HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html
2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.
Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.
Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.
No ei tasa ole sama koulutustaso! Sairaanhoitaja on amk-koulutus. Sitäpaitsi jäteautonkuljettajien palkka on PAREMPI kuin sairaanhoitajilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.
Lääkärit tappelee yhtä paljon. Huono ilmapiiri johtuu AINA huonosta johtamisesta: hierarkian, autoritöärinen johtamiskulttuuri, tiedon saanti huonoa, suosikki- järjestelmät, kyykyttäminen, työvuorot. Ihan tutkittua tietoa.
Hierarkiaan on aivan turha vedota. Ei ole veronmaksajan syy, että hoitajan pomo on lääkäri. Hoitajan pomo on lääkäri siksi, koska lääkäri päättää hoidosta ja tekee määräykset. Ylilääkäri se on osastonhoitajankin pomo. Jos hoitaja ei halua työskennellä lääkärin määräysvallan alaisena, opiskelkoot lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä näitä enää kannattaa jauhaa? Hoitajilla on huono palkka, ja tulee aina olemaan. Ei se muuksi muutu vaikka maailman tappiin asiasta kiisteltäsiin. Alalle ei enää tule uusia juurikaan. Sellaisia jotka pysyisivät vielä perehdytyksen jälkeenkin, kun heille valkenee mitä heiltä odotetaan. Yksi toisensa jälkeen irtisanoutuu. Konkareistakin. Sitten kun hoitajat loppuu, ne vaan loppuu. Ei enää jaksa kiinnostaa. Teen vielä toistaiseksi työtä niin kauan kun jaksan. Sitten vaan lopetan. Yksinkertaista. T. Yksi sairaanhoitaja joka ei jaksa enää valittaa
Haha, koulutuspaikkoja on jopa lisätty ja täynnä ne ovat. Kyllä varma työ kiinnostaa nuoria, ja hoitajien alanvaihtoprosentti on paljon pienempi kuin väestöllä keskimäärin.
Enköhän tiedä paremmin kun ihan aitiopaikalta näen mitä ympärillä tapahtuu. Koulutuspaikat muuten ei kerro mitään. Selvitä moniko oikeasti valmistuu. Selvitä myös moniko niistä valmistuneista tekee sairaanhoitajantyötä vielä kahden vuoden kuluttua valmistumisesta.
Nojaa, opettajana yhdessä isoimmista sairaanhoitajia kouluttavista oppilaitoksista saatan jotain tästä tosiaan tietää. Keskeyttämismäärät ovat matalampia kuin muissakin koulutusohjelmissa. Hakijoita on ihan reilusti enemmän mitä otetaan sisään, hakijoiden laatu on pääosin todella hyvää.
Nuoria kiinnostaa varma työ, halutaan taloudellinen pohja kuntiin, että voidaan toteuttaa unelmia. Nuoret ovat fiksuja, ja ymmärtävät sen, että kannattaa yrittää opiskella varma ammatti, jos se yhtään omalta tuntuu.
Alanvaihtajia ei - kuten useampikin tässä ketjussa on maininnut - ole hoitoalalla edes niin paljon kuin keskimäärin koko väestössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v. alalla ja sitten riitti. Sh peruspalkka lienee n. 2600e tällä hetkellä. Siihen lisät päälle. Jos verrataan insinöörin palkkaan niin pitää verrata peruspalkkoja ILMAN LISIÄ. Kaikki sh:t eivät tee kolmivuorotyötä. Ennen alanvaihtoa tein virka-aikaa viimeiset vuodet ja palkka oli lisien kanssa n. 2800e/kk. Käteen jäin n. 1900e/kk! Paljonkohan on keskimääräisen AMK insinöörin palkka 15v. uran jälkeen? Tuskin 2800e.
No entä AMK tradenomit? Osa heistä istuu kaupan kassalla ja saa paljon vähemmän. Sitäkin tehdään nykyään iltaisin, viikonloppuisin ja jopa öisin. Kaikille ei riitä monilla aloilla niitä rahakkaita töitä, tai edes oman alan töitä ja sitten ollaan jollain muulla alalla esim varastossa, kaupassa tai siivoamassa, vaikka on korkeakoulutus ja ehkä myös iso opintolaina päällä.
No anteeks vaan mutta se on ihan omaa tyhmyyttä, että hankkii turhan tutkinnon. Kaupan kassalle kun voi mennä ihan ilman mitään papereita. Sairaalaan ei. Ja on siinä se vastuukin vähän erilaista.
Kauppoihin ei niin vain mennä, kaikki hakijat ei pääse. Osa työttömistä hyllyttää kaupoissa tavaroita työmarkkinatuella 518 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä, lisäksi opiskelijoille riittää 20 työtuntia viikossa ja heidät voi laittaa tekemään ilta- ja viikonloppuvuoroja, jolloin on enemmän asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä näitä enää kannattaa jauhaa? Hoitajilla on huono palkka, ja tulee aina olemaan. Ei se muuksi muutu vaikka maailman tappiin asiasta kiisteltäsiin. Alalle ei enää tule uusia juurikaan. Sellaisia jotka pysyisivät vielä perehdytyksen jälkeenkin, kun heille valkenee mitä heiltä odotetaan. Yksi toisensa jälkeen irtisanoutuu. Konkareistakin. Sitten kun hoitajat loppuu, ne vaan loppuu. Ei enää jaksa kiinnostaa. Teen vielä toistaiseksi työtä niin kauan kun jaksan. Sitten vaan lopetan. Yksinkertaista. T. Yksi sairaanhoitaja joka ei jaksa enää valittaa
Haha, koulutuspaikkoja on jopa lisätty ja täynnä ne ovat. Kyllä varma työ kiinnostaa nuoria, ja hoitajien alanvaihtoprosentti on paljon pienempi kuin väestöllä keskimäärin.
Alalle opiskelevien määrä on vähentynyt. Oppilaitokset tottakai ottaa paikat täyteen opiskelijoita, koska rahoitus tulee tuota kautta Opiskelija- aines vaan nyt on semmoista että osan niistä.ei pitäisi hoitajan töitä tehdä. Ja toivon, että osa ei edes valmistu. Mm päihdetaustaa, mt- ongelmia yms. Mutta kun ovat opiskelupaikan saaneet, niin poiskaan et saa jos eivöt itse eroa
Tämä. Olen jo paljon aikaisemmin ihmetellyt, miten päihdetaustalla tai rikosrekisterillä voi opiskella hoitajaksi. Jos on ollut päihderiippuvuus, niin miten voit päivittäin työskennellä lääkkeiden ja myös niiden päihdyttävien lääkkeiden parissa? Nuhteeton tausta kyllä pitäisi tuohon työhön olla, mutta nykyään kuka vaan näköjään kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v. alalla ja sitten riitti. Sh peruspalkka lienee n. 2600e tällä hetkellä. Siihen lisät päälle. Jos verrataan insinöörin palkkaan niin pitää verrata peruspalkkoja ILMAN LISIÄ. Kaikki sh:t eivät tee kolmivuorotyötä. Ennen alanvaihtoa tein virka-aikaa viimeiset vuodet ja palkka oli lisien kanssa n. 2800e/kk. Käteen jäin n. 1900e/kk! Paljonkohan on keskimääräisen AMK insinöörin palkka 15v. uran jälkeen? Tuskin 2800e.
No entä AMK tradenomit? Osa heistä istuu kaupan kassalla ja saa paljon vähemmän. Sitäkin tehdään nykyään iltaisin, viikonloppuisin ja jopa öisin. Kaikille ei riitä monilla aloilla niitä rahakkaita töitä, tai edes oman alan töitä ja sitten ollaan jollain muulla alalla esim varastossa, kaupassa tai siivoamassa, vaikka on korkeakoulutus ja ehkä myös iso opintolaina päällä.
Monestako hengestä he ovat vastuussa vuoronsa aikana? Eivät ne lääkärit siellä osastolla patsastele niissä tehtävissä vaan ne kuuluvat hoitajille.
Nyt kun suunnitellaan, että yksityisen käynneistä ei saa enää kela-korvausta niin sitten terveydenhuolto vasta pulassa on. Monella ei ole varaa maksaa koko käyntiä yksityisellä, mutta osa käyntimaksusta on ollut. Nyt he sitten hakeutuvat julkiselle.
Se kelakorvaus on minimaalinen. Ei varmasti siitä jää kellään lääkärikäynti kiinni.
Kela-korvaus on minun yksityisellä lääkäriasemallani n. 30% laskusta.
Huomaa myös, että toimeentulotukea haettaessa vain julkisen puolen lääkärikäynnit ja siellä määrätyt reseptilääkkeet otetaan huomioon.
Taas nähdään helsinkiläisten osaaminen,
hesalaisuus ilmeisesti tuhoaa aivosoluja.
Jotkut täällä on epäilleet että esim. koronapotilaat tai sähköpotkulautailijat olisivat nyt päivystystä tukkimassa. Ei, vaan pääosin vanhat ja seassa nuoremmatkin lämpöuupuneet ihmiset on se lisäkuorma, jota on sen normaali potilasvirran päälle, mistä vielä selvittäisiin jotenkin.
Eikä esim. niitä vanhoja ihmisiä voi syyllistää etteivät juo tarpeeksi tms. Siellä on kotihoidossa kuumissa kerrostaloasunnoissa todella huonokuntoisiakin ihmisiä, jotka ei edes itse pysty hakemaan juotavaa hanasta, vaan ovat sen armoilla miten kotihoito käy syöttämässä ja juottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.
Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.
Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin.
Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!
Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.
Lapsikorotusten kanssa voi olla esim. 800€ netto/kk, kuten minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tasa ole sama koulutustaso! Sairaanhoitaja on amk-koulutus. Sitäpaitsi jäteautonkuljettajien palkka on PAREMPI kuin sairaanhoitajilla!
Itse olen ollut AMK-tutkinnolla tekemässä sairaalassa samoja töitä kuin osastonsihteeri, mutta en saanut palkkaa, olin työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko palkkataso yllätyksenä? Kannattais opetella googlaamaan ennen kuin hakeutuu alalle.
Mikä sun pointti on? Haluaisitko, ettei kukaan enää hakeutuisi alalle?
Tai jos mielestäsi töihin päästyään ei saa koskaan toivoa enempää palkkaa, pidä sama mielessä silloin kun itselläsi tekee mieli palkankorotusta. Yritysten johtajillekaan ei pitäisi koskaan antaa yhtään enempää kuin ensimmäisen kerran töihin pääsivät.
Sairaanhoitajan palkkahan on hyvä verrattuna ja suhteutettuna suomalaisen keskiansioon. Moneen muuhun matalapalkka-alaan, jolla tehdään myös vuorotyötä, verrattuna palkka on oikein hyvä ja töitä on paljon tarjolla.
Sen sijaan lähihoitajilla palkka ei ole niin hyvä ja sitä tulisi mielestäni nostaa. Kuinka moni näistä kesän helleaallon sairastuttamista olisi ehkäistävissä, jos lähihoitajia olisi enemmän esim vanhustenhoidossa ja huolehtimassa riittävästä nesteytyksestä ja vanhusten yleiskunnosta?
Jotenkin älyllisesti epärehellistä verrata palkkatasoa matalapalkka-aloihin. Miksi juuri niihin pitäisi verrata?
Niin no, nythän HUSeeraajilla viimeiset mahdollisuudet saada asiat juntturaan ennen kuin SOTE-sotkijat astuvat puikkoihin!🤪
Ja koska näiden palkat ova pienet, niin pyörittävät siinä sivubisneksenä hautaustoimistoja 🤑💀!
Minä jouduin menemään Malmin päivystykseen akuutin asian takia kuukausi sitten aamutuimaan. Olin ainoa potilas ainakin tunnin ajan, sitten tuli kaksi muuta potilasta. Pääsin siis suoraan saamaan apua. Silloin ei vielä ollut näin kuuma.
Miksi julkinen puoli ei tälläisessa tilanteessa osta palvelua yksityiseltä jossa olisi varmasti kapasiteettia? Kyllä rahaa löytyy Italiaan lahjotettavaksi mutta ei Suomalaisten hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.
Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.
Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin.
Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!
Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.
Minä olen saanut 2 lapsen kanssa 660 ja korotusta ei saa enää neljännestä lapsesta eli puhutko bruttosummasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja nythän hoitajat on loppumassa. Tälläkin palstalla näkee alan arvostuksen: eikö hoitajat vois pitää kesälomansa lokakuussa, alennetaan hoitajan palkkaa niin saadaan lisäkäsiä, kun ei yhtään haluta enää tukea pönöttävää valtion leipää, säädetään pakkolaki niin että resursssipulassa voidaan kutsua lomalta töihin jne. Mua ei huvittanut enää yhtään olla moisten työnantajien, potilaiden ja omaisten nöyryytettävänä. Siksipä toimin nykyään ihan muussa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille paremmat työolot. Pitää palkata ennemmän hoitajia töihin!
Kukaan ei halua hoitaa potilaita. Muuta ei voi tehdä kuin vähentää potilaiden määrää eli priorisoida.
Kyllä haluaa jos työolot ja palkka on kohdallaan. Nyt jotakin on pielessä.
Itse olen töissä yksikössä, jossa vaihtuvuus on suurta: vuoden sisällä palkattu 18- hoitajaa, joista puolet kohta lähteneet. Syy: huono johtaminen, eivöt kestä/ jaksa vuorotyötä ( yötyö), eivät osaa töitä , eivätkä halua opetella. Hommat "kaatuu" meidän konkareiden käsiin, joilla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin jäädä, kun ei ole mahdollista lähteä mihinkään.
Tässä yksi syy miksi etenkin nuoret lähtevät muihin töihin: pitäisi olla valmis osaaja heti koulusta tultuaan tai olet huono hoitaja jota katsotaan kieroon kuten sinäkin kautta rantain sanoit ("eivät osaa töitä"). Ei kai niitä heti voi osata! Alalla ei ole minkäänlaista oppimisrauhaa, uuteen asiaan ei ehdi perehtymään, ohjeita ei ole vaan pitäisi tietää koska marjattahan mainitsi jotain kaksi viikkoa sitten. Tuo ei-osaa alkaa jo harjoitteluaikana, jossa pitäisi saada opetella.
Muut asiat tulivatkin jo: vuorotyö on oikeasti raskasta ja henkilömitoitukset liian tiukkoja joten kaikki ku see jos pari perehdytettävää.
Jos puolet jengistä lähtee, niin vika on yleensä työssä.
.
Kuule. Perehtyminen (teet työtä perehdyttäjän kanssa) kestääneillä 6 viikkoa, jonka jälkeen asteittain lisäksi yhteensä vuoden. Perehtymiseen on kirjallinen suunnitelma, josta köy ilmi, että mitä pitää missäkin vaiheessa perehtymistä osata. Ohjaajan ja kirjallisenogjelman+ nettikurssi lisäksi jossa on mm kaikki kirjalliset ohjeet perehtyä köy simulaatio- opetuksissa taitopajoissa, luennoilla ja suorittaa nettikursseja.
Osasta vaan ei ole noihin hommiin, ja loputtomasti ei voi perehdyttää. Joskus pitää otta se vastuu ja alkaa tekemään työtä. Kysyä saa jaaina neuvotaan, mutta osa selvästi yrittää kiertää niitä vaikeampia hommia ja yrittää vedota sitten siihen, kun ei osaa . Entäs sitten, kun tämätapahtuu la- su välisenä yönä klo 3 japaikalla olet sinä ja kaksi semmoista jotka ei osaa kun ei iitsi opetella, ja sinä olet kiinni huonokuntoisesta potilaassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko ansiosidonnaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Johtuu helteestä, mikä on hellehullujen mielestä niin ehanaa! Tästä pitää heidän mukaansa nauttia, vaikka joutuisit päivystykseen, niin pitää nauttia hampaat irvessä.
Hullua porukkaa!
Tämä on niin totta! Vaikka mitä on yritetty(tuulettimet, juomia, suihkuja, vaatetus) niin molemmat, siis molemmat, mummoni joutuneet Haartmanin. Ensin kiireettömällä lanssilla päivystykseen ja sieltä pariksi päiväksi osastollr nesteytykseen. Nyt molemmat kotona, toivotaan että pärjäävät.
Niin. Valtakirjalla. Ei ilman valtakirjaa.