Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Siivous on olennainen osa työtä, jos siitä sovitaan työsopimuksessa. Muussa tapauksessa ei kuulu avustajalle.
Henkilökohtainen avustaja voi olla palkattu esimerkiksi avustamaan koulunkäynnissä, opiskelussa tai jopa työssä eikä hänelle kuulu mitkään kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa lyötte pöytään, niin kyllä luulis löytyvän avustajia jonoksi asti. Suurin syy miksi en hae näihin paikkoihin on naurettavan pieni palkka ja tunnit.
2000 k palkka osa-aika, niin voisin mennä.jos kokoaikanen, sit 3000 kk.
10€/h maksavat, käytännössä ei ole mitään ammattitaitovaatimuksia.
Juuri yksi "avustaja" surmasi avustettavansa vasaralla ensin tyhjennettyään tämän pankkitilin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Ei niin voi ajatella, että mitä vammainen tekisi, jos olisi terve. Sehän siivoaisi varmaan rännit ja maalaisi talonkin. Tai kävisi töissä, meneekö avustaja hänen puolestaan töihinkin?
Tutustukaa nyt rakkaat ihmiset siihen mitä tästä ihan virallisella taholla sanotaan. Avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi ilman vammaansa, tietenkin on selvää, että ihan kaikkea ei vain voi tehdä, mutta siivous kyllä kuuluu aivan normaaleihin avustajan töihin.
Periaatteessa avustettava saa pyytää avustajaa vaikka maalaamaan taloa, mutta sitä ei toki voi vaatia, että työn jälki on sama kuin ammattilaisella. Työturvallisuus on toki otettava huomioon. Lainvastaisia tai hyvän tavan vastaisia tehtäviä ei saa myöskään teettää.
Avustaja ei myöskään mene avustettavan puolesta töihin, mutta voi kyllä avustaa tätä työssä.
-avustaja
Voiko avustettava jotenkin todistaa, että hän maalaisi taloa, jos ei olisi sitä vammaa? Aika moni ihminen (ehkä jopa suurin osa) nimittäin EI maalaa itse taloaan, vaikkei olisi millän tavalla vammainen.
Kyllä muuten maalaa itse, kaikki alle 70 vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut mutta veikkaan: etsitään piikaa, mutta avustajat eivät suostu piikomaan.
Vähän näin ja lisäksi kukaan ei kelpaa, kun avustajan persoonan pitää olla tietynlainen. Joo, ollaanhan paljon tekemisissä keskenään ja intiimeissäkin tilanteissa, mutta enhän mäkään pääse valitsemaan työkavereitani, joiden kanssa kulutan aikaa 1/3 vuorokaudessa. Tai koe tarvetta haastatella gynekologia, jotta löytäisin matchin.
Työnantajamalli avustajien palkkaamisessa tuntuu aika oudolta, olisiko sittenkin helpompaa että se avustaja olisi kunnan kautta joku vaihtuva tyyppi, jos hän kuitenkin olisi ammattitaitoinen ja asiallinen. Ja eiköhän se avustaja siivoa siten, kun itse kokee parhaiten soveltuvan hänelle. Jos nyt ei bensalla ja hiekalla pese lattioita, miten voi siivota ”väärin”?
Olen henk.koht avustaja ja tässä työssä ainakin meidän firmassa työntekijä sanoo miten käytettävissä.
Pomo ei määrää esim. Mulle lisää avustettavia vaan kysyy et ottaisinko ja vastaan että en.
Siitä on aikaa parisen vuotta kun on kysynyt koska olen kerran sanonut selvästi että mulle riittää nämä 3 vakkari avustettavaa. Miksei asiakaskin saisi valita? Toki avustajista on pulaa niin sellaista avustajaa minkä haluaa voi joutua odottamaan kauan tai avustajaa ylipäätänsä.
Sillä tähän työhön tulinkin tähän firmaan 4 vuotta sitten kun työtä saa tehdä täysin oman elämän tilanteen mukaan eli työntekijä sanoo miten on käytettävissä.
Ei ole kyllä mikään ihme, että avustajia on vaikea löytää. Ennemmin ihmettelen sitä, että joku siihen työhön suostuu sillä "palkalla".
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Etkä todellakaan osaa olla kiitollinen jos joku paskapalkalla suostuu tulemaan, vaan teet hänen elämästään helvettiä, jotta hän haluaa lopettaa.
Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.
Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.
On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.
Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.
Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.
T. Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Ei niin voi ajatella, että mitä vammainen tekisi, jos olisi terve. Sehän siivoaisi varmaan rännit ja maalaisi talonkin. Tai kävisi töissä, meneekö avustaja hänen puolestaan töihinkin?
Tutustukaa nyt rakkaat ihmiset siihen mitä tästä ihan virallisella taholla sanotaan. Avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi ilman vammaansa, tietenkin on selvää, että ihan kaikkea ei vain voi tehdä, mutta siivous kyllä kuuluu aivan normaaleihin avustajan töihin.
Periaatteessa avustettava saa pyytää avustajaa vaikka maalaamaan taloa, mutta sitä ei toki voi vaatia, että työn jälki on sama kuin ammattilaisella. Työturvallisuus on toki otettava huomioon. Lainvastaisia tai hyvän tavan vastaisia tehtäviä ei saa myöskään teettää.
Avustaja ei myöskään mene avustettavan puolesta töihin, mutta voi kyllä avustaa tätä työssä.
-avustaja
Voiko avustettava jotenkin todistaa, että hän maalaisi taloa, jos ei olisi sitä vammaa? Aika moni ihminen (ehkä jopa suurin osa) nimittäin EI maalaa itse taloaan, vaikkei olisi millän tavalla vammainen.
Kyllä muuten maalaa itse, kaikki alle 70 vuotiaat.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista.
Olen itse lähihoitaja, meillä välillä viikonloppuisin vaaditaan, että meidän hoitajien pitää siivota, siis kaiken muun työn LISÄKSi. No minähän siivoan juuri niinkuin siivoan, eli hätäisesti kaikista pahimmat ruuanjämät lattialta, en ole siivooja, eikä työnantaja ole antanut tätä tehtävää varten yhtään enempää työaikaa/vähentänyt muun työn määrää, joten ei voi olettaa, että tekisin samaa jälkeä kuin alan ammattilainen tekisi.
Eikä ole koskaan työnantaja rutkuttanut tästä asiasta. Mielestäni saman tulisi koskea henkilökohtaisia avustajiakin, työnantajan ei kuulu hönkiä koko ajan niskaan valvomassa, että työntekijä tekee asiat prikulleen oikein ja jos vaatii ammattimaista tasoa siivouksessa, niin sitten tulee palkata ammattilainen siivoamaan, eikä sättiä sitä mahdollisesti hyvinkin puskasta palkattua tavallista ihmisistä, jolla ei käsittääkseni ole välttämättä mitään koulutusta mihinkään.
Entä nämä perheet joissa toinen avustettava ja toinen terve? Kuitenkin avustaja siivoaa koko talon pari kertaa viikkoon ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Siivous on olennainen osa työtä, jos siitä sovitaan työsopimuksessa. Muussa tapauksessa ei kuulu avustajalle.
Henkilökohtainen avustaja voi olla palkattu esimerkiksi avustamaan koulunkäynnissä, opiskelussa tai jopa työssä eikä hänelle kuulu mitkään kotityöt.
Kyllä kuuluu. 4 vuotta olen ollut samassa firmassa töissä. Yhdellä asiakkalla olen 4h /2krt viikossa ja siellä käyn kaupassa, pesen pyykit, imuroin/pesen lattiat aina tarvittaessa, vien roskat ja loppuaika menee sohvalla istuen ja löpisen asiakkaan kanssa ja kahvittelen. Hän onkin pyörätuolissa.
Yksi avustettava on 14 vuotias poika kenen kanssa potkin palloa, käydään uimassa, paistamassa makkaraa, elokuvissa.
Yksi avustettava on mies jolla on vaimo mutta ovat halunneet avustajan jotta vaimolla olisi aikaa hoitaa taloa ja pihaa, käydä asioilla. Siellä pelataan shakkia ym. touhutaan ja välillä saunotan sen miehen ja pesen. sen jälkeen pääsen aina itsekkin puusaunaan kun mies menee huilimaan sänkyyn. Mikäs se on ollessa
yksin saunassa kun samalla palkka juoksee :)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Ihan yksin makaat hirveässä vessahädässä ja elämä on helvettiä, niin luulisi ettei nyt ole kauhean tarkkaa, kuka sua silloin tulisi avustamaan.
Pääpointti on se, että aplla on vaikeuksia ymmärtää lukemaansa ja haluaa kaiken tiedon, joidenkin muiden suodattamana.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä on vammainen nuori. Molemmat vanhemmat on kotona sairaseläkkeellä. Isä pystyy nostamaan ja hoitamaan osan nuoren vessajutuista.
Perhe asuu omakotitalossa, julkinen liikenne vain viikolla parin tunnin välein. Avustajalta edellytetään autoa. Omakotitalossa on paljon siivottavaa ja pihatöitä. Avustaja pesi sauna- ja peseytymistilat lattiasta kattoon ja vammainen nuori hehkutti Facebookissa, että puhdasta tuli.
Avustajia on ollut ylivoimaisen vaikea saada. Olisi parempi, että kunnalla olisi tarpeeksi vakituiseti palkattuja avustajia. Sijainen järjestyisi aina.
Tässä tapauksessa avustajien kannalta on hankalin perheen äiti, joka kulkee koko ajan perässä komentamassa avustajaa. Kukaan ei viihdy kauan, vaikka nuori itse on mukava.
Tuossa perheessä käytetään avustajaa väärin. Avustaja on 1 henkilön avuksi tarkoitettu, ei koko perheen aupairiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Henkilökohtainen avustaja voi olla palkattu esimerkiksi avustamaan koulunkäynnissä, opiskelussa tai jopa työssä eikä hänelle kuulu mitkään kotityöt.Kyllä kuuluu. 4 vuotta olen ollut samassa firmassa töissä. Yhdellä asiakkalla olen 4h /2krt viikossa ja siellä käyn kaupassa, pesen pyykit, imuroin/pesen lattiat aina tarvittaessa, vien roskat ja loppuaika menee sohvalla istuen ja löpisen asiakkaan kanssa ja kahvittelen. Hän onkin pyörätuolissa.
Yksi avustettava on 14 vuotias poika kenen kanssa potkin palloa, käydään uimassa, paistamassa makkaraa, elokuvissa.
Yksi avustettava on mies jolla on vaimo mutta ovat halunneet avustajan jotta vaimolla olisi aikaa hoitaa taloa ja pihaa, käydä asioilla. Siellä pelataan shakkia ym. touhutaan ja välillä saunotan sen miehen ja pesen. sen jälkeen pääsen aina itsekkin puusaunaan kun mies menee huilimaan sänkyyn. Mikäs se on ollessa
yksin saunassa kun samalla palkka juoksee :)
Ystäväni on henkilökohtainen avustaja vammaiselle lapselle. Ei kuulu hänelle mitkään kotityöt eikä edes käy lapsen kotona.
On myös avustajia, joiden työnkuvana on vain vapaa-ajan toimissa avustaminen. Käyvät elokuvissa, uimahallissa, konserteissa ja niin edelleen. Eivät tee mitään kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Näinpä.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Aivan järkyttävä työnkuva, kukahan tuollaisenkin on keksinyt? Ja että vielä lapsetkin kuuluu hoitaa, että jos on neliraajahalvaantunut, niin pitää hoitaa sekä avustettava että tämän mahdollisesti pienetkin lapset, lisäksi vielä siivota ja tehdä ruokaakin, jos on niitä koiriakin lemmikeinä niin nekin pitää ulkoiluttaa ja ruokkia ja harjata jne. jos on muita kotieläimiä niin nekin hoitaa sen vammautuneen puolesta. Paljon kovempi työpanos kuin yhdelläkään muulla nimikkeellä olevat työntekijät millään alalla tekevät, TÄYSIN kohtuuton työnkuva.
- Lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.
Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.
On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.
Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.
T. Sosiaalityöntekijä
Et ole sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä tuntee vammaispalvelulain, jonka mukaan henkilökohtaista apua on oikeus saada päivittäisiin toimiin kuten siivoukseen.
Sinulle ja kaikille muillekin "avustaja ei tee puolesta" -sössöttäjille suosittelen, että luette tämän: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…
Todellakin avustaja "tekee puolesta". Pyyhkii Railan pesulapuilla, kantaa vessaan, ottaa pakastimesta leivän, voitelee sen, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Näinpä.
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Aivan järkyttävä työnkuva, kukahan tuollaisenkin on keksinyt? Ja että vielä lapsetkin kuuluu hoitaa, että jos on neliraajahalvaantunut, niin pitää hoitaa sekä avustettava että tämän mahdollisesti pienetkin lapset, lisäksi vielä siivota ja tehdä ruokaakin, jos on niitä koiriakin lemmikeinä niin nekin pitää ulkoiluttaa ja ruokkia ja harjata jne. jos on muita kotieläimiä niin nekin hoitaa sen vammautuneen puolesta. Paljon kovempi työpanos kuin yhdelläkään muulla nimikkeellä olevat työntekijät millään alalla tekevät, TÄYSIN kohtuuton työnkuva.
- Lähihoitaja.
Sen lisäksi, että palkkakin on surkea ja saavatko edes vuorolisiäkään? 10e tuntipalkalla ja epäsäännöllisellä työajalla ei mielestäni voida vaatia erityisen suurta työpanosta, vaan oikeammin pitäisi olla hyvinkin kevyttä avustushommaa, mielestäni ei kuuluisi edes sellaiset oikeasti hoidolliset työtehtävät avustettavalle siis esim. katetroinnit, ulostushommat jne. siihen tulisi sitten lisäksi hommata vaikka kotihoidosta ammattilainen käymään ja siivous siivoojalle jne.
Toisaalta kalliiksihan tuollainen yhteiskunnalle tulee, että jossakin kohdin on vain mietittävä yksilön oikeuksien ohitse, että miksi esim. jollekkin tarjotaan tuollainen armeija ammattilaisia yksityiskäyttöön omaan kotiin, kun taas toiset kärrätään palvelutaloihin asumaan, jossa ammattilaiset ovat useamman apua tarvitsevan käytettävissä ja näin myös halvempaa yhteiskunnalle.
Jos on vielä se terve puolisokin kuvioissa, niin valitettavasti hänenkin elämänsä on erilaista kuin sellaisen, jolla on toinen terve puoliso jakamassa esim. kodinaskareita. On monia yh-vanhempia jotka hoitaa ihan yksin ne siivoukset ja lapsenhoidot, joten siihen ei kyllä mitään henkilökohtaista avustajaa tarvita ja sitten taas jos neliraajahalvaantunut on yksinhuoltaja, niin tulisi jo miettiä, että onko kyseinen tilanne lastenkaan kannalta missään määrin järkevä?
Kamalaa ja hirveää että ihminen päätyy sellaiseen tilaan, ettei pysty enää itse tekemään yhtään mitään, mutta se ei ole muiden syy kuitenkaan.
Näinpä.