Onko normaalia että leivän päälle laitetaan sekä juustoa että leikkeleitä?
Itse olen tottunut että joko tai, ei ne edes maistu hyvältä samalla leivällä. Ehkä mä olen vaan poikkeava, miten te teette?
Lapsen seurustelukumppani on ollut meillä usein yötä tänä kesänä. Aamiaispöydässä ottaa aina useamman leivän ja kaikkiin tulee päälle 3-4 siivua juustoa sekä leikkelesiivu. En voi sille mitään, mutta minusta tuo on ahnehtimista :/ leivänpäällisiä tuntuu menevän tuplasti enemmän yhden vieraan takia.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vessapaperin pyörimissuuntaa vastaava yleinen keskustelunaihe, että tuleeko kinkku vai juusto päällimmäiseksi. Mihin kuvittelisit sen viittaavan jos olisi normaalia laittaa vain jompi kumpi?
Ilman muuta se juusto tulee päällimmäiseksi sillä kun puristat käsin sitä voi- tai margariinileipää, niin iso edamjuustoviipale tuntuu sormissa mukavammalta kuin kinkkuviipale.
Kommenteista päätellen yllättävän monet syövät edelleen voita margariinin sijasta. Voi on kovaa tönkköä jääkaapista otettuna margariiniin verrattuna.Minua taas ihmetyttää, että joku syö margariinia. Hyi.
Ja minua ihmetytää demari joka syö toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko pizzaankin vain joko juustoa tai kinkkua?
Voi siihen laittaa ananastakin.
Jos hän voi ostaa sitten omat leivänpäälliset, jääkaappiin nimi päälle ja tiedot. Ei ole pakko ottaa vieraaksi lapsen seurustelukumppania tai sano paljonko saa ottaa teillä. Ehkä hän kokee tarvitsevansa (miehenä?) enemmän kaloreita ja suolaa, jos päivä on pitkä. Mutta luultavasti maksat mieluummin vain teidän perheen kulut ja lapsesi.
Ei taida vävy/miniäehdokas haluta tehdä hyvää vaikutusta.
Nolottaisi tuommoinen mättäminen tuon tyypin äitinä.
En ole köyhä enkä kipeä mutta tuollaisia mässäilyleipiä en halua syödä enkä sellaisia koskaan syökään. Leivon itse leipää ja siihen riittää aamukahvilla erittäin hyvä tanskalainen voi päällysteeksi eli silloin sen nimikin on voileipä. Kyllä tuollaisilla antimilla lihoo, siinä menee jo yhdellä henkilöllä neljä viisi tai kuusikin lounasta per päivä sen lisäksi, että syö vielä monta välipalaa ja päivällistä, illallista ja jopa iltapalaa. Ei ihme että valitetaan jatkuvasti elintarvikkeiden kalleudesta kun yksi ahmii päivässä viiden hengen sapuskat.
tytti viikari+sanna kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vessapaperin pyörimissuuntaa vastaava yleinen keskustelunaihe, että tuleeko kinkku vai juusto päällimmäiseksi. Mihin kuvittelisit sen viittaavan jos olisi normaalia laittaa vain jompi kumpi?
Ilman muuta se juusto tulee päällimmäiseksi sillä kun puristat käsin sitä voi- tai margariinileipää, niin iso edamjuustoviipale tuntuu sormissa mukavammalta kuin kinkkuviipale.
Kommenteista päätellen yllättävän monet syövät edelleen voita margariinin sijasta. Voi on kovaa tönkköä jääkaapista otettuna margariiniin verrattuna.Minua taas ihmetyttää, että joku syö margariinia. Hyi.
Ja minua ihmetytää demari joka syö toisten rahoilla.
Mikäli tarkoitat meidän pääministeriä hän ei ole syönyt toisten rahoilla.
Hän maksanut joka ikisen euron ja sentin takaisin.
Ja on itse ollut vain järjestelmän sekasorron kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivälle laitetaan ekana
-voi
-vihannekset kuten kurkku tai tomaatti tai/ja salaatti
-juusto päällimäiseksiNäin.
Ei ei ei.
-voi
-juusto.
-kasvikset järjestyksessä salaatti tomaatti kurkku. Eli kurkku päälimmäisenä.
Ei ikinä.
Voi.
Leikkele.
Kasvikset.
Juusto.
Näin on parasta, mutta kukin tyylillään. Juusto on paras päällä, koska pitää kaiken kasassa ja sitten leikkeleestä tarttuu suolaa kasviksiin.
Ei. Tämä on täysin väärä tapa, ja kynnyskysymys myös parisuhteessa. Jos mies laittaisi juuston päällimäiseksi, se olisi heippa sille sialle!!
Oikea järjestys: voi, juusto, leikkele, salaatti, tomaatti, kurkku ja/tai paprika. Minkä tahansa voi jättää pois, mutta järjestystä ei voi vaihtaa.
Toisista taas tuo sinun mainitsema on täysin väärä tapa, ja eikä katselisi tuolla tavalla leipänsä kokoajaa.
Lopulta ei ole "oikeaa tapaa", on vain vain makuasioita.
Olet väärässä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma aamiaisleipäpari sisältää paksumman kerroksen erilaisia täytteitä kuin itse leipä on. Ei voita ollenkaan, kostukkeena majoneesipohjainen salaatti, sipulia, valkosipulia, tomaattia, juustoa, leikkeleitä ja salaatinlehti.
Joskus juuston sijasta mozzarella siivuja (tuorejuusto) ja balsamicoa.Jotkut sanovat brunssiksi.
Eikös brunssiin kuulu muutakin kuin aamiaisleipä? Esim. pannukakkuja, hedelmiä, kakkua ja kuohuviiniä?
Pelkkä aamiaisleipä ei voi olla brunssi. Aamiaisleipä on aamiainen. Brunssi on aamiaisen ja lounaan välimuoto, siinä on elementtejä molemmista ja valinnanvaraa.
Koko ratkaisee ja siksi jotkut sanovat sitä brunssiksi, siis vieraat. Itselle se on aamupala.
Ei se aamiaisleipä kyllä muutu brunssiksi vaikka niitä söisi neljä kerralla.
Ok, kun seuraavan kerran joku kansainvälinen/kotimainen vieraani sanoo, että sain kutsun aamupalalle, tämähän on oikeastaan brunssi eikä aamupala, niin väitän tiukasti vastaan ja aloitan tarvittaessa vaikka riidan aiheesta, jos ei usko sanaani.
No en kuitenkaan, aivan sama mitä mieltä sinä asiasta olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen yllättävän monet syövät edelleen voita margariinin sijasta. Voi on kovaa tönkköä jääkaapista otettuna margariiniin verrattuna.
Hyi, miksi koskettelet päällisiä sormin? Ei niihin kosketa lainkaan, vaan leipää pidetään sivistyneesti kiinni sivuilta. Jos olisi pakko koskea niin ei rasvaista juustoa silloinkaan päällimmäiseksi vaan kasvikset.
Eikä margariinia, siis teollisuusrasvaa, koskaan. Hyi hyi hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivälle laitetaan ekana
-voi
-vihannekset kuten kurkku tai tomaatti tai/ja salaatti
-juusto päällimäiseksiNäin.
Ei ei ei.
-voi
-juusto.
-kasvikset järjestyksessä salaatti tomaatti kurkku. Eli kurkku päälimmäisenä.
Ei ikinä.
Voi.
Leikkele.
Kasvikset.
Juusto.
Näin on parasta, mutta kukin tyylillään. Juusto on paras päällä, koska pitää kaiken kasassa ja sitten leikkeleestä tarttuu suolaa kasviksiin.
Ei. Tämä on täysin väärä tapa, ja kynnyskysymys myös parisuhteessa. Jos mies laittaisi juuston päällimäiseksi, se olisi heippa sille sialle!!
Oikea järjestys: voi, juusto, leikkele, salaatti, tomaatti, kurkku ja/tai paprika. Minkä tahansa voi jättää pois, mutta järjestystä ei voi vaihtaa.
On siinä erikoiset kynnyskysymykset parisuhteelle, kun leivänpäällysten järjestys on "deal breaker".
Ehkä se kumppani olisi vain iloissaan, jos noin mitättömän ongelman takia suhde päättyy. Olisi klassinen "luoti väistetty" tilanne.
Arvaa mikä muu olisi deal breaker?
Huumorintajuttomuus.
(vain AV:llä ihmiset voivat ottaa tämänkin tosissaan 😂)
Alimmaiseksi leipä.
Sitten margariini.
Margariinin päälle reilusti leivänkokoinen jäävuori- tai muu salaattipalanen tai -palasia.
Seuraavaksi vuorataan leipä koko pinta-alaltaan juustosiipaleilla. Ohuita höylättyjä juustosiivuja siihen, kerros tai pari, mutta niin ettei leipä näy alta. Salaatti näkyy, sillä sen laajuus ylittää leivän koon.
Seuraavaan kerrokseen tulee kinkku, salami tms ja sitä yksi tai kaksi palaa. Ei tarvitse peittää koko leivän pinta-alaa, joku 67,5 prosenttia suunnilleen on ihan riittävä.
Päälle maustekurkkuja, kirsikkatomaattipuoliskoja, mustia kivettömiä oliiveita halki leikattuna tai muuta makoisaa aina kauden mukaan
Meillä sai lapsuudenkodissa ottaa vain jompaa kumpaa. Omat lapset saa kyllä ottaa molemmat samalle leivälle
Apua, onkohan se mun lapsi joka teillä käy?! Voi mennä 5-6 leipää aamupalalla ja päällä juustoa sekä leikkelettä. Tee puuroa ja paista kananmunia tai munakasta, se vähentää syötyjen leipien määrää. Murotkin käy tai kaurahiutaleet maidon ja sokerin tai jogurtin kanssa. :D
T: urheilevan nuoren äiti
En lupaisi tuollaista ahmattia enää kylään, syököön kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua, onkohan se mun lapsi joka teillä käy?! Voi mennä 5-6 leipää aamupalalla ja päällä juustoa sekä leikkelettä. Tee puuroa ja paista kananmunia tai munakasta, se vähentää syötyjen leipien määrää. Murotkin käy tai kaurahiutaleet maidon ja sokerin tai jogurtin kanssa. :D
T: urheilevan nuoren äiti
Eikö nuoria opeteta tavoille enää?
Syödä voi kotona vaikka saavillisen, kylässä voisi ottaa muutkin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vävy/miniäehdokas haluta tehdä hyvää vaikutusta.
Nolottaisi tuommoinen mättäminen tuon tyypin äitinä.
Voi hyvänen aika. Jos pojam kotona saa ottaa molempia ja niin paljon kuin haluaa on se hänelle normaalia eikä varmasti edes ole huomannut tuota "vain jonpaa kumpaa"-sääntöä lainkaan. Fiksu ihminen olisi sanonut asiasta nätisti ajoissa, nyt nolaat itsesi ja varsinkin pojan jos menet asiasta huomauttamaan. Olisihan se tyttö voinut kertoa kuinka teillä toimitaan, mitä tässä perheen ulkopuolista syytellään ja äitiänsä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea järjestys ylhäältä alaspäin:
Paprika
Kurkku
Tomaatti (päälle vähän mustapippuria)
Juusto
Kinkku
Salaatinlehti
Voi
LeipäVihannekset joskus tippuu, mutta näin leipä on herkullisin ja houkuttelevan näköinen
Tuommoisen voileivän syöminen olisi vain äärimmäisen hankalaa ja sotkuista kun ne täytteet pursuisivat sieltä välistä.
No, tuskin nyt äärimmäisen hankalaa kuitenkaan. Nuo juuston päällä olevat vihannekset tippuu joskus, mutta tällä kokemuksella riski on tiedostettu, ja osaan pitää leivästä kiinni niin, etteivät rehut tipu rinnuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: urheilevan nuoren äitiEikö nuoria opeteta tavoille enää?
Syödä voi kotona vaikka saavillisen, kylässä voisi ottaa muutkin huomioon.
Jos on kerran yötä niin kyllä silloin pitää saada syödä vatsansa täyteen. Ei nuoria voi kylässä pitää nälässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä enkä kipeä mutta tuollaisia mässäilyleipiä en halua syödä enkä sellaisia koskaan syökään. Leivon itse leipää ja siihen riittää aamukahvilla erittäin hyvä tanskalainen voi päällysteeksi eli silloin sen nimikin on voileipä. Kyllä tuollaisilla antimilla lihoo, siinä menee jo yhdellä henkilöllä neljä viisi tai kuusikin lounasta per päivä sen lisäksi, että syö vielä monta välipalaa ja päivällistä, illallista ja jopa iltapalaa. Ei ihme että valitetaan jatkuvasti elintarvikkeiden kalleudesta kun yksi ahmii päivässä viiden hengen sapuskat.
Ymmärrätkö, että tuollaisen mässäilyleivän voi tehdä vaikka lounaaksi? Jos teet leivän niin miten yhtäkkiä syöt kuusi lounasta sen lisäksi? Omituisia mielleyhtymiä. Itse tein ainakin eilen lounaaksi mässäilyleivän ja päin vastoin olin miinuskaloreilla päivän.
Eikö ihmiset ole kuulleet esim. Club sandwichistä, BLT:stä, tai Reubenista? Tai edes hampurilaisesta?
No ei noin todellakaan. Ensin voi, sitten leikkele ja koristeeksi kurkku, tomaatti, persilja, tilli... jos mukana salaatinlehti niin sen voi laittaa leikkeleen alle.