Ystäväperhe oli tyytymätön tarjoiluihini
Olivat meillä siis 2 päivää kylässä ja tein ruokaa mihin minulla oli varaa + ajattelin ettei koko päivää mene keittiössä. Siis toisena päivänä nakkikastiketta ja perunaa ja salaattia ja toisena makaronilaatikkoa, illalliseksi molempina päivinä oli uunipuuroa (riisi ja ohra). Tuli palautetta, että kovin on hiilareita ja höttöä eikä heillä koskaan nakkeja ole jne. Tuli todella paha mieli vierailusta, oikeasti. Täytyy vähän tuulettaa ajatuksia. Ja olen siis sairaseläkkeellä ja yh, eli en kyennyt rahallisesti parempiin, ystäväni on hyvin toimeentuleva, mutta tullessaan eivät tuoneet mitään, eikä se ole nyt pointti, mutta se vihjailu, että syötän paskaa ruokaa oli kurjaa. Lapset kylläkin söivät hyvällä ruokahalulla kaikki ja heillä oli mukavaa keskenään.
Kommentit (155)
Voi olla että ystävä on hurahtanut näihin avokadopastoihin ja muuhun eksoottiseen ja erityisesti ravintorikkaaseen ruokaan ja sitten jotenkin uskonut aidosti että ap:n tarjoilut oli huonoja. Mikä on tietysti ihan väärin, se ettei ne ole fine dining ei tarkoita etteikö ne olisi olleet terveellisiä. Joskus ihmiset luo vankan mielipiteen jostakin ja innostuu oikeassakin elämässä toitottamaan niitä tajuamatta kuinka törkeitä ovat. Olen itsekin paasannut joskus jostain mistä minulla on vankka mielipide ja se on voinut loukata, en noin pahasti mutta luulen että jossain ruokasnobi kiihkossa hän on ollut. Mutta se ei ole oikein, hänen pitäisi hillitä itseään. Varsinkin tuo intialainen ravintola kommenttimikä oli myös uskomaton viittaa siihen että hän pitää omaa makuaan ruuan suhteen erinomaisena. Raivostuttavaa nokka pystyssä kulkemistahan tuo on. Musta sun kannattaisi sanoa hänelle että sulle tuli oikeasti paha mieli hänen kommenteistaan ja voit tehostaa tätä kertomalla sun rahatilanteesta yhä uudestaan.
Sun "ystävä" saa selvästi mielihyvää tuntiessaan paremmuutta. Hän nauttii käydessään kylässä luuuserikaverinsa luona, joka on sairaseläkkeellä ja tarjoaa halpaa ruokaa. Näin hän tuntee olonsa paremmaksi. Todella pöyristyttävää! Poistaisin tuollaisen sydämettömän, huonolla itsetunnolla varustetun ketaleen kaveripiiristäni.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 00:02"]
Piti vielä avata kone ja tulla kertomaan teille... (vee-käyrä nousi taas potenssin 4). Ystävä soitti vielä, kertoi että ovat kotona ja matkalla kävivät intialaisessa syömässä ja kehui paikkaa ja kehotti menemään joskus syömään sinne (mielelläänhän me menisimme vaikka minne syömään jos ei talous olisi kerta kaikkiaan niin tiukka).. Anteeksi vaan mutta nyt on kyllä niin paha mieli ja mietin että onko tuo se sama ihminen jonka olen tuntenut 30vuotta... :( -ap
[/quote]
Ystävä taitaa olla fanaatikko, niinkuin ruuan suhteen nykyisin on muodikasta olla. Muodin voima on niin kova, että tyhmempi ei sitä osaa vastustaa ollenkaan, koska kysymys on omanarvontunteesta ja asemasta laumassa. Fanaatikot valitettavasti harvoin ymmärtävät itse, miten loukkaavasti käyttäytyvät. Hehän ovat mielestään julistamassa sinulle pyhää ilosanomaa.
Sinuna kertoisin hänelle lyhykäisesti vaikka sähköpostina, että ymmärrät hänen halunsa olla muodikas, mutta että hän siitä huolimatta on käyttäytynyt erittäin tökerösti, ja jos hän haluaa hyvittää tekonsa, ensi kerralla hän tuo raaka-aineet ja tekee ruuat, ja lisäksi hän vie sinut sinne intialaiseen ja maksaa myös. Kerro sekin, ettei sinulla ole sinne varaa mennä.
Joskus ystävää on syytä ojentaa tiukasti, muuten käy ihan liian helposti niin, että yrität sietää jotain mitä ei pitäisikään sietää, ja seuraavaksi päätät, että pitäköön piru tunkkinsa, kun et ole edes uskaltanut vaatia anteeksipyyntöä.
Eli jos päätät jättää asian sikseen, riskeeraat ystävyyden jatkumisen paljon vakavammin kuin jos toimit. Ja kun toimit, on mahdollista, että ystävyytenne pysyy ja myös paranee.
Voiks tää olla totta :D toi fb päivitys on niin kamala.
Musta vaikuttaa ettei hän olisi jaksanut tulla oikeasti kylään. Syytä en tiedä mutta siihen viittaa kauhea kritisointi, väsynyt tai etäinen olemus ja tuo päivitys. Lasten takia varmaan suostui lähtemään. Kurja juttu kyllä. Musta on raskasta kyläillä vain etäisten kavereiden kanssa, ei muiden. Ootte ehkä erkaantumassa jotenkin? Tai ehkä hänellä on rankat ajat eikä sen takia ois jaksanut kyläillä. Spekulaatiota vaan, mutta usko pois sun ruuat vaikutti loistavilta. Mun vanhemmilla on nakkikastiketta ja muusia ilman noita lisukkeita ja sellaisesta voi jo ehkä valittaa. Ei toki ääneen.
Toi fanaatikko teoria vaikuttaa pätevimmältä, siihen voi lisätä myös huonon ajankohdan kyläilyyn tms mutta ennemmin ehkä fanaattisuus. Kyllä pitäis suoraan vaikka emailissa vastata niinkun joku ehdotti. Ei varaa intialaiseen, ruokasi oli ihan terveellistä, ja tökeröä valittaa kylässä ilman tuomisia. Noin.
Aika yököttävät oli tarjoilusi, mutta jos vieraaksi menee niin ei todellakaan ole oikeutta valittaa, ei edes vaikka olisi tuonut tuliaisiksi tonnin edestä ruokatarvikkeita...! Tökeröä käytöstä, muuta ei voi sanoa.
Viimeinen vastaaja: aika yököttävä oli kommenttisi.
Toivon, että tää on provo.. Ei mahdu ymmärrykseen kuinka joku voisi olla noin moukka :(
Mitä tästä opimme? Vieraille, joilla on huono karma, ei kannata parasta tarjoilla, ei edes huonoa vaan vanhentunutta ja huonolaatuista.
En saa unta niin paljon harmittaa :( Tuo päivitys vielä "rankasta kyläilystä" oli ihan isku vyön alle. Eihän hän edes tehnyt täällä mitään, ei edes kattanut kertaakaan pöytää, tiskannut, kokannut- ei mitään. Letutkin sain paistaa 5:lle hengelle ihan keskenäni, hän istui koneella. Olen niin syvästi loukkaantunut. Kiitos teille kaikille jotka tuette! Laitan huomenna s.postia menemään... -ap
Tuliko ne siis ihan oikeasti täysin tyhjin käsin?
Meillä on muutamien ystävien kanssa tapana, että isäntäperhe laittaa ruoat ja tämä siis menee aina "vuoroin vieraissa" -periaatteella. Silti vieraaksi tulevat tuovat aina jotain ruokatarpeita mukanaan ja viiniä ja vaikka limsaa ja/tai vichyä ja kahden lapsiperheen vierailuissa kun viikonlopuksi tullaan, otetaan vähintään leivät ja hedelmät yms. kotoa mukaan, kun ne menisivät viikonloppuvierailun aikana huonoksi ja laitetaan jakoon.
Vieraampien kanssa kysyisin aina, että mitä voin tuoda tullessani ja voimmeko esim. hankkia toisen päivän aterialle ainekset jne.
En voi uskoa että tuollaisia edes on.
Jotkut ihmiset on vaan niin rasittavia. Meidän ei kuitenkaan pidä sietää sellaista mikä ärsyttää. Jos huomaa että vieraat on oudolla tuulella niin niitä pitää kylmästi pyytää lähtemään.
Mikähän on tuo eksoottinen broccoli mitä tuo yksi vastaaja emäntänä ja etenkin äitinä piti kunnia-asianaan tarjoilla.. oiskohan se kuitenkin ihan tavallinen, tylsä parsakaali.
Mikäli vähävarainen niin nuo ruoat on ihan ok, jos taas parempituloinen tarjoaa vastaavat niin jotenkin tuntuisi mauttomalta että eikö parempaa ole tarjolla. Itse ymmärtäisin tietenkin nuo ruoat koska tässä oli kysymys vähävaraisesta. Nakkikastike ja makaronilaatikko ei kuulu mun ruokavalioon mutta toki syön jos tarjolla.
sinuna en lähettäisi mitään sähköpostia, lakkaisin vaan pitämästä enää yhteyttä. Jos ihmisellä ei ole mitään tilannetajua tai käytöstapoja, menee myös sähköpostiavautuminen hukkaan.
Tämä on selvä provo. Ties miten mones tästä samasta aiheesta tänä vuonna.
Vaikka en itse ruuan trendikkyydestä juuri piittaa, pakko kommentoida: kotiruokahan taitaa olla yksi kuumimmista trendiruuista tällä hetkellä. Etelä-Hgin ravintoloissa olen saanut tämän vuoden aikana sekä nakkikastiketta että uunipuuroa!
Itse suunnittelin tekeväni ensi viikolla vieraille makaronilaatikkoa ja siskonmakkarakeittoa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:23"]
Minulle on emäntänä ja etenkin äitinä kunnia-asia tarjota hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Pienellä rahallakin saa terveellistä ruokaa varsinkin näin kesäaikana. Perunoita ja voikastiketta, broccolia ja kukkakaalta, kaveriksi lihapullat. Tämän tekemiseen olisi voinut osallistua lapsetkin.
Toinen ruoka olisi voinut olla vaikkapa kanankoipia tummalla riisipedillä. Kylkeen ananasta, kaalisalaattia, mandariinia ja vaikkapa porkkanasuikaleita. Kana riispedillä tulee uunissa itsestään, ananaksen leikkaus ja salaatti vie 15min. Ja lapset kuorimaan mandariineja.
Ei olisi maksanut paljoa enempää.
[/quote]
Mutta AP:n tarjosi jo minimakkaroita suurustekastikkeessa tuoreilla keitinperunoilla sekä pasta-nythtölihavuokaa. Varmaan oli tarjolla paseerattua tomaatti-maustekastikettakin. Ihan yhtä hienoa ruokaa oli hänelläkin. Ja aamiaisellahan oli trendikästä uunissa haudutettua puuroakin.
Mulle olisi myös kelvannut koska en tee kotona nakkikastiketta enkä makaronilaatikkoa koska lähes aikuinen poikani ei tykkää niistä.