Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaninen karjalanpaisti. Kukaan täällä tehnyt?

Vierailija
08.07.2021 |

Millä olette korvanneet lihan? Entä liemen?

Kommentit (599)

Vierailija
281/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kiloa viljaporsasta plus mausteet.

Vierailija
282/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan paisti voi olla vegaaninen ainoastaan jättämällä lihat pois, mutta ei se sitten voi olla paisti, ei sitten millään.

Lisäämäällä lihan korvikkeita ei kesää tule, ei sitten millään.

Vähän karjalanpaistia mukaelmaa voisi syntyä korvaamalla lihat porttobellon kokkareilla paistamalla ne ja käyttämällä hieman balsamicoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole KARJAlANPAISTI.

Etkö huomaa eroa sanoissa karjalanpaisti ja karjatonpaisti

Itse huomaan eron miten sana taipuu ja karjapaistiin en ole vielä törmännyt. Karjala- etuliite tulee evakoista, sillä ei ole mitään tekemistä karjan kanssa.

Evakoista :D kyllä se oli ihan Karjala ja karjalaiset ihmiset. Meillä on edelleen pohjois-Karjala ja etelä-Karjala.

Ja karjatonpaisti on sanaleikki, ei oletus karjapaistista.

Vierailija
284/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista edes ole olemassa tai voithan laittaa kipollisen vettä + suolaa ja kokonaisia maustepippureita uuniin 3,5 tunniksi ja syödä sen mitä kipossa on tuon jälkeen.

Vierailija
285/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaistiin kuuluvat naudan-ja sianliha. Peruna, porkkana, sipuli , suola ja kokon. pippuri.

Karjalanpaistiin ei kuulu peruna eikä porkkana eikä lanttukaan. Jos  noita laittaa niin sitten se on lihapata tai mikä lie, muttei karjalanpaisti. Karjalanpaistia kyllä syödään perunoiden kanssa, mutta ne perunat keitetään erikseeen ei laiteta sinne lihojen sekaan uuniin.

Vierailija
286/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihapataa ei voi tehdä ilman sipulia ja viiniä. Sen takia karjalanpaisti yms maistuu ruosteelta.

Eikös karjalanpaistiin tule sipulia.

Ei ainakaan meillä tule. Makuasia

Vierailija
287/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt muutama vegaanisen kananmunan ohje niitä etsiville. Mainittua mangosose versiota ei sattunut silmiin.

https://www.google.com/search?q=vegan+fried+egg&rlz=1C1GCEU_fiFI923FI92…

ja karjalanpaisti on liharuoka. Paistia paloina (nauta, possu mutta myös lammas ja hirvi ok), sipulia, laakerinlehtiä, kokonaisia maustepippureita, suolaa, vettä. Edes porkkana ei kuulu alkuperäiseen ohjeeseen. Lihassa saa olla rasvaa.  Kaveriksi keitetyt potut tai kuten karjalaiset tätä söivät vastaleivottujen riisipiirakoiden tai vatruskoiden kanssa. Äitini (evakko) kotona karjalanpaisti laitettiin leivinuuniin jälkilämpöön kun oli ensin leivottu leivät, piirakat ja muut leivonnaiset leivinuunissa. Paistin uunissa ollessa sitten siivottiin talo.

terv.

Evakon jälkeläinen Hämeestä

Vierailija
288/599 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole KARJAlANPAISTI.

Etkö huomaa eroa sanoissa karjalanpaisti ja karjatonpaisti

Itse huomaan eron miten sana taipuu ja karjapaistiin en ole vielä törmännyt. Karjala- etuliite tulee evakoista, sillä ei ole mitään tekemistä karjan kanssa.

Evakoista :D kyllä se oli ihan Karjala ja karjalaiset ihmiset. Meillä on edelleen pohjois-Karjala ja etelä-Karjala.

" Karja" tarkoittaa alun perin joukkoa ta ryhmää. Suomen sanojen alkuperä teoksen mukaan Karjala-nimi on todennäköisesti karja-sanan johdos, ja kansannimessä karjalainen voisi piillä sanan alkuperäinen merkitys ’(sota)joukko’. Paikan ja kielen nimitys karjala olisi takaperoisjohdos muodosta karjalainen ’karja-kansan edustaja’.

Vierailija
289/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukukaselleristä tekisin, kunnon paloina, mausteiksi runsaasti jauhelihamaustetta ja perinteisiä pippureita, laakerinlehtiä, sulaa sekä sakea kasvisliemi ja perunoita.

T. Myötätuntoinen sekaani

Vierailija
290/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukukaselleristä tekisin, kunnon paloina, mausteiksi runsaasti jauhelihamaustetta ja perinteisiä pippureita, laakerinlehtiä, sulaa sekä sakea kasvisliemi ja perunoita.

...ei sulaa vaan suolaa...

Mukukasellerin kanssa voisi laittaa myös palsternakkaa.

Vierailija
291/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ei sulaa vaan suolaa...

Mukukasellerin kanssa voisi laittaa myös palsternakkaa.

Ja tietty vielä sipulia ja porkkanaa.

Pitääkin kokeilla 😀

Vierailija
292/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissan hiekkalaatikosta kaivaa köntsiä. siitä vege saa voimia.

Vierailija
293/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulia, vettä, suolaa ja pippuria. Ja liha korvataan porkkanoilla.

Quornpaloja tai rouhetta, vegemakkarapalasia, herkkusieniä, sopivia mausteita. Kasvisöljyä tilkkanen ja siinä voi vähän paistaa aineksia ennen kasvisliemen lisäämistä.  

Vierailija
294/599 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä korvataan liemi? Eikö vegaaneille enää vesikään kelpaa? En ainakaan itse laita karjalanpaistin liemeen kuin vettä suolaa ja pippuria, maku tulee lihoista.

Voin kyllä kuvitella että joku seitan ei syötäväksi muutu vaikka sitä hautoo suolavedessä matalalla lämmöllä sen saman 3h kuin paistiakin ;D

Seitan on jauhoja...yäks

Vierailija
295/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruuasta saa todella maukasta, mutta jotkut karjalanpaistiviritelmät vegaanisena eivät ole sitä. Mitä enemmän yritetään mukaella lihaa, sitä komeammin mennään metsään.

Vierailija
296/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes pitää kutsua karjalanpaistiksi. Teet vain jonkun uuni juures-kasvis systeemin, liemen kera. Minulla menee vähän yli sellainen vegaanius, jossa pitää matkia jotain liharuokia. Ei ole ehkä silloin täysin ymmärtänyt sitä miksi on vegaani.

Vierailija
297/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes pitää kutsua karjalanpaistiksi. Teet vain jonkun uuni juures-kasvis systeemin, liemen kera. Minulla menee vähän yli sellainen vegaanius, jossa pitää matkia jotain liharuokia. Ei ole ehkä silloin täysin ymmärtänyt sitä miksi on vegaani.

Miten niin ei ymmärrä? Itse en syö sianlihaa eettisistä syistä. En siksi, etten pitäisi sen mausta, pidän todellakin. Sianliha mukaelmat, jos edes etäisesti muistuttavat sitä lihaa maultaan ja koostumukseltaan, esim. makkaraa, on tervetullutta. Mitä en ole ymmärtänyt?

Vierailija
298/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittänyt joka aamu tehdä ei-vegaanista kaurapuuroa, koska en syö kasviksia eettisistä syistä. Onko vinkkejä mistä sen voisi tehdä niin että se ei sisällä kasviksia, mutta maistuu aivan kaurapuurolta. Possua, nautaa, nakkeja.....?

Vierailija
299/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihaa jäljittelevät versiot on tarkoitettu ilmeisesti niille, jotka haluaisivat ryhtyä vegaaneiksi mutta eivät osaa tehdä vegaanista ruokaa. Itse olen vegaani, enkä kaipaa teollisia korvikkeita, vaan teen ruokani puhtaista, tuoreista juureksista, vihanneksista, hedelmistä ja marjoista. Lisäksi pähkinöitä ja siemeniä.

Vierailija
300/599 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ei se kyllä sitten ole karjanpaistia ... en ymmärrä tätä systeemiä - on ihan ok olla vegaani mutta miksi ei keksitä niille vegeruuille ihan omia nimiä?? nytkin telkussa mainostetaan jotakin vegeruokaa joka maistuu lihalle - miksi kasvisruoan pitää maistua lihalle ja millä se lihan maku siihen saadaan??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan