Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Miksi avustajani elämä olisi myös helvetissä elämistä?! Kerroin siitä miltä tuntuu kun et tiedä saatko aamulla apua vai etkö. Onko avustaja sairastunut yöllä, kuka tulee ja mistä sijaistamaan ja milloinka mahdollisesti. En minä koskaan valita ääneen esim. kipujani. Olen vain hiljaa kun oikein pahaa tekee. Juttelen ihan normaalisti avustajan kanssa päivän aikana. Meistä on tullut läheisiä toisillemme. Myös avustaja kertoo minulle omista huolistaan ja ongelmistaan. Tottakai joskus avustajakin voi kokea olonsa kurjaksi jos minulla on ollut tavallista pahempi päivä. Näkee että kärsin ns. enemmän. Eikä oloani pysty helpottamaan mitenkään. Ja kun joutuu miettimään pitääkö lähteä sairaalaan vai eikö. Stressaavaa se toki on.
T. Se yksi kommentoija joka kertoi jatkuvasta epävarmuudesta ja helvetissä elämisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Tiedät sitten väärin. Ei tietenkään vammainen saa vielä siivouspalvelua kunnalta ilmaiseksi. Ei kaikki palvelut ole maksuttomia, vaikka olisit vammainen. Ei myöskään ikäihminen, joka ei enää kykene itse siivoushommiin, saa mitään ilmaista siivouspalvelua vaan hänen on tilattava siivooja yksityiselta, ellei kunta hanki hänelle sitä. Maksullinen se joka tapauksessa on.
Avustaja on tarkoitettu avustettavaa avustamaan, ei tekemään kaikkia kotitöitä. Sosiaalityöntekijä ei sano, että avustaja siivoaa. Jos sanoo, niin pistäpä kunta tänne.
Vaan kun ne tavalliset kotityöt ihan kuuluvat avustajalle, ei siitä voida velvoittaa asiakasta maksamaan vielä lisää. On mahdollista, että henkilö, jolla on avustajan tunteja hyvin vähän, voi saada erikseen siivouspalvelua. Mutta useimmat eivät.
Vaikka avustettava ei saisikaan ilmaista siivouspalvelua niin ei se silti tarkoita, että avustaja siivoaa. Siitä siivouspalvelusta on sitten vain maksettava yksityiselle siivousfirmalle ja tingittävä muusta.
Vaikka olisi köyhä ja joutuisi jo turvautumaan ruoka-apuun? Näitäkin on henkilökohtaisen avun asiakkaissa, itsekin yhden tiedän. Kuulostaako kohtuulliselta, että jo valmiiksi vähävaraisen pitäisi tinkiä vielä jostakin koska avustaja on liian fiini tarttumaan imuriin?
Joka tapauksessa tätä ei päätä sinä eikä minä, vaan se on ihan virallinen avustajan työnkuvan määritelmä, että avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Tähän kuuluvat normaalit kotityöt.
-avustaja
No, saako heikko, nivelrikkoinen, ruoka-apua käyttävä vanhus ilmaisen "avustajan" kotiinsa siivoilemaan? Niinpä. Ei saa, ei, vaikka ei kykene itse enää moiseen hommaan.
Kannattaa nostaa tätä asiaa enemmänkin framille; selviää sitten muillekin tämä järjestelmä.Tämä on muuten huomionarvoisa juttu, jännä että joku saa kolmekkin avustajaa itselleen että pystyy kuvittelemaan elävänsä normaalia elämää, mutta sitten esim. vanhusten kohdalla ei saa edes sitä yhtäkään avustajaa, kotihoito käy hätäiseen muutaman kerran päivässä tiukalla aikataululla, vaikka vanhus olisi täysin kykenemätön huolehtimaan itsestään.
Vanhuus ei ole vamma tai sairaus.
