitä! Ei minua kiinnosta saanko palvelua tai vastaavaa. Enemmän työpaikka yhteiskunnalle maksaa kuin työtön.

[/quote]

Ja tämän väitteen perustat? Kaupan alalta työpaikat alas ja suomi säästää vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]

Ja tämän väitteen perustat? Kaupan alalta työpaikat alas ja suomi säästää vai?

Vierailija
44/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mä vähän luulen, että lehtien toimittajat vaan luulevat keksineensä uuden näkökulman, ja siksi noita asiakkuus-juttuja on viime aikoina läjääntynyt lehtiin.

Sinänsä niiden suma minustakin on vähän huvittava, kun aika laajalti suomalaisia moititaan lähinnä siitä, että emme osaa vaatia kunnon palvelua. Äänestämme jaloillamme sen sijaan, että jo paikan päällä esittäisimme naamatusten kritiikkiä, jos myyjä on tyly ja ylimalkainen.

Toki, molemmilta osapuolilta pitäisi löytyä käytöstavat ja kohteliaisuutta. Mutta tosi on, että siinä on toinen se, joka maksaa viulut. Ja se ei ole se myyjä...

Vierailija
45/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vanhempani eivät kasvattaneet minusta itsekästä kusipäätä! En usko että sinustakaan sellaista toivottiin, kun olit vielä pieni tähtisilmä pallero.

Iloinen sydän kaunistaa kasvot, opetti mummoni. Kohteliaisuus on ilmaista, neuvoi isä. Äitini piti kunnia-asiana esiintyä aina ystävällisesti ja miellyttävästi kaikille, jopa puliukolle joka tuli pyytämään markkaa. Se johtui siitä että hän oli niin miellyttävä ihminen. Saman mallin haluan antaa omille lapsilleni. Puhuinpa sitten ministerin tai kassan kanssa.

Vierailija
46/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]

HERRANJUMALA! Itse asiakaspalvelu ammatissa ja kyllä ottaa päähän kun asiakkaat luulevat olevansa maailman napa, aina oikeassa. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!! Mua aina vaan naurattaa kun asioin tollasten tumpeloitten kanssa. :D

[/quote]

Siinäpä sitte työttömänä naureskelet. Nettiostokset on hurjassa kasvussa ja esim. somessa tieto huonosta palvelusta leviää nopeastikin. Yt-neuvottelua neuvottelujen perään ja irtisanomisia ja asiaskaspalvelut ulkoistetaan ulkomaille. 

[/quote]

Lueppa lisäykseni ja kirjoitukseni nettikaupasta. Olen asiakaspalvelun amattilainen ja työssäni hyvä. Asiakkaana miettisinkin että mitä haluan tukea suomalaista kivijalka kauppaa vai ulkomaisia nettikauppoja.

[/quote]

Kyllä se vaan on niin, että asiakkaana minun pitää joka sentti laskea ja ostan sielä mistä halvemmalla ja helpoimalla saan, enkä paljoa tunteile esim. sinun työpaikkasi puolesta. Ammatinvalinta kysymys.

[/quote]

Turha sitten itkeä kun kaupat menevät nurin ja palvelua ei enään saa. :) Valtion kassassakin rupww näkymään kun ostokset tehdään ulkomailta= joka vaikuttaa myös lopulta sinuun :) AINIIN tosiaan olet varmaan jo lukenut kaupanalan YT- neuvotteluista. TOSIAAN se olet sinä joka maksat kun makaan työttömånä kotona :)))))))!!!!!

[/quote]

Mihin minä palveluja tarvitsen ja miten ulkomailta ostaminen tulee vaikuttamaan minuun...Pääoma on jo nyt suomen suurin vientituote. Verkko-ostoistakin verot jää suomeen....Ja meinaatko, että et nyt yhtään syö kuormasta. Työtönkin tuottaa tällä yhteiskunnalle enemmän kuin esim. matalapalkainen kaupan kassa.

Vierailija
47/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen torimyyjänä työskennellyt 14-vuotiaasta saakka ja nämä viisi kesää ovat saaneet minut vihaamaan ihmisiä.

Saan joka päivä kokea huonoa käytöstä (ei tervehditä, puhutaan töykeään & ala-arvoiseen sävyyn, huudellaan, valitetaan naurettavista asioista jne). Suurin osa näistä henkilöistä on 40-60-vuotiaita. Nuoret osaavat AINA käyttäytyä.

Tietysti mukaan mahtuu ihania ihmisiä, mutta ikävä kyllä yksi törkeä asiakas pahoittaa helposti mielen, mikä taas vaikuttaa omaan mielialaan.

Huonolla käytöksellä saa minulta huonompaa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
48/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko tässä joku laajempi kansalliseen itsetuntoon liittyvä juttu taustalla, viimeinkin nöyrä metsäsuomalainen on löytänyt tavan hieman kohottaa surkeaa itsetuntoaan käyttäytymällä huonosti esim. asiakaspalvelijoita kohtaan... Asiakas on Kuningas! Sama näkyy muuallakin, esim. liikenteessä se joka antaa tietä on "hävinnyt". 

Ollaan pääsääntöisesti ainakin puoleksi landelta joka iikka eikä osata elää kaupungeissa toiset huomioon ottaen kun mentaliteetti edelleen periytyy sieltä kylänraitilta. Toki tämä käytöstapojen puute ei vaivaa kaikkia, ainoastaan nämä pahimmat junttipullat kokevat saavansa pienen voiton jättäessään kiitos ja anteeksi sanomatta. Ihmiset joilla jo on itsetunto kohdillaan ei tarvitse tuohon alentua.

Vierailija
49/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:32"]

[/quote]

[/quote]

Vanhempani eivät kasvattaneet minusta itsekästä kusipäätä! En usko että sinustakaan sellaista toivottiin, kun olit vielä pieni tähtisilmä pallero.

Iloinen sydän kaunistaa kasvot, opetti mummoni. Kohteliaisuus on ilmaista, neuvoi isä. Äitini piti kunnia-asiana esiintyä aina ystävällisesti ja miellyttävästi kaikille, jopa puliukolle joka tuli pyytämään markkaa. Se johtui siitä että hän oli niin miellyttävä ihminen. Saman mallin haluan antaa omille lapsilleni. Puhuinpa sitten ministerin tai kassan kanssa.

[/quote]

Minulle taas opetettiin, että nöyristelyllä ja kiitoksilla ei elä. Sympatia yms on läheisiä varten ja ihminen on arvoton, jos siitä ei hyödy tavalla tai toisella. Rikkaassa perheessä ei ollut varaa tunteiluun.

Vierailija
50/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]

HERRANJUMALA! Itse asiakaspalvelu ammatissa ja kyllä ottaa päähän kun asiakkaat luulevat olevansa maailman napa, aina oikeassa. Kaikki pitää saada nyt ja heti. Palauttaa kaupapan käytettyjä tavaroita, rahoja takaisin kuukausien päästä kun nettikaupasta löytynyt halvempi yms. Eivät jaksa sekuntiakaan odottaa. Monella ei mitään käytöstapoja!!!!! Mua aina vaan naurattaa kun asioin tollasten tumpeloitten kanssa. :D

[/quote]

Siinäpä sitte työttömänä naureskelet. Nettiostokset on hurjassa kasvussa ja esim. somessa tieto huonosta palvelusta leviää nopeastikin. Yt-neuvottelua neuvottelujen perään ja irtisanomisia ja asiaskaspalvelut ulkoistetaan ulkomaille. 

[/quote]

Lueppa lisäykseni ja kirjoitukseni nettikaupasta. Olen asiakaspalvelun amattilainen ja työssäni hyvä. Asiakkaana miettisinkin että mitä haluan tukea suomalaista kivijalka kauppaa vai ulkomaisia nettikauppoja.

[/quote]

Kyllä se vaan on niin, että asiakkaana minun pitää joka sentti laskea ja ostan sielä mistä halvemmalla ja helpoimalla saan, enkä paljoa tunteile esim. sinun työpaikkasi puolesta. Ammatinvalinta kysymys.

[/quote]

Turha sitten itkeä kun kaupat menevät nurin ja palvelua ei enään saa. :) Valtion kassassakin rupww näkymään kun ostokset tehdään ulkomailta= joka vaikuttaa myös lopulta sinuun :) AINIIN tosiaan olet varmaan jo lukenut kaupanalan YT- neuvotteluista. TOSIAAN se olet sinä joka maksat kun makaan työttömånä kotona :)))))))!!!!!

[/quote]

Mihin minä palveluja tarvitsen ja miten ulkomailta ostaminen tulee vaikuttamaan minuun...Pääoma on jo nyt suomen suurin vientituote. Verkko-ostoistakin verot jää suomeen....Ja meinaatko, että et nyt yhtään syö kuormasta. Työtönkin tuottaa tällä yhteiskunnalle enemmän kuin esim. matalapalkainen kaupan kassa.

[/quote]

Palvelu on aika laaja käsite, sitä et taida ymmärtää. Käytät jokapäiväisessä elämässäsi monenlaisia palveluita. Kyllä huomaa ettet tajua näistä asioista yhtään mitään! En rupea edes väittelemään noin typeriä argumentteja vastaan. :D

Vierailija
51/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole huomannut tuollaista kulttuuria. Mutta minä lähtökohtaisesti kunnioitan lähimmäisiäni ja kohtelen heitä aina miellyttävästi, joten saan aina iloista ja hyvää palvelua takaisin. Ehkä ap sinunkin kannattaisi kokeilla tätä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
52/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:34"]

Olen torimyyjänä työskennellyt 14-vuotiaasta saakka ja nämä viisi kesää ovat saaneet minut vihaamaan ihmisiä.

Saan joka päivä kokea huonoa käytöstä (ei tervehditä, puhutaan töykeään & ala-arvoiseen sävyyn, huudellaan, valitetaan naurettavista asioista jne). Suurin osa näistä henkilöistä on 40-60-vuotiaita. Nuoret osaavat AINA käyttäytyä.

Tietysti mukaan mahtuu ihania ihmisiä, mutta ikävä kyllä yksi törkeä asiakas pahoittaa helposti mielen, mikä taas vaikuttaa omaan mielialaan.

Huonolla käytöksellä saa minulta huonompaa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

[/quote]

Niinpä. Itsekin peilaan myyjän käytöstä, jos ei tervehdystä tai kiitosta tule niin metsä vastaa kun sinne huutaa. 

Vierailija
53/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ap olet useita kertoja ennenkin tehnyt tällaisen aloituksen. Etkö ole vieläkään oppinut hymyilemään ja sanomaan päivää sille myyjälle?

Vierailija
54/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:32"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minulle taas opetettiin, että nöyristelyllä ja kiitoksilla ei elä. Sympatia yms on läheisiä varten ja ihminen on arvoton, jos siitä ei hyödy tavalla tai toisella. Rikkaassa perheessä ei ollut varaa tunteiluun.

[/quote]

Nyt menee asiat iloisesti sekaisin. Sympatia ei ole yhtä kuin hyvät käytöstavat. Hyvät käytöstavat eivät ole yhtä kuin tunteilu. Se, että näet ihmisen arvottomana on sitten hieman suurempi ongelma johon ihan oikeasti voi saada apuakin.

Vierailija
55/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:32"][quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 15:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Palvelu on aika laaja käsite, sitä et taida ymmärtää. Käytät jokapäiväisessä elämässäsi monenlaisia palveluita. Kyllä huomaa ettet tajua näistä asioista yhtään mitään! En rupea edes väittelemään noin typeriä argumentteja vastaan. :D

[/quote]

Kun et enää pystynyt vastaamaan haukut typeräksi jne. Kukin kykyjensä mukaan. 

Vierailija
56/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin nuorena kaksi kesää marketin kassalla ja olin vähällä muuttua kyyniseksi. Ei siellä näkynyt nöyristelyä eikä monilla asiakkailla edes niitä kaikkein alkeellisimpia peruskäytöstapoja. Ajattelin heikoimpana hetkenäni, että jos aikuisena oleminen on noin ällöttävää, kuolen mieluummin nuorena. Onneksi uskoani ihmisarvoiseen aikuisuuteen pönkittivät omat ihanat vanhempani ja näiden tuttavat, joiden kanssa ihmettelimme usein asiaa. Joku heistä oli sitä mieltä, että ehkä ahdistuneet ihmiset purkavat pahan olonsa ruoan hinnoista ja ostoksilla olon stressaavuudesta kassatyöntekijään, koska eivät tavallaan edes hahmota että hän on ihan oikea ihminen eikä koneen jatke.

Lapsissa tämä näkyi herttaisena: kerran yksi vakioasiakkaan pikkupoika kiersi kehää rantapyyhkeeni ympärillä, kunnes uskaltautui lopulta kysymään: "Miten sä oot tänne rannalle joutunut?" Luuli varmaan ressukka, että nukumme yötkin kassakoneiden takana.

Vierailija
57/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:36"]

kaupan kassaa?

Ihme juttu, kun vähän väliä on juttua mediassa, kuinka ärsyttäviä asiakkaat voi olla kaupan kassan, tori myyjän tms. lentoemännän mielestä.

Tyyliin: "Näin käyttäydyt, jos haluat ola hyvä asiakas"

Eikös sen pitäs olla niinku toisin päin????

Että kaupan kassan pitäs miettiä, miten olla hyvä asiakaspalvelija?

Jotenkin niin tyypillistä suomalaista palvelukulttuuria, että asiakaspalvelijat nipottaa ja narisee asiakkaista koko ajan. Ne kuitenkin sen rahan tuo pöytään ja maksaa sen palkan sille työntekijälle.

[/quote]

ammattiliittojen takia

Vierailija
58/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 14:56"]

[/quote

Tässä juuri oiva esimerkki kaupantyöntekijöiden asenteesta tupeloita kohtaan. En usko monen palauttavan käytettyjä tavaroita. Suurempi ongelma on se, että kaupasta saa niin usein viallista tavaraa.

Vierailija
59/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaat käytöstavat kuuluvat molemmille osapuolille. Teillä saatanan junteilla ei olisi mitään asiaan keskieurooppaan, olisitte asiakkaita tai asiakaspalvelijoita.

Vierailija
60/110 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalveluammatissa olen kyllä kohdannut kaikenlaisia pissipääasiakkaita. Haukutaan kaikki ruoat kun ei löydy sen parinkymmenen lämpimän ruoan joukosta just sitä omaa lempparia. Huudetaan ja laitetaan vihaista palautetta jos en voi poistua tiskin takaa palvelemaan juuri tätä asiakasta (pitkä jono), jolla ei ole edes vuoronumeroa. 'Päivää!' tervehdykseen saa vastaukseksi 'pottumuusia' eikä kertaakaan katsota silmiin tai hymyillä. Meidän käsketään hävetä, kun kaupassa on nii n kallista (myyjänähän toki päätän itse kaikki hinnat) ja suututaan jos salaateista ei saa koristeita päältä. Laatikkoruoista pitäisi kaivaa keskeltä vuokaa se 'hyvännäköinen osa' ja kun sitä ei saa niin vastaukseksi saa 'et oo helvetti tosissas'. Suurin osa asiakkaista on aivan ihania, mutta valitettavasti ne hapannaamat jäävät päivän päätteeksi parhaiten mieleen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi