Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?

Vierailija
10.07.2021 |

Kiitos!

Kommentit (403)

Vierailija
281/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On katsottu, että työnantajamalli parhaiten turvaa vaikeavammaisen henkilön itsemääräämisoikeuden. Asiasta on ollut tätä ketjua lukiessa helppo vakuuttua. Täällähän on "palveluntuottajat" julistaneet, että heidän työntekijänsä eivät esimerkiksi siivoa.

"Työnantajamalli on haluttu luoda sellaiseksi, että vaikeavammaisen henkilön itsemääräämisoikeus, osallisuus ja omat valinnat toteutuvat käytännössä. On tärkeää, että päätäntävalta siitä, mitä arkipäivässä tapahtuu, pysyy vammaisella henkilöllä."

Työnantajamallissa vaikeavammainen on työnantaja, joten hänellä on myös työnjohto-oikeus. 

"Työnjohto-oikeus on yksi keskeisimmistä työnantajan oikeuksista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että työnantaja voi määrätä seuraavista seikoista:

Mitä työntekijä tekee (työn sisältö)

Miten työntekijä työnsä suorittaa (työn suoritustapa)

Milloin työtä tehdään (työvuoro)

Missä työtä tehdään (työpaikka)"

"Työntekijän toimenkuva

Varsinainen työntekijän toimenkuva ilmenee siitä, mitä työnantajan ja työntekijän välillä on sovittu. Henkilökohtaisen avustajan tehtäviä ei ole missään tyhjentävästi määritelty. Tämä johtuu siitä, että avustajalle voi kuulua mikä tahansa sellainen tehtävä, jonka avustettava itse tekisi, jos hänen vammansa tai sairautensa ei olisi esteenä. Poikkeuksena ovat lain ja hyvän tavan vastaiset tehtävät.

Rahoittajan roolissa toimiva kunta ei voi päättää avustajan toimenkuvasta ja yksittäisistä tehtävistä. Joitain rajoituksia voi seurata siitä, mihin tarkoitukseen avustajaa on haettu ja myönnetty. Esimerkiksi, jos avustaja on myönnetty nimenomaisesti vaikeavammaisen henkilön työnteon mahdollistamiseksi ja työsuhde sittemmin purkautuu, avustajatunteja ei voi automaattisesti siirtää johonkin muuhun tarkoitukseen.

Toimenkuvasta ja työn sisällöstä sovitaan työsopimuksessa. Työsopimukseen kirjataan pääasialliset työtehtävät ja lisäksi usein yleislause "muut työnantajan osoittamat tehtävät". Tämä muotoilu johtuu siitä, että liian yksityiskohtainen sopiminen on mahdotonta mutta toisaalta työntekijää ei voi velvoittaa tekemään sellaista, mikä suuresti poikkeaa hänen pääasiallisista tehtävistään ja mitä ei ole erikseen työsopimuksessa mainittu.

Jos avustajan pääasiallinen tehtävä on avustaa henkilökohtaiseen hygieniaan ja ruokatalouteen liittyvissä asioissa, avustajaa ei voi ilman muuta velvoittaa korjaamaan autoa, ellei tästä ole erikseen sovittu. Sen sijaan esimerkiksi ikkunoiden peseminen voi olla sellainen "muu työnantajan osoittama tehtävä", joka voidaan työsopimuksen rajoissa avustajalla teettää.

Työsopimusta tehtäessä on hyvin tärkeää keskustella siitä, mitä työ tulee todennäköisesti pitämään sisällään ja kirjata työsopimukseen tarvittavat seikat. Sopimuksista kerrotaan laajemmin muualla käsikirjassa."

https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…

Vierailija
282/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin avustajana useamman vuoden useammalle avustettavalle.Ihan ok hommaa mutta iso miinus oman pahan olon minuun purkamisesta.Syytön Minä siihen olen.Toinen iso miinus joillakin heistä oli jatkuva poikkoilu,ei osanneet päättää mitä oikeasti halusivat tehtävän.Ja sitten kun asiat eivät hoituneet sillä tavalla kun halusivat minulle tosi sekavasti ilmaista,olin yhtäkkiä syyllinen kaikkeen. Ei sitä sylkykuppina olemista kukaan jaksa pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi verrata vanhuksia ja vammaisia, sairastuneita, vammautuneita toisiinsa.  Me kaikki vanhenemme jos elämme riittävän kauan aikaa. Se on ihan normaalia kaikkine vaivoineen. Mutta se että olet vammautunut, syntynyt vammaisena taikka sairastunut esim.lihastautiin on kyllä ihan eri juttu! Se on totta että vanhuksia jätetään paljon yksinään selvitymään mutta siltikään vammaiset eivät sille mitään voi. Ja yleensä vammaisilla on hyvin pienet tulot koska työelämää ei ole paljoakaan jos ollenkaan takana. Eläke on liian pieni että siitä mitään siivojia tms. hommaisi erikseen. Vanhuksetin voivat saada erilaisia palveluita kunnalta ja seteleitä käyttöönsä. Ja tosi edullisesti, lähes ilmaiseksi jos tuloja ole.

Tämä varmasti lohduttaa sitä vanhusta, joka elää kusen ja paskan keskellä, kun ei kunta myönnä henkilökohtaisia avustajia 24/7 huolhetimaan vanhuksesta. Että voivoi sielläpä pyörit kusen keskellä, kun et pysty enää siivoamaan _sairauksiesi_ vuoksi (vanhuus ei tosiaan ole sinällään sairaus, mutta vanhuus usein tuo mukanaan erilaisia sairauksia) tai pääse vessaan jne.

Aika julmaa ajattelua, että ihmiset ei olekkaan tasa-arvoisia, vaan onkin iästä kiinni että millaiseen elämään pitää tyytyä.

Ja sitten se ikänsä itsenäinen ollut vanhus vielä riistetään omasta kodistaan vastentahtoisesti jonnekkin laitokseen muiden sekaan, sen sijaan että esim. syntyjään vammainen totutettaisiin laitoselämään alusta alkaen, eikä hän muuta osaisi ehkä sitten kaivatakkaan.

Vierailija
284/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotihoidossa lähihoitajana ja meillä on myös onnettomuuksissa alaraajahalvaantuneita asiakkaita. Siinä missä me hoitsut hoidamme lääkehoidon, haavahoidot, katetroinnit sun muut, on tullut seurattua avustettavia ja avustajia.

Hyvillä tyypeillä on vakituisesti palkatut avustajat, aina saat naamat siellä ja jotka viihtyvät koko päivän ja joiden kanssa kahvitellaan ja juoruillaan, siis me hoitajat, avustajat ja asiakkaamme yhdessä.

Sitten on näitä ikävämpiä asiakkaita, joita ei oikeesti kestä kukaan. Näillä käy sitten päivän aikana useita kertoja jatkuvasti eri avustajia jonkun firman kautta, ilmeisesti palvelusetelillä. Ikinä ei tiedä minkälaista keikkalaista sieltä pukkaa avustamaan. Ei ole tiettyjen asiakkaiden kohdalla vaikea yhtään arvata, miksi heillä ei ole vakituisesti palkattuja avustajia....

Joku tuossa aiemmin vertasi lähihoitajan työhön avustajan hommaa ja voin kyllä paljastaa, että täysin eri ammattia harjoitetaan, vaikka samoja potilaita meillä onkin. Lähihoitaja on valviran rekisteröimä terveydenhuollon ammattilainen, kun taas avustajan hommiin ei välttämättä tarvitse mitään koulutusta.

Itse teen lähihoitajana ajan sallimissa rajoissa kivoille asiakkaille extrajuttujakin, ihan niin, että avustaja on huomauttanut "hei nyt sä teet minunkin hommat! :D

Siis kotihoidossa juoruillaan ja kahvitellaan avustajien kanssa. Ja sitten hoitajien FB ryhmässä itketään, kun kotihoidon työ on niin raskasta, ettei ehdi kaikkia hoitaa, eikä vessassa käydä.

Selvisi, miksi listan loppupään mummot jää hoitamatta, kun kivojen avustajien kanssa jäädään juoruilemaan ja kahvittelemaan

Vierailija
285/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan palkasta: työ joka ei vaadi erityistä asiantuntemusta, erityisosaamista tai pitkää koulutusta, ei voi olla tuon korkeammin palkattukaan. Korvaus työstä on ihan oikeanlainen mielestäni.

Vierailija
286/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

282 kiitos sinulle! Kun kerroit asiaa. Noista firmoista pitäisi tehdä ilmoituksia kunnalle ettei niiden työntekijät tee niille kuuluvia hommia. Kunta maksaa kuitenkin paljon noille puljuille.

Vierailija
287/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja siivosin joka asiakkaan kodissa sitä aivan perus asunnon ylläpitosiivousta. Eli tein ruokaa ohjeiden mukaan ja siivosin siitä tulleet jäljet ohjeiden mukaan. Avustettava neuvoo millä aineella pestään keittiöntaso ja mihin kaappiin puhdas kuppi nostetaan jne.

Mä olen myös kieltäytynyt useamman kerran jostain siivoustyöstä tai huoltohommasta, jos oon kokenut ettei se mulle kuulu. Esimerkiksi en suostunut pesemään korkean kerrostalon ulkoikkunoita roikkumalla puoliksi ulkona ikkunasta roikkuen. Enkä pessyt lattioita kun asiakkaalla ei ollut mitään moppia, vain pyyhkeitä joilla olisi pitänyt polvillaan lattiaa hinkata. Tai sit on ollu jotain mun mielestä huoltoyhtiölle tms raksatyypille kuuluvia juttuja, joista oon kieltäytynyt.

Mut joo, jonkin verran siistimistä ja arkisiivousta om kuulunut varmaan joka ikiseen keikkaan.

Vierailija
288/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan palkasta: työ joka ei vaadi erityistä asiantuntemusta, erityisosaamista tai pitkää koulutusta, ei voi olla tuon korkeammin palkattukaan. Korvaus työstä on ihan oikeanlainen mielestäni.

Jos palkka on kerran kohdillaan, miksi avustajia tarvitsevat valittavat ettei niitä löydy?

Vierailija
289/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka n.12 euroa tunnilta ja lisät päälle. Ihan normia. Moni tekee paljon rankempia hommia noilla liksoilla.

Vierailija
290/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajalle kuuluu myös kotityöt. Ihan yksi ja sama vaikka kuinka jankkaisitte ettei kuulu. Mutta kun kuuluu. Kysykää vammaispalvelusta, Socomista, Hetaliitosta jne. Lukekaa avustajien työehtosopimus läpi ja lopettakaa jo toi typerän typerä virheellisen tiedon levittäminen!

Älä levitä väärää tietoa. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa.  Tietysti, jos avustettava alkaa tekemään kotitöitä vointinsa mukaan, niin avustaja voi auttaa niissä, mutta ei rupea imuroimaan tai pesemään lattioita yksin.  Siihen on palkattava siivouspalvelu.  Avustettavan on oltava kaikissa töissä mukana ja jos on esimerkiksi kykenemätön tekemään mitään, niin avustaja auttaa ruoanlaitossa, syömisessä, puhtaana pidossa ja kodin järjestyksessä ja ehkä pölyjen pyyhkimisessä sillä välin kun siivooja taas seuraavan kerran tulee. Ja tämä on fakta.

Avustaja tekee puolesta. Avustettavan ei tarvitse olla mukana. Ei tarvitse palkata siivouspalvelua. 

Luehan aluksi vaikka tämä. https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

"Avustaja avaa jääkaapin oven" Avustaja avaa jääkaapin oven Railan puolesta. Raila ei osallistu jääkaapin oven avaamiseen.

Avustaja ottaa pakastimesta leivän Railan puolesta. Raila ei osallistu pakastimen oven avaamiseen. Leipää ei nosteta pakastimesta kahden naisen voimin, vaan avustaja nostaa leivän yksin.

Onko sinulla ymmärryksessä vikaa? Noissa kaikissa Railan esimerkkitapauksissa Raila osallistuu kaikkeen. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa näissä asioissa eli ei mene yksin keittiöön tekemään aamiaista.

Avustaja ei edelleenkään ole siivooja, pitää ainoastaan järjestystä yllä.

Jne.

Vierailija
291/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Espoon henkilökohtaisen avun ohjeissa avustettavalle lukee näin:

Mikäli tarvitset apua esim. siivouksessa tai ikkunanpesussa, on sinun palkattava niihin siivouspalvelu. Voiko tuon selvemmin ilmaista.

Vierailija
292/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu avuksi, jota avustettava tarvitsee välttämättömästi.

Siivous ja ikkunanpesu ei kuulu niihin. Jos kuuluisi, niin kotona asuvalle heikolle vanhuksellekin se myönnettäisiin.

Vierailija
293/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tarvitset apua esim. siivouksessa tai ikkunanpesussa, on sinun palkattava niihin siivouspalvelu. Voiko tuon selvemmin ilmaista.

Eiköhän näissä oo vähän eroja. Ja siis mitä nyt kukakin kutsuu siivoamiseksi. Siistiminen todellakin kuuluu työhön, tai ehkä jollekin se sana on siivoaminen. Jos se tehdään avustettavan kanssa ja ohjeiden mukaan niin tietysti se on osa työtä. Laitetaan astiat koneeseen, nostetaan yhdessä pyykit, lakaistaan lattialle pudonnut maustepussi yms yms.

Mutta ei se niin voi mennä, että ilmoittaisi "tänään haluan että peset kylppärin. Putsaa myös saumat ja kiillota hanat. Mä katson sillä aikaa telkkaria". Jos joku noin tekeekin niin sehän ei oo enää avustamista, vaan jotain itsenäistä siivoustyötä.

Vierailija
294/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
295/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän näissä oo vähän eroja. Ja siis mitä nyt kukakin kutsuu siivoamiseksi. Siistiminen todellakin kuuluu työhön, tai ehkä jollekin se sana on siivoaminen. Jos se tehdään avustettavan kanssa ja ohjeiden mukaan niin tietysti se on osa työtä. Laitetaan astiat koneeseen, nostetaan yhdessä pyykit, lakaistaan lattialle pudonnut maustepussi yms yms.

Mutta ei se niin voi mennä, että ilmoittaisi "tänään haluan että peset kylppärin. Putsaa myös saumat ja kiillota hanat. Mä katson sillä aikaa telkkaria". Jos joku noin tekeekin niin sehän ei oo enää avustamista, vaan jotain itsenäistä siivoustyötä.

…ja tällaisen siivoustyön teettäminen on todella yleistä. Toivoisin sen loppuvan. Nekin kunnan maksamat työtunnit voisivat auttaa jotakuta todellisen avun tarpeessa olevaa.

Vierailija
296/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani avustaja meillä ei kyllä ollut yhtään mitään työsuhde-etuja, ei mitään. Olisin ehkä kaivannut jotain työyhteisöä, paikkaa missä jutella ongelmatilanteista yms. Esim 2 pitkäaikaista asiakastani teki kuolemaa, tai siis heillä ei ollut elinaikaa kuin vuosi-kaks jäljellä. Ja yksi oli vakavasti sairastunut johonkin hamstraukseen, se oli aivan hirveää sekin... ja nykytiedolla en enää menisi sellaiseen asuntoon sisälle.

Mutta tälläiset asiat, tai joku ahdisteleva tai kiusaava asiakas tai mitä ikinä, niin ei sen kanssa piti vaan olla, ei ollut mitään tukea tai kivaa kollegaa jolta saisi neuvoja. Eräs aivovamman(kin) kanssa elävä asiakkaani uhkasi minua poliisilla ja toisaalta yritti yllyttää ihme pikkurikoksiin ja oli uhkaava. No sellasta se nyt oli välillä, työturvallisuudesta ei kukaan koskaan puhunut tai kysynyt.

Silti pidin kovasti työstäni. Olin siinä hyvä ja voisin sitä tehdä vaikka koko työuran, mutta palkka oli liian pieni suhteessa työn määrään. Siis saan saman ja enemmänkin helpommin muualta.

Vierailija
297/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä voin kertoa omakohtaisen kokemuksen, 90-luvun lamavuosilta. Mut saneerattiin ulos sihteerin hommista ja jäin työttömäksi. Satojen työhakemustenkaan jälkeen en saanut töitä. Ajattelin laajentaa hakua, ja löysin läheltä yhden vammaisen, joka tarvitsi avustajan. Lähdin tutustumaan häneen, palvelutaloon, missä hän asui. Parikymppinen, kiukkuinen, nuori mies, neliraajahalvautunut auto-onnettomuudessa. Vasta paikan päällä mulle selvisi, että mun olisi pitänyt hänet katetroida , useamman kerran päivässä, ja tehdä suolihuuhteluita. Hän myös halusi polttaa tupakkaa, koko ajan, eli mun piti olla tupakkatelinerobotti. Juu, ei. Isänsä soitti mulle jälkeenpäin, että potilas haluaa minut ( muitakin omi ssiellä käynyt). Jouduin sanomaan, ihan suoraan, että minusta ei tähän ole.

Okei. Jos olisit itse neliraajahalvautunut, niin sinäkö et haluaisi avustajan katetroivan tai tekevän suolihuuhteluja? 

Vierailija
298/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo siistiminen yhdessä avustettavan kanssa kuuluukin työhön. Se on sellaista järjestyksen ylläpitoa. Ei paikkojen siivous ja jynssäys.

Vierailija
299/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läh/sairaanhoitajille ei kuulu ns välillinen työ eli siivous, pyykit, ruokahuolto. Sitä varten on tukipalvelutyöntekijät.

En meni avustajaksi. Huono palkka, ja avustettava voi tai olettaa voivansa käskyttää miten vaan.

Ovat monet henkisesti niin sairaita kun ovat katketoituneet.

Ja tässäkin heti R-kortti pöytää, voisiko avustettava asenteessa olla vika.

Jostain se kielii, ettei kukaan halua tulla.

Vierailija
300/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä palveluntuottajana ihmeissäni, kun luen tätä ketjua: Siis oikeasti, miten paljon on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että henkilökohtainen avustaja on kotityöntekijä??

Ei lisättävää.

Kuka tuollaista on kuvitellut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi