Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Palkka maksetaan sovituilta tunneilta, mutta käytettävissä oltava 24/7 ympäri vuoden. Hyväksi käyttöä ja orjana olet, luulee omistavansa avustajan. En suosittele yhtään kenellekään.
Tämä oli kaikista kamalinta kun avustettavat olettivat minun olevan heidän käytettävissään 24/7. Halusin tietää työvuorot ennakkoon ja ne kyllä sain, mutta aina välillä avustettava soitteli vapaapäivinäni ja pyysi käyttämään häntä asioilla. Sitten suuttui kun sanoin minulla olevan jo muuta ohjelmaa, koska päivä oli sovittu minun vapaapäiväkseni. Suuttui entistä enemmän, kun en enää vapaalla vastannut hänen puheluihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilökohtaisella avustajalla vaaditaan, että täytyy olla auto, jota myös pitää käyttää työntekemiseen, niin saako hän korvaukset tuosta käytöstä, koska auton pitäminen on kuitenkin aikamoisen kallista lystiä ja jos sitä paljonkin käytetään siellä töissä, niin eikö sen tulisi melkeinpä työsuhde-etu sitten? Tai vähintäänkin työnantajan tulisi maksaa puolet sen auton ylläpitokuluista?
Vai ihan ilmaiseksikko nämä ylikiltit avustajat niitä työnantajiaan kuskailee omalla autollaan?
Ei voi, eikä saa vaatia oman auton käyttöä.
Asiasta ei kahta sanaa.
Kela-taksilla vsimo ajeluttss avustettaviaan.
Toki auto voi olla tarpeen avustettavan luo pääsyssä, tässä tulee ongelma: työmatka-auton ylläpito vajailla työtunneilla ja 10€ tuntipalkalla.
Onneksi avustettavat ovat pyöräilymatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Onko avustajan suostuttava olemaan myös avustettavaa kuskaava taksi omalla autollaan ja bensoillaan?
Vaikka avustettava saisi anoa vammaispalvelulain mukaista kuljetusta kuljetuspalvelua tai taksikorttia?
Kyllä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka maksetaan sovituilta tunneilta, mutta käytettävissä oltava 24/7 ympäri vuoden. Hyväksi käyttöä ja orjana olet, luulee omistavansa avustajan. En suosittele yhtään kenellekään.
Tämä oli kaikista kamalinta kun avustettavat olettivat minun olevan heidän käytettävissään 24/7. Halusin tietää työvuorot ennakkoon ja ne kyllä sain, mutta aina välillä avustettava soitteli vapaapäivinäni ja pyysi käyttämään häntä asioilla. Sitten suuttui kun sanoin minulla olevan jo muuta ohjelmaa, koska päivä oli sovittu minun vapaapäiväkseni. Suuttui entistä enemmän, kun en enää vapaalla vastannut hänen puheluihinsa.
Niinpä.
Moni sovittaa avustushommat muun osa-aikatyön tai opiskelun kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Onko avustajan suostuttava olemaan myös avustettavaa kuskaava taksi omalla autollaan ja bensoillaan?
Vaikka avustettava saisi anoa vammaispalvelulain mukaista kuljetusta kuljetuspalvelua tai taksikorttia?
Kyllä vai ei.
Käsittääkseni tuo on kielletty ja laitonta.
Hirveetä työtä.
Avustin aikanaan dokua ketjupolttajaa, tein yövuoroja. Joi yön aikana viinitinkan tyhjäksi, tehtävänäni oli pidellä tupakkaa hänelle, työntää tuolissa tupakalle tietty, kaataa juomaa, joi pillillä. Vittuili koko ajan, valvoi aamuun kunnes sammui. Sitten nostettiiin nosturilla sänkyyn, nukkui päivän.
Niin ja vessaan nostettiin , perse pyyhittiin jne.
Toinen oli kun piti tyhjätä äijän kusipussia, dokaili kaljaa, pussi täynnä koko ajan, välillä vuoti yli. Pirullinen tyyppi, valitti koko ajan. Hanskojakaan ei olis saanu käyttää kun hänen kusipussiaan tyhjäsi. Kyttäsi naapureita ja parkkipaikkoja, soitteli parkkipetelle .Hullu.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilökohtaisella avustajalla vaaditaan, että täytyy olla auto, jota myös pitää käyttää työntekemiseen, niin saako hän korvaukset tuosta käytöstä, koska auton pitäminen on kuitenkin aikamoisen kallista lystiä ja jos sitä paljonkin käytetään siellä töissä, niin eikö sen tulisi melkeinpä työsuhde-etu sitten? Tai vähintäänkin työnantajan tulisi maksaa puolet sen auton ylläpitokuluista?
Vai ihan ilmaiseksikko nämä ylikiltit avustajat niitä työnantajiaan kuskailee omalla autollaan?
Jep, jotku kuulemma rimputtelee tai tekstailee avustajan vapaa-päivinäkin aivan pokkana tyyliin "heitä mut puolen tunnin päästä lidliin".
Sitten raivarit ellei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.
Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.
Vai että siivoo kuten avustettava haluaa? Tiskasin kerran erään luona. Paiskasin ne haarukat ja veitset kiireessä siihen huuhtelualtaaseen, niin kun aina kotonanikin. Hän sanoi ei saa paiskata kun altaaseen tulee naarmuja. Oli siis tavallinen teräsallas. Oi ei. No asettelin ne sit äänettömästi oikein varoen , ja aikaa meni.
Juuri tuo on se asenne minkä vuoksi häpeän monien oman ammattikuntani jäsenten puolesta. Ymmärrätkö, että sinä olet TÖISSÄ ja toisen ihmisen KOTONA. Et omassa kodissasi jossa voit aivan vapaasti vaikka paiskia tavarasi seinään rikki jos haluat. Kyse on avustettavan omaisuudesta jonka käsittelystä sinä et päätä. Etkä sinä voi muussakaan työpaikassa jostakin ohjeesta sanoa, että en minä noin tee kun en tee kotonakaan. Ja jos sinulla käy joku työntekijä kotona, jos palkkaat vaikka siivoojan, niin et varmaankaan halua, että hän naarmuttaa pintoja pilalle. Ei se niin mene, että kun kyseessä on yhteiskunnan maksama apu niin sitten sen laadulla ei ole mitään väliä. Ja vaikka olisit sitä mieltä, että se tiskiallas ei naarmuunnu, niin asiakkaan koti, asiakkaan säännöt. Niin kauan kun kyse ei ole jostakin laittomasta tai hyvän tavan vastaisesta, avustettava sanoo miten joku asia tehdään.
-avustaja
En ole avustettava enkä avustaja.
Ihmettelen ketjussa joidenkin avustajien ylpeyttä. Esimerkiksi, että avustaja ei ole siivooja, siihen pitää palkata joku muu.
Miksi luettelette töitä, jotka ei muka kuulu avustajalle. Kyllähän avustajalle kuuluu ihan kaikki työt, mitä avustettava tekisi ilman vammaansa.
Ette te ole hierarkiassa mitenkään siivoojan yläpuolella. (kunnan kotihoito on eri juttu kuin avustaja)
Ongelmakohtia henkilökohtaisen avustajan työssä lienevät
- Palkka vain 10,xx-11,xx euroa tunnissa + lisät
- Avustettavan riippuvaisuus avustajastaan,. Saattaa soittaa esim aamuyöstä, että tarvitsee töihin, kun toinen avustaja ei tulekaan.
- Nostot, onko nostolaitetta? Vaikka avustettava olisi kevyt, niin aina ei saa hyvää asentoa tai laitetta nostoon kodin ulkopuolella liikuttaessa ja pidemmän päälle selkä rasittuu, yksi väärä nostoliike voi pilata avustettavan loppuelämän. Syliin ottaminen on raskasta, koska painopiste nostossa on tällöin kaukana omasta navasta hetken ja aina on pyrkimys tehdä nostot lähellä oman kehon keskipistettä ja käyttäen omaa painoa apunaan. Opettaako fysioterapeutti oikeat nostot jokaiselle avustajalle?
-Liian moni hoitoalalla työskentelevä on särkenyt työssä itsensä! Jos nuorena välttyy yhdeltä ratkaisevalta virheliikkeeltä, niin noin 40-50 vuotiaana on silti jatkuvista toistoista johtuvia kulumia! Vertaa muuta työtä tehneeseen ja terveydestään nauttivaan saman ikäiseen!
- Työ on lopultakin tylsää, sitä kestää aikansa nuorena yrittäen löytää positiivisia puolia ja alun uutuutta, jotta saa vähän rahaa. Kannattaa pyrkiä eteenpäin, sillä tällä työllä ei tienaa kunnolla eläkerahoja ja työ on turhaa, jos ei jää mitään säästöön, kun pieni palkka kuluu elämiseen. Itse maksaa myös terveydellään.
En minä ihmettele yhtään miksei avustajia saa. Itse olin 2 vuotta ja ei enää ikinä, vaikka olisi millainen tilanne.
Se voi olla mukavaa, jos avustettava on mukava ihminen joka ymmärtää että avustaja ei ole orja. Tai työ voi olla täyttä helvettiä, kun olet tunteja elämäänsä katkeroituneen ihmisen kanssa, joka kaataa kaiken pahan olon avustajan niskaan.
Esimerkiksi itse avustin halvaantunutta naista, jolla oli jonkinlainen pakkomielle siisteyteen. Siivosin joka ikinen päivä, jos ei muuta puuhaa ollut niin hän käski etsiä keittiötikkaat ja hinkata kaappien päällisiä. Kylpyhuoneen lattia jynssättiin kaksi kertaa viikossa juuriharjalla ja jopa kylppärin laattojen saumat piti joka ikinen viikko pestä. Voin kertoa, että työajastani 90% kului siivoamiseen. Sinänsä siivoaminen ei ole ongelma, mutta tuollainen aivan järjetön jo valmiiksi puhtaiden paikkojen jynssäys ei ole varmasti kenenkään mielestä mielekästä puuhaa. Lisänä vielä, että hän ei ollut todellakaan mukava ihminen, vaan hyvinkin ilkeä. Jatkuvasti hän ilmoittelee etsivänsä uutta avustajaa enkä yhtään ihmettele.
Toinen tapaus oli perhe, jossa avustin sairastunutta isää. Tein siinä huushollissa ihan kaiken - siivosin, kokkasin, kävin kaupassa, autoin lapsia läksyissä. He halusivat muuttaa työvuorojani jatkuvasti, heidän omien tarpeiden mukaan, viis siitä että minullakin on elämä. Oikeasti perheen äidin ja lasten (10 ja 12) olisi pitänyt tehdä omat osuutensa kotitöistä ym. mutta minä olin kuin orja heille. Ja kun maanantaisin tulin vapailta töihin niin tiskipöydän pursuilivat astioita ja kämppä oli kuin pommin jäljiltä.
Never again.
"pilata avustettavan loppuelämän" Korjaan avustajan.
Tunnen hoitajia, joilla on selkä-, olkapää- ja rannevaivoja. Moni sanoo, että vaiva johtuu tietystä työssä tapahtuneesta tilanteesta ja jatkuvasta rasituksesta.
Hyvä yleiskunto ja runsas vapaa-ajanliikunta ovat olleet tapoja, joilla he ovat yrittäneet pitkittää työssä jaksamistaan. Sitten on eteen tullut leikkauksia, jotka eivät ole tuoneet helpotusta kovin pitkäksi aikaa ainakaan. Tukisiteiden kanssa töihin, pitkiä sairaslomia ja haaveilua alalta pois pääsemisestä.
133.
Miksi homma ei voisi olla yksinkertaisesti niin, että avustettava sa teettää mitä tahansa kodin hommia. Palkkahan juoksee tuntien mukaan!
Vierailija kirjoitti:
En ole avustettava enkä avustaja.
Ihmettelen ketjussa joidenkin avustajien ylpeyttä. Esimerkiksi, että avustaja ei ole siivooja, siihen pitää palkata joku muu.
Miksi luettelette töitä, jotka ei muka kuulu avustajalle. Kyllähän avustajalle kuuluu ihan kaikki työt, mitä avustettava tekisi ilman vammaansa.
Ette te ole hierarkiassa mitenkään siivoojan yläpuolella. (kunnan kotihoito on eri juttu kuin avustaja)
Ei ole kyse mistään hierarkiasta, kaikki työt ovat tärkeitä. Kyse on siitä mitä työtehtäviin on määritelty ja mikä on kohtuullista avustajan rooli huomioon ottaen. Ymmärrän hyvin jos avustajaa alkaa risoa se jos pitää kontillaan hinkata nurkkia päivittäin koska avustettavalle ei kelpaa lakaisu tai imurointi pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ihmettele yhtään miksei avustajia saa. Itse olin 2 vuotta ja ei enää ikinä, vaikka olisi millainen tilanne.
Se voi olla mukavaa, jos avustettava on mukava ihminen joka ymmärtää että avustaja ei ole orja. Tai työ voi olla täyttä helvettiä, kun olet tunteja elämäänsä katkeroituneen ihmisen kanssa, joka kaataa kaiken pahan olon avustajan niskaan.
Esimerkiksi itse avustin halvaantunutta naista, jolla oli jonkinlainen pakkomielle siisteyteen. Siivosin joka ikinen päivä, jos ei muuta puuhaa ollut niin hän käski etsiä keittiötikkaat ja hinkata kaappien päällisiä. Kylpyhuoneen lattia jynssättiin kaksi kertaa viikossa juuriharjalla ja jopa kylppärin laattojen saumat piti joka ikinen viikko pestä. Voin kertoa, että työajastani 90% kului siivoamiseen. Sinänsä siivoaminen ei ole ongelma, mutta tuollainen aivan järjetön jo valmiiksi puhtaiden paikkojen jynssäys ei ole varmasti kenenkään mielestä mielekästä puuhaa. Lisänä vielä, että hän ei ollut todellakaan mukava ihminen, vaan hyvinkin ilkeä. Jatkuvasti hän ilmoittelee etsivänsä uutta avustajaa enkä yhtään ihmettele.
Toinen tapaus oli perhe, jossa avustin sairastunutta isää. Tein siinä huushollissa ihan kaiken - siivosin, kokkasin, kävin kaupassa, autoin lapsia läksyissä. He halusivat muuttaa työvuorojani jatkuvasti, heidän omien tarpeiden mukaan, viis siitä että minullakin on elämä. Oikeasti perheen äidin ja lasten (10 ja 12) olisi pitänyt tehdä omat osuutensa kotitöistä ym. mutta minä olin kuin orja heille. Ja kun maanantaisin tulin vapailta töihin niin tiskipöydän pursuilivat astioita ja kämppä oli kuin pommin jäljiltä.
Never again.
Miksi teit?
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Avustajia täytyy olla useampi. Perheellisellä on omakin perhe, täytyy olla säännölliset työajat.
Vierailija kirjoitti:
Never again.
Jos perheessä on toinen aikuinen niin hänen tehtävänsä on kyllä siivota ja tehdä kotityöt eikä avustajan.
Eläkeläistenkin täytyy ostaa siivouspalvelut erikseen. Kunnan ja kaupungin työntekijät eivät siivoa.
Sä olet hyvässä firmassa töissä ja sulla on ollut onnea saada hyvä esimies. Tosi hyvä!
Vähän ohiksena 4v sitten tein ravintoladuunia, keittiöapulainen oli kai mun nimike. Aamuisin pilkoin salaattiaineksia ison kasan, loppupäivän hoidin tiskit.Päivän päätteeksi koko keittiöporukka, kokit mukaanlukien, yhdessä siivosi keittiön. Tuntipalkka oli 12,20e. Ja tein vuokrafirman kautta, eli ei todellakaan mitään ylimääräistä maksettu. Tuohon verrattuna avustajan työ on kyllä surkeasti palkattu.