Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS:N TERVEYDENHUOLTO ON ROMAHTANUT!! Päivystyksessä 60 tunnin jono. Miten näin kävi?

Veronmaksaja
13.07.2021 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008122547.html

2,5 vuorokauden odotus heinäkuussa. On siinä istumista kipeällä ihmisellä.

Nyt vain odottelemaan syksyn influenssaepidemiaa.

Miksi helv....issä Suomen terveydenhuolto on ajettu näin rapiolle?

Kommentit (963)

Vierailija
241/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.

Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.

Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin. 

Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!

Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.

Lapsikorotusten kanssa voi olla esim. 800€ netto/kk, kuten minulla.

Minä olen saanut 2 lapsen kanssa 660 ja korotusta ei saa enää neljännestä lapsesta eli puhutko bruttosummasta.

En. Mulla on kolme lasta ja verovähennyksiä.

Vierailija
242/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saatana niitä jotka ei ole ottanut koronarokotetta

pois sieltä rehellisten ihmisten tieltä!

Ei liity rokotteisiin vaan helteiden uuvuttamiin vanhuksiin jotka tukkivat päivystykset.

Päivystyksessä on myös nuoria ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan hoitajien palkkoja, jotta saadaan palkattua lisää väkeä. Ei se ole veronmaksajan tehtävä maksaa ylisuuria korvauksia keskinkertaisen alittavasta työstä.

Ja sinulla oli varmaan myös joku hyvä idea siitä, mistä niitä hoitajia saat lisää vielä pienemmällä palkalla.

Kukaan hoitaja ei vaihda työtään työttömyyteen vaikka palkkoja leikattaisiinkin. 

Minä vaihdan! Olen sitä jo nyt harkinnut! Itseasiassa se on houkuttelevaa vaikka palkat vähän nousisikin!

Saat ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja sitten työmarkkinatuki 518 netto kuukaudessa. Ja työkkäri kyllä aktivoi tietyn työttömyysjakson jälkeen esim. työmarkkinatuella työkokeiluun.

Puhutko ansiosidonnaisesta?

En. Se oli 1600€ netto.

Vierailija
244/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei nyt Martti Suosaloa yllätä korona-ahdinko niin että joutuu hakeutumaan sairaalaan. Häneltä kun katosi kuudentoista vuoden säästöt niin ahdinko on kova ja ehkei riitä varallisuus yksityissairaalaan.

Vierailija
245/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.

Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.

Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.

Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.

Itseasiassa jäteautonkuljettajat tienaa yllättävän hyvin! Ainakin 90-luvulla kun itse sitä hommaa tein.

Vieläkin! Kävin googlaamssa uteiliaisuudesta. Vuonna 2018 jäteautonkuljettajan palkka oli 3123€/kk. Että sillälailla! Tosiaan näköjään tienaavat paremmin kuin minä sairaanhoitajana poliklinikalla 15v työkokemuksella!

Vierailija
246/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotehaittoja siellä hoidetaan. Menkää yksityiselle.

Vierailija
247/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkakaa vaan palkkakuopan kaivamista, työolojen kurjistamista ja pakkorokotuksista mutisemista niin homma menee aina vaan hullummaksi! Ei kukaan täysjärkinen hakeudu tällä hetkellä alalle ja alalle olitkatkin sinnittelevät juuri ja juuri työnsä kanssa.

Mua kiinnostaisi tietää, paljonko hoitajat oikeasti saavat palkkaa. Eräs ystäväni nimittäin laskee nykyisessä työpaikassaan sairaanhoitajien palkkoja, ja sanoi kerran yhdessä keskustelussa ohimennen, ettei ymmärrä hoitajien jatkuvaa märinää palkastaan, koska syytä siihen ei olisi. Peruspalkka ei kuulemma ole kummoinen, mutta vuorotyön tuomat lisät tekevät palkasta kuulemma melko ison. En ryhtynyt sitten euromääriä kyselemään. Mutta jotenkin olen alkanut epäilemään näitä puheita palkkakuopasta.

Työolosuhteissa ja -ilmapiirissä on aivan varmasti parantamisen varaa paljonkin.

Sairaanhoitaja tienaa roimasti enemmän kuin esim. jäteauton kuljettaja, joka hänkin tekee työtä kuumassa ja tukalassa ympäristössä. Kumpaankin työhön riittää sama koulutustaso. Matalasti kouluttautuneilla on keskimääräistä enemmän riitoja työpaikoillaan, eivät lääkärit toisiaan säti ja pilaa toistensa työilmapiiriä. Kyllä hoitajat tekevät sen ihan itse.

Itseasiassa jäteautonkuljettajat tienaa yllättävän hyvin! Ainakin 90-luvulla kun itse sitä hommaa tein.

Vieläkin! Kävin googlaamssa uteiliaisuudesta. Vuonna 2018 jäteautonkuljettajan palkka oli 3123€/kk. Että sillälailla! Tosiaan näköjään tienaavat paremmin kuin minä sairaanhoitajana poliklinikalla 15v työkokemuksella!

Jätteet ovat sairaita ihmisiä arvokkaampia.

Vierailija
248/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Se oli 1600€ netto.

Minulla on ansiosidonnainen ollut 1000 euroa netto ja toisessa työssä 800 netto, 2 lapsikorotusta. Tuon saa päivätöistä toimistopuolella, kun palkka 2100 brutto.

En ole kuullut että työttömyyskorvauksesta saisi verovähennyksiä.

Vierailija
249/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viera
</p>

<p>ilija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit tappelee yhtä paljon. Huono ilmapiiri johtuu AINA huonosta johtamisesta: hierarkian, autoritöärinen johtamiskulttuuri, tiedon saanti huonoa, suosikki- järjestelmät, kyykyttäminen, työvuorot. Ihan tutkittua tietoa.

Hierarkiaan on aivan turha vedota. Ei ole veronmaksajan syy, että hoitajan pomo on lääkäri. Hoitajan pomo on lääkäri siksi, koska lääkäri päättää hoidosta ja tekee määräykset. Ylilääkäri se on osastonhoitajankin pomo. Jos hoitaja ei halua työskennellä lääkärin määräysvallan alaisena, opiskelkoot lääkäriksi.

Täh. Siis huomaa, että et tiedä mistään mitään, ihan löpöjä puhut. Et tunne organisaatiorakeneita ja johtamiskulttuuria ja toimintamalleja ja - tapoja ollenkaan.

Vierailija
250/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facepalm kirjoitti:

Läs kit taas itkee kun on lämmintä

Oletko tyhmä vai onko helle sulattanut aivojesi rippeetkin? Facepalmia kaltaisellesi typerälle, ilkeälle ja empatiakyvyttömälle ihmiselle.

Vierailija
251/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotehaittoja siellä hoidetaan. Menkää yksityiselle.

Tällä hetkellä kaupunkien ensiapuja työllistävät söhköpotkulautaonnettomuudet. Käyttäisivät edes kypäriä.....mutta ei.

Vierailija
252/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään joukkopakoa hoitoalalta ei ole tulossa. Se on varma työpaikka ja ihan ok palkka. Ne ovat kuitenkin isoja vetovoimatekijöitä. Enkä hetkeäkään epäile, etteikö työ olisi raskasta ja stressaavaa, mutta eipä se työttömyyskään tai jatkuva epävarmuus työpaikasta ihan herkkua ole.

Ei ole tulossa,kun se on jo menossa. Paljon on tullut myös vastaan niitä,jotka ovat opintojensa loppusuoralla ja eivät aio edes mennä töihin hoitoalalle vaan lähtevät opiskelemaan samantien toisen ammatin tai hakeutuvat töihin toiselle alalle.

Vierailija
253/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Se oli 1600€ netto.

Minulla on ansiosidonnainen ollut 1000 euroa netto ja toisessa työssä 800 netto, 2 lapsikorotusta. Tuon saa päivätöistä toimistopuolella, kun palkka 2100 brutto.

Asuntolainan korkovähennys, kotitalousvähennys. Tuloista saa verovähennyksiä. Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa.

Vierailija
254/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut 2 lapsen kanssa 660 ja korotusta ei saa enää neljännestä lapsesta eli puhutko bruttosummasta.

En. Mulla on kolme lasta ja verovähennyksiä.

Minä vuonna sait verovähennyksiä ja mistä? Kelan sivuilla lukee ettei työttömyyskorvauksesta saa samoja verovähennyksiä kuin palkasta.

Vierailija
255/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä hoitajille jonoteta vaan lääkärille.

Vierailija
256/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saatana niitä jotka ei ole ottanut koronarokotetta

pois sieltä rehellisten ihmisten tieltä!

Ei liity rokotteisiin vaan helteiden uuvuttamiin vanhuksiin jotka tukkivat päivystykset.

Ei paljoa sen parempi. Vettä ei muisteta juoda, viilentävässä suikussa ei käydä, vaatetusta ei kevennetä, mutta kahvia kyllä hörpitään.

Vierailija
257/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Se oli 1600€ netto.

Asuntolainan korkovähennys, kotitalousvähennys. Tuloista saa verovähennyksiä. Työmarkkinatuki on veronalaista tuloa.

Minä vuonna sait?

Vierailija
258/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko palkkataso yllätyksenä? Kannattais opetella googlaamaan ennen kuin hakeutuu alalle.

Mikä sun pointti on? Haluaisitko, ettei kukaan enää hakeutuisi alalle?

Tai jos mielestäsi töihin päästyään ei saa koskaan toivoa enempää palkkaa, pidä sama mielessä silloin kun itselläsi tekee mieli palkankorotusta. Yritysten johtajillekaan ei pitäisi koskaan antaa yhtään enempää kuin ensimmäisen kerran töihin pääsivät. 

Sairaanhoitajan palkkahan on hyvä verrattuna ja suhteutettuna suomalaisen keskiansioon. Moneen muuhun matalapalkka-alaan, jolla tehdään myös vuorotyötä, verrattuna palkka on oikein hyvä ja töitä on paljon tarjolla.

Sen sijaan lähihoitajilla palkka ei ole niin hyvä ja sitä tulisi mielestäni nostaa. Kuinka moni näistä kesän helleaallon sairastuttamista olisi ehkäistävissä, jos lähihoitajia olisi enemmän esim vanhustenhoidossa ja huolehtimassa riittävästä nesteytyksestä ja vanhusten yleiskunnosta?

Sairaanhoitaja on kumminkin korkeakoulun käynyt ja omaa enemmän vastuuta kuin lähihoitaja.

Niin on. Pointti ei missään nimessä ole vähätellä heidän koulutustaan, pätevyyttään tai työtään!

Mutta se usein unohtuu näissä keskusteluissa, etteivät muutkaan suomalaiset mitään mielettömiä ansioita saa hoitajiin verrattuna.

Insinööreillä on vastaavan laajuinen ja pituinen koulutus, mutta peruspalkka on julkisella TONNIN parempi kuin amk-hoitajilla ja yksityissektorilla KAKSI TONNIA parempi keskipalkka.

Hoitajille maksetaan haittalisiä ns. virka-ajan ulkopuolella tehdystä työstä sekä ylitöistä. Niitä ei pidä laskea mukaan.

A) Uskooko joku oikeasti noiden liittojen tietoihin palkoista?

B) Voisko johtua siitä, että insinöörit ovat yleensä töissä yksityisellä puolella tekemässä TULOSTA? Tuloksesta voidaan maksaa isompaa palkkaa. Mukana on myös RISKI siitä, että tulos droppaa.

Julkisen hoitsuilla näitä ongelmia ei ole.

Minusta on hel vetin tuloksellista hoitaa ihmisiä hyvin jotta he pääsevät pian töihinsä tuottamaan sitä TULOSTA.

Vierailija
259/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä näitä enää kannattaa jauhaa? Hoitajilla on huono palkka, ja tulee aina olemaan. Ei se muuksi muutu vaikka maailman tappiin asiasta kiisteltäsiin. Alalle ei enää tule uusia juurikaan. Sellaisia jotka pysyisivät vielä perehdytyksen jälkeenkin, kun heille valkenee mitä heiltä odotetaan. Yksi toisensa jälkeen irtisanoutuu. Konkareistakin. Sitten kun hoitajat loppuu, ne vaan loppuu. Ei enää jaksa kiinnostaa. Teen vielä toistaiseksi työtä niin kauan kun jaksan. Sitten vaan lopetan. Yksinkertaista. T. Yksi sairaanhoitaja joka ei jaksa enää valittaa

Haha, koulutuspaikkoja on jopa lisätty ja täynnä ne ovat. Kyllä varma työ kiinnostaa nuoria, ja hoitajien alanvaihtoprosentti on paljon pienempi kuin väestöllä keskimäärin.

Miksi sitten HUS:issä on hoitajapula, jos kerran hoitajia on yllinkyllin saatavilla? 

Hus on epäonnistunut työvuoroissa. Nykyinen malli ei toimi koska hoitajat eivät saa levitä tarpeeksi ja vuorokausirytmi on koko ajan hukassa. Paperitehtaissa on osattu rytmittää vuorojen vaihto oikein.

Jos henkilökuntaa on riittävästi, työvuoroissa epäonnistuminen kertoo vain huonoista esimiestaidoista. Tai sitten osastonhoitaja on niin fakkiutunut vanhoihin tapoihin, ettei osaa tehdä parempia työvuorolistoja. Olin aikoinaan vuoden verran osastonhoitajan sijaisena. Tein työvuorot aina siten, että vapaille lähdettiin aamuvuorosta ja vapailta palattiin ilta- tai yövuoroon. Hoitajat ihmettelivät, miten tuo oli mahdollista, koska sijaistamani osastonhoitajan aikana tällaiset työvuorolistat olivat kuulemma olleet täysin mahdottomia. Riittävä henkilökunta ei tarkoita vain lukumäärää vaan myös henkilökuntaa, jossa ollaan valmiita joustamaan, jotta muillekin tulee yhtä mukava työvörolista kuin itsellekin. Siihen aikaan oli vielä niin, että viimeisistä työvuosista eläkettä kertyi eniten. Perheelliset saivat aina - halutessaan - joulut ja muut juhlapyhät vapaiksi, koska oli hoitajia, jotka mielellään tekivät - juuri tämän eläkeasian vuoksi - rahakkaampia vuoroja. Muistan yhden hoitajan, joka oli yh ja lapsi aloitti ekalla luokalla. Hän toivoi pelkkää aamuvuroa ja sen myös sai, koska oli näitä eläkeikää lähestyviä, jotka mieluummin tekivät iltoja, öitä ja viikonloppuja. 

Vierailija
260/963 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Se oli 1600€ netto.

Minä vuonna sait?

Esimerkiksi viime vuonna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme