HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html
2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.
Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.
Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään joukkopakoa hoitoalalta ei ole tulossa. Se on varma työpaikka ja ihan ok palkka. Ne ovat kuitenkin isoja vetovoimatekijöitä. Enkä hetkeäkään epäile, etteikö työ olisi raskasta ja stressaavaa, mutta eipä se työttömyyskään tai jatkuva epävarmuus työpaikasta ihan herkkua ole.
Onko tuo siis valeuutinen että 60h joutuu jo jonottamaan? Jokin aika sitten luin uutisen että jossain suljettiin sairaalaosastoja henkilökuntapulan vuoksi. Olikohan sekin vain valeuutinen..?
Väestö vanhenee ja sairastaa enemmän. Kesäloma. Korona. Poikkeuksellinen kuumuus. Siinäpä niitä tekijöitä, miksi resursseja pitäisi lisätä. Hoitajien ja lääkärien määrää voisi aivan hyvin lisätä, perustaa vakipaikkoja jne. Mutta kyse ei ole siitä, etteikö kumpaankin ammattiin olisi tulijoita, pitäisi vaan kouluttaa enemmän.
Höpsistä. Lääkärin hommiin on tulijoita paitsi peräkylän terveyskeskuksiin. Hoitajan hommiin ei. Vaituisia paikkoja auki, mutta ei yhtään hakijaa. Tuo vakituinen on höpöhöpöä muutenkin, koska töitä riittää ja lain mukaan pitää vakinaistaa kun x määrä sijaisuuksia on takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.
Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.
Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin.
Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomat ja hälläväliä kansalle porttikielto niin jonot helpottaa.
Ihmisille jotka eivät ymmärrä juoda vettä porttikielto. Ts. yli 60-vuotiaille vanhuksille.
Viikonloppuisin ja loma-aikoina ei kannata sairastaa. HUS:n miehitys on aina ollut vajaata silloin, ihan käsittämätöntä, lähes heitteillejättöä.
Näissä ei ole vuosiin menty mikään muu kuin raha edellä, hallintoon ja apotteihin tungettu miljoonia, potilaan etu on viimeinen palikka tässä hierarkiassa. Soten pitäisi tulevaisuudessa ratkaista ja helpiottaa hoitoon pääsyä, miksiköhän ihan pikkuisen epäilen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.
Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.
Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.
Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.
Siis onko jäteauton kuljettaja amk koulutus? Never heard!?
Olin tulossa sanomaan hoitajapula, kuormittunut julkinen puoli jne.
Mutta sitten tulee myös aina mieleen ne kerrat kun olen istunut päivystyksessä tuskissani ja vieressäni istuu äiti-ihminen pienen janipetterinsä kanssa, puhuu kovaa ääneen puhelimeen "joo siis tuotii tää meiän janipetteri päivystykseen, ihan terve poika on, pikkusen noussu vaa lämpöä, mut paljon kätevämpää hoitaa tällee päivystyksen kautta nyt heti"
Että jos olet tämä äiti tai janipetteri nii äkkiä pois sieltä päivystyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutakin saman verran? Vertaat potilaita jätteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v. alalla ja sitten riitti. Sh peruspalkka lienee n. 2600e tällä hetkellä. Siihen lisät päälle. Jos verrataan insinöörin palkkaan niin pitää verrata peruspalkkoja ILMAN LISIÄ. Kaikki sh:t eivät tee kolmivuorotyötä. Ennen alanvaihtoa tein virka-aikaa viimeiset vuodet ja palkka oli lisien kanssa n. 2800e/kk. Käteen jäin n. 1900e/kk! Paljonkohan on keskimääräisen AMK insinöörin palkka 15v. uran jälkeen? Tuskin 2800e.
No entä AMK tradenomit? Osa heistä istuu kaupan kassalla ja saa paljon vähemmän. Sitäkin tehdään nykyään iltaisin, viikonloppuisin ja jopa öisin. Kaikille ei riitä monilla aloilla niitä rahakkaita töitä, tai edes oman alan töitä ja sitten ollaan jollain muulla alalla esim varastossa, kaupassa tai siivoamassa, vaikka on korkeakoulutus ja ehkä myös iso opintolaina päällä.
No anteeks vaan mutta se on ihan omaa tyhmyyttä, että hankkii turhan tutkinnon. Kaupan kassalle kun voi mennä ihan ilman mitään papereita. Sairaalaan ei. Ja on siinä se vastuukin vähän erilaista.
Se onkin jännä homma, miten Suomessa koulutetaan ihmisiä ”turhille” aloille, kuten liiketalouden tradenomeiksi. Välillä joillain aloilla on pulaa tekijöistä ja sitten aloituspaikkojen määrää nostetaan ja muutaman vuoden päästä onkin jo liikaa.
Maailma muuttuu nykyäään kovin nopeasti, töitä katoaa ja siirretään halpatyömaihin. Tai halpatyötä tuodaan tänne, kuten esim rakennuksille ja marjatiloille. Ehkä kohta tuodaan jo halpisinsinöörejäkin jostain Aasiasta? Tulevaisuutta on vaikea kenenkään ennustaa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vollottako palkoistanne. Jos kuvittelette olevanne niin helvetin hyviä, menkää yksityiselle puolelle.
Ainiin, siellä ei sitä kaffe-istuskelua katsellakaan niin hyvällä.
Sä et näköjään tunne hoitoalaa. Yksityisellä on rennompaa. Siellä ehtii jopa pitää kahvitauon. Palkka on ihan sama, ellei jopa huonompi. Työnkuva on paljon suppeampi ja mitään etenemis- tai kehittymismahdollisuuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.
Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.
Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin.
Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!
Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä näitä enää kannattaa jauhaa? Hoitajilla on huono palkka, ja tulee aina olemaan. Ei se muuksi muutu vaikka maailman tappiin asiasta kiisteltäsiin. Alalle ei enää tule uusia juurikaan. Sellaisia jotka pysyisivät vielä perehdytyksen jälkeenkin, kun heille valkenee mitä heiltä odotetaan. Yksi toisensa jälkeen irtisanoutuu. Konkareistakin. Sitten kun hoitajat loppuu, ne vaan loppuu. Ei enää jaksa kiinnostaa. Teen vielä toistaiseksi työtä niin kauan kun jaksan. Sitten vaan lopetan. Yksinkertaista. T. Yksi sairaanhoitaja joka ei jaksa enää valittaa
Haha, koulutuspaikkoja on jopa lisätty ja täynnä ne ovat. Kyllä varma työ kiinnostaa nuoria, ja hoitajien alanvaihtoprosentti on paljon pienempi kuin väestöllä keskimäärin.
Miksi sitten HUS:issä on hoitajapula, jos kerran hoitajia on yllinkyllin saatavilla?
Hus on epäonnistunut työvuoroissa. Nykyinen malli ei toimi koska hoitajat eivät saa levitä tarpeeksi ja vuorokausirytmi on koko ajan hukassa. Paperitehtaissa on osattu rytmittää vuorojen vaihto oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jäteautonkuljettajat tienaa yllättävän hyvin! Ainakin 90-luvulla kun itse sitä hommaa tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit tappelee yhtä paljon. Huono ilmapiiri johtuu AINA huonosta johtamisesta: hierarkian, autoritöärinen johtamiskulttuuri, tiedon saanti huonoa, suosikki- järjestelmät, kyykyttäminen, työvuorot. Ihan tutkittua tietoa.
Tulipa vielä mieleeni sellainenkin asia, että erikoissairaanhoidosta on taidettu vähentää merkittävästi lähihoitajien paikkoja. Kun itse työskentelin sairaanhoitajana, ammattinimike heillä oli vielä perushoitaja. Oli aivan tavallista, että sairaanhoitajaksi opiskeleva pystyi ensimmäisen opintovuotensa jälkeen tekemään sijaisuuksia, mutta ei sairaanhoitajana vaan perushoitajana. Näin sairaanhoitajille jäi enemmän aikaa sairaanhoitajan koulutusta vaativiin hommiin, kun lähihoitajat ja heidän sijaisensa hoitivat potilaiden perushoidon. Viimeisenä opiskeluvuotenaan saikin jo sitten tehdä sijaisuuksia ja keikkahommia sairaanhoitajan tehtävissäkin. Itsekin olin monta kertaa yövuorossa kirran osastolla työparinani perushoitaja. Enkä siis ollut vielä valmistunut.
- Nro 156 -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15v. alalla ja sitten riitti. Sh peruspalkka lienee n. 2600e tällä hetkellä. Siihen lisät päälle. Jos verrataan insinöörin palkkaan niin pitää verrata peruspalkkoja ILMAN LISIÄ. Kaikki sh:t eivät tee kolmivuorotyötä. Ennen alanvaihtoa tein virka-aikaa viimeiset vuodet ja palkka oli lisien kanssa n. 2800e/kk. Käteen jäin n. 1900e/kk! Paljonkohan on keskimääräisen AMK insinöörin palkka 15v. uran jälkeen? Tuskin 2800e.
No entä AMK tradenomit? Osa heistä istuu kaupan kassalla ja saa paljon vähemmän. Sitäkin tehdään nykyään iltaisin, viikonloppuisin ja jopa öisin. Kaikille ei riitä monilla aloilla niitä rahakkaita töitä, tai edes oman alan töitä ja sitten ollaan jollain muulla alalla esim varastossa, kaupassa tai siivoamassa, vaikka on korkeakoulutus ja ehkä myös iso opintolaina päällä.
No anteeks vaan mutta se on ihan omaa tyhmyyttä, että hankkii turhan tutkinnon. Kaupan kassalle kun voi mennä ihan ilman mitään papereita. Sairaalaan ei. Ja on siinä se vastuukin vähän erilaista.
Se onkin jännä homma, miten Suomessa koulutetaan ihmisiä ”turhille” aloille, kuten liiketalouden tradenomeiksi. Välillä joillain aloilla on pulaa tekijöistä ja sitten aloituspaikkojen määrää nostetaan ja muutaman vuoden päästä onkin jo liikaa.
Maailma muuttuu nykyäään kovin nopeasti, töitä katoaa ja siirretään halpatyömaihin. Tai halpatyötä tuodaan tänne, kuten esim rakennuksille ja marjatiloille. Ehkä kohta tuodaan jo halpisinsinöörejäkin jostain Aasiasta? Tulevaisuutta on vaikea kenenkään ennustaa.
Tiivistit Kokoomuksen ja persujen talousohjelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lentää Hollantiin jos sairastuu. Siellä on EUn laadukkain terveydenhuolto. Ja täysin ilmaista suomalaiselle.
Olen asunut Hollannissa. Vaikka terveydenhoito oli suhteellisen edullinen ja toimiva, oli siinäkin puutteita. En nähnyt lääkäriäni kertaakaan. En edes hoitajaa. Asioin aina luukkuhenkilön välityksellä. Siitä syystä sain muun muassa vääriä antibioottikuureja. Terveydenhoitoon liittyy myös erikoisia piirteitä. Voit esimerkiksi lähettää tuttavan hakemaan reseptilääkkeesi ilman valtakirjaa tms. Suomessa tällainen tietoturvan laiminlyöminen olisi ennenkuulumatonta.
Lääkäri pitää valita itse, mutta monen klinikka on täynnä eivätkä ota potilaita. Ja lääkäreiden taso vaihtelee paljon. Ei ole minimivaatimustasoa. Potilaan pitä itse kysellä naapurustosta ja lähipiiristä, kuka on hyvä. Yleensä ne hyvät ovat täynnä.
Hoitovirheitä siellä tapahtuu ihan yhtä lailla kuin muuallakin. Esimerkiksi syöpähoito ja äitiys-/synnytyspalvelut ovat Suomessa paljon parempia. Hollannissa ei edes saa samoja väestön seulontatutkimuksia, joita Suomessa saa maksamatta ylimääräistä sen normaalin vakuutuksen lisäksi.
Ainoa hyvä puoli niiden terveydenhoidossa on, että hoitoa saa yleensä nopeasti. Mutta se ei ole yhtä laadukasta. Lisäksi Suomessa saa hoitoa englanniksi missä vain. Hollannissa ei. On myös kiva, että fysioterapia, silmien terveys ja hammashuolto nähdään kuuluvaksi osaksi terveydenhuoltoa. Meillä Suomessahan ne ovat erillisiä palveluita, joista joutuu maksamaan vähän enemmän.
Million olet siellä asunut?
Itse olen asunut 2013-2014 Amsterdamissa.
Vuonna 2006 kaikki terveydenhuolto yksityistettiin maassa. Kaikille pakollinen vakuutus. Minun maksoi noin 100e/kk, mutta pääsin aina samana päivänä lääkäriin ja monesti sieltä suoraan erikoislääkärille sairaalaan.Siellä on omalääkärisysteemi. Kun muutat maahan, otat vakuutuksen joka kilpailutetaan kerran vuodessa, etsit klinikan jossa on vapaa asiakaspaikka. Käyt aina siellä ( ensiapu asia erikseen) tutulla lääkärillä ensisijaisesti tai sitten hänen LV kallaan jos oma lääkärisi on esimerkiksi lomalla tai sairaana. Laittavat herkästi lähetteen erikoislääkärille yksityiseen sairaalaan jossa kaikki on viimeisen päälle.
Siellä on yksi hoitokulu- ja lääkekatto, joka oli yhteensä 360 euroa vuonna 2013. Tämän maksettuasi kaikki lääkkeet ja hoitokulut menivät sinne vakuutukseen myös sellaiset lääkkeet joista Suomessa Kela ei korvaa yhtään mitään.
Siellä on lautakunta joka tarkkailee vakuutuksia ja estää ettei niiden hinnat karkaa.
Muutin alkuvuodesta takaisin, eli ihan tuore kokemus. Ei tarvitse minulle avata järjestelmää.
Minä en ole asunut Hollannissa, ja oli kiinnostavaa lukea, miten siellä on terveydenhoito järjestetty. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kovinkin vaikeaa osata käyttää esim. Google-hakukonetta ja kirjoittaa siihen saitaanhoitaja ja palkka?
Vai uskotko kaikessa sitä mitä satut kylillä kuulemaan?
Kyllä,lisät nostavat palkkaa koska henkilö on iltoja, öitä ja viikonloppuja töissä. Näin sen täytyy mennäkin. Oletko ollut koskaan vuorotöissä, entä palkanlaskijakaverisi? Peruspalkka edelleen pienimmillään häthätää 2400 euroa ilman kokemuslisiä.
Johtuu helteestä, mikä on hellehullujen mielestä niin ehanaa! Tästä pitää heidän mukaansa nauttia, vaikka joutuisit päivystykseen, niin pitää nauttia hampaat irvessä.
Hullua porukkaa!
En minä ole sanonut, etten halua hoitajille enemmän palkkaa. Palkka ei vaan lisää ihmisen kantokykyä/jaksamista kuin tiettyyn pisteeseen. Itse olen ollut stressaavassa työssä 80% yötyötä vielä ja palkka oli surkea (n. 26 000/ vuosi).
Tätä vertaamista insinööreihin en tajua. Siellä voi hinnoitella itsensä erikseen (markkinatalous).
En vaan itse päätä näistä asioista. Minulle on ollut ykkösprioriteetti aina kattava ja toimiva terveyden/sairauden hoito.
Sitä työputkea/päivystystä mitä lääkärit ja ilmeisesti hoitajatkin sitten harrastavat en ole ikinä ymmärtänyt.