Ei voi verrata vanhuksia ja vammaisia, sairastuneita, vammautuneita toisiinsa. Me kaikki vanhenemme jos elämme riittävän kauan aikaa. Se on ihan normaalia kaikkine vaivoineen. Mutta se että olet vammautunut, syntynyt vammaisena taikka sairastunut esim.lihastautiin on kyllä ihan eri juttu! Se on totta että vanhuksia jätetään paljon yksinään selvitymään mutta siltikään vammaiset eivät sille mitään voi. Ja yleensä vammaisilla on hyvin pienet tulot koska työelämää ei ole paljoakaan jos ollenkaan takana. Eläke on liian pieni että siitä mitään siivojia tms. hommaisi erikseen. Vanhuksetin voivat saada erilaisia palveluita kunnalta ja seteleitä käyttöönsä. Ja tosi edullisesti, lähes ilmaiseksi jos tuloja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siivouksesta jankkaaminen on siksikin niin turhaa, että ihminen jolla on avustaja EI SAA mitään siivouspalvelua ellei osta sellaista yksityiseltä omilla rahoillaan. Joku sosiaalityöntekijäksi itseään tituleeraavakin täällä känkkää kuinka pitäisi hankkia siivooja, vaikka juuri se kaupungin sosiaalityöntekijä sanoo, että onhan sulla avustaja joka siivoaa.
Ja ihan tosiaan ne normaalit kotityöt kuuluvat avustajalle, jos katsoo sen olevan jotakin nöyryyttävää piikomista, on väärällä alalla. Tästä ammatista on monella aivan väärä kuva.
Olen ollut monta vuotta avustajana ja aikuisena ihmisenä olen kyllä tutustunut työnkuvaani.
avustaja
Tiedät sitten väärin. Ei tietenkään vammainen saa vielä siivouspalvelua kunnalta ilmaiseksi. Ei kaikki palvelut ole maksuttomia, vaikka olisit vammainen. Ei myöskään ikäihminen, joka ei enää kykene itse siivoushommiin, saa mitään ilmaista siivouspalvelua vaan hänen on tilattava siivooja yksityiselta, ellei kunta hanki hänelle sitä. Maksullinen se joka tapauksessa on.
Avustaja on tarkoitettu avustettavaa avustamaan, ei tekemään kaikkia kotitöitä. Sosiaalityöntekijä ei sano, että avustaja siivoaa. Jos sanoo, niin pistäpä kunta tänne.
Vaan kun ne tavalliset kotityöt ihan kuuluvat avustajalle, ei siitä voida velvoittaa asiakasta maksamaan vielä lisää. On mahdollista, että henkilö, jolla on avustajan tunteja hyvin vähän, voi saada erikseen siivouspalvelua. Mutta useimmat eivät.
Vaikka avustettava ei saisikaan ilmaista siivouspalvelua niin ei se silti tarkoita, että avustaja siivoaa. Siitä siivouspalvelusta on sitten vain maksettava yksityiselle siivousfirmalle ja tingittävä muusta.
Vaikka olisi köyhä ja joutuisi jo turvautumaan ruoka-apuun? Näitäkin on henkilökohtaisen avun asiakkaissa, itsekin yhden tiedän. Kuulostaako kohtuulliselta, että jo valmiiksi vähävaraisen pitäisi tinkiä vielä jostakin koska avustaja on liian fiini tarttumaan imuriin?
Joka tapauksessa tätä ei päätä sinä eikä minä, vaan se on ihan virallinen avustajan työnkuvan määritelmä, että avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Tähän kuuluvat normaalit kotityöt.
-avustaja
No, saako heikko, nivelrikkoinen, ruoka-apua käyttävä vanhus ilmaisen "avustajan" kotiinsa siivoilemaan? Niinpä. Ei saa, ei, vaikka ei kykene itse enää moiseen hommaan.
Kannattaa nostaa tätä asiaa enemmänkin framille; selviää sitten muillekin tämä järjestelmä.Tämä on muuten huomionarvoisa juttu, jännä että joku saa kolmekkin avustajaa itselleen että pystyy kuvittelemaan elävänsä normaalia elämää, mutta sitten esim. vanhusten kohdalla ei saa edes sitä yhtäkään avustajaa, kotihoito käy hätäiseen muutaman kerran päivässä tiukalla aikataululla, vaikka vanhus olisi täysin kykenemätön huolehtimaan itsestään.
Vanhuus ei ole vamma tai sairaus.
Vanhus voi olla sänkyynsä sidottu yhtä lailla kuin vammainen. Erona vain se että joku käy ehkä vilkaisemassa aamuin illoin ollaanko elossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi verrata vanhuksia ja vammaisia, sairastuneita, vammautuneita toisiinsa. Me kaikki vanhenemme jos elämme riittävän kauan aikaa. Se on ihan normaalia kaikkine vaivoineen. Mutta se että olet vammautunut, syntynyt vammaisena taikka sairastunut esim.lihastautiin on kyllä ihan eri juttu! Se on totta että vanhuksia jätetään paljon yksinään selvitymään mutta siltikään vammaiset eivät sille mitään voi. Ja yleensä vammaisilla on hyvin pienet tulot koska työelämää ei ole paljoakaan jos ollenkaan takana. Eläke on liian pieni että siitä mitään siivojia tms. hommaisi erikseen. Vanhuksetin voivat saada erilaisia palveluita kunnalta ja seteleitä käyttöönsä. Ja tosi edullisesti, lähes ilmaiseksi jos tuloja ole.
Ilmaisia siivoojia ei kuitenkaan saa kukaan. Ei edes vammaiset, yritä nyt ymmärtää.
Tämä alkaa nyt selvästi vaikuttaa siltä, että avustajaa käytetään ilmaisena siivoojana. Ilmoittakaa kaikki tietämänne tapaukset kuntien sosiaalitoimeen, niin johan loppuu avustajien ja tuntien väärinkäyttö.
Olen kyllä palveluntuottajana ihmeissäni, kun luen tätä ketjua: Siis oikeasti, miten paljon on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että henkilökohtainen avustaja on kotityöntekijä??
Ei lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.
Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.
Vammainen ei ole se työnantaja, vaan se joka lystin maksaa.
Jälleen kerran täysin väärää tietoa. Henkilökohtaisessa avussa on yleisesti käytössä _työnantajamalli_ eli vammainen henkilö on työnantaja. Työsopimus on avustettavan ja avustajan välinen. Kunta korvaa vammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset, työnantajan maksettavaksi kuuluvat lakisääteiset maksut ja korvaukset ja
muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut.En minäkään ole avustettavani kotikaupungin työntekijä vaikka palkkani sieltä tuleekin. Jos yrittäisin saada vaikka tämän kaupungin työntekijöille kuuluvaa työterveyshuoltoa tai muita etuja, niin arvaapa saisinko?
Mun mielestä homman ei pitäisi toimia näin vaan jos palkka avustajan tilille tulee kunnalta, silloin kunnan pitäisi olla myös työnantaja ja työntekijän saada samat työsuhde-edut kuin muutkin kunnan työntekijät. Jos taas palkka tulee vammaisen tililtä, sitten vammainen on työnantaja ja hänen kanssaan työpaikkaa hakiessa neuvotellaan niin palkasta kuin työsuhde-eduistakin. Kuntien kannaltahan nykysysteemi on tietysti hyvä, koska ei tarvitse maksaa työntekijälle työterveyshuoltoa eikä muutakaan.
Mulla on yritys (ei hoiva-alalta) enkä ole palkannut kirjanpitäjää. Ostan tämän palvelun toiselta yritykseltä. En ole kirjanpitäjäni työnantaja vaan asiakas. En maksa hänen palkkaansa vaan palkkansa saa työnantajaltaan, jolle taas minä maksan palvelusta. Ja hänen työnantajansa sitten tarjoaa hänelle palkan lisäksi muut työsuhde-edut kuten työterveyshuollon.
Avustajalle kuuluu myös kotityöt. Ihan yksi ja sama vaikka kuinka jankkaisitte ettei kuulu. Mutta kun kuuluu. Kysykää vammaispalvelusta, Socomista, Hetaliitosta jne. Lukekaa avustajien työehtosopimus läpi ja lopettakaa jo toi typerän typerä virheellisen tiedon levittäminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä avustajan on siivottava sillä tavalla mitä työnantaja haluaa. Kyse on toisen ihmisen kodista. Olen itse avustaja, ja vaikka tiedänkin, että myös työnantajapuolella on ymmärtämättömyyttä työsuhteen pelisäännöistä ja kohtuullisuudesta, niin pakko on myöntää sekin, että ammattikuntani huono maine on osittain itse aiheutettua. Avustajiksi pyrkii ja pääsee kaikenlaista hälläväliä-porukkaa, ihmisiä joilla ei ole käytöstapoja ja ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, että kyseessä on ihan oikea työ. Kaikki eivät myöskään ymmärrä, että avustaminen ei ole avustettavan ohjausta saati holhousta.
Sen toki olisin tuossa artikkelissa toivonut mainittavan, että ei se avustajallekaan kiva tilanne ole, että sairastuu ja tietää, että käytännössä ei saisi sairastua. Tämähän ei ole avustettavan syy, tilanne on heille kestämätön, mutta kyllä se on myös vastuuntuntoiselle avustajalle erittäin stressaavaa kun tietää, että avustajan avusta riippuvainen ihminen jää pulaan jos itse sairastuu.
Vammainen ei ole se työnantaja, vaan se joka lystin maksaa.
Jälleen kerran täysin väärää tietoa. Henkilökohtaisessa avussa on yleisesti käytössä _työnantajamalli_ eli vammainen henkilö on työnantaja. Työsopimus on avustettavan ja avustajan välinen. Kunta korvaa vammaiselle henkilölle henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset, työnantajan maksettavaksi kuuluvat lakisääteiset maksut ja korvaukset ja
muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut.En minäkään ole avustettavani kotikaupungin työntekijä vaikka palkkani sieltä tuleekin. Jos yrittäisin saada vaikka tämän kaupungin työntekijöille kuuluvaa työterveyshuoltoa tai muita etuja, niin arvaapa saisinko?
Mun mielestä homman ei pitäisi toimia näin vaan jos palkka avustajan tilille tulee kunnalta, silloin kunnan pitäisi olla myös työnantaja ja työntekijän saada samat työsuhde-edut kuin muutkin kunnan työntekijät. Jos taas palkka tulee vammaisen tililtä, sitten vammainen on työnantaja ja hänen kanssaan työpaikkaa hakiessa neuvotellaan niin palkasta kuin työsuhde-eduistakin. Kuntien kannaltahan nykysysteemi on tietysti hyvä, koska ei tarvitse maksaa työntekijälle työterveyshuoltoa eikä muutakaan.
Mulla on yritys (ei hoiva-alalta) enkä ole palkannut kirjanpitäjää. Ostan tämän palvelun toiselta yritykseltä. En ole kirjanpitäjäni työnantaja vaan asiakas. En maksa hänen palkkaansa vaan palkkansa saa työnantajaltaan, jolle taas minä maksan palvelusta. Ja hänen työnantajansa sitten tarjoaa hänelle palkan lisäksi muut työsuhde-edut kuten työterveyshuollon.
Ja se, mitä monet vammaiset eivät tule ajatelleeksi, kun valitsevat tämän työnantajamallin on:
He ottavat vastuun niskoilleen, jos tulee esimerkiksi oikeusjuttuja, työterveysasioita ja mitä tahansa muuta. Kunta ei vastaa mistään, vaikka palkan maksavat kunnan kassasta korvaamalla vammaiselle työntekijästä aiheutuvat kulut. En suurin surminkaan suostuisi työnantajamalliin, mutta monet kunnat suorastaan pakottavat vammaiset siihen, koska se tulee kunnille edullisemmaksi kuin yksityinen palveluntuottaja.
Vierailija kirjoitti:
Avustajalle kuuluu myös kotityöt. Ihan yksi ja sama vaikka kuinka jankkaisitte ettei kuulu. Mutta kun kuuluu. Kysykää vammaispalvelusta, Socomista, Hetaliitosta jne. Lukekaa avustajien työehtosopimus läpi ja lopettakaa jo toi typerän typerä virheellisen tiedon levittäminen!
Normaalit kotityöt normaalilla frekvenssillä, ehkä.
8 h päivässä puunausta ja siinä välissä perseen pesua, ei.
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä väärää tietoa. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa. Tietysti, jos avustettava alkaa tekemään kotitöitä vointinsa mukaan, niin avustaja voi auttaa niissä, mutta ei rupea imuroimaan tai pesemään lattioita yksin. Siihen on palkattava siivouspalvelu. Avustettavan on oltava kaikissa töissä mukana ja jos on esimerkiksi kykenemätön tekemään mitään, niin avustaja auttaa ruoanlaitossa, syömisessä, puhtaana pidossa ja kodin järjestyksessä ja ehkä pölyjen pyyhkimisessä sillä välin kun siivooja taas seuraavan kerran tulee. Ja tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jpoksd kirjoitti:
Olen tehnyt avustajan työtä joitakin vuosia, ja kirjoittelenpa nyt tähän ketjuun, kun on esillä. Olen miettinyt, miten avustajan työnkuvan määrittelisi mahdollisimman selkeästi, kaikkia osapuolia palvelevaksi.
Muotoilisin itse, että työhön kuuluu arkisia askareita, joita avustettava tekisi ilman vammaansa itsenäisesti ja suht säännöllisesti, ja joista suurimmalta osalta kansaa kysyttäessä tulisi ihan rehellinen vastaus, että tosiaan itse tehdään. Eli olen esim. tuosta paljon puhutusta siivouksesta suorittanut sellaisia osia kuin imurointi, lattioiden pyyhkiminen, wc:n pesu 1-2 krt/vk. Sen sijaan esim. mattojen peseminen ei ole tällaista, koska on nähtävissä, että suurin osa ihmisistä pesettää matot pesulassa, ja kesäiset mattolaiturikäynnit ovat nykyaikana omaa harrastuneisuutta. Olen itse asiassa kerran pessyt avustettavan maton, mutta siitä oli yhteisymmärrys, että meikäläiselle se oli ihan jees homma, mutta sitä ei voi olettaa keneltä tahansa avustajalta. Ja tämä estäisi mielestäni tuon, että avustajaa vaaditaan miltei neuroottisesti hinkkaamaan kaakelien saumoja viikottain (vai mitä joku mainitsi), koska eipä taida tavallinen ihminen oikeasti jaksaa.
Jos itse joutuisin pyörätuoliin niin, etten voisi enää ajaa autoa, mutta voisin omistaa ja avustaja voisi minua kyyditä, niin koska olen itse aina teettänyt renkaiden vaihdon ammattilaisella, ei olisi kohtuullista, että nyt vaatisin avustajaa ne vaihtamaan, vaikka hän osaisi, ellei hän itse oikeasti halua.
Avustajan olisi myös kyllä sallittua tehdä asioita omalla tavallaan, kunhan tekee järkevästi, tuli mieleen, kun oli puhetta tuosta tiskaustyylistä. Omalla kohdalla esim. vein avustettavaa ulos kävelylenkeille, mutta hän oli nopeampi askeleissaan, ja usein hoputti "mennään hei nopeampaa, täytyy tänään ehtiä vielä tehdä asiat X, Y ja Z". Sanoin hänelle lopulta, että tärkeintä lienee se, että pääsee lenkille, mutta jos on muita tehtäviä, sitten on tingittävä lenkin pituudesta, koska vaikka olen normaalikuntoinen, en vain jostain syystä pysty nopeampaan menoon.
Olen vastannut puhelimeen myös vapaa-ajalla, se on ihan normaalia muissakin töissä, että jos joku esim. sairastuu, kysytään pääseekö tuuraamaan. Työvuorot tulisi sopia ajoissa kuten laki määrää, mutta toisaalta voi pitää hyväksyttävänä hieman normaalia enemmän aikataulumuutoksia; että avustettava esim. pyytää, voitko sittenkin huomenna tulla heti aamusta, kun Kauppa A:ssa on rajoitettu erä tuotetta B, ja sitä mentäisiin jonottamaan. Kykenevätkin ihmiset tekevät tuollaisia muutoksia, jos muilta velvoitteilta voivat.
Lemmikkejä ei ole syytä kieltää, koska etenkin jos on yksinelävä, eikä ole läheisiä kohtuullisen matkan päässä, voi siitä jopa mielenterveyskin mennä, jos esim. onnettomuudesta pyörätuoliin joutuneelle todettaisiin, että tämä on kyllä niin luksusta, nyt on luovuttava rakkaasta seuralaisesta, joka on auttanut pitämään elämäniloa yllä.
Vanhukset, joilla vaivoja ihan vain iän puolesta, eivät juu saa tarpeeksi apua, mutta ei ole sivistyneen yhteiskunnan ratkaisu asiaan tasapuolisesti vähentää apua vammaisilta.
Seksuaalisuuteen liittyvät asiat eivät kuulu normaaliin avustamiseen, siitä huolimatta, että hyvin todennäköisesti niitä tehtäisiin ilman vammaa. Ne ovat niin yksityisiä, että voivat erittäin helposti aiheuttaa ahdistusta, ja niihin olisi saatava muuta kautta apua.
Onpa avustettavasi ollut erittäin hyvässä kunnossa, kun hän on kävellyt sinua nopeammin. Mihin tälllainen ihminen oikeastaan tarvitsee avustajaa?
Sokea henkilö?
Tai henkilö jolla ei ole käsiä?
Vierailija kirjoitti:
Jpoksd kirjoitti:
Avustajan olisi myös kyllä sallittua tehdä asioita omalla tavallaan, kunhan tekee järkevästi, tuli mieleen, kun oli puhetta tuosta tiskaustyylistä. Omalla kohdalla esim. vein avustettavaa ulos kävelylenkeille, mutta hän oli nopeampi askeleissaan, ja usein hoputti "mennään hei nopeampaa, täytyy tänään ehtiä vielä tehdä asiat X, Y ja Z". Sanoin hänelle lopulta, että tärkeintä lienee se, että pääsee lenkille, mutta jos on muita tehtäviä, sitten on tingittävä lenkin pituudesta, koska vaikka olen normaalikuntoinen, en vain jostain syystä pysty nopeampaan menoon.
Onpa avustettavasi ollut erittäin hyvässä kunnossa, kun hän on kävellyt sinua nopeammin. Mihin tälllainen ihminen oikeastaan tarvitsee avustajaa?
Jotkut jo veikkasivatkin oikein, hän on siis sokea. Kepin avulla pystyy kiertämään kotikorttelin, mutta yhtään pitemmälle tai reippaampaan kulkemiseen tarvitsee kunnolla näkevän opastamaan.
Tein joitain vuosia avustajan hommia ja ihan pidin siitä. Ehkä kivointa oli keikkailu, jolloin olin saman tyypin kotona varmaan max 10h/vko, joitain en edes joka viikko tavannut.
Jossain vaiheessa tein vain vakkarin töitä, ehkä vuoden ajan ja sitten myös parina kesänä olin vakkarina toiselle asiakkaalle.
Vakkarina on hyviä puolia vaikka kuinka, jos löytää sopivan tyypin eli kemiat kohtaa. Mutta se on myös enemmän vaivaannuttavaa, kun on saman ihmisen kanssa päivästä toiseen. Siinä pitää osata antaa paljon tilaa asiakkaan ja heidän perheen elämälle, mutta toisaalta olla koko ajan läsnä jos minua tarvitaan. Jos asunto on pieni niin ei saa itseään "häivytettyä" tilanteista, vaan on siinä tunnista toiseen ihan kiinni toisten elämässä.
Työ on raskasta asiakkaan tilanteesta riippuen. Se voi olla myös mukavaa ja aika kevyttäkin, mutta omaa tilaa ei siinä oikein saa, vaatii siis henkistä joustoa ja sellasta asiakaspalveluhenkeä.
Voisin tehdä edelleen avustajan duunia, jos palkka olisi parempi. Se oli sen verran pieni tienesti ja matkakulujakin tuli jonkin verran ja työsuhde-etuja ei ollut niin vaihdoin alaa joitain vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Palkoista. Mun avustaja tienaa kuukaudessa 2000-2500 euroa. Tekee välillä pyhiä, ja iltoja. Eihän se kovin paljon ole. Mutta toisaalta työkään ei mitään rankkaa ole eikä koulutusta tarvita. Välillä siivoomista, ruoan valmistamista, normaaleja kotihommia rauhalliseen tahtiin. Joskus asioiden hoitamista kaupungilla. Ei koskaan raskaita nostoja, ei pesuja tms. En ikinä pura pahaa mieltäni avustajaani. Enkä valita tauotta oireistani. Jokaisena työpäivänä pelkästään jutellaan, katsotaan telkkaria/nettiä pari tuntia. Avustajalla on myös omat ruokataukonsa jolloin en häiritse häntä. Päivän aikana kerkeäisi tehdä paljon enemmän töitä mutta olen tyytynyt vähempään ettei avustaja tuntisi oloaan orjaksi.
Tuo on OK palkka.
Yleisesti tuntipalkka on 10€, siitä ei kerry bruttona kahta tonnia edes täysillä tunneilla.
Tavallisesti avustajat tekevät vajaata työpäivää..
Jos vammaiset oikeasti haluaisivat helpottaa avustajan löytämistä, jokin vammaisliitto voisi tehdä heti avustajan oikeudet -perustietopaketin ja jakaa sitä avustajille ja työnantajamallia käyttäville vammaisille. Samalla työnantajamallin voisi ajaa alas, se mahdollistaa hyväksikäytön ja pompottamisen ja ajaa vastuullisia työntekijöitä alalta.
Moni ystäväni on tehnyt avustajan työtä ja valehtelun ja henkisen väkivallan määrä on ällistyttävä.
Esim.
– valehdellaan omasta kunnosta ”asioi itse WC:ssä ” = ulostaa alleen ja vuoteeseen, väittää yksittäistapauksiksi ja kieltäytyy suojista
– haukutaan avustajan kehon muotoja
– ei kerrota työvuoron pituutta etukäteen tai valehdellaan se, valehdellaan omaisten tulevan auttamaan, kielletään soittamasta apua
Epätoivo ja laitokseen joutumisen pelko ajaa epätoivoisiin tekoihin. Se on ymmärrettävää, mutta ei sitä silti tule sallia. Vain aniharva vammainen soveltuu työnantajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä väärää tietoa. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa. Tietysti, jos avustettava alkaa tekemään kotitöitä vointinsa mukaan, niin avustaja voi auttaa niissä, mutta ei rupea imuroimaan tai pesemään lattioita yksin. Siihen on palkattava siivouspalvelu. Avustettavan on oltava kaikissa töissä mukana ja jos on esimerkiksi kykenemätön tekemään mitään, niin avustaja auttaa ruoanlaitossa, syömisessä, puhtaana pidossa ja kodin järjestyksessä ja ehkä pölyjen pyyhkimisessä sillä välin kun siivooja taas seuraavan kerran tulee. Ja tämä on fakta.
Avustaja tekee puolesta. Avustettavan ei tarvitse olla mukana. Ei tarvitse palkata siivouspalvelua.
Luehan aluksi vaikka tämä. https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…
"Avustaja avaa jääkaapin oven" Avustaja avaa jääkaapin oven Railan puolesta. Raila ei osallistu jääkaapin oven avaamiseen.
Avustaja ottaa pakastimesta leivän Railan puolesta. Raila ei osallistu pakastimen oven avaamiseen. Leipää ei nosteta pakastimesta kahden naisen voimin, vaan avustaja nostaa leivän yksin.
Jne.
Pitää myös tehdä kotitöitä. Eihän sen avustettavan kodissa tapahdu muuten juurikaan mitään sen työpäivän aikana. Jos avustettava ei voi tehdä mitään itse niin sitä varten kunta antaa tunteja ja selittää mitä kaikkea avustajan työpäivään kuuluu. Meinaatteko että vammaispalvelu, siis kunta maksaa palkkaa työntekijälle joka ei tee kuin vähän jotain joskus jos huvittaa. Tukehdun kohta nauruun!
Tämä on muuten huomionarvoisa juttu, jännä että joku saa kolmekkin avustajaa itselleen että pystyy kuvittelemaan elävänsä normaalia elämää, mutta sitten esim. vanhusten kohdalla ei saa edes sitä yhtäkään avustajaa, kotihoito käy hätäiseen muutaman kerran päivässä tiukalla aikataululla, vaikka vanhus olisi täysin kykenemätön huolehtimaan itsestään.