Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?

Vierailija
10.07.2021 |

Kiitos!

Kommentit (403)

Vierailija
81/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta jutusta jäi kyllä epäselväksi, millä tavalla siellä palvelukodissa tulisi oikein siivota jotta avustettavalle kelpaisi? Laki ei ainakaan puolla että henkilökohtaisen avustajan täytyisi siivota "tietyllä tavalla". Ei normaaliin siivoukseen kuulu mikään pakkomielteinen nysväys hammasharjalla lattiasta kattoon.

Vierailija
82/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tuon jutun, enkä oikein saanut kiinni siitä, miksi sopivia avustajia ei löytynyt. Kerrottiin kyllä poissaoloista ja henkilökemioiden kohtaamisesta, mutta mitään kovin raskauttavaa en löytänyt avustajia kohtaan (miinus joku/jotkut, jotka olivat haukkuneet uskontoa ym. asiatonta). 

Minusta olisi jo aika romuttaa tuo malli, jossa vammainen voi itse palkata avustajansa. Ihminen, joka tarvitsee jopa 24/7 avustajaa, ei voi missään nimessä olla itse vastuussa avustajien asioista! Toiseksi, kunta maksaa palkan,  ei avustaja, joten en ymmärrä mitä sanottavaa vammaisella on koko asiaan. Joo olisihan se kiva että jokainen avustaja voisi olla paras kaveri jne., mutta ei varsinkaan tämänkokoisessa maassa riitä ihmisiä että tuollaista voisi oikeasti testata. Aika lapsekas vaatimus loppupeleissä, ammattitaitoinen avustaja kelvatkoon tai olkoot sitten ilman. Ei tässä nyt mitään hovia rakenneta kuitenkaan. 

Mietin tässä että jos asuu itse palvelutalossa vakituisesti, niin miten voi olla tarvetta noin suurelle määrälle avustajia (viisi olisi kuulemma optimi)? 

Ei missään tapauksessa näin, ettei vammainen saisi valita itse avustajaansa. Vaikka ihminen tarvitsisi 24/7 apua, niin se ei tarkoita, etteikö hän voisi toimia työnantajana. Sinun kirjotuksesi oli tässä lapsellinen ja asenteellinen, jos joku. Keksit omiasi ja liioittelet. Tuossa jutussa ei sanottu esim. missään, että avustajan pitäisi olla avustettavan paras kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut lukea koko artikkelia, mutta jo heti alkuun työnkuvaus kuulosti ihan lähihoitajan hommalta. No lähihoitajalle maksetaan lähihoitajan palkka - henkilönkohtaisen avustajan palkat ovat murto-osa siitä. Tuo siirtyminen vuoteesta sähköpyörätuoliin ja taas pyörätuolista esim. vessanpöntöllle ovat oikeallakin tekniikalla raskaita ja hoitajan kroppaa kuormittavia töitä. Jos on kunnon nostolaitteet, säädettävät sängyt jne, niin ehkä menettelee. Henkilökohtaisilta avustajilta ei edellytetä koulutuksia, mutta tuon työn tekeminen edellyttäisi ihan työntekijän turvallisuudenkin kannalta koulutusta ja osaamista. Mutta niin - lähihoitajista (lähihoitajan palkalla) on pulaa, miksi joku menisi tekemään vielä huonomalla palkalla samoja hommia henkilökohtaisena avustajana?

Avustajista ja sen työn ongelmakohdista  oli oma ketjukin. Työnkuva paukkuu ja venyy joka suuntaan. Työnantajilla kovat vaatimukset ja usein vaikea luonnekin, joka tekee työstä vielä kuormittavampaa, mitä se voisi olla.

En päässyt juttua lukemaan, mutta mitä tässä jutussa kerrotaan, niin aika kaukana on kyllä lähihoitajan hommista. Meillä lähäreillä on aika selkeä työnkuva mitä noudatamme, joskus jotakin pieniä poikkeuksia saattaa olla, mutta ei meitä kyllä ikinä laitettaisi esim. koiraa ulkoiluttamaan tai hoitamaan asiakkaan lapsiakin asiakkaan lisäksi.

Melko villi temmellyskenttä siis tuo avustajan pesti, huhhuh.

Vierailija
84/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka maksetaan sovituilta tunneilta, mutta käytettävissä oltava 24/7 ympäri vuoden. Hyväksi käyttöä ja orjana olet, luulee omistavansa avustajan. En suosittele yhtään kenellekään.

Vierailija
85/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta jutusta jäi kyllä epäselväksi, millä tavalla siellä palvelukodissa tulisi oikein siivota jotta avustettavalle kelpaisi? Laki ei ainakaan puolla että henkilökohtaisen avustajan täytyisi siivota "tietyllä tavalla". Ei normaaliin siivoukseen kuulu mikään pakkomielteinen nysväys hammasharjalla lattiasta kattoon.

Sairauden tai vamman vuoksi voi olla tiettyjä toiveita siivoukselle. Ei kysymys tarvitse olla mistään hammasharjalla jynssäyksestä. Olen itse avustanut mm. heikkonäköistä avustettavaa, jolle on vammansa vuoksi erittäin tärkeää, että kaikki tavarat löytyvät tutuilta paikoilta. Harva kotonaankaan siivoaa ihan miten vaan, vaan ihmisillä on useimmilla omat tapansa ja mieltymyksensä.

Vierailija
86/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän joiltain avustajilta edellytetään myös auttamista sek s issä ja its e ty y dytyksessä. Asentoihin avustamisessa ja välineiden pitelyssä.

Ei edellytetä, älä valehtele. Ketään ei siihen velvoiteta, mutta on avustajia jotka sitä tekevät vapaaehtoisesti.

Vierailija
87/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyäänhän joiltain avustajilta edellytetään myös auttamista sek s issä ja its e ty y dytyksessä. Asentoihin avustamisessa ja välineiden pitelyssä.

Tämäkin on täysin vapaaehtoista. Ketään ei pakoiteta mihinkään.

Vierailija
88/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.

Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.

Vammainen ei ole se työnantaja, vaan se joka lystin maksaa.

Lain näkökulmasta vammainen henkilö on työnantaja. Hän on vastuussa työsuhteeseen liittyvistä asioista.

Vierailija
89/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä jos avustettavalla olisi vaikkapa maatila, niin avustajalle voidaan nakittaa koko maatilan pyörittäminen...

En ihmettele ettei kukaan suostu noihin hommiin.

Ei voi nakittaa mitåän sellaista minkä avustettava pystyy itse tekemään.

Vierailija
90/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.

Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.

Lain näkökulmasta vammainen henkilö on työnantaja. Hän on vastuussa työsuhteeseen liittyvistä asioista.

Työnantaja on se firma kenellä olen töissä. Jos vammainen palkkaa mut suoraan itse ilman firmaa niin sitten hän on työnantajani. Sama asia kuin aikoinaan rakennuspurkuhommissa. Se mun työnantaja oli firma missä olin töissä. Ei se asiakas.

Vierailija
91/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli käytännössä jos avustettavalla olisi vaikkapa maatila, niin avustajalle voidaan nakittaa koko maatilan pyörittäminen...

En ihmettele ettei kukaan suostu noihin hommiin.

Ei voi nakittaa mitåän sellaista minkä avustettava pystyy itse tekemään.

Tai toki voi yrittää nakittaa mutta en suostu. Jos avustettava ei siitä pidä niin se ei ole mun ongelma.

Vierailija
92/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tullu tänne pakoon jotain sotaa ja elää meidän verorahoilla

Menepäs sossuloinen töihin siitä hopi hopi...

Tekisi mieli, mutta motivaatio puuttuu. Karenssit eivät lisää motivaatiota.

Vierailija
93/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauden tai vamman vuoksi voi olla tiettyjä toiveita siivoukselle. Ei kysymys tarvitse olla mistään hammasharjalla jynssäyksestä. Olen itse avustanut mm. heikkonäköistä avustettavaa, jolle on vammansa vuoksi erittäin tärkeää, että kaikki tavarat löytyvät tutuilta paikoilta. Harva kotonaankaan siivoaa ihan miten vaan, vaan ihmisillä on useimmilla omat tapansa ja mieltymyksensä.

Nämä erityistoiveet pitää kuitenkin voida perustella. Kenellekään ei liene epäselvää ettei näkövammaisen kotona jätetä tavaroita lojumaan ym.

Omat tavat ja mieltymykset ovat aivan eri asia.

Vierailija
94/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.

Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.

On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.

Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.

Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.

T. Sosiaalityöntekijä

Et ole sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä tuntee vammaispalvelulain, jonka mukaan henkilökohtaista apua on oikeus saada päivittäisiin toimiin kuten siivoukseen. 

Sinulle ja kaikille muillekin "avustaja ei tee puolesta" -sössöttäjille suosittelen, että luette tämän: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

Todellakin avustaja "tekee puolesta". Pyyhkii Railan pesulapuilla, kantaa vessaan, ottaa pakastimesta leivän, voitelee sen, jne.

Tällaiset tapaukset ovat erikseen. Avustaja myönnetään heille tietyillä spekseillä, eikä siihen kuulu kaikkea taivaan ja maan päältä. Vaikeavammaisen avustettavan avustajalla on myös korkeampi palkka, koska työ on vaativaa.

Vierailija
95/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.

Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.

Ihan yksin makaat hirveässä vessahädässä ja elämä on helvettiä, niin luulisi ettei nyt ole kauhean tarkkaa, kuka sua silloin tulisi avustamaan.

Kyllä se on tarkkaa, että avustaja on asiallinen, käyttäytyy kunnioittavasti ja osaa hommansa.

ohis

Vierailija
96/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.

Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.

Työnantaja tekee työntekijän kanssa työsopimuksen, jossa kerrotaan, mitä työtehtäviin kuuluu. Ja sitten palkka neuvotellaan sen mukaan. Onko näissä nyt ongelmana, että liian usein työsopimus on ympäripyöreästi tehty?  Ja sen vuoksi työntekijä käsittää velvollisuutensa väärin? Tai työnantaja oikeutensa?  

Jos olet avustajasi työnantaja, silloin työntekijäsi tulee töihin just sillä kellonlyömällä kuin työsopimuksessa on sovittu. Ei muissakaan työpaikoissa voi tulla töihin sitten, kun työntekijää sattuu itseään huvittamaan. Jos on sovittu liukuvasta työajasta, sen puitteissa voi toki tulla aikaisemmin tai myöhemmin, mutta jos on sovittu, että työpäivä alkaa klo 7:00, se alkaa just silloin, eikä vasta klo 07:10. 

Jos kunta maksaa avustajasi palkan, silloinhan sinä olet oikeasti asiakas ja kunta taas avustajasi työnantaja. Avustajasi tekee silloin kunnan kanssa työsopimuksen. Työntekijän on silloinkin hyvä vaatia, että työsopimukseen kirjataan ihan kaikki, mitä toimenkuvaan kuuluu,  ja lisäksi asiat, joita siihen ei kuulu. Ja silloin asiakas ei voi vaatia yhtään enempää kuin mistä kunta on valmis maksamaan. Paitsi jos maksaa ylimääräiset jutut itse ja työntekijä siihen suostuu. 

Ketjussa on paljon väärää tietoa. Miksi sinäkin levität sitä? 

Henkilökohtaisen avun järjestämistapoja on kolme. Ne on vammaispalvelulaissa määritelty. 

1) Työnantajamalli. Kunta korvaa aikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset.

2) Palvelusetelimalli. Kunta antaa vaikeavammaiselle henkilölle palvelusetelin.

3) Kunta ostaa avustajapalvelun palveluntuottajalta (= ostopalvelu) tai järjestää palvelun itse.

Jos järjestämistavaksi valitaan työnantajamalli, työnantaja on vaikeavammainen henkilö. Ei kunta. Vaikeavammaisella henkilöllä on silloin kaikki samat velvoitteet kuin muillakin työnantajilla. Esimerkiksi jos avustaja aiheuttaa sivulliselle vahinkoa, työnantaja eli vaikeavammainen henkilö voi joutua korvausvastuuseen.

Mikä kirjoituksessani oli väärää tietoa? Kirjoitit vain toisella tavalla sen, mitä minä aikaisemmin. Työnantajamallissa siis avustettava on työnantaja ja hän tekee avustajansa eli työntekijänsä kanssa työsopimuksen ja maksaa sovitusta työstä sen palkan, millä työntekijä suostuu homman tekemään. Mitä enemmän erilaisia vaatimuksia, sitä enemmän tietysti maksetaan palkkaakin. Ja työsopimus pitää laatia siten, ettei siihen jää tulkinnanvaraa. Puolin eikä toisin. Ja avustaja eli työnantaja maksaa avustajalleen eli työntekijälleen palkan. Saa sen sitten kunnalta korvauksen kuluista,  mutta kunta ei ole siinä tapauksessa palkanmaksaja eikä avustaja ole työsuhteessa kuntaan. 

Jos taas kunta maksaa avustajalle palkan, silloin työnantaja on kunta eikä avustettava. Tai jos avustaja on työsuhteessa johonkin hoivapalveluita tarjoavaan firmaan, silloin avustettava on ko firman asiakas eikä avustajansa työnantaja. Silloin avustaja tekee työsopimuksen ko firman kanssa eikä asiakas voi vaatia samalla rahalla yhtään enempää kuin mitä hänen ko yrityksen kanssa tekemässään sopimuksessa lukee. 

Palvelusetelillä taas ostetaan palveluita. Satasella saat jotain, kahdella sadalla enemmän jne. Eli paljonko on valmis käyttämään rahaa johonkin. Palveluseteli on vähän niinkuin lounassetelikin. Sillä on tietty rahallinen arvo ja jos haluat kalliimman aterian, maksat loppuosan omasta pussistasi. 

Vierailija
97/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin asia olisi ihan kunnon palkkauksella ja selkeillä työehdoilla hoidettavissa. 

En nyt haluaisi muuten vetää esimerkkihenkilön etnistä taustaa esille. Mutta olen tasan varma, että hänen kotimaassaan on tuiki tavallista se, että joku nuori ihminen tai nainen palkataan piiaksi mitättömällä summalla ja oletetaan, että siivoaa paikat lattiasta kattoon, tekee kotityöt, siivoaa, silittää ja mitä nyt sitten ikinä keksitäänkin. Työsuhteen luonne on sellainen, että työnantaja on oikeutettu esittämään loputtomasti vaatimuksia, eikä työntekijällä ole oikeuksia. Luultavasti tätä taustaa vasten on ymmärrettävissä henkilön pettymys, kun Suomessa työntekijällä on myös oikeuksia ja kaikkeen ei tarvitse suostua.

Vierailija
98/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siitä työsopimuksesta, joka pitää tehdä siten, ettei sen paremmin työnantajalle kuin työntekijällekään jää mitään epäselvyyksiä.  Ja on myös vastuussa  palkasta. Eli hän neuvottelee työntekijän kanssa, millainen työsopimus tehdään ja millaisella palkalla työntekijä sovitut asiat hoitaa. Ihan varmasti löytyy joku, joka nuolee vaikka kerran viikossa varpaanvälit, kunhan palkka on sen mukainen. 

Vierailija
99/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa on se, ettei "ladan hinnalla" saa ferraria.

Jos maksaa 10e/h ja työ on vielä ehkä epäsäännöllistä/tunteja vähän, ja ehkä myös tavalla tai toisella "vaativaa" tai "kurjaa" hommaa, ei tekijäksi juuri kukaan halua.

Sama muissakin töissä: yleensä ne "paremmat" työntekijät hakeutuvat töihin mistä maksetaan enemmän ja/tai työolot/-ajat ymv. ovat paremmat.

Näkisin myös ettei mitkään isot siivoukset ym. kuulu avustajalle, vaan ns. "perussiisteyden" ylläpito (--> jos pyörätuolista tulee hiekkaa sisälle hiekan pois imurointi ja samalla voi hieman "sivustakin" sipaista imurilla pölyjä nurkista, leivänmurujen ym. siivous, tiskien laitto ruuan jälkeen jne.) mikä on ihan eri asia kun "saunan pesu lattiasta kattoon" jne.

Vierailija
100/403 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.

Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.

On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.

Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.

Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.

T. Sosiaalityöntekijä

Et ole sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä tuntee vammaispalvelulain, jonka mukaan henkilökohtaista apua on oikeus saada päivittäisiin toimiin kuten siivoukseen. 

Sinulle ja kaikille muillekin "avustaja ei tee puolesta" -sössöttäjille suosittelen, että luette tämän: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

Todellakin avustaja "tekee puolesta". Pyyhkii Railan pesulapuilla, kantaa vessaan, ottaa pakastimesta leivän, voitelee sen, jne.

Tällaiset tapaukset ovat erikseen. Avustaja myönnetään heille tietyillä spekseillä, eikä siihen kuulu kaikkea taivaan ja maan päältä. Vaikeavammaisen avustettavan avustajalla on myös korkeampi palkka, koska työ on vaativaa.

Ei pidä paikkaansa. Kaikki avustajan saavat ovat vaikeavammaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän