Mätänen elävältä! Mikä voi olla syy moisiin oireisiin
Viimeisen vuoden sisään tullut paljon kummia oireita: paino noussut yli 10kg, suolisto turvottaa kuin olisin raskauden loppupuolella, uupumus/masennus, lihas-ja nivelkipuja, rytmihäiriöitä, unettomuutta, kasvoissa finnejä, kehossa tulehduksia. Minua on tutkittu paljon, eikä mitään kunnollista ole löydetty.
Jalkaani oli ilmestynyt läntti, johon lääkäri määräsi sienivoidetta. Nyt sitten huomasin, että sieni on haaleana levinnyt ympäri kehoa, mm.kainaloon, vatsaan ehkä muuallekin 😨
Mikä ihme minua vaivaa kun tuntuu että koko keho on aivan vikatilassa? Onko vinkkejä ruokavalioon tai joihinkin valmisteisiin, että saisin itseni kuntoon?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt elintavat,ruuat,liikkumiset ...
Olen reilu kolmekymppinen. Ruokavalio ollut melko paljon einestä, herkkuja, karkkia yms. Nyt puolivuotta niitä vähnetänyt ja yrittänyt lisätä kasviksia.
2 vuotta jatkunut erittäin haasteellinen ja vaikea elämäntilanne, jonka vuoksi pitkään jatkuneet uniongelmat ja lopulta uupumus ja masennus, nyt vaativalta korkeakoulutusta vaativalta alaltani sairauslomalla puoli vuotta.
Liikuntaa en harrasta, paitsi nyt uupumuksen jälkeen olen alkanut käydä puolen tunnin tai tunnin kävelyllä pari kertaa viikossa.
Kaikki perus verikokeet ja enemmänkin otettu, eikä niissä ole selvinnyt mitään, kuin trombosyytit ja kolesteroli hiukan koholla.
Ap
Trombosyytit koholla viittaa raudanpuutteeseen. Ferritiinin mittaukseen ellei jo ole mitattu.
Niin ja itse olen aina syönyt aika perusruokaa, mutta poistin ruokavaliosta vehnän ja herkut. Siis syön noita harvemmin. Eli varmasti ruokavaliollakin on väliä. Koita syödä paljon kasviksia ja ruisleipää muun leivän tilalla. En valitettavasti osaa auttaa tuon suhteen enempää, mutta korjaa ehdottomasti ruokavalio.
Kannattaa tuo HIV:kin testata. Sen saa testattua ilmaiseksi kun pyytää vaan labrassa. Jos se olisi tuo niin onneksi nykyaikana sen saa hoidettua eikä siihen kuole.
Oletko lisännyt liikuntaa? Jos et jo liiku, ala tekemään kävelylenkkejä. Ne ovat myös rentouttavia. Esim tunti päivässä.
Minkä takia pitää nähdä unia . Ei se mikään pakko ole . Hindut meditoi unessa myös . Masennus on ihan yleinen syntien seuraus murehtimis fiilis eli tunne . Suree ja murehtii . Harrasta liikuntaa osta kuntopyörä . Monella masis menee niin että välillä on ihan uupunut sitten nousee liikkuu ja toimii sitten taas masentuu ja nukkuu tai miettii liikaa. Se vaan kuuluu elämään sekin. Osta uimapuku aloita uusi liikuntaharrastus . Uinti on naisille terveellistä
Jatka vain lihan syömistä ja maidon juomista ap 😉
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla oireistasi, mutta eihän oikein ole mieltä veikkailla tuolta pohjalta mikä sinua vaivaa. Verenkuva sekä diabetes- ja kilpirauhaskokeet nyt ainakin ensimmäisenä tulisi tutkia, ja toivottavasti niin on tehtykin. Nivelkipujen suhteen toivottavasti on selvitetty ihan haastattelemalla, onko syytä ottaa reumakokeita ja tarvittaessa sitten tehty ne.
Reuma, akne, sienitulehdus, ärtyvänsuolenoireyhtymä, rytmihäiriöt, masennus, ahdistuneisuushäiriö, raudanpuute... Lääkäristähän saa diagnoosit ja lääkkeet kaikkeen, mutta ei siellä kukaan ala miettimään mistä nämä kaikki johtuu. Sehän on selvää että elimistö nyt prakkaa kunnolla ja nämä on tyypillisiä oireita jotka kaikki viittaa suolisto-ongelmiin. Ei kukaan lääkäri sano millä pääset eroon näistä häiriötiloista vaan lääkäri kirjoittaa reseptit oireisiin.
Itse sain samaan aikaan 6kk sisäisen sienilääkkeen, 4kk antibioottikuurin akneen, loppuelämän suosituksen somaciin, lisärautaa anemiaa, masennuslääkkeet, särkylääkkeet nivelsärkyyn ja lähetteen sydämen ultraäänitutkimukseen. 😅
Ja tulinko terveeksi tällä lääke coctaililla? Voin sanoa ettei olo ainakaan parantunut.
Jokaisella on avaimet käsissä oman terveyden suhteen ja kaikki lähtee siitä mitä suuhunsa laittaa. Tässä vaiheessa ei enää auta lisätä kasviksia ja vähentää sokeria tai muukaan pieni hienosäätö vaan kunnolla rauhoittaa se suolisto. Viljat ja maito pois, kahvi ja sokeri pois useaksi kuukaudeksi ja katsoa mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt elintavat,ruuat,liikkumiset ...
Olen reilu kolmekymppinen. Ruokavalio ollut melko paljon einestä, herkkuja, karkkia yms. Nyt puolivuotta niitä vähnetänyt ja yrittänyt lisätä kasviksia.
2 vuotta jatkunut erittäin haasteellinen ja vaikea elämäntilanne, jonka vuoksi pitkään jatkuneet uniongelmat ja lopulta uupumus ja masennus, nyt vaativalta korkeakoulutusta vaativalta alaltani sairauslomalla puoli vuotta.
Liikuntaa en harrasta, paitsi nyt uupumuksen jälkeen olen alkanut käydä puolen tunnin tai tunnin kävelyllä pari kertaa viikossa.
Kaikki perus verikokeet ja enemmänkin otettu, eikä niissä ole selvinnyt mitään, kuin trombosyytit ja kolesteroli hiukan koholla.
Ap
Trombosyytit koholla viittaa raudanpuutteeseen. Ferritiinin mittaukseen ellei jo ole mitattu.
Lääkärillä mietitään mikä tulehdus voi olla . Lääkäri antaa lähetteet ja lääkäri määrää lääkkeet . Lääkärille siis heti . Jos valkosolut on koholla on tulehdus mikä myös väsyttää . Lääkäri hoitaa .
Vierailija kirjoitti:
Niin ja itse olen aina syönyt aika perusruokaa, mutta poistin ruokavaliosta vehnän ja herkut. Siis syön noita harvemmin. Eli varmasti ruokavaliollakin on väliä. Koita syödä paljon kasviksia ja ruisleipää muun leivän tilalla. En valitettavasti osaa auttaa tuon suhteen enempää, mutta korjaa ehdottomasti ruokavalio.
Kiitos sinulle ja muillekin empaattisista vastauksista. Täytynee korjata tosiaan ruokavalio ja lisäksi pitää stressi aisoissa, ettei uupumus toistu.
Sain lääkärille ajan ensi viikolle, eiköhän asiat ala selviämään. Minulla on ihana lääkäri, joka on suhtautunut empaattisesti ja ottanut vakavasti, vaikka olen juossut siellä jatkuvasti milloin mistäkin vaivasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko lisännyt liikuntaa? Jos et jo liiku, ala tekemään kävelylenkkejä. Ne ovat myös rentouttavia. Esim tunti päivässä.
Ensin se suolisto kuntoon ja sitten saa liikkua niin paljon kuin huvittaa. Vai kuvitteleeko joku että liikunta on joku ihmelääke jos elimistö on noin sekaisin?
Stressi, diabetes ja kilpirauhanen tulee ekana mieleen. D-vitamiinin puutos voi myös näkyä iho-oireina. Onhan vitamiinipillerissäsi D-vitamiinia? Monissa ei ole.
Longcovid? Voi tulla oireettomankin alkutartunnan päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus jostain luin, että jollain oli ihmeellisiä oireita, kun kehoon oli kertynyt liikaa hiivaa.
Tätä minäkin epäilen, kun luin aloituksen. Siksi lääkärit eivät ole mitään löytäneet.
Vatsan turvotus johtuu vatsan hapottomuudesta, jolloin ruoka ei sula. Tällöin tarvitaan entsyymihappolisää. Tämän tilan voi todeta suolahappotestillä.
Hiivan taltuttamiseksi vähintäänkin pois sokerit ja vehnä. Vhh kannatettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla oireistasi, mutta eihän oikein ole mieltä veikkailla tuolta pohjalta mikä sinua vaivaa. Verenkuva sekä diabetes- ja kilpirauhaskokeet nyt ainakin ensimmäisenä tulisi tutkia, ja toivottavasti niin on tehtykin. Nivelkipujen suhteen toivottavasti on selvitetty ihan haastattelemalla, onko syytä ottaa reumakokeita ja tarvittaessa sitten tehty ne.
Reuma, akne, sienitulehdus, ärtyvänsuolenoireyhtymä, rytmihäiriöt, masennus, ahdistuneisuushäiriö, raudanpuute... Lääkäristähän saa diagnoosit ja lääkkeet kaikkeen, mutta ei siellä kukaan ala miettimään mistä nämä kaikki johtuu. Sehän on selvää että elimistö nyt prakkaa kunnolla ja nämä on tyypillisiä oireita jotka kaikki viittaa suolisto-ongelmiin. Ei kukaan lääkäri sano millä pääset eroon näistä häiriötiloista vaan lääkäri kirjoittaa reseptit oireisiin.
Itse sain samaan aikaan 6kk sisäisen sienilääkkeen, 4kk antibioottikuurin akneen, loppuelämän suosituksen somaciin, lisärautaa anemiaa, masennuslääkkeet, särkylääkkeet nivelsärkyyn ja lähetteen sydämen ultraäänitutkimukseen. 😅
Ja tulinko terveeksi tällä lääke coctaililla? Voin sanoa ettei olo ainakaan parantunut.Jokaisella on avaimet käsissä oman terveyden suhteen ja kaikki lähtee siitä mitä suuhunsa laittaa. Tässä vaiheessa ei enää auta lisätä kasviksia ja vähentää sokeria tai muukaan pieni hienosäätö vaan kunnolla rauhoittaa se suolisto. Viljat ja maito pois, kahvi ja sokeri pois useaksi kuukaudeksi ja katsoa mitä tapahtuu.
Kerro lisää, pyydän! Olet selvästi kokenut hieman samanlaista koko kehon epäkuntoon menoa ja saanut ruokavaliosta avun?
Olen syönyt ikäni epäterveellisesti. Taustalla on se että olin nuorena sairaalloisen alipainoinen tahtomattani ja yritin vuosia "lihottaaa" itseäni sokeri- ja rasvaherkuilla ja vältin kaikkea liikuntaa. Aikuisena saavutin normaalipainon, mutta nyt on tosiaan jo lievän ylipainon puolella (bmi25). Varmasti olen saanut näiden vuosien aikana terveydelleni vahinkoa. Toivottavasti ei ole liian myöhäistä.
Ap
No ruokavalio kuntoon ja liikunta jokapäiväiseksi.
Kokeile ensin tuota muutama kuukausi.
Auttaa hyvin moneen vaivaan,mutta nykyään ihmiset haluaa ensin pillerit.
Googletapa verenkuva analyysi
Näitä löytyy ainakin isommista kaupungeista
Ja niiden tekiät ovat usein hyvinvointiaan ihmisiä jotka osaa antaa myös ravintovinkkejä
Vierailija kirjoitti:
Ja niiden tekiät ovat usein hyvinvointiaan ihmisiä jotka osaa antaa myös ravintovinkkejä
Just joo näitä nykyajan "poppamiehiä". Älä vaan ap lankea näihin, vaan hanki ihan tieteelliseen tietoon perustuvaa tietoa ja hoitoa. Ravitsemusterapeutti, laillistettu, voisi auttaa monipuolisen ja terveellisen ruokavalion rakentamisessa, ei kukaan hyvinvointiguru.
Kuten moni onkin jo sanonut, oireet viittaavat siihen, että suolistossa on häiriöitä. Tälle saattaa olla monenlaisiakin syitä, mm. ruoka-aineyliherkkyydet, mutta etenkin sinun historiallasi kannattaa heti kiinnittää huomiota hermostoon. Parasympaattinen hermosto aktivoituu levossa ja se ohjaa mm. ruoansulatusta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Parasympaattinen_hermosto
Kroonistunut stressi on myrkkyä parasympaattisen hermoston prosesseille. Kun stressi on pitkään ollut voimakasta, edes uni ei enää välttämättä palauta. Hyvä uutinen on kuitenkin, että tilannetta voi silti lähteä purkamaan.
Vagushermo on parasympaattisen hermoston tärkein hermo, se kytkee aivot ja ruoansulatuksen toisiinsa, ja vastaa esim. mahalaukun toiminnasta. Sen ollessa heikko ja aliaktiivinen ruoka ei sula kunnolla, ja sulamaton ruoka johtaa taas bakteerien liikakasvuun ohutsuolessa, mikä johtaa turvotukseen ja erilaisiin laaja-alaisiin ongelmiin koko kehossa.
Tältä kanavalta löytyy hyviä ohjeita vagushermon vahvistamiseen, näistä kahdesta on hyvä lähteä liikkeelle:
Myös esim. tämä on asiaa avaava video:
Vagushermoa on mahdollista stimuloida myös sähköisesti tens-laitteella. Tätä on jonkin verran tutkittukin lupaavin tuloksin. Netistä löytyy paljon tietoa ja ohjeita aiheesta.
Ruokavalioon, uneen ja liikuntaan kannattaa tietysti myös ehdottomasti kiinnittää huomiota. Yksistään niillä ei kuitenkaan aina ole mahdollista saavuttaa toivottuja tavoitteita. Voi olla, että tilanteesi taustalta löytyy vielä jokin muu, spesifimpi ongelma, mutta harjoitteista on joka tapauksessa hyötyä. Hermoston tasapaino vaikuttaa koko kehon terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niiden tekiät ovat usein hyvinvointiaan ihmisiä jotka osaa antaa myös ravintovinkkejäJust joo näitä nykyajan "poppamiehiä". Älä vaan ap lankea näihin, vaan hanki ihan tieteelliseen tietoon perustuvaa tietoa ja hoitoa. Ravitsemusterapeutti, laillistettu, voisi auttaa monipuolisen ja terveellisen ruokavalion rakentamisessa, ei kukaan hyvinvointiguru.
Hellyyttävää, jos jotkut luulevat, että tämänkaltaisiin ongelmiin saa yleensä apua terveydenhuollosta. Mulla on osa noista oireista ja kaikkeni olen niiden kanssa yrittänyt. Yksityisenkin puolen gastrologi vain levittelee käsiään ja on sitä mieltä, että viimeisillään raskaana olevan näköisen vatsan kanssa tulee vain elää. Ravintoterapeutti kehui kovasti ruokavaliota, eikä osannut sanoa enempää. Toki jos ruokavaliossa on korjattavaa, saa ravintoterapeutilta varmasti silloin apua. Mutta kyllä kannattaa ja pitää kääntyä myös muiden (ei kuitenkaan vaarallisten) keinojen puoleen, jos haluaa parantua ja elää hyvää elämää.
Itse aloin haista pahalle kun olin stressaantunut. Menetin työpaikan ja sen takia piti keksiä uusi suunta elämälle. Myös akne aktivoitui taas. Viimeksi oli aiemman kovan stressin aikana aktivoitunut. Paha haju oli jokin pistävä stressihiki ilmeisesti. En itse sitä aina haistanut, mutta sellainen oli. Hoidin aknen lääkkeillä ja sain levättyä ja rentouduttua ja lopulta keksin mitä teen seuraavaksi, jolloin stressi hävisi. Pikkuhiljaa katosi myös haju. Saattoihan se olla jonkun bakteerinkin aiheuttama, tai sieni, mistä näitä tietää. Yritin kyllä kaikkia apteekin ph neutraaleja pesuaineita ja sienellä hinkkaamista. Ne auttoivat kyllä vähän mutta eivät kokonaan. Ehkä puoli vuotta tuosta niin hajua ei enää ole ollenkaan. Vaiva oli todella outo ja ahdistava.