Mätänen elävältä! Mikä voi olla syy moisiin oireisiin
Viimeisen vuoden sisään tullut paljon kummia oireita: paino noussut yli 10kg, suolisto turvottaa kuin olisin raskauden loppupuolella, uupumus/masennus, lihas-ja nivelkipuja, rytmihäiriöitä, unettomuutta, kasvoissa finnejä, kehossa tulehduksia. Minua on tutkittu paljon, eikä mitään kunnollista ole löydetty.
Jalkaani oli ilmestynyt läntti, johon lääkäri määräsi sienivoidetta. Nyt sitten huomasin, että sieni on haaleana levinnyt ympäri kehoa, mm.kainaloon, vatsaan ehkä muuallekin 😨
Mikä ihme minua vaivaa kun tuntuu että koko keho on aivan vikatilassa? Onko vinkkejä ruokavalioon tai joihinkin valmisteisiin, että saisin itseni kuntoon?
Kommentit (104)
Oletko kokeillut sokeritonta ja hiivatonta ruokavaliota? Minulla oli muutava vuosi sitten jatkuvasti erilaisia hiivaperäisiä tulehduksia, vetämätön olo, haavat eivät parantuneet jne. Lääkärit eivät löytäneet vikaa. :/ Työkaverilla oli samoja ongelmia ja hän pääsi eroon em. ruokavaliolla. Kokeilin samaa ja kyllä, minulla se toimi! Ei hiivalla nostatettua leipää tai muutakaan hiivapitoista, ei lisättyä sokeria, ei valkoista vehnää - tämä oli mielestäni varsin helppoa toteuttaakin. Lisäksi hieman varoin kaikkein makeimpia hedelmiä. Tilanne rauhoittui eikä ole uusinut. Suosittelisin kokeilemaan, ei ole ainakaan kallista eikä vaarallista!
Matala-asteinen tulehdus
esim. https://www.puhti.fi/tietopaketit/matala-asteinen-tulehdus/
Löysin vanhan ketjuni. Tulin kertomaan, mikä minua vaivasi. Syitä olikin monia. Tässä ketjuun kirjottaneille myös kiitos, aika moni teistä oli oikeilla jäljillä.
- Raudanpuute (ferritiini 11)
-> nyt ole syönut rautaa kuureina, Sideral imeytyy hyvin
- kilpirauhasen vajaatoiminnan paheneminen
->lisättiin tyroksiinia
- aiempi homealtistus työpaikalla ja työasunnossa vaikutti vielä vuotta myöhemmin altistuksen jo loputtua
-> sieni ja atopia hävisivät hiljalleen ihosta altistuksen loputtua
Olen muuttanut hiukan ruokailutapojani tervellisemmäksi. Keliakiaa ei minulla ole, mutta suosin gluteenitonta, koska se auttaa turvotuksen välttämiseen.
Isoin uupumuksesta kuntouttava asia on ollut työelämään palaaminen tammikuussa, jaksan nyt hyvin. Saan nukuttuakin jo ilman masennuslääkkeitä.
Tsemppiä kaikille epämääräisten pisteiden kanssa kamppaileville!
Tekisin myös sen keliakiatestin ja vaikka arvot normaalit niin silti vähentäisin ainakin vaalean leivän, pastan ja sokerin määrää. Kokeilisin hapatettuja tuotteita kuten kimchiä ja hapankaalta. Paljon kaikkea vihreää kasvista ja kasvispitoisia ruokia, kalaa, peruna/riisi/bataatti plus muut juurekset, yrttejä, kananmunaa esim. aamuksi munakasta ja leivistä kauraa esimerkiksi.
Sokeria hyvin maltillisesti. Maitotuotteita hyvin maltillisesti. Ei kaikkia muutoksia heti jos se ei sovi vaan lisää esim. kasviksia reippaasti ja jos tykkää syödä jotain herkkua niin ottaa pienemmän annoksen. Enemmän kävelylenkkejä ja vaikka 1-2 kertaa viikossa lihaskuntotreeni kotona.
Itse ainakin huomasin kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa, että kun välttelin kilpirauhaselle epäedullisia asioita kuten alkoholia ja lisäsin sille edullisia asioita kuten liikuntaa niin jo sillä oli hieman vaikutusta hyvinvointiin. Tietysti jos arvot ovat täysin pielessä ei mikään silloin auta vaan pitää selvittää onko taustalla sairautta ja missä tilassa sairaus on.