Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?

Vierailija
10.07.2021 |

Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.

Kommentit (1004)

Vierailija
421/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kesä ei ole joidenkin mielestä kesä, ellei tarkene keskellä yötä hillua kesämekossa ja ilman sukkia ulkona? 

Vastattiin siihen miten näistä lämpimistä säistä nauttii

Minä siis kysyin tuolla, että mitä ne asiat ovat, mitä ei voi tehdä alle 25 asteessa ja minulle vastattiin, että olla kesämekossa illalla ulkona. 

No ilmeisesti vastaaja ei tarkene olla viileämpinä kesäiltoina kevyissä vaatteissa ulkona. Eihän siinä mistään oikean kesän määritelmästä edes puhuttu.

Tässä kommenttini:

"Tuolla aiemmin joku kysyi, mitä on se tekeminen, johon tarvitaan näitä helteitä. Monet helteen rakastajat kun aina sanovat, että kerrankin on kunnon kesä ja tarkenee. Mitä ovat ne asiat, joita ei tarkene tehdä 20-25 asteessa vaan pitää olla 32 astetta?" 

Tämän olen kyllä aina ymmärtänyt, että mitään muuta kesää ei pidetä oikeana kesänä. Siksi kysyin, mitä ne oikeat kesätekemiset sitten ovat, joita pääsee tekemään vain nyt. 

Mutta en minä sitten tiedä, mitä porukka tarkoittaa sillä "kunnon kesällä", jos se ei sitten tarkoitakaan, että muunlaiset kesät eivät tunnu oikealta. 

Mutta antaa olla. En tarkoittanut mitää vittuilua vaan oikeasti mietin tätä. 

No vaikkapa uimassa käyminen. Jos lämpötila on vain 20 ja ollut sitä luokkaa tai alle pidempään, vesi on niin turkasen kylmää, että ei kiinnosta siinä palelu. Uimiseen ideaali on sellainen n. 30 asteinen ilma ja lähemmäs 25 asteinen vesi. 

Vierailija
422/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä yhtään ihmisiä jotka tykkäävät vanhanajan kesistä? Siis esim. 70-, 80- ja 90- luvun kesistä jolloin oli enimmäkseen 20-25 asteisia päiviä ja välillä satoi ja välillä paistoi, helteitä oli vain muutama päivä kerrallaan. Silloin oli vaihtelua säässä viikoittain. Nykyisin kesät ovat joko hellettä viikkotolkulla tai sadetta.

Ennen oli kivaa käydä kavereiden kanssa esim. Lintsillä ja Korkeasaaressa ja viettää koko päivä siellä. Terasseilla istuttiin illat pitkät eikä ollut tukahduttava olo. Nyt kun on viikkokaudet 30 asteen helteet ei jaksa edes ajatella lähtevänsä yhtään mihinkään ja kuitenkin kunto minulla on parempi kuin nuorempana. Olen laihtunut 20 kiloa ja normaalisti lenkkeilen 3-4 kertaa viikossa, nyt ei meinaa jaksaa muuten kuin hyvin aikaisin aamulla ja silloinkin se on rasittavaa. Minä olen kuitenkin aina ennen ollut kesäihminen, mutta nykyään tykkään enemmän syksystä. Se on nykyään sitä mitä kesä oli ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen samoja asioita kuin muutenkin, esimerkiksi urheilen ja liikun luonnossa, mutta nautin enemmän, koska ei palella. Sellaista mitä voi tehdä vain helteellä on esimerkiksi luonnonvesissä uiminen ja pukeutuminen nättiin mekkoon ja sandaaleihin.

Meillä ei ole kotona ilmastointia tai ilmalämpöpumppua, eli vapaa-ajalla ja lomalla olen tällä hetkellä 24/7 helleolosuhteissa. Ja nautin.

Luonnonvesissä voi todellakin uida muutenkin kuin helteillä. Pitkät hellejaksot taas alkaa estämään sitä aika tehokkaasti koska sinilevää alkaa tulemaan koko ajan lisää.

Vierailija
424/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kesä ei ole joidenkin mielestä kesä, ellei tarkene keskellä yötä hillua kesämekossa ja ilman sukkia ulkona? 

Minä siis kysyin tuolla, että mitä ne asiat ovat, mitä ei voi tehdä alle 25 asteessa ja minulle vastattiin, että olla kesämekossa illalla ulkona. 

No ilmeisesti vastaaja ei tarkene olla viileämpinä kesäiltoina kevyissä vaatteissa ulkona. Eihän siinä mistään oikean kesän määritelmästä edes puhuttu.

Tässä kommenttini:

"Tuolla aiemmin joku kysyi, mitä on se tekeminen, johon tarvitaan näitä helteitä. Monet helteen rakastajat kun aina sanovat, että kerrankin on kunnon kesä ja tarkenee. Mitä ovat ne asiat, joita ei tarkene tehdä 20-25 asteessa vaan pitää olla 32 astetta?" 

Tämän olen kyllä aina ymmärtänyt, että mitään muuta kesää ei pidetä oikeana kesänä. Siksi kysyin, mitä ne oikeat kesätekemiset sitten ovat, joita pääsee tekemään vain nyt. 

Mutta en minä sitten tiedä, mitä porukka tarkoittaa sillä "kunnon kesällä", jos se ei sitten tarkoitakaan, että muunlaiset kesät eivät tunnu oikealta. 

No vaikkapa uimassa käyminen. Jos lämpötila on vain 20 ja ollut sitä luokkaa tai alle pidempään, vesi on niin turkasen kylmää, että ei kiinnosta siinä palelu. Uimiseen ideaali on sellainen n. 30 asteinen ilma ja lähemmäs 25 asteinen vesi. 

Ei ole, jos esim. optimisuorituskyvystä vedessä puhutaan. Ja eliöstölle viileämpi vesi parempi, myös ihmisille ellei aio sinilevässä uida.

Vierailija
425/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen samoja asioita kuin muutenkin, esimerkiksi urheilen ja liikun luonnossa, mutta nautin enemmän, koska ei palella. Sellaista mitä voi tehdä vain helteellä on esimerkiksi luonnonvesissä uiminen ja pukeutuminen nättiin mekkoon ja sandaaleihin.

Meillä ei ole kotona ilmastointia tai ilmalämpöpumppua, eli vapaa-ajalla ja lomalla olen tällä hetkellä 24/7 helleolosuhteissa. Ja nautin.

Luonnonvesissä voi todellakin uida muutenkin kuin helteillä. Pitkät hellejaksot taas alkaa estämään sitä aika tehokkaasti koska sinilevää alkaa tulemaan koko ajan lisää.

No joo, voihan sinne muka "uimaan" mennä eli riivatun kylmään veteen käydä pulahtamassa. Se on vain yhtä tuskaa eikä mitään uimista. Uimakelpoista se vesi alkaa olla vasta kun se lämpötila on selvästi parinkymmenen asteen lämpimämmällä puolella. Sitä ennen siinä uimisessa luonnonvesissä ei ole mitään kivaa. 

Vierailija
426/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kommenttini:

Ei ole, jos esim. optimisuorituskyvystä vedessä puhutaan. Ja eliöstölle viileämpi vesi parempi, myös ihmisille ellei aio sinilevässä uida.

No luonnonvesissä uimisessa ei kiinnosta tasan kiviäkään sinun typerät optimisuorituskykyulinat tai parempi eliöstölle. Se ei ole vain yhtään millään tasolla mukavaa se viileässä vedessä kärvistely vaan se on pelkkää inhottavaa moskaa. 

Ja kukaan ei pakota lämpimässäkään pulahtamaan juuri siihen sinilevälauttaan, vai mitä tahvo...

427/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ainakan laittaudu kauppaan menoa varten . Kesämekkoa päälle, tai sortsit ja sandaalit ja menoksi . Kiva kulkea kevyemmissä vaatteissa ja ottaa aurinkoakin pihatöitä  tehdessä

428/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on järvien pintalämpötilat reilusti yli 20 astetta, 20-24

Vierailija
429/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiimipalaverissa pari työkaveria erehtyi sanomaan, että on heillä on paha olla +30 helteillä ja työnteko on raskasta. Hellehullut hyökkäsi heti kertomaan kuinka tämän on ihaninta ikinä, lisää vaan lämpöä ja NAUTTIKAA nyt kerrankin. Tää on kyllä merkillinen juttu. Jos joku kertois et on migreeni ja paha olla, niin olis aika outoa jos joku alkais suuvaahdossa selittämään, että eiku parasta mun mielestä ja nauti jne. Miksi helle on sellainen et pitää alkaa toisia painostamaan, kun ihmiset on erilaisia? Yks sitte kysyi, että mikä siinä helteessä sit on kivaa, ni ainoa vastaus mitä tuli helteenrakastajilta oli se, että on kiva lähteä aamukuudelta lenkille, kun on alle 20 astetta lämmintä ja päivällä sitten voi oleilla ilmalämpöpumpun likellä. Jep.

Oletko yhtä loukkaantunut jos vaikka inhoat maksalaatikkoa ja työkaverisi alkaa puolustella miten se on hänen lempiruokaansa? Miksi juuri helteestä ei saisi olla eri mielipiteitä?

Eihän tuo ole mitenkään verrannollinen tilanne. Hellehullujen tuputus vastaa sitä, että kerrot että et pidä maksalaatikosta, ja saatatpa saada siitä vaikka pahan allergiareaktionkin, ja silti maksalaatikkoa rakastavat vaativat sinua syömään maksalaatikkoa ja nauttimaan siitä. Helle tappaa.

Vierailija
430/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yö oli ainakin täällä Etelä-Suomessa niin viileä, että heräsin jossain vaiheessa yötä siihen, että minua paleli, kun nukun pelkän pussilakanan kanssa. Luulisi siis, että viileää ilmaa on virrannut myös näihin tässä ketjussa mainittuihin pätseihin.

431/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiimipalaverissa pari työkaveria erehtyi sanomaan, että on heillä on paha olla +30 helteillä ja työnteko on raskasta. Hellehullut hyökkäsi heti kertomaan kuinka tämän on ihaninta ikinä, lisää vaan lämpöä ja NAUTTIKAA nyt kerrankin. Tää on kyllä merkillinen juttu. Jos joku kertois et on migreeni ja paha olla, niin olis aika outoa jos joku alkais suuvaahdossa selittämään, että eiku parasta mun mielestä ja nauti jne. Miksi helle on sellainen et pitää alkaa toisia painostamaan, kun ihmiset on erilaisia? Yks sitte kysyi, että mikä siinä helteessä sit on kivaa, ni ainoa vastaus mitä tuli helteenrakastajilta oli se, että on kiva lähteä aamukuudelta lenkille, kun on alle 20 astetta lämmintä ja päivällä sitten voi oleilla ilmalämpöpumpun likellä. Jep.

Oletko yhtä loukkaantunut jos vaikka inhoat maksalaatikkoa ja työkaverisi alkaa puolustella miten se on hänen lempiruokaansa? Miksi juuri helteestä ei saisi olla eri mielipiteitä?

Eihän tuo ole mitenkään verrannollinen tilanne. Hellehullujen tuputus vastaa sitä, että kerrot että et pidä maksalaatikosta, ja saatatpa saada siitä vaikka pahan allergiareaktionkin, ja silti maksalaatikkoa rakastavat vaativat sinua syömään maksalaatikkoa ja nauttimaan siitä. Helle tappaa.

Maksalle ja riisille allergiasta en ole kuullutkaan

Vierailija
432/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, voihan sinne muka "uimaan" mennä eli riivatun kylmään veteen käydä pulahtamassa. Se on vain yhtä tuskaa eikä mitään uimista. Uimakelpoista se vesi alkaa olla vasta kun se lämpötila on selvästi parinkymmenen asteen lämpimämmällä puolella. Sitä ennen siinä uimisessa luonnonvesissä ei ole mitään kivaa. 

Mä olen uinut 15-asteisessa luonnonvedessä ja kun ripeästi ui, kyllä lämpenee. Nyt on pari astetta liian lämpimät vedet, pelkään sinilevänkin tuloa. Helteet oli tuskaa hoikkana, helteet on tuskaa isompanakin. Yleensä olen ihan mulle sopivassa maassa, kun täällä on pitkään viileää, aikamoinen lämpöpatteri taidan olla.

Vierailija
433/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa helteestä nauttijat kuinka monta tuntia kerrallaan olette poissa viilennetystä tilasta ja yli 25 asteen lämpötilassa? Oletteko kauaa poissa rakkaan lämpöpumppunne ääreltä?

Siitähän tässä on kyse kuinka paljon altistuu yli 25 asteen lämmölle. Itse sain olla yli 5 tuntia alle 25 asteen lämmössä viimeksi toukokuussa ja juhannuksesta asti olen joutunut olemaan ainakin 20 tuntia vuorokaudessa vähintään 27 asteen kuumuudessa. Terveydentila ei salli olla yli 4 tuntia poissa kotoa. (Olen leikkausjonossa sairauden takia.) Asuntoa ei saa viilennettyä kuin hetkeksi 26 asteeseen ja sitten rakenteet taas kuumentavat sen. Kaksi viikkoa tätä jaksoi, nyt alkaa käydä jo voimille. Parvekkeella on vähintään yhtä kuumaa kuin ulkona, vaikka se on 10 neliön parveke, eikä sille edes tuule kunnolla.

Mulla on viime päivät ollut sisälämpötila n. +28, yöllä hiukan laskee kun pystyy pitämään ikkunoita auki. Teen etätöitä joten myös työpäivän aikana on sama lämpötila. Lisäksi käyn ihan ulkona auringossa pelaamassa pallopelejä, pyöräilemässä ja lenkkeilemässä. Nautin tästä lämmöstä täysin rinnoin. Oliko muuta kysyttävää?

Vierailija
434/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin, pidempiä kävelylenkkejä en tee helteillä. Uiminen on nyt ihanaa kun vesi on niin lämmintä ja kesäillat ihan mahtavia istuskella kotona terassilla (tässä rivitaloasunnossa on molemmilla puolilla terassit). Ja minulla on ilmalämpöpumppu eli sisällä viileää ja se on kyllä ihan oleellinen asia siinä että helteet ei häiritse vaan niistä nauttii. Ymmärrän kyllä niitä joilla on sisällä liian kuuma että nämä helteet on kurjia.

Vierailija
435/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen uinut 15-asteisessa luonnonvedessä ja kun ripeästi ui, kyllä lämpenee. Nyt on pari astetta liian lämpimät vedet, pelkään sinilevänkin tuloa. Helteet oli tuskaa hoikkana, helteet on tuskaa isompanakin. Yleensä olen ihan mulle sopivassa maassa, kun täällä on pitkään viileää, aikamoinen lämpöpatteri taidan olla.

Ja olemme erilaisia, harvoin käytän talvellakaan villasukkia ja jos lenkkeilen muutaman asteen pakkasessa, käsineet pitää ottaa pois, hikoilen käsistä. Alan käyttää pitkiä kalsareita housujen alla, vasta kun on n. 10 astetta pakkasta. Näin oli myös silloin, kun painoin 60 kg (olen 170 cm pitkä nainen). Teki mieli jo itkeä tänään, kun hetken kävin ulkona ja aurinko paahtoi niskaan.

Vierailija
436/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nykyään paljon ihmisiä joilla ei ole älykkyyttä ominaisuutenaan ja siten nämä keskustelut lähtevät aivan muille raiteille ja reiteille.

Älykäs ihminen vastaa kysymykseen, kertoo näkemyksiään hyvillä mielin, ei provosoi eikä provosoidu epä-älykkääseen tyyliin eikä keskustele riidelläkseen.

Ikävä juttu.

En usko, että vauva palstalla on koskaan älykkyys ollut läsnä. Tämä on väärä paikka älylliselle keskustelulle. Itsekin tulin tänne iltasanomien kautta, kun katsoin, että helteestä puhutaan. Ajattelin, että käydäänpä katsomassa mitä ne tästä nyt pauhaavat. Kun tälle palstalle saapuu, niin ensin saa nauraa, sitten tulee myötähäpeä ja viimeisenä masennus. Sen jälkeen tietääkin taas, että on aika poistua vauva palstalta. 😂

Vierailija
437/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa jos itse olisitte julkisesti tällaisen ketjun aiheena. :)

Vierailija
438/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa jos itse olisitte julkisesti tällaisen ketjun aiheena. :)

Hellekö nyt pahoitti mielensä kun sitä haukutaan?

Vierailija
439/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin nauttiakin helteistä, mutta kun kaupoista ei löydy kivoja kesävaatteita.

Vierailija
440/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse grillaan, kalastelen, uin ja juon olutta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi