Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?
Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.
Kommentit (1004)
Helteet menettelee. Rakennustekniikka vaan pistää vihaksi. Ovi selällään, ulkona 19C, mutta sisällä se 30C? Miten saisi ilman vaihtumaan ja miksi tämmöisiä asioita ei huomioida rakentamisessa? Eihän tässä ole mitään järkeä. Ihmisten oikeuksiin vetoamalla ei ilmeisesti asiaan saada muutosta, poliitikoilla kun on oma lehmä ojassa. Ehkä eläinten oikeuksiin vetoamalla toimisi? Lemmikit kärsii asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka nauttii näistä helteistä omaavat varmaankin hyvin huonon ääreisverenkierron tai ovat hyvin hoikkia. Tällaisena kuumaverisenä tavistallaajana hikoilen päästä varpaisiin aamusta lähtien ja viileä suihku suo hetken helpotusta. Onneksi vielä kesälomalla, en tiedä miten selviydyn töistäni mikäli elokuussa helteet jatkuu.
Itse kuulun tähän kastiin huono ääreisverenkierto. Sormet ja varpaat aina jäässä ja muutenkin paleltaa.
Siksi nautin tästä, että oikeasti tarkenee käydä uimassa ja istua ulkona vielä illallakin ilman toppauksia.
Ps. Meillä ei ole ilmastointia tai ilmalämpöpumppua ja nyt piti jo kiskaista suihkun jälkeen viltti päälle, kun sisälämpötila 26,8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kesä ei ole joidenkin mielestä kesä, ellei tarkene keskellä yötä hillua kesämekossa ja ilman sukkia ulkona?
Vastattiin siihen miten näistä lämpimistä säistä nauttii
Minä siis kysyin tuolla, että mitä ne asiat ovat, mitä ei voi tehdä alle 25 asteessa ja minulle vastattiin, että olla kesämekossa illalla ulkona.
No ilmeisesti vastaaja ei tarkene olla viileämpinä kesäiltoina kevyissä vaatteissa ulkona. Eihän siinä mistään oikean kesän määritelmästä edes puhuttu.
Tässä kommenttini:
"Tuolla aiemmin joku kysyi, mitä on se tekeminen, johon tarvitaan näitä helteitä. Monet helteen rakastajat kun aina sanovat, että kerrankin on kunnon kesä ja tarkenee. Mitä ovat ne asiat, joita ei tarkene tehdä 20-25 asteessa vaan pitää olla 32 astetta?"
Tämän olen kyllä aina ymmärtänyt, että mitään muuta kesää ei pidetä oikeana kesänä. Siksi kysyin, mitä ne oikeat kesätekemiset sitten ovat, joita pääsee tekemään vain nyt.
Mutta en minä sitten tiedä, mitä porukka tarkoittaa sillä "kunnon kesällä", jos se ei sitten tarkoitakaan, että muunlaiset kesät eivät tunnu oikealta.
Mutta antaa olla. En tarkoittanut mitää vittuilua vaan oikeasti mietin tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tiimipalaverissa pari työkaveria erehtyi sanomaan, että on heillä on paha olla +30 helteillä ja työnteko on raskasta. Hellehullut hyökkäsi heti kertomaan kuinka tämän on ihaninta ikinä, lisää vaan lämpöä ja NAUTTIKAA nyt kerrankin. Tää on kyllä merkillinen juttu. Jos joku kertois et on migreeni ja paha olla, niin olis aika outoa jos joku alkais suuvaahdossa selittämään, että eiku parasta mun mielestä ja nauti jne. Miksi helle on sellainen et pitää alkaa toisia painostamaan, kun ihmiset on erilaisia? Yks sitte kysyi, että mikä siinä helteessä sit on kivaa, ni ainoa vastaus mitä tuli helteenrakastajilta oli se, että on kiva lähteä aamukuudelta lenkille, kun on alle 20 astetta lämmintä ja päivällä sitten voi oleilla ilmalämpöpumpun likellä. Jep.
Oletko yhtä loukkaantunut jos vaikka inhoat maksalaatikkoa ja työkaverisi alkaa puolustella miten se on hänen lempiruokaansa? Miksi juuri helteestä ei saisi olla eri mielipiteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kesä ei ole joidenkin mielestä kesä, ellei tarkene keskellä yötä hillua kesämekossa ja ilman sukkia ulkona?
Minä siis kysyin tuolla, että mitä ne asiat ovat, mitä ei voi tehdä alle 25 asteessa ja minulle vastattiin, että olla kesämekossa illalla ulkona.
No ilmeisesti vastaaja ei tarkene olla viileämpinä kesäiltoina kevyissä vaatteissa ulkona. Eihän siinä mistään oikean kesän määritelmästä edes puhuttu.
Tässä kommenttini:
"Tuolla aiemmin joku kysyi, mitä on se tekeminen, johon tarvitaan näitä helteitä. Monet helteen rakastajat kun aina sanovat, että kerrankin on kunnon kesä ja tarkenee. Mitä ovat ne asiat, joita ei tarkene tehdä 20-25 asteessa vaan pitää olla 32 astetta?"
Tämän olen kyllä aina ymmärtänyt, että mitään muuta kesää ei pidetä oikeana kesänä. Siksi kysyin, mitä ne oikeat kesätekemiset sitten ovat, joita pääsee tekemään vain nyt.
Mutta en minä sitten tiedä, mitä porukka tarkoittaa sillä "kunnon kesällä", jos se ei sitten tarkoitakaan, että muunlaiset kesät eivät tunnu oikealta.
No lähtökohtaisesti Suomessa on neljä vuodenaikaa, joista talvi on kylmä, kesä kuuma ja syksy sekä kevät jotain siltä väliltä. Sitä tarkoittaa oikea kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kommenttini:
Sinä olet nyt ainoa joka tuon määrittelyasian vedit asiaan mukaan, ei tuo kesämekkoihminen jolta asiaan vaadit selvennystä.
Nautin lämpimistä illoista istumalla terassilla lukemassa ja kaffella.
Päivällä katson Netflixiä ilmalämpöpumpun alla ja käyn viilennetyllä autolla kaupassa.
Itse huomasin että kuuman sietokyky parani kun sain ferritiinin kuntoon.
Olen mökillä ja nautin. Meillä on siellä ilmalämpöpumppu ja järvi vieressä.
Ihanaahan se on mökillä olla ja uida vähän väliä, kun vesi on sopivan lämpöistä.
Minä pyöräilen sähköpyörällä paljon. Hiki tulee vasta sitten, kun pysähtyy ja voi mennä kotona suihkuun. Ajatus siitä, että marraskuu tulee, pimeänä, kosteana ja kylmänä auttaa nyt kestämään kuumuutta. Inhoan marraskuuta, joten parempi on valoisa, lämmin kesä👍
Nautin lämmöstä. Yleensä palellen aina huonon ääreisverenkierron takia, mutta ny tik ollut niin lämmintä, että olen pärjännyt. Tosin jopa minun mielestäni välillä on aivan liian kuuma ja välillä voisi olla viileämpää, niin saisi nukuttua paremmin. Vähän hassua lukea kommentteja, jossa ihastellaan helteitä, mutta kuitenkin pysytään sisällä viileässä :D
Mutta itse kysymykseen.
Nyt työttömänä vietän suurimman osan ajastani ulkona liikkuen. Pakko pysyä liikkeellä, koska muuten jalkani turpoavat kuumasta ilmasta. Yritän välttää pahinta uv säteily aikaa, mutta muuten kävelen, pyöräile (tätä teen paljon), käyn uimassa tai rentoudun riippumatossa. Roskia keräilen teiden varsilta, jos satun muistamaan ottamaan roskapussin mukaan.
Töissä ollessani lähdin heti ulos töiden jälkeen. Eli oikeastaan tein sitä samaa kuin nyt, nyt on vain paljon enemmän aikaa.
Kesällä on ihana voida pitää mekkoja ja kesävaatteita, myös aamulla ja illalla. Jos lämpötila on joku +20 astettta, niin ehkä tarkenee just ja just auringossa. Varjossa on jo viileä ja en halua istua auringonpaisteessa.
Lämpötilan pitää olla + 25 astetta jotta on lämmin.
Suomessa saa yleensä palella ympäri vuoden.
On kyllä omituinen ketju. Tykkään helteestä tarkoittaa että vihaa köyhiä ja läskejä ja ajattelee että jalan murtuminen on oma vika. Tuulettaminen ja järvessä uiminen tarkoittaa että on ökypelle joka omistaa järven ja kesämökin. Se että elää normaalia elämää helteellä tarkoittaa että kieltää muita ihmisiä tuntemasta oloaan tukalaksi helteellä.
Minä henkilökohtaisesti omistan pari kesämekkoa. Täten virallisesti vakuutan, että tämä fakta minusta ei tarkoita että housuihin pukeutuvat ovat huonoja ihmisiä tai että kesämekkoni maksoivat tuhat euroa kappale.
Kertokaapa helteestä nauttijat kuinka monta tuntia kerrallaan olette poissa viilennetystä tilasta ja yli 25 asteen lämpötilassa? Oletteko kauaa poissa rakkaan lämpöpumppunne ääreltä?
Siitähän tässä on kyse kuinka paljon altistuu yli 25 asteen lämmölle. Itse sain olla yli 5 tuntia alle 25 asteen lämmössä viimeksi toukokuussa ja juhannuksesta asti olen joutunut olemaan ainakin 20 tuntia vuorokaudessa vähintään 27 asteen kuumuudessa. Terveydentila ei salli olla yli 4 tuntia poissa kotoa. (Olen leikkausjonossa sairauden takia.) Asuntoa ei saa viilennettyä kuin hetkeksi 26 asteeseen ja sitten rakenteet taas kuumentavat sen. Kaksi viikkoa tätä jaksoi, nyt alkaa käydä jo voimille. Parvekkeella on vähintään yhtä kuumaa kuin ulkona, vaikka se on 10 neliön parveke, eikä sille edes tuule kunnolla.
Teen samoja asioita kuin muutenkin, esimerkiksi urheilen ja liikun luonnossa, mutta nautin enemmän, koska ei palella. Sellaista mitä voi tehdä vain helteellä on esimerkiksi luonnonvesissä uiminen ja pukeutuminen nättiin mekkoon ja sandaaleihin.
Meillä ei ole kotona ilmastointia tai ilmalämpöpumppua, eli vapaa-ajalla ja lomalla olen tällä hetkellä 24/7 helleolosuhteissa. Ja nautin.
En ole hoikka, 156cm, 73kg. Mutta palelen tosi herkästi. Olen jäässä talvella ja viluissani jatkuvasti. Ei varpaista ja sormista, vaan inhoan sitä, jos niskaan ja kylkiin tuulee ja alaselkää alkaa särkeä jos sinne pääsee viimaa. Vilustun myös herkästi, jos saan kylmää, myös ilmastointilaitteet tekevät tämän. En siedä sitä olotilaa, kun paleltaa ja se saa minut ärsyyntyneeksi ja vihaiseksi.
Masennun marraskuussa tai siis ylipäänsä silloin, kun on läpitunkematon pimeys, jäätävä räntäsade ja luihin ja ytimiin käyvä hyinen viima. Ja kun kaikkialla on kuraa ja harmaata. Lumen tulo vihdoinkin piristää hiukan, mutta silloinkin on vaan sitten aina niin kylmää, että ihastelen sitä kuuraa puiden oksilla lähinnä autosta tai sisältä ikkunoista. Vaikka pukisin mitä päälleni, on silti kylmä. Tai sitten todella epämukavaa, kun on niin paksusti päällä. Ja inhoan pitkiksiä ja villapaitoja, koska ne tuntuvat päällä ahdistavilta, mutta ilmankaan ei tarkene.
Olen se, joka parkkeeraa talvisin takkatulen ääreen villasukat jalassa ja kääriytyy vilttiin.
Jos kesälle ei tule hellettä tai sitä on vain pari päivää, tai lämpötila on jotain n. 20 astetta, en palaudu ollenkaan talvesta. Odotan aina koko vuoden sitä, että tulisi kesä ja nimenomaan helle ja aurinko, ja jos sitä ei tule (tarpeeksi), stressitilanne jää kehoon päälle, enkä ehdi rentoutua ollenkaan. On surullista joutua odottamaan sitten seuraavakin talvi, josko ensi kesänä sitten viimein olisi lämmin. Roikun talvet aina vaan sellaisessa "sitten kun on kesä ja lämmin" -odotustilassa.
Ja kun hellepäivä tai -jakso viimein tulee, olen todella onnellinen. Rakastan sitä, että aamulla jo, kun aukaisee ulko-oven, sieltä tulee vastaan pehmeä, lämmin ilma ja tuntuu kuin olisi jossain Italiassa tai Kreikassa. Tuulikin on lempeä ja pehmeä, eikä yhtään inhottava ja viiltävän kylmä. Syön aamupalat ja oikeastaan kaikki päivän ruokani ulkona takapihan terassilla. Teen aamujumpan nurmikolla, luen kirjaa tai kuuntelen musiikkia ja makoilen aurinkotuolissa. Käyn rannalla uimassa tai vietän aikaa mökillä. Ylipäänsäkin tulen ulos talosta ja vietän aikaa ulkona, kun kerrankin voi, enkä edes raaski mennä sisälle. Laitan päälle bikinit ja kesämekon, ja voin viettää aikaa ulkona, ilman, että jäädyn tai että jostain tulee ykskaks joku hirveän kylmä tuuli jolloin koko keho jäykistyy. Olen todella hyvällä tuulella, käyn aurinkoenergialla, olen todella zen, rentoudun, palaudun, enkä voi lakata hehkuttamasta ääneenkin, miten ihanaa on, kun on lämmintä ja kaunista ja mahtava kesä. Että olisipa aina tällaista. Miksi edes pitää olla melkein aina joku +10C ja välikausi tai se ikuinen pimeä marraskuu ja pitkä talvi. Se on sellaista välttämätöntä pakkoa selviytyä sen läpi ja odottaa sitä kesää. Olisi niin paljon parempaa, jos suurimmaksi osaksi olisi lämmintä, tai ei sitä (pitkittynyttä) marraskuuta tarvitsisi ollenkaan olla.
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua, enkä halua sitä, koska on niin ruma kapistus. Sisälläkin on lämmin, mutta yöllä ei ole silti tukalaa. Talvisin on jotain 20C makkarissa ja herään jatkuvasti siihen, että kun peitto lähtee päältä, niin palelen, vaikka olen pyjamassa. Kesällä on jotain 28C ja nukun peiton ja yöpaidan kanssa ikkuna raollaan ja en herää kertaakaan siihen että palelisi, vaan on juuri sopivaa. En hikoile yhtään. Yövyn lisäksi joskus teltassa takapihalla, jotta voin kuulla kesäyön äänet ja linnunlaulun.
Rakastan kesää ja hellettä. En toki tuputa sitä kellekään muille.
Kaikki kelit ja säät käy, kunhan ei ole liukasta.
Jos sisällä olis viileää, tekisin samoja asioita kuin muutenkin. Aiemmin oli kämppä jossa viilennys ja työt toimistolla jossa tehokas ilmastointi, niin pidin esim. pitkiä lounastaukoja niin että menin ensin lenkille päivän kuumimpaan aikaan ja suihkun jälkeen nautin lounaan ja sitten takas töihin. Tämä tosin kun valmistauduin ulkomaanturnaukseen niin yritinkin tottua kuumuuteen, mutta ei se silloin tuntunut pahalta. Nyt on ihan eri, kun kämppä on pätsi, toimii myös etätöiden toimistona, öisin ei saa nukuttua mikä saa kaiken päivisinkin tuntumaan rankemmalta, ja toki olen vielä päälle raskaana.
Juhannuksena oltiin tuttujen mökillä rannikolla ja sielläkin oli lämmintä, mutta todella siedettävää, koska merituuli, varjoisa piha, mahdollisuus alle sadan metrin päässä pulahdukseen, eikä tarvinnut toki olla kuumenevalla työkoneella koko ajan. Ihan eri asia kuin täällä sisämaan kaupunkikeskustassa kerrostalossa. Onneksi kohta muutetaan.
Tiimipalaverissa pari työkaveria erehtyi sanomaan, että on heillä on paha olla +30 helteillä ja työnteko on raskasta. Hellehullut hyökkäsi heti kertomaan kuinka tämän on ihaninta ikinä, lisää vaan lämpöä ja NAUTTIKAA nyt kerrankin. Tää on kyllä merkillinen juttu. Jos joku kertois et on migreeni ja paha olla, niin olis aika outoa jos joku alkais suuvaahdossa selittämään, että eiku parasta mun mielestä ja nauti jne. Miksi helle on sellainen et pitää alkaa toisia painostamaan, kun ihmiset on erilaisia? Yks sitte kysyi, että mikä siinä helteessä sit on kivaa, ni ainoa vastaus mitä tuli helteenrakastajilta oli se, että on kiva lähteä aamukuudelta lenkille, kun on alle 20 astetta lämmintä ja päivällä sitten voi oleilla ilmalämpöpumpun likellä. Jep.