Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?

Vierailija
10.07.2021 |

Kiitos!

Kommentit (403)

Vierailija
301/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä voin kertoa omakohtaisen kokemuksen, 90-luvun lamavuosilta. Mut saneerattiin ulos sihteerin hommista ja jäin työttömäksi. Satojen työhakemustenkaan jälkeen en saanut töitä. Ajattelin laajentaa hakua, ja löysin läheltä yhden vammaisen, joka tarvitsi avustajan. Lähdin tutustumaan häneen, palvelutaloon, missä hän asui. Parikymppinen, kiukkuinen, nuori mies, neliraajahalvautunut auto-onnettomuudessa. Vasta paikan päällä mulle selvisi, että mun olisi pitänyt hänet katetroida , useamman kerran päivässä, ja tehdä suolihuuhteluita. Hän myös halusi polttaa tupakkaa, koko ajan, eli mun piti olla tupakkatelinerobotti. Juu, ei. Isänsä soitti mulle jälkeenpäin, että potilas haluaa minut ( muitakin omi ssiellä käynyt). Jouduin sanomaan, ihan suoraan, että minusta ei tähän ole.

Okei. Jos olisit itse neliraajahalvautunut, niin sinäkö et haluaisi avustajan katetroivan tai tekevän suolihuuhteluja? 

Ei 4raajahalvaantuneille tehdä mitään suolihuuhteluita eikä välttämättä edes katetroida.

Hoitaja

Vierailija
302/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertookaahan minulle että: Kuka tiskaa astiat/laittaa koneeseen ne joista ruoka annetaan avustettavalle? Kuka tekee ruoan ja tiskaa pannut tms.? Ei kaikki voi syödä valmisruokia. Kuka vaihtaa lakanat sänkyyn? Kuka pesee pyykit? Kuka käy esim. apteekissa taikka virastossa, kaupassa jos tarvetta? Avustajan kenkien taikka pyörätuolin mukana tulee asuntoon hiekkaa, kiviä, kuka ne siivoaa? Entäs kun lasi kaatuu, lautanen putoaa lattialle, kuka siivoaa? Vessassakaan ei avustajan tartte muka avustaa. Mistä sinne tulee muka joku monta kertaa päivässä auttamaan kun vessahätä iskee? Joku oma vessahenkilö vai?

Kuinka monta eri firmaa, työntekijää sairaan ihmisen pitää sitten hommata ja palkata. Ja mistä rahat siihen?! Käykö asunnossa siis lukuisia eri ihmisiä tekemässä jokainen vain jonkun oman hommansa? Mistä ihmeestä se kunnan maksama avustaja saa sen palkkansa??? Istuu 8 tuntia perseellään avustettavan sängyn vieressä ja valittaa kun on niin pirun rankka työ, vaikka ei tartte tehdä mitään, heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on pelottavaa ja ahdistavaakin että alalle pääsee ihan kuka tahansa kadulta!

Firmat palkkaa ketä vain hommiin kun tekijöistä niin kova pula.

Tiedän että on alkoholisteja, väkivaltaisia, varkaita ollut töissä.

On käyty avustajaan käsiksi jne.

Kun avustettava on täysin puolustuskyvytön ja hänen omaan kotiinsa tullaan niin ymmärrän sen että halutaan itse etsiä sopiva työntekijä."

Aika kamalaa jos noin on.

Vammaisten lasten erityisavustajaksi ainakin tarkistetaan aina huolella tausta , rikosrekisteri + asiallinen työkokemus vammaisalalta. 

Siihen hommaan ei todellakaan oteta ketä vain, edes sijaiseksi.

Vierailija
304/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jouduttu puuttumaan??? Oletko siis vaikeavammainen henkilö, jolla on oikeus henkilökohtaiseen apuun? Ymmärrätkö, että sinun pitää tehdä asiat YHDESSÄ avustajan kanssa? Sinä kerrot, mitä milloinkin tapahtuu ja miten asiat tehdään. Teet sen mitä pystyt ja avustaja auttaa sinua siinä ja tekee asiat loppuun".

Oletko vähän tyhmä? Mitenköhän sängystä käsin tehdään yhdessä töitä? Jos annat selkeät ohjeet että miten joku homma tehdään ja siltikin avustaja tekee sen päin peetä niin kenenköhän vika se sitten onkaan? Jos avustaja tekee itsenäisesti toisessa huoneessa hommia etkä pääse sitä näkemään niin kuulon perusteella siinä mennään. Ja kun toiset on omatoimisia avustajia niin hyvässä kuin pahassa. Alkavat tekemään jotain hommaa mitä ei ole edes sovittu ja sitten onkin menty pilaamaan lattian pinta taikka vaatteita tms. Niin eihän se hyvä juttu ole. Aina kun ei auta edes se että on sama kieli mitä puhutaan. Ulkomaalaiset vielä jotenkin ymmärtää etteivät tee niin kuin on sovittu mutta muiden pitäisi tajuta annetut ohjeet kun ne on suullisesti sekä kirjallisesti tehty. Tuliko riittävän selkeästi selitettyä tämä sinulle?   Terv. vammainen, tosi kiukkuinen, rumakin kuin mikä ja veemäinen katkeroitunut ämmä jolla ei ole yhtään ystävääkään kun olen niin kamala ihminen kun joudun apua avustajalta pyytämään joka on töissä asunnossani

Huh huh, sun avustajissa on varmasti suuri vaihtuvuus, halveksuntasi ja töykeä käytöksesi oikein paistaa läpi. Kannattaa katsoa peiliin.

Vierailija
305/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertookaahan minulle että: Kuka tiskaa astiat/laittaa koneeseen ne joista ruoka annetaan avustettavalle? Kuka tekee ruoan ja tiskaa pannut tms.? Ei kaikki voi syödä valmisruokia. Kuka vaihtaa lakanat sänkyyn? Kuka pesee pyykit? Kuka käy esim. apteekissa taikka virastossa, kaupassa jos tarvetta? Avustajan kenkien taikka pyörätuolin mukana tulee asuntoon hiekkaa, kiviä, kuka ne siivoaa? Entäs kun lasi kaatuu, lautanen putoaa lattialle, kuka siivoaa? Vessassakaan ei avustajan tartte muka avustaa. Mistä sinne tulee muka joku monta kertaa päivässä auttamaan kun vessahätä iskee? Joku oma vessahenkilö vai?

Kuinka monta eri firmaa, työntekijää sairaan ihmisen pitää sitten hommata ja palkata. Ja mistä rahat siihen?! Käykö asunnossa siis lukuisia eri ihmisiä tekemässä jokainen vain jonkun oman hommansa? Mistä ihmeestä se kunnan maksama avustaja saa sen palkkansa??? Istuu 8 tuntia perseellään avustettavan sängyn vieressä ja valittaa kun on niin pirun rankka työ, vaikka ei tartte tehdä mitään, heh.

Heh, avustaja auttaakin juuri noissa luettelemissasi töissä avustettavaa.

Sitäpaitsi, 8 tunnin työpäiviä viisi kertaa viikossa + ehkä viikonloppuja tarvitsee harva vammainen.

Vierailija
306/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Espoon henkilökohtaisen avun ohjeissa avustettavalle lukee näin:

Mikäli tarvitset apua esim. siivouksessa tai ikkunanpesussa, on sinun palkattava niihin siivouspalvelu. Voiko tuon selvemmin ilmaista.

Eipä tuon selvemmin oikein voi ilmaista, että Espoon vammaispalvelu ei noudata lakia. Suosittelen tekemään kantelun oikeusasiamiehelle.

Vierailija
307/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis kotihoidossa juoruillaan ja kahvitellaan avustajien kanssa.

Ja sitten hoitajien FB ryhmässä itketään, kun kotihoidon työ on niin raskasta, ettei ehdi kaikkia hoitaa, eikä vessassa käydä.

Selvisi, miksi listan loppupään mummot jää hoitamatta,

kun kivojen avustajien kanssa jäädään juoruilemaan ja kahvittelemaan"

---

Niinpä.

Sen pitäisi sen 15minuuttia per asiakas riittää noihin hommiin.

Jos joku jää tekemättä niin voivoi.

Yhden joutavanpäiväisen "rupatteluhetken" aikana yksityisellä ehtii jo huristaa seuraavaan kahteen-kolmeen muuhun paikkaan "avustamaan".

Tehokkuus on toimivan bisneksen lähtökohta, sitä se esimieskin aina painottaa.

Ei sitä rupattelusta makseta.

Vierailija
308/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen apu on tarkoitettu avuksi, jota avustettava tarvitsee välttämättömästi.

Siivous ja ikkunanpesu ei kuulu niihin. Jos kuuluisi, niin kotona asuvalle heikolle vanhuksellekin se myönnettäisiin.

"Päätöstä tehtäessä tulee arvioida, tarvitseeko vaikeavammainen välttämättä apua suoriutuakseen jostakin toiminnosta. Arviota ei tehdä sen perusteella, kuinka välttämätön itse toiminto on." https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…

Vierailija
309/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustajalle kuuluu myös kotityöt. Ihan yksi ja sama vaikka kuinka jankkaisitte ettei kuulu. Mutta kun kuuluu. Kysykää vammaispalvelusta, Socomista, Hetaliitosta jne. Lukekaa avustajien työehtosopimus läpi ja lopettakaa jo toi typerän typerä virheellisen tiedon levittäminen!

Älä levitä väärää tietoa. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa.  Tietysti, jos avustettava alkaa tekemään kotitöitä vointinsa mukaan, niin avustaja voi auttaa niissä, mutta ei rupea imuroimaan tai pesemään lattioita yksin.  Siihen on palkattava siivouspalvelu.  Avustettavan on oltava kaikissa töissä mukana ja jos on esimerkiksi kykenemätön tekemään mitään, niin avustaja auttaa ruoanlaitossa, syömisessä, puhtaana pidossa ja kodin järjestyksessä ja ehkä pölyjen pyyhkimisessä sillä välin kun siivooja taas seuraavan kerran tulee. Ja tämä on fakta.

Avustaja tekee puolesta. Avustettavan ei tarvitse olla mukana. Ei tarvitse palkata siivouspalvelua. 

Luehan aluksi vaikka tämä. https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

"Avustaja avaa jääkaapin oven" Avustaja avaa jääkaapin oven Railan puolesta. Raila ei osallistu jääkaapin oven avaamiseen.

Avustaja ottaa pakastimesta leivän Railan puolesta. Raila ei osallistu pakastimen oven avaamiseen. Leipää ei nosteta pakastimesta kahden naisen voimin, vaan avustaja nostaa leivän yksin.

Jne.

Ja jostain kodin kuvalehden artikkelista löytyy se ultimaattinen fakta.

Jep jep.

Jos käytät lähdeviitteitä, jotain lähdekritiikkiä pliis.

Kiitos päivän nauruista.

Vierailija
310/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä voin kertoa omakohtaisen kokemuksen, 90-luvun lamavuosilta. Mut saneerattiin ulos sihteerin hommista ja jäin työttömäksi. Satojen työhakemustenkaan jälkeen en saanut töitä. Ajattelin laajentaa hakua, ja löysin läheltä yhden vammaisen, joka tarvitsi avustajan. Lähdin tutustumaan häneen, palvelutaloon, missä hän asui. Parikymppinen, kiukkuinen, nuori mies, neliraajahalvautunut auto-onnettomuudessa. Vasta paikan päällä mulle selvisi, että mun olisi pitänyt hänet katetroida , useamman kerran päivässä, ja tehdä suolihuuhteluita. Hän myös halusi polttaa tupakkaa, koko ajan, eli mun piti olla tupakkatelinerobotti. Juu, ei. Isänsä soitti mulle jälkeenpäin, että potilas haluaa minut ( muitakin omi ssiellä käynyt). Jouduin sanomaan, ihan suoraan, että minusta ei tähän ole.

Okei. Jos olisit itse neliraajahalvautunut, niin sinäkö et haluaisi avustajan katetroivan tai tekevän suolihuuhteluja? 

Olen eri, mutta en TODELLAKAAN haluaisi täysin kouluttamattoman henk. koht. avustajan suorittavan minulle tuollaisia toimenpiteitä. Ja sitähän nämä avustajat ovat.

Vierailija
311/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tarvitset apua esim. siivouksessa tai ikkunanpesussa, on sinun palkattava niihin siivouspalvelu. Voiko tuon selvemmin ilmaista.

Eipä tuon selvemmin oikein voi ilmaista, että Espoon vammaispalvelu ei noudata lakia. Suosittelen tekemään kantelun oikeusasiamiehelle.

Teepä itse ja kokeile meneekö läpi. No, voin kertoa, ei mene. Avustaja ei ole siivousyrittäjä.

Vierailija
312/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Siis kotihoidossa juoruillaan ja kahvitellaan avustajien kanssa.

Ja sitten hoitajien FB ryhmässä itketään, kun kotihoidon työ on niin raskasta, ettei ehdi kaikkia hoitaa, eikä vessassa käydä.

Selvisi, miksi listan loppupään mummot jää hoitamatta,

kun kivojen avustajien kanssa jäädään juoruilemaan ja kahvittelemaan"

---

Niinpä.

Sen pitäisi sen 15minuuttia per asiakas riittää noihin hommiin.

Jos joku jää tekemättä niin voivoi.

Yhden joutavanpäiväisen "rupatteluhetken" aikana yksityisellä ehtii jo huristaa seuraavaan kahteen-kolmeen muuhun paikkaan "avustamaan".

Tehokkuus on toimivan bisneksen lähtökohta, sitä se esimieskin aina painottaa.

Ei sitä rupattelusta makseta.

"Päätöstä tehtäessä on huomioitava myös se, että käytännössä riittävä tuntimäärä on usein enemmän kuin vain yksittäisiin avustamistilanteisiin kuluva yhteenlaskettu aika."

"Työaikaa on työlainsäädännön mukaan kaikki se aika, jolloin työntekijän tulee olla työnantajan käytettävissä. Henkilökohtaisen avun työsuhteissa työtehtäviä ei yleensä tehdä yhtäjaksoisesti, vaan ne sijoittuvat eri työvuoron kohtiin riippuen siitä, minkälaista apua henkilö milläkin hetkellä tarvitsee. Työtehtävien välillä on yleensä myös sellaista aikaa, jolloin henkilökohtaisen avustajan on oltava vammaisen henkilön käytettävissä, mutta hän ei välttämättä sillä hetkellä varsinaisesti tee avustamiseen liittyviä tehtäviä."

https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…

Vierailija
313/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teepä itse ja kokeile meneekö läpi. No, voin kertoa, ei mene. Avustaja ei ole siivousyrittäjä.

Minkä alan yrittäjä hän on?

Joka tapauksessa avustaja pesee ikkunat ja jynssää vessan, jos vaikeavammainen hänelle sellaisen työtehtävän antaa.

Vierailija
314/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka ja usein epäselvä työnkuva ja kovat vaatimukset. Ei avustaja ole mikään siivooja.

Vierailija
315/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka tapauksessa avustaja pesee ikkunat ja jynssää vessan, jos vaikeavammainen hänelle sellaisen työtehtävän antaa.

Aina kun Vauvalla on keskustelu aiheesta, paikalle ilmestyy tämä persoonallisuushäiriöiseltä vaikuttava inttäjä. Toivon todellakin, ettet ole kenenkään työnantaja.

Vierailija
316/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noup. Avustaja ei pese ikkunoita eikä jynssää vessoja. Avustaja ei ole piika, eikä orja.

Vierailija
317/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin mol.fi noita henkilökohtaisen avustajan työpaikkailmoituksia.

Hyvin monessa sanottiin "haastattelemme hakijoita jo hakuaikana ja valitsemme sopivan, joten toimi nopeasti jne"..

Eli tulijoita on jonoksi asti!

Yhdessäkin ilmossa mainittiin "mahdollisuus lämpötolpalliseen autopaikkaan"

VAU!

Vierailija
318/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vammaiseltakin voi odottaa ja vaatia käytöstapoja, vammaisuus ei tarkoita sitä että voi sylkeä pahan olonsa hoitajan niskaan, ei silläkään verukkeella että on maksajan roolissa. Henkilökohtaisen avustajan työhön ei kuulu normaalisti hoidollisia tehtäviä, ja on olemassa tehtäviä joita ei saa tehdä muut kuin lähihoitajat/sairaanhoitajat. Ne tehtävät määrittelee jo lakikin. Avustaja hoitaa nimenomaan kodinhoidolliset tehtävät ja avustaa hoidettavaa kodissa ja kodin ulkopuolella. Ehkä tehtävän rajaus on jäänyt monelta epäselväksi, työ voi muodostua liian vaativaksi tai hoitajan odotukset ovat liian korkealla. Avustajan työ ei voi koskaan korvata ammattilaisen työtä, mikäli hoidettava on niin huonossa kunnossa, tulisi ottaa yhteyttä sosiaalityöntekijään ja laittaa haku vireille palvelutaloon.

Vierailija
319/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kun Vauvalla on keskustelu aiheesta, paikalle ilmestyy tämä persoonallisuushäiriöiseltä vaikuttava inttäjä. Toivon todellakin, ettet ole kenenkään työnantaja.

Inttäjällä on selvästi esim. tietokone wifissä ja puhelimessa mobiiliverkko, kun aina tulee vähintään kaksi miinusta kommenteille, joiden mukaan avustajaa ei saa orjuuttaa :D

Vierailija
320/403 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"edellytyksenä nopea kommunikaatiotaito watsap, viber, sähköposti"..

Eli työnantajana on siis lukukuittauksien kyttääjä.

MIKSET SÄ VASTAA VAIKKA OOT LUKENUT MUN VIESTIT!!??

...nannaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi