Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?

Vierailija
10.07.2021 |

Kiitos!

Kommentit (403)

Vierailija
321/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiinpistävää että aika moni avustajaa tarvitseva tuntuu olevan rasisti.

Ilmoituksissaan hakevat "erinomaista suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa omaavaa henkilöä" tms vastaavia kiertoilmaisuja käyttäen sanovat ettei muualta tullut kelpaa..

Vierailija
322/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vammaiseltakin voi odottaa ja vaatia käytöstapoja, vammaisuus ei tarkoita sitä että voi sylkeä pahan olonsa hoitajan niskaan, ei silläkään verukkeella että on maksajan roolissa. 

Henkilökohtainen apu on saajalleen maksutonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmiinpistävää että aika moni avustajaa tarvitseva tuntuu olevan rasisti.

Ilmoituksissaan hakevat "erinomaista suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa omaavaa henkilöä" tms vastaavia kiertoilmaisuja käyttäen sanovat ettei muualta tullut kelpaa..

Heti tulee mieleen sellainen tilanne, jossa avustajaa hakevalla henkilöllä on esim. kuulovammaisuutta. Silloin on hankalaa, jos toinen puhuu "hoono soomi".

Näkövammaisen kannalta on eduksi, jos avustaja on verbaalinen ja sanavalmis ihminen. Silloin hän osaa kuvailla asioita eikä jää tuppisuuksi eri tilanteissa, joissa on tärkeää kertoa avustettavalle, mikä on meininki.

Vierailija
324/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei avustajana voi olla ulkomaalainen joka ei osaa kunnolla suomea!!!!!!! Alkakaa nyt haukkua vielä rasisteiksikin. Nyt menee jo hermot. Tässä työssä on pakko ymmärtää mitä toinen sanoo. Ihan sama lääkäreissäkin jos ei toinen ymmärrä niin huonoa jälkeä syntyy. Noin yleisesti ottaen ulkomaalaiset on kovia tekemään töitä ja tosi ystävällisiä ja empatiakykyisiä. Toisin kuin muutamat suomalaiset avustajat.

Vierailija
325/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei avustajana voi olla ulkomaalainen joka ei osaa kunnolla suomea!!!!!!! Alkakaa nyt haukkua vielä rasisteiksikin. Nyt menee jo hermot. Tässä työssä on pakko ymmärtää mitä toinen sanoo. Ihan sama lääkäreissäkin jos ei toinen ymmärrä niin huonoa jälkeä syntyy. Noin yleisesti ottaen ulkomaalaiset on kovia tekemään töitä ja tosi ystävällisiä ja empatiakykyisiä. Toisin kuin muutamat suomalaiset avustajat.

Palstalla on monesti kirjoitettu siitä, kuinka hankalaa ja turvatonta on ollut, kun huonosti suomea puhuva terveyskeskuslääkäri ja asiakas eivät lainkaan ymmärrä toisiaan. Lääkäri on sanonut jotain, josta asiakas ei ole saanut kovin paljon selvää, ja asiakas on vastannut jotain, mitä lääkäri ei ole ymmärtänyt.

Henkilökohtainen avustaja on mukana avustettavan arjessa. On aivan kohtuullista edellyttää avustajalta hyvää suomen kielen taitoa. Muuten kommunikaatio kärsii, ja kommunikaatio on kaiken perusta. Ei kyse ole siitä, etteikö huonosti suomea osaava voisi olla hyvä työntekijä, mukava ihminen kaikin puolin ja niin edelleen. Jos yhteyttä avustettavan ja avustajan välille ei synny tai jos se on pahasti pätkivä, hommasta ei tule mitään.

Vierailija
326/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monella vammaisella asiakkaallani on myös ongelmia puheen tuottamisessa. Puhe puuroutuu, voi olla hengitysvaikeuksia yms. Pitää olla todella hyvä suomenkieli myös YMMÄRTÄÄKSEEN mitä tällainen asiakas puhuu. On myös aivovammaisia asiakkaita ja sekin voi vaikuttaa puheeseen monella tavalla.

Esim asiakas sanoo hitaasti hengitysten välissä "oth.... ensimhänne... khaapp-i... pai-tha..." ja tarkoittaa "ottaisitko sieltä ekasta kaapista sen paidan".

Vierailija
327/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on pelottavaa ja ahdistavaakin että alalle pääsee ihan kuka tahansa kadulta!

Firmat palkkaa ketä vain hommiin kun tekijöistä niin kova pula.

Tiedän että on alkoholisteja, väkivaltaisia, varkaita ollut töissä.

On käyty avustajaan käsiksi jne.

Kun avustettava on täysin puolustuskyvytön ja hänen omaan kotiinsa tullaan niin ymmärrän sen että halutaan itse etsiä sopiva työntekijä."

Aika kamalaa jos noin on.

Vammaisten lasten erityisavustajaksi ainakin tarkistetaan aina huolella tausta , rikosrekisteri + asiallinen työkokemus vammaisalalta. 

Siihen hommaan ei todellakaan oteta ketä vain, edes sijaiseksi.

Olettehan tietoisia, että sen rikosrekisteriotteen voi vaatia vasta yli 3 kuukautta kestävää työsuhdetta varten? Eli käytännössä 2-2,5kk kestävää kesäsijaisuutta voi tehdä mikä tahansa seksuaali- tai väkivaltarikoksesta tuomittu veijari.

Vierailija
328/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jouduttu puuttumaan??? Oletko siis vaikeavammainen henkilö, jolla on oikeus henkilökohtaiseen apuun? Ymmärrätkö, että sinun pitää tehdä asiat YHDESSÄ avustajan kanssa? Sinä kerrot, mitä milloinkin tapahtuu ja miten asiat tehdään. Teet sen mitä pystyt ja avustaja auttaa sinua siinä ja tekee asiat loppuun".

Oletko vähän tyhmä? Mitenköhän sängystä käsin tehdään yhdessä töitä? Jos annat selkeät ohjeet että miten joku homma tehdään ja siltikin avustaja tekee sen päin peetä niin kenenköhän vika se sitten onkaan? Jos avustaja tekee itsenäisesti toisessa huoneessa hommia etkä pääse sitä näkemään niin kuulon perusteella siinä mennään. Ja kun toiset on omatoimisia avustajia niin hyvässä kuin pahassa. Alkavat tekemään jotain hommaa mitä ei ole edes sovittu ja sitten onkin menty pilaamaan lattian pinta taikka vaatteita tms. Niin eihän se hyvä juttu ole. Aina kun ei auta edes se että on sama kieli mitä puhutaan. Ulkomaalaiset vielä jotenkin ymmärtää etteivät tee niin kuin on sovittu mutta muiden pitäisi tajuta annetut ohjeet kun ne on suullisesti sekä kirjallisesti tehty. Tuliko riittävän selkeästi selitettyä tämä sinulle?   Terv. vammainen, tosi kiukkuinen, rumakin kuin mikä ja veemäinen katkeroitunut ämmä jolla ei ole yhtään ystävääkään kun olen niin kamala ihminen kun joudun apua avustajalta pyytämään joka on töissä asunnossani

Huh huh, sun avustajissa on varmasti suuri vaihtuvuus, halveksuntasi ja töykeä käytöksesi oikein paistaa läpi. Kannattaa katsoa peiliin.

Tämä. Ei sun vammaisuus ole avustajasi vika. Ei sulla ole mitään oikeutta vammasi ja katkeruutesi vuoksi käyttäytyä pa@#amaisesti ihmistä kohtaan, joka tekee työtänsä. Tuosta saa vaikutelman, että sun mielestä sun (lukuisat) avustajat on täysiä tonttuja, joita saa nöyryyttää ja kohdella orjana "koska vammaisuus ja katkeruus". Mitäpä jos koittaisit käyttäytyä asiallisesti ja rauhallisesti ja toisia kunnioittavasti? Vois olla vähän pitempiä työsuhteita avustajilla.

Vierailija
329/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin avustajana Helsingissä. Enimmäkseen se oli mukavaa työtä ja kohdalleni sattui kivoja avustettavia. Joitakin asioita ihmettelin kuitenkin. Yksi oli se, että kun vammaiset aivan oikeutetusti halusivat olla tasa-arvoisia muiden kanssa, he eivät kuitenkaan itse toimineet tasa-arvoisesti kaikissa tilanteissa. Avustin nuoria henkilöitä, jotka kävivät paljon ravintoloissa, konserteissa, matkoilla ja urheilutapahtumissa. Hämmästyttävän usein he olivat vailla ilmaista lippua itselleen ihan vain vammansa takia. Festareilla oli katastrofi, jos pyörätuolikatsomoa ei ollut kunnolla järjestetty, parhaalle paikalle. Yritin monelle sanoa, ettei vammatonkaan näe sen paremmin festariyleisön joukossa ellei satu pääsemään aivan eturiviin. Julkisuuden henkilöiltä olisi pitänyt aina saada erityishuomiota. Luulen, että nämä vammaiset nuoret eivät itse edes huomanneet kuinka hyvässä asemassa he olivat suhteessa moneen muuhun. He elivät paljon aktiivisempaa ja elämyksellisempää elämää moniin ikäisiinsä vammattomiin verrattuna, joilla ei ikinä olisi ollut rahaa kaikkiin näihin retkiin ja matkoihin. Tietysti vammaisen nuoren elämä on myös hankalaa monella tavalla, en sitä kiellä, mutta tässä kohdassa monella oli jokin sokea piste.

Vierailija
330/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama lyhyt kokemus on

Yksi oli nainen jolla oli lisäkseni toinen avustaja. Teimme vuoripäivinä.

Minä olin huono avustaja koska en suostunut juomaan hänen seuranaan työaikana. Tämä toinen suostui.

Toinen lyhyt oli iäkkäämpi nainen joka olisi tarvinnut kotisaitasnhoitoa avustajan sijaan muttei suostunut. Loppui lyhyeen se työ sillä en ottanut riskiä asioiden hoidosta johon minulla ei ollut ammattitaitoa.

Vierailija
331/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heti väitetään että on katkera ja pa s k amainen avustajiaan kohtaan jos kertoo mitä kaikkea vuosien aikana on tapahtunut? Mulla on ollut 6 vuotta samat avustajat. Ja hyvin tullaan toimeen. Sijaiset jotka tuuraa avustajan sairastuessa ja tekevät lomia ovat olleet ne jotka ovat tehneet ihan mitä sattuu ohjeista huolimatta. Monesti ne on niitä jotka tulee jonkun firman kautta. Perunoiden keittämisenkin olen joutunut opettamaan ihmiselle joka on sanonut haastattelussa osaavansa tehdä ruokaa. Ohjeista huolimatta ei siitä kuitenkaan tullut mitään. En koskaan heille ole näyttänyt ärsyyntymistäni vaikka olisikin jotain hajotettu tms. Olen kaikille ystävällinen. Täällä kait saa kuiteski purkaa ajatuksiaan? Kun avustajille ei niitä voi sanoa.

Vierailija
332/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin avustajana Helsingissä. Enimmäkseen se oli mukavaa työtä ja kohdalleni sattui kivoja avustettavia. Joitakin asioita ihmettelin kuitenkin. Yksi oli se, että kun vammaiset aivan oikeutetusti halusivat olla tasa-arvoisia muiden kanssa, he eivät kuitenkaan itse toimineet tasa-arvoisesti kaikissa tilanteissa. Avustin nuoria henkilöitä, jotka kävivät paljon ravintoloissa, konserteissa, matkoilla ja urheilutapahtumissa. Hämmästyttävän usein he olivat vailla ilmaista lippua itselleen ihan vain vammansa takia.

Tämä on kyllä kummallista. Olen sokea, mutta ei minulle tulisi mieleenikään vaatia sen vuoksi ilmaista sisäänpääsyä keikalle tai muuhun tapahtumaan. Sen sijaan on joskus ihan paikallaan, että johonkin tapahtumaan, varsinkin jos on kyse kalliista lipusta, avustaja pääsee ilmaiseksi. Näin mahdollistetaan se, että se maksava, jollakin tavalla vammainen asiakas voi osallistua tapahtumaan. Jos hänen pitäisi ostaa kaksi täysihintaista lippua päästäkseen itse paikalle, se saattaisi olla ongelma, etenkin jos elää pelkän eläkkeen varassa.

Vierailija
333/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa avustajien ja heitä puoltavien tai vammaisia kritisoivien puheenvuoroissa samat kaksi miinusta! Peukuta peukuta menemään!

Vierailija
334/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi heti väitetään että on katkera ja pa s k amainen avustajiaan kohtaan jos kertoo mitä kaikkea vuosien aikana on tapahtunut? Mulla on ollut 6 vuotta samat avustajat. Ja hyvin tullaan toimeen. Sijaiset jotka tuuraa avustajan sairastuessa ja tekevät lomia ovat olleet ne jotka ovat tehneet ihan mitä sattuu ohjeista huolimatta. Monesti ne on niitä jotka tulee jonkun firman kautta. Perunoiden keittämisenkin olen joutunut opettamaan ihmiselle joka on sanonut haastattelussa osaavansa tehdä ruokaa. Ohjeista huolimatta ei siitä kuitenkaan tullut mitään. En koskaan heille ole näyttänyt ärsyyntymistäni vaikka olisikin jotain hajotettu tms. Olen kaikille ystävällinen. Täällä kait saa kuiteski purkaa ajatuksiaan? Kun avustajille ei niitä voi sanoa.

Olen itse avustaja, mutta ymmärrän hyvin, mitä sanot. Itsekin olen huomannut, että monet kollegani eivät ole ammattitaitoisia ja sovi lainkaan tähän ammattiin. Antavat meille kaikille huonon maineen.

Vierailija
335/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vammaiseltakin voi odottaa ja vaatia käytöstapoja, vammaisuus ei tarkoita sitä että voi sylkeä pahan olonsa hoitajan niskaan, ei silläkään verukkeella että on maksajan roolissa. 

Ei ole aina. Kyllä henkilökohtaisen avustajan voi hommata myös ihan itse maksaen.

Vierailija
336/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä on sanottava, että monet vammaiset ovat todellisia vttupäitä. Joko katkeroituneita koko maailmalle tai - kuten monet- pilalle lellittyjä lapsuudenkodissaan vammansa takia.

Vierailija
337/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertookaahan minulle että: Kuka tiskaa astiat/laittaa koneeseen ne joista ruoka annetaan avustettavalle? Kuka tekee ruoan ja tiskaa pannut tms.? Ei kaikki voi syödä valmisruokia. Kuka vaihtaa lakanat sänkyyn? Kuka pesee pyykit? Kuka käy esim. apteekissa taikka virastossa, kaupassa jos tarvetta? Avustajan kenkien taikka pyörätuolin mukana tulee asuntoon hiekkaa, kiviä, kuka ne siivoaa? Entäs kun lasi kaatuu, lautanen putoaa lattialle, kuka siivoaa? Vessassakaan ei avustajan tartte muka avustaa. Mistä sinne tulee muka joku monta kertaa päivässä auttamaan kun vessahätä iskee? Joku oma vessahenkilö vai?

Kuinka monta eri firmaa, työntekijää sairaan ihmisen pitää sitten hommata ja palkata. Ja mistä rahat siihen?! Käykö asunnossa siis lukuisia eri ihmisiä tekemässä jokainen vain jonkun oman hommansa? Mistä ihmeestä se kunnan maksama avustaja saa sen palkkansa??? Istuu 8 tuntia perseellään avustettavan sängyn vieressä ja valittaa kun on niin pirun rankka työ, vaikka ei tartte tehdä mitään, heh.

Avustaja auttaa sellaisissa asioissa mitä siivousfirma ei yleensä hoida, kuten astioiden tiskaaminen, perus ruoanmurujen siivoaminen jne. Nämä keittiön kaappien ja vessan kaakeleiden kuuraukset on sitten siivousfirmojen hommaa.

Vierailija
338/403 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole aina. Kyllä henkilökohtaisen avustajan voi hommata myös ihan itse maksaen.

Ok. Luulin, että tässä ketjussa puhutaan vammaispalvelulain 8 c §:n mukaisesta henkilökohtaisesta avusta. Siinähän on rajoituksia, mihin sitä saa käyttää (ei esimerkiksi ympärivuotiseen Italian viinitilalla lomailuun eikä talonrakennukseen). 

Mutta jos onkin kyse siitä, että kuka vain voi palkata itselleen millaisen avustajan haluaa ja mihin asiaan haluaa, en ymmärrä nillitystä siitä, että "avustaja ei ole piika", "avustaja ei ole siivousyrittäjä". Kai nyt avustaja itse tietää, millaisen sopimuksen on palkkaajansa kanssa valinnut tehdä. 

Vierailija
339/403 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan lähtee tuollaisiin hommiin ei ymmärrä.Letkut irti jos ei itse pärjää

Vierailija
340/403 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On katsottu, että työnantajamalli parhaiten turvaa vaikeavammaisen henkilön itsemääräämisoikeuden. Asiasta on ollut tätä ketjua lukiessa helppo vakuuttua. Täällähän on "palveluntuottajat" julistaneet, että heidän työntekijänsä eivät esimerkiksi siivoa.

"Työnantajamalli on haluttu luoda sellaiseksi, että vaikeavammaisen henkilön itsemääräämisoikeus, osallisuus ja omat valinnat toteutuvat käytännössä. On tärkeää, että päätäntävalta siitä, mitä arkipäivässä tapahtuu, pysyy vammaisella henkilöllä."

Työnantajamallissa vaikeavammainen on työnantaja, joten hänellä on myös työnjohto-oikeus. 

"Työnjohto-oikeus on yksi keskeisimmistä työnantajan oikeuksista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että työnantaja voi määrätä seuraavista seikoista:

Mitä työntekijä tekee (työn sisältö)

Miten työntekijä työnsä suorittaa (työn suoritustapa)

Milloin työtä tehdään (työvuoro)

Missä työtä tehdään (työpaikka)"

"Työntekijän toimenkuva

Varsinainen työntekijän toimenkuva ilmenee siitä, mitä työnantajan ja työntekijän välillä on sovittu. Henkilökohtaisen avustajan tehtäviä ei ole missään tyhjentävästi määritelty. Tämä johtuu siitä, että avustajalle voi kuulua mikä tahansa sellainen tehtävä, jonka avustettava itse tekisi, jos hänen vammansa tai sairautensa ei olisi esteenä. Poikkeuksena ovat lain ja hyvän tavan vastaiset tehtävät.

Rahoittajan roolissa toimiva kunta ei voi päättää avustajan toimenkuvasta ja yksittäisistä tehtävistä. Joitain rajoituksia voi seurata siitä, mihin tarkoitukseen avustajaa on haettu ja myönnetty. Esimerkiksi, jos avustaja on myönnetty nimenomaisesti vaikeavammaisen henkilön työnteon mahdollistamiseksi ja työsuhde sittemmin purkautuu, avustajatunteja ei voi automaattisesti siirtää johonkin muuhun tarkoitukseen.

Toimenkuvasta ja työn sisällöstä sovitaan työsopimuksessa. Työsopimukseen kirjataan pääasialliset työtehtävät ja lisäksi usein yleislause "muut työnantajan osoittamat tehtävät". Tämä muotoilu johtuu siitä, että liian yksityiskohtainen sopiminen on mahdotonta mutta toisaalta työntekijää ei voi velvoittaa tekemään sellaista, mikä suuresti poikkeaa hänen pääasiallisista tehtävistään ja mitä ei ole erikseen työsopimuksessa mainittu.

Jos avustajan pääasiallinen tehtävä on avustaa henkilökohtaiseen hygieniaan ja ruokatalouteen liittyvissä asioissa, avustajaa ei voi ilman muuta velvoittaa korjaamaan autoa, ellei tästä ole erikseen sovittu. Sen sijaan esimerkiksi ikkunoiden peseminen voi olla sellainen "muu työnantajan osoittama tehtävä", joka voidaan työsopimuksen rajoissa avustajalla teettää.

Työsopimusta tehtäessä on hyvin tärkeää keskustella siitä, mitä työ tulee todennäköisesti pitämään sisällään ja kirjata työsopimukseen tarvittavat seikat. Sopimuksista kerrotaan laajemmin muualla käsikirjassa."

https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…

Tämähän on ihan totta, piti siitä tai ei. Käsittämätöntä on, että avustaja joka itse tiedostaa tämään ja siitä kirjoittaa, saa täällä alatyylistä haukkumista päälleen eikä edes uskota avustajaksi.

Suurta tietämättömyyttä osoittava on sekin täällä toistettu väite, että avustaja ei tee puolesta. Jotta ylipäänsä saa avustajan, täytyy olla aika iso vamma. Sellainen joka merkittävästi rajoittaa toimintakykyä. Siihen vähän niinkuin kuuluu se, että tarvitsee jonkun tekemään puolesta. Osa avustettavista on jopa neliraajahalvaantuneita. Mitä tällainen ihminen tekee itse? Mitään kuntouttavia työotteita joista täällä on myös joskus puhuttu, ei avustajan työssä ryhdytä oma-aloitteisesti toteuttamaan. Avustaja ei ole hoitaja eikä ohjaaja ja on erittäin tärkeää tiedostaa tämä ero.

Julkisuudessakin tästä työstä annetaan usein ihan väärä kuva. Moni alalle tuleva luulee, että hän on jonkinlainen tavaroiden ojentaja, mutta ei joudu ns likaamaan käsiään.

Vaikka avustettavissa on kiistatta mahdottomia persoonia joiden avustajana on äärimmäisen raskasta työskennellä, onhan siellä koko elämisen kirjo kuten kaikissa muissakin ihmisryhmissä, niin avustajissa on sitten tätä asennetta hämmästyttävän paljon, että avustettava on aina inhottava ihminen jos edellyttää avustajalta jotain. Minun työnantajani toinen avustaja haukkui pystyyn kun työnantajani sanoi hänelle, että töihin pitäisi tulla sovittuun aikaan, jos on sovittu, että tulet kahdeksalta niin et voi tulla iltapäivällä. Samaa mentaliteettia on täälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme