Ystäväperhe oli tyytymätön tarjoiluihini
Olivat meillä siis 2 päivää kylässä ja tein ruokaa mihin minulla oli varaa + ajattelin ettei koko päivää mene keittiössä. Siis toisena päivänä nakkikastiketta ja perunaa ja salaattia ja toisena makaronilaatikkoa, illalliseksi molempina päivinä oli uunipuuroa (riisi ja ohra). Tuli palautetta, että kovin on hiilareita ja höttöä eikä heillä koskaan nakkeja ole jne. Tuli todella paha mieli vierailusta, oikeasti. Täytyy vähän tuulettaa ajatuksia. Ja olen siis sairaseläkkeellä ja yh, eli en kyennyt rahallisesti parempiin, ystäväni on hyvin toimeentuleva, mutta tullessaan eivät tuoneet mitään, eikä se ole nyt pointti, mutta se vihjailu, että syötän paskaa ruokaa oli kurjaa. Lapset kylläkin söivät hyvällä ruokahalulla kaikki ja heillä oli mukavaa keskenään.
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 20:34"]
Niin... Eihän ap tosiaan ole tehnyt mitään väärin? Hän odotti pahimman kiukunpuuskan yli ennen kuin fiksusti otti tähän kaveriin yhteyttä (ja muuten ihailtavaa, jos kaveri on facea myöten moittinut hiilarihöttöruoasta!) ja antoi palautteen. Niin kuin normaali ihminen tekee. Kaverille ilmeisesti palaute oli liikaa, joten hän poisti ap:n kavereista. Ettei tässä nyt ole mitään selittelyä moukkamaisen vieraan puolustukseksi.
Mitä ap:n olisi pitänyt tehdä, 128? Epäilen minäkin, ettei tulos olisi ollut kummempi, vaikka olisi mitä tehnyt. Enkä minä kyllä sulattaisi edes hyvältä ystävältä noin ikävää käytöstä. En tarkoita että löisin välit poikki, mutta kyllä minä palautetta antaisin.
[/quote]
Älkää syökö minua (128) elävältä, kävin töissä.
Voi hyvin olla, että välit menisivät joka tapauksessa. Useinhan on niinkin, että nimenomaan se osuvin kritiikki satuttaa pahiten, ja sitten ihminen mieluummin luopuu ystävyydestä kuin kasvoistaan. Moni ei ole saanut kasvaessaan kokea sitä armoa, että oikeasti voi saada anteeksi virheitään ja myötätuntoista tukea niiden tunnustamiseen, ehkä meidän lapsillamme on asiat onnellisemmin tässä suhteessa. Joten anteeksipyytäminen on todella vaikeaa, kuin myös sen tunnustaminen, miten paljon toisen käytös satuttaa.
Mutta sitten toisaalta, osuvalla kritiikillä on ominaisuus, että jos nyt ihminen ei suorastaan narsisti ole, niin se jää kalvamaan omaatuntoa. Jonain päivänä pösilökarppi saattaa tulla hattu kädessä pyytämään anteeksi, kun tuli oltua hysteerinen ruokavalion suhteen. Mutta jos oikeassaoleminen on maustettu piiloviestillä, että toinen on oikeasti hirvittävä ääliö ja hävettää koko yhteinen taustakin, vastaloukkaus menee vastaanottokyvyn yli. Jokaisellahan meistä jonkunasteinen narsismitaipumus on kuitenkin.
Vaikeinta ystävyyden säilyttäminen taitaa olla silloin, kun on itse oikeassa. Se on aivan liian lohduttava lääke. Olisi ihanteellista, että ihmiset opettelisivat antamaan (ja vastaanottamaan) suoraa palautetta eläimen taidolla, välittömästi, juuri sellaisena annoksena kuin on tarpeen, ettei toinen tallo varpaille. Mutta meillä on esteenä kulttuuri, joka opettaa pidättämään kiukkua tai kasvattamaan sitä kohtuuttomiin, ja aina menee väärin. Joissain tilanteissa on hieno ominaisuus, että ihminen kykenee välittömän tunnereaktion hillitsemiseen, mutta ainakin yhtä usein siitä on tuhoisia seurauksia.
Sitten on tosiaan hankalaa palautteen antaminen, kun sen tekee myöhässä. Se pahentaa kasvojenmenetystä, ja usein tosiaan palaute on sitä myrkyllisempää, mitä asiallisempaan sävyyn se on puettu. Siitä kuitenkin melkein aina haisee pyrkimys satuttaa, koska ihminen on joutunut keräämään raivoa saadakseen yleensä sanottua asian, ja vastaanottajalle herää sadismin vaikutelma, kun viesti ei kerran ole näkyvästi tunnekuohussa kirjoitettu. Sellainen herättää vastareaktion, jota kuitenkin on vaikea ilmaista olematta entistä moukempi ja kohtuuttomampi, ja silloin mokaaja usein hyökkää ja pakenee, sitä pahemmin miten tärkeämpi suhde. Ollaan tilanteessa, jossa yhdellä on kaikki oikeus tunteisiinsa ja toisella ei mitään, ja se on välien loppu, jos mokailija ei osaa nöyrtyä totaalisesti. Tämän takia marttyyritautia pitäisi yrittää aina ja kaikkialla hoitaa.
Suomalaisille ongelman korjaaminen ei voi olla helppo urakka. Meidän pitää opetella itsevarmempaa olemassaolontapaa. Itse olen harjoitellut asiaa eläinten kanssa. Siellä näkee, miten vaikeaa ihmisen on komentaa eläintä paheksumatta. Oikeutuksen tunteen keräämiseen menee niin paljon aikaa, ettei eläin tiedä ollenkaan, mistä asiasta palaute tulee, kun se pitäisi saada sekunnin sisään. Ihmisen kanssa toimiessa onneksi reaktioaikaa on hiukan enemmän.
Mutta tekninen nopeus ei riitä sekään. Ydin on siinä, että aletaan uskoa, että muiden tunteet ovat jollain tapaa perusteltuja silloinkin, kun ne ovat kieroutuneet. Ja että niitä omia tunteitakaan ei tarvitse erikseen oikeuttaa, jotta ne saisivat olla olemassa, ja että niitä olisi sopivaa ilmaista. Pitää palata aina vain takaisinpäin, perustasolle. Mitä ystävä pelkää, mitä minä pelkään.
Pelko tekee ihmisestä kusipään, kun aletaan kasvattaa reviiriä itsepuolustukseksi, ja korostamaan omaa hienostuneisuutta. Viime kädessä on sama asia, käytetäänkö hienoustaistelun välineenä muodikkuutta (kaveri) vai moraalia (ap). Molemmilla on ihmisyhteisöissä oma väistämätön osansa ja hyötytehtävänsäkin, kun ne opettavat laumalle käytöstapoja ja uusia taitoja.
Mutta me voisimme suhtautua valistuneemmin hienostelupiirteisiimme, ja edistää sellaista humanismia, joka hyväksyy kaikki ihmiset paljon syvemmin kuin kuluttajahenkinen nykyaikamme osaa. Silloin tulee paljon helpommaksi antaa ja pyytää anteeksi. Ja myös tarve reviirien rikkomiseen vähenee, kun pelko ja vihamielisyys lievenee. Iso osa aikuisen ihmisen kusipäisyydestä tulee siitä, että palautetta tulee niin harvoin, että reitiltä tulee eksyttyä kilometrikaupalla. Kun sitä sitten lopulta saa, asia on niin suuri järkytys, ettei yli pääse. Kaikki toimivat läheissuhteet perustuvat hyvään riitelytekniikkaan. Tässä maassa sitä ei opeteta juuri missään. Siksipä ihmiset etsivät aina uutta, parempaa seuraa, puhuttiin sitten puolisosta tai ystävistä. Pahimmat hankkivat jopa uudet lapset viallisten tilalle.
Jos menee kylään ilman omia tuomisia niin on aivan turha valittaa. Syö mitä on laitettu tarjolle tai on ilman.
Moukkamaisia vieraita todellakin. Passaa pitää sen suunsa kiinni, kun ei tuoneet mitään.
Jos pääsee ilmaiseen pöytään niin pitäkööt mölyt mahassa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:02"]
Provo?
[/quote]
En usko. Nykymaailmassa on ihan oikeasti tuollaisia vieraita. Minäkin olen saanut kuulla valitusta muun muassa siitä ettei lakanoita oltu pesetetty ja mankeloitu tarpeeksi sileiksi pesulassa.
Mä olisin ollut onnellinen ja tykännyt suuresti <3
Törkeitähän nuo olivat. Kyllä sitä voi välillä syödä noinkin narisematta ja varmasti teit hyvää. Mä kyllä aina vien joka paikkaan tuoreita vihanneksia, kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Jos tulivat tyhjin käsin, niin pää kiinni.
Todella moukkamaista on moittia tarjottuja ruokia, vielä moukkamaisempaa on syödä toisen piikkiin 2 vrk ilman että tuo edes kunnon tuliaiset. En toisaalta itse kehtaisi tarjota jotain nakkikastiketta. Joku itämaistyyppinen kanakastike riisin kera olisi lähes yhtä edullista tehdä ja huomattavasti parempaa kuin nakkikastike. Tai vaikka uunikalaa ja perunaa. Jos loheen ei ole varaa, niin seitiin luulisi olevan? Makkarakeittokin olisi ollut nakkikastiketta parempi ruoka, jos makkaraa on pakko tarjota.
Makaronilaatikko on ihan hyvä perusruoka. Siinä ei minusta ole mitään vikaa ja on yleensä lastenkin herkkua.
Täällä kanssa yksi, joka olisi ollut onnellinen tarjotuista ruuista. Yhtään ei kuulosta iljettävälle, niinkun joku aiemmin kyseisiä ruokia kommentoi.
Ruuat oli täysin ok ! (Jos kukaan heistä ei ollut allerginen tai vege tms) niin ei valittamista. Olisivat iloisia että saavat ilmaiseksi syödä, hyvältähän nuo kuullosti, tavalliselta maukkaalta ruualta. Mitähän ne odotti, jotain gourmetako... Älä huoli, sinä teit oikein.
Ruoat kuulostavat hyviltä ja lapseni olisivat suorastaan rakastaneet tarjoilua! Olen samaa mieltä muiden kanssa - jos tulee kylään enemmän kuin yhdelle aterialle, pitää olla jo jotain tuomisiakin.
Minulle on emäntänä ja etenkin äitinä kunnia-asia tarjota hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Pienellä rahallakin saa terveellistä ruokaa varsinkin näin kesäaikana. Perunoita ja voikastiketta, broccolia ja kukkakaalta, kaveriksi lihapullat. Tämän tekemiseen olisi voinut osallistua lapsetkin.
Toinen ruoka olisi voinut olla vaikkapa kanankoipia tummalla riisipedillä. Kylkeen ananasta, kaalisalaattia, mandariinia ja vaikkapa porkkanasuikaleita. Kana riispedillä tulee uunissa itsestään, ananaksen leikkaus ja salaatti vie 15min. Ja lapset kuorimaan mandariineja.
Ei olisi maksanut paljoa enempää.
Vieraasi ovat olleet huonokäytöksisiä tai sitten huonoilla hoksottimilla varustettuja omaan napaan tuijottajia! Olisi ollut heiