Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.
Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.
On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.
Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.
T. Sosiaalityöntekijä
Et ole sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä tuntee vammaispalvelulain, jonka mukaan henkilökohtaista apua on oikeus saada päivittäisiin toimiin kuten siivoukseen.
Sinulle ja kaikille muillekin "avustaja ei tee puolesta" -sössöttäjille suosittelen, että luette tämän: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…
Todellakin avustaja "tekee puolesta". Pyyhkii Railan pesulapuilla, kantaa vessaan, ottaa pakastimesta leivän, voitelee sen, jne.
Ei me avustajat saada ihan kaikkeen suostua. Jos avustettava pyytää mua esim. hieromaan niin sanon ettei kuulu mun työnkuvaan eli en hiero. Jos haluaa hierontaa niin menkööt hierojalle tai soittakoot hierojan kotiin. En myöskään älä tekemään voileipiä paitsi jos avustettavalla ei kädet toimi. En ole palvelija vaan avustan asioissa missä avustettava tarvitsee oikesti apua.
Oon nähnyt sekä vaikeita huonosti käyttäytyviä avustettavia että täysin työhön soveltumattomia asiattomia avustajia. Jälkimmäisiä olen tavannut enemmän.
On avustajia, jotka ilmestyvät töihin silloin kun heitä huvittaa, jos ilmestyvät ollenkaan. Joskus itsenäisesti liikkumaan kykenemätön avustettava makaa sängyssään odottamassa, kun avustaja ei vaivaudu edes ilmoittamaan että hän ei ole tulossa tai sitten avustaja ilmoittaa asiasta puoleltapäivin, vaikka hänen työnsä olisi pitänyt alkaa aamulla kahdeksalta. Osa avustajista määräilee avustettaviaan, puhuu heille ilkeästi tai kieltäytyy työtehtävistä, jotka heille itsestäänselvästi kuuluisivat. Jotkut avustajat ilmestyvät aamulla töihin, lysähtävät sohvalle istumaan ja ilmoittavat, että tänään he eivät kyllä jaksa tehdä sitten yhtään mitään ja olettavat että työpäivän voi silloin kuluttaa sohvalla kännykkää selaillen.
Avustajien palkka ei ole korkea, mutta se ei ole syy tai puolustus käyttäytyä noin. Yhtään mitään töitä ei voi tehdä tuollaisella asenteella. Onneksi on myös paljon avustajia ja avustettavia, joilla hommat toimii ja molemmat ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Näinpä.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Näin se varmaan menee, olet aivan oikeassa. Mutta kun tota lukee, ja tietää että palkka on joku 12€/h ja rapiat, niin onko ihme ettei halukkaita löydy? Tohon verrattuna, mä pääsen helpolla. t. siivooja 11€/h ja rapiat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaja avustaa avustettavaa, ei tee puolesta. Avustaja EI ole siivooja eikä kotiapulainen.
Mikäli avustettava tarvitsee siivoojaa tai ikkunoiden pesijää, niin hänen on palkattava sellainen.
On hyvin yleistä, että avustajalle yritetään työntää kaikki mahdolliset työt, tämä nimenomaan siksi, että avustaja on ilmainen avustettavalle. Silloin ei haluta maksaa siivoojasta tms. työntekijästä, mutta avustaja ei ole palvelija vaan todellakin avustettavan avustaja.
Avustettava ei voi määrätä avustettavalle töitä miten huvittaa ja mennä itse muualle.Mikäli joku avustaja joutuu tekemään tai tekee käskytettyjä töitä laidasta laitaan, niin yhteys kuntaan tai palveluntuottajan. Yhteiskunnan ilmaista apua käytetään silloin väärin.
T. Sosiaalityöntekijä
Et ole sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijä tuntee vammaispalvelulain, jonka mukaan henkilökohtaista apua on oikeus saada päivittäisiin toimiin kuten siivoukseen.
Sinulle ja kaikille muillekin "avustaja ei tee puolesta" -sössöttäjille suosittelen, että luette tämän: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…
Todellakin avustaja "tekee puolesta". Pyyhkii Railan pesulapuilla, kantaa vessaan, ottaa pakastimesta leivän, voitelee sen, jne.
Ei me avustajat saada ihan kaikkeen suostua. Jos avustettava pyytää mua esim. hieromaan niin sanon ettei kuulu mun työnkuvaan eli en hiero. Jos haluaa hierontaa niin menkööt hierojalle tai soittakoot hierojan kotiin. En myöskään älä tekemään voileipiä paitsi jos avustettavalla ei kädet toimi. En ole palvelija vaan avustan asioissa missä avustettava tarvitsee oikesti apua.
Hyvä 👍 Toivottavasti muutkin tekee saman, ennenkuin aletaan latomaan € pöytään.
Siivoukseenkin pitäisi määrittää joku kohtuus, jos se kuuluu työnkuvaan, niin sitten kuuluu, mutta pitäisi määrittää että esim. kuinka usein tarvitsee siivota (jos täysin toimintakyvytön ihminen asuu yksin kodissaan, niin kerran viikkoon siivous on varmasti aivan riittävä, korkeintaan kahdesti viikossa), isommat siivoukset kuten matontamppaukset, ikkunnapesut jne. tulisi hoidattaa ihan siivojalla, eli avustajalle kuuluisi mielestäni vain kevyt perussiivous, esim. imurointi jne.
Ja jos avsutettavalla on lemmikkejä, niin mielestäni tulisi miettiä, että onko niiden olemassaolo järkevää silloin, kun ihminen ei itse pysty niistä huolehtimaan? Onko yhteiskunnan tehtävä oikeasti maksaa kenenkään lemmikinpitoa? Lemmikit myöskin sotkee asuntoa enemmän ja niitäkin pitää huoltaa, saattavat saada vaikka ripulin ja paskoa pitkin lattioita ja se henkilökohtainen avustaja tietenkin nekin sitten joutuu siivoamaan.
Jotku raamit tulisi tuolle alalle saada. Ei mikään ihme että on pulaa työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Työnantaja tekee työntekijän kanssa työsopimuksen, jossa kerrotaan, mitä työtehtäviin kuuluu. Ja sitten palkka neuvotellaan sen mukaan. Onko näissä nyt ongelmana, että liian usein työsopimus on ympäripyöreästi tehty? Ja sen vuoksi työntekijä käsittää velvollisuutensa väärin? Tai työnantaja oikeutensa?
Jos olet avustajasi työnantaja, silloin työntekijäsi tulee töihin just sillä kellonlyömällä kuin työsopimuksessa on sovittu. Ei muissakaan työpaikoissa voi tulla töihin sitten, kun työntekijää sattuu itseään huvittamaan. Jos on sovittu liukuvasta työajasta, sen puitteissa voi toki tulla aikaisemmin tai myöhemmin, mutta jos on sovittu, että työpäivä alkaa klo 7:00, se alkaa just silloin, eikä vasta klo 07:10.
Jos kunta maksaa avustajasi palkan, silloinhan sinä olet oikeasti asiakas ja kunta taas avustajasi työnantaja. Avustajasi tekee silloin kunnan kanssa työsopimuksen. Työntekijän on silloinkin hyvä vaatia, että työsopimukseen kirjataan ihan kaikki, mitä toimenkuvaan kuuluu, ja lisäksi asiat, joita siihen ei kuulu. Ja silloin asiakas ei voi vaatia yhtään enempää kuin mistä kunta on valmis maksamaan. Paitsi jos maksaa ylimääräiset jutut itse ja työntekijä siihen suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sosiaalityöntekijä
Lisään vielä että tiedän tapauksia meidän firmassa missä avustettavalle on sanottu että hiero ym. niin lopulta pomo joutunu soittaa ja vähän ns. ojentaa asiakasta. Jos asiakas alkaa hankalaksi ja valittaa pomolle jostain turhista asioista esim. Jos avustaja ei suostu tekee jotain mikä hänelle ei kuulu tms. Niin pomo joutunu joskus sanoo et jos asiaton käytös ei lopu niin kohta sinne ei meidän firmasta tule avustajaa ollenkaan. Ei avustettavat silmille ala hyppii yhtään ainakaan tässä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Siivoukseenkin pitäisi määrittää joku kohtuus, jos se kuuluu työnkuvaan, niin sitten kuuluu, mutta pitäisi määrittää että esim. kuinka usein tarvitsee siivota (jos täysin toimintakyvytön ihminen asuu yksin kodissaan, niin kerran viikkoon siivous on varmasti aivan riittävä, korkeintaan kahdesti viikossa), isommat siivoukset kuten matontamppaukset, ikkunnapesut jne. tulisi hoidattaa ihan siivojalla, eli avustajalle kuuluisi mielestäni vain kevyt perussiivous, esim. imurointi jne.
Ja jos avsutettavalla on lemmikkejä, niin mielestäni tulisi miettiä, että onko niiden olemassaolo järkevää silloin, kun ihminen ei itse pysty niistä huolehtimaan? Onko yhteiskunnan tehtävä oikeasti maksaa kenenkään lemmikinpitoa? Lemmikit myöskin sotkee asuntoa enemmän ja niitäkin pitää huoltaa, saattavat saada vaikka ripulin ja paskoa pitkin lattioita ja se henkilökohtainen avustaja tietenkin nekin sitten joutuu siivoamaan.Jotku raamit tulisi tuolle alalle saada. Ei mikään ihme että on pulaa työntekijöistä.
No minä en ainakaan ottaisi avustettavaksi ihmistä kenellä on lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.
Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.
Vammainen ei ole se työnantaja, vaan se joka lystin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon jutun, enkä oikein saanut kiinni siitä, miksi sopivia avustajia ei löytynyt. Kerrottiin kyllä poissaoloista ja henkilökemioiden kohtaamisesta, mutta mitään kovin raskauttavaa en löytänyt avustajia kohtaan (miinus joku/jotkut, jotka olivat haukkuneet uskontoa ym. asiatonta).
Minusta olisi jo aika romuttaa tuo malli, jossa vammainen voi itse palkata avustajansa. Ihminen, joka tarvitsee jopa 24/7 avustajaa, ei voi missään nimessä olla itse vastuussa avustajien asioista! Toiseksi, kunta maksaa palkan, ei avustaja, joten en ymmärrä mitä sanottavaa vammaisella on koko asiaan. Joo olisihan se kiva että jokainen avustaja voisi olla paras kaveri jne., mutta ei varsinkaan tämänkokoisessa maassa riitä ihmisiä että tuollaista voisi oikeasti testata. Aika lapsekas vaatimus loppupeleissä, ammattitaitoinen avustaja kelvatkoon tai olkoot sitten ilman. Ei tässä nyt mitään hovia rakenneta kuitenkaan.
Mietin tässä että jos asuu itse palvelutalossa vakituisesti, niin miten voi olla tarvetta noin suurelle määrälle avustajia (viisi olisi kuulemma optimi)?
Viisi avustajaa yhdelle ihmiselle? Realistina on pakko kysyä, onko meillä todella varaa tällaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut mutta veikkaan: etsitään piikaa, mutta avustajat eivät suostu piikomaan.
Vähän näin ja lisäksi kukaan ei kelpaa, kun avustajan persoonan pitää olla tietynlainen. Joo, ollaanhan paljon tekemisissä keskenään ja intiimeissäkin tilanteissa, mutta enhän mäkään pääse valitsemaan työkavereitani, joiden kanssa kulutan aikaa 1/3 vuorokaudessa. Tai koe tarvetta haastatella gynekologia, jotta löytäisin matchin.
Työnantajamalli avustajien palkkaamisessa tuntuu aika oudolta, olisiko sittenkin helpompaa että se avustaja olisi kunnan kautta joku vaihtuva tyyppi, jos hän kuitenkin olisi ammattitaitoinen ja asiallinen. Ja eiköhän se avustaja siivoa siten, kun itse kokee parhaiten soveltuvan hänelle. Jos nyt ei bensalla ja hiekalla pese lattioita, miten voi siivota ”väärin”?
Ei voi oikein työkavereihin verrata, elleivät he sitten avusta sinua vessakäynneissä ja peseytymisessä ja tule myös kotiisi.
Eli käytännössä jos avustettavalla olisi vaikkapa maatila, niin avustajalle voidaan nakittaa koko maatilan pyörittäminen...
En ihmettele ettei kukaan suostu noihin hommiin.
Mä olin joskus henkilökohtaisena avustajana ihmiselle, joka oli vaikeasti liikuntarajoitteinen. Työ ei sisältänyt esimerkiksi katetrointia tai pesuja tai muitakaan 'hoidollisia' toimenpiteitä, mutta oli silti raskain työsuhde missä oon koskaan ollut.
Meillä jopa kohtas kemiat tän avustettavan kanssa. Mutta hän eli täysin omassa maailmassaan ja asiat piti hoitaa -täydellisesti- hänen tahtomallaan tavalla. Työ sisälsi niin outoja juttuja ja tapoja, mitä en ikävä kyllä voi vaitiolovelvollisuuden takia kertoa. Silti oikeasti sanon että tuskin tulen enää ikinä kohtaamaan mitään niin hullua elämässäni.
Työaika oli 10-18 ja työmatkoineen mun elämä oli pelkkää tätä tyyppiä. On yllättävän raskasta vuorovaikuttaa jonkun kanssa 8h päivä niin intiimisti. Varsinkin kun kyseessä on ihmissuhde ja pomo-työntekijä suhde. Välillä itkin nurkan takana kun suoranaisesti tunsin vihaa avustettavaani kohtaan, toisinaan oli erittäin mukavia ja naurun täytteisiä päiviä. Usein jouduin lauantaisinkin töihin, jos hän ei saanut ketään sijaista ja toinen avustaja oli poissa. Siinä tulee hirveä vastuuntunto. Palkka oli pieni, n.8e tunnissa.
Ja hänen elämänsä kaikkine kipuineen ja rajoitteineen oli kamalan oloista. Varmasti rankempaa kuin minä ikinä pelkkänä työntekijänä sai edes oivaltaa. En jaksanut kuin 2kk tätä työtä mutta opin kertaheitolla älyttömästi itsestäni ja elämästä. Varsinkin arvostamaan omaa terveyttäni ja vapauttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Ei niin voi ajatella, että mitä vammainen tekisi, jos olisi terve. Sehän siivoaisi varmaan rännit ja maalaisi talonkin. Tai kävisi töissä, meneekö avustaja hänen puolestaan töihinkin?
Tutustukaa nyt rakkaat ihmiset siihen mitä tästä ihan virallisella taholla sanotaan. Avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi ilman vammaansa, tietenkin on selvää, että ihan kaikkea ei vain voi tehdä, mutta siivous kyllä kuuluu aivan normaaleihin avustajan töihin.
Periaatteessa avustettava saa pyytää avustajaa vaikka maalaamaan taloa, mutta sitä ei toki voi vaatia, että työn jälki on sama kuin ammattilaisella. Työturvallisuus on toki otettava huomioon. Lainvastaisia tai hyvän tavan vastaisia tehtäviä ei saa myöskään teettää.
Avustaja ei myöskään mene avustettavan puolesta töihin, mutta voi kyllä avustaa tätä työssä.
-avustaja
Mielestäni avustajillakin pitäisi olla joku selkeä työnkuva, kyllähän se vammainen ihminenkin voi palkata ihan ammattilaismaalarin maalaamaan taloa, ei mielestäni pitäisi kuulua henkilökohtaisen avustajan tehtäviin sellainen, eikä moni muukaan asia. Siivoukseen vielä ymmärtää ja sellaiset _peruselämiseen_ kuuluvat asiat. Mielestäni minkään ammattikunnan edustajan ei kuulu olla joka paikan höylä tai palkattu orja, jolle voi vain päästä keksiä eri tehtäviä, mitä nyt sattuu mieleen tulemaan.
Selkeä työnkuva on. Se on määritelty palvelusuunnitelmassa, jonka kunnan vammaispalvelujen sosiaalityöntekijä on laatinut avustettavalle. Siinä määritellään ne tehtävät, joihin henkilökohtainen apu on myönnetty. Siinä määritellään myös tuntimäärä kuukautta tai viikkoa kohti.
Työnantajamalli mahdollistaa väärinkäytökset, koska avustaja ei näe palvelusuunnitelmaa (ellei avustettava sitä näytä). Työnantajana toimiminen on vaativaa kaikkine velvollisuuksineen, eikä siihen moni kykene. Avustajilla ei useinkaan ole minkäälaista koulutusta, joten he eivät tunne omia oikeuksiaan työntekijänä. Moni halua auttaa - tehdä puolesta mahdollisimman paljon - ei avustaa tekemään itse mahdollisimman paljon.
Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että henkilökohtaisen avun työnantajamalli pitäisi lopettaa kokonaan. Vammaispalvelulaki on laadittu ruusuisin kuvitelmin. Ihannetilanteessa homma toimisi hyvin ja vammainen henkilö pystyisi hyödyntämään palvelut oikein. Todellisuudessa ongelmia on enemmän kuin voisi koskaan kuvitella.
Razimar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon jutun, enkä oikein saanut kiinni siitä, miksi sopivia avustajia ei löytynyt. Kerrottiin kyllä poissaoloista ja henkilökemioiden kohtaamisesta, mutta mitään kovin raskauttavaa en löytänyt avustajia kohtaan (miinus joku/jotkut, jotka olivat haukkuneet uskontoa ym. asiatonta).
Minusta olisi jo aika romuttaa tuo malli, jossa vammainen voi itse palkata avustajansa. Ihminen, joka tarvitsee jopa 24/7 avustajaa, ei voi missään nimessä olla itse vastuussa avustajien asioista! Toiseksi, kunta maksaa palkan, ei avustaja, joten en ymmärrä mitä sanottavaa vammaisella on koko asiaan. Joo olisihan se kiva että jokainen avustaja voisi olla paras kaveri jne., mutta ei varsinkaan tämänkokoisessa maassa riitä ihmisiä että tuollaista voisi oikeasti testata. Aika lapsekas vaatimus loppupeleissä, ammattitaitoinen avustaja kelvatkoon tai olkoot sitten ilman. Ei tässä nyt mitään hovia rakenneta kuitenkaan.
Mietin tässä että jos asuu itse palvelutalossa vakituisesti, niin miten voi olla tarvetta noin suurelle määrälle avustajia (viisi olisi kuulemma optimi)?
Viisi avustajaa yhdelle ihmiselle? Realistina on pakko kysyä, onko meillä todella varaa tällaiseen?
Tämäpä ja jos yksi saisi noin paljon avustajia, niin tulisi kaikkien muidenkin saada, myös niiden jotka eivät ymmärrä itse sitä vaatia. Tasapuolisuus tässäkin, toki sitten jos avustettavalla on varaa itse kustantaa parempi hoito, niin toki on täysin ok niin tehdä. Mielestäni yhteiskunta ei voi kuitenkaan ryhtyä kohtelemaan ihmisiä eriarvioisesti, ainoa poikkeus ehkä työssäkäynti, eli jos avustettava on työssäkäyvä niin sitä toki tulee tukea, mahdollisesti silläkin, että saa enemmän avustajia kuin sellainen joka ei tee töitä. Toisaalta sekään ei saa sitten mennä siihen, että avustaja tekee avustajan palkalla sen avustettavankin työt josta taas avustettava vetää mahdollisesti ja todennäköisesti suurempaa palkkaa, kuin mitä se avustajansa saa.
Eli raamit tuohonkin ja ihan kaikkeen muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-avustaja
Siivous on olennainen osa työtä, jos siitä sovitaan työsopimuksessa. Muussa tapauksessa ei kuulu avustajalle.
Henkilökohtainen avustaja voi olla palkattu esimerkiksi avustamaan koulunkäynnissä, opiskelussa tai jopa työssä eikä hänelle kuulu mitkään kotityöt.Kyllä kuuluu. 4 vuotta olen ollut samassa firmassa töissä. Yhdellä asiakkalla olen 4h /2krt viikossa ja siellä käyn kaupassa, pesen pyykit, imuroin/pesen lattiat aina tarvittaessa, vien roskat ja loppuaika menee sohvalla istuen ja löpisen asiakkaan kanssa ja kahvittelen. Hän onkin pyörätuolissa.
Yksi avustettava on 14 vuotias poika kenen kanssa potkin palloa, käydään uimassa, paistamassa makkaraa, elokuvissa.
Yksi avustettava on mies jolla on vaimo mutta ovat halunneet avustajan jotta vaimolla olisi aikaa hoitaa taloa ja pihaa, käydä asioilla. Siellä pelataan shakkia ym. touhutaan ja välillä saunotan sen miehen ja pesen. sen jälkeen pääsen aina itsekkin puusaunaan kun mies menee huilimaan sänkyyn. Mikäs se on ollessa
yksin saunassa kun samalla palkka juoksee :)
Henkilökohtainen apu on toimimista yhdessä asiakkaan KANSSA. Mahtavaa, että pääset puusaunaan, mutta se on kyllä sinun omaa aikaasi, ei työaikaa.
En nyt jaksanut lukea koko artikkelia, mutta jo heti alkuun työnkuvaus kuulosti ihan lähihoitajan hommalta. No lähihoitajalle maksetaan lähihoitajan palkka - henkilönkohtaisen avustajan palkat ovat murto-osa siitä. Tuo siirtyminen vuoteesta sähköpyörätuoliin ja taas pyörätuolista esim. vessanpöntöllle ovat oikeallakin tekniikalla raskaita ja hoitajan kroppaa kuormittavia töitä. Jos on kunnon nostolaitteet, säädettävät sängyt jne, niin ehkä menettelee. Henkilökohtaisilta avustajilta ei edellytetä koulutuksia, mutta tuon työn tekeminen edellyttäisi ihan työntekijän turvallisuudenkin kannalta koulutusta ja osaamista. Mutta niin - lähihoitajista (lähihoitajan palkalla) on pulaa, miksi joku menisi tekemään vielä huonomalla palkalla samoja hommia henkilökohtaisena avustajana?
Avustajista ja sen työn ongelmakohdista oli oma ketjukin. Työnkuva paukkuu ja venyy joka suuntaan. Työnantajilla kovat vaatimukset ja usein vaikea luonnekin, joka tekee työstä vielä kuormittavampaa, mitä se voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei toiset tajua mitään vakavasti sairastuneiden elämästä!!! Itse olen myös työnantajamallissa. On vakkaritekijät ja sijaisia. Kun sä et pysty itse tekee oikein mitään ja sulla on päivän aikana joku omassa kodissasi yli 10 tuntia. Niin kyllähän sillä on väliä että millainen ihminen sua avustaa! Itse olen perheellinen ja täytyy tajuta että tämä on koti myös miehelleni ja lapselleni.
Ei näitä ongelmia tajua kuin sellaiset jotka niiden kanssa joutuu painii vuodesta toiseen. Ei ole kiva odottaa aamulla sängyssä kauheessa vessahädässä että tuleeko joku sua auttamaan vai eikö?! Saatko aamun lääkkeet, ruokaa, vettä jne. Mies ja lapsi ovat lähteneet aikaisin töihin, kouluun. Tai mies on vielä matkalla yövuorosta kotiin. Ihan YKSIN vain makaat ja odotat. Tämä on yhtä h e l v e t i s s ä elämistä kun olet muiden armoilla ja yrität kestää kipuja, pahoinvointia jne. Eikä koskaan tiedä millaiseen aamuun heräät. Saatko apua vai etkö saa.
Työnantaja tekee työntekijän kanssa työsopimuksen, jossa kerrotaan, mitä työtehtäviin kuuluu. Ja sitten palkka neuvotellaan sen mukaan. Onko näissä nyt ongelmana, että liian usein työsopimus on ympäripyöreästi tehty? Ja sen vuoksi työntekijä käsittää velvollisuutensa väärin? Tai työnantaja oikeutensa?
Jos olet avustajasi työnantaja, silloin työntekijäsi tulee töihin just sillä kellonlyömällä kuin työsopimuksessa on sovittu. Ei muissakaan työpaikoissa voi tulla töihin sitten, kun työntekijää sattuu itseään huvittamaan. Jos on sovittu liukuvasta työajasta, sen puitteissa voi toki tulla aikaisemmin tai myöhemmin, mutta jos on sovittu, että työpäivä alkaa klo 7:00, se alkaa just silloin, eikä vasta klo 07:10.
Jos kunta maksaa avustajasi palkan, silloinhan sinä olet oikeasti asiakas ja kunta taas avustajasi työnantaja. Avustajasi tekee silloin kunnan kanssa työsopimuksen. Työntekijän on silloinkin hyvä vaatia, että työsopimukseen kirjataan ihan kaikki, mitä toimenkuvaan kuuluu, ja lisäksi asiat, joita siihen ei kuulu. Ja silloin asiakas ei voi vaatia yhtään enempää kuin mistä kunta on valmis maksamaan. Paitsi jos maksaa ylimääräiset jutut itse ja työntekijä siihen suostuu.
Ketjussa on paljon väärää tietoa. Miksi sinäkin levität sitä?
Henkilökohtaisen avun järjestämistapoja on kolme. Ne on vammaispalvelulaissa määritelty.
1) Työnantajamalli. Kunta korvaa aikeavammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset.
2) Palvelusetelimalli. Kunta antaa vaikeavammaiselle henkilölle palvelusetelin.
3) Kunta ostaa avustajapalvelun palveluntuottajalta (= ostopalvelu) tai järjestää palvelun itse.
Jos järjestämistavaksi valitaan työnantajamalli, työnantaja on vaikeavammainen henkilö. Ei kunta. Vaikeavammaisella henkilöllä on silloin kaikki samat velvoitteet kuin muillakin työnantajilla. Esimerkiksi jos avustaja aiheuttaa sivulliselle vahinkoa, työnantaja eli vaikeavammainen henkilö voi joutua korvausvastuuseen.
Nykyäänhän joiltain avustajilta edellytetään myös auttamista sek s issä ja its e ty y dytyksessä. Asentoihin avustamisessa ja välineiden pitelyssä.
Tein aikoinaan opintojen ohella avustajan töitä. Osa avustettavista oli ihan kivoja. Eräskin CP-vammainen nuori nainen tuntui kun kaverilta ja hänen avustajanaan olisin halunnut jatkaa pidempäänkin, mutta hän muutti toiselle paikkakunnalle. Ollaan kuitenkin edelleen tekemisissä. Valitettavasti monella vammautuneella oli pahoja mielenterveysongelmia ja ymmärtäähän sen. Niin olisi minullakin jos haaveenani olisi löytää kumppani ja perustaa perhe ja sen sijaan istuisin neliraajahalvaantuneena pyörätuolissa. Se oli kuitenkin kurjaa, että se paha olo ja katkeruus purettiin avustajaan. Pahin oli, kun menin asiakkaan luokse, jolta oli molemmat jalat amputoitu ja jolla oli päihdeongelma. Olin menossa auttamaan asiakasta sängystä ylös, kun tämä kaivoi housuistaan omaa p*skaansa ja heitti sitä päälleni. Siihen loppui minun avustajan työni. Harmi, kun tämä kostautuu sitten niille mukaville avustettaville. :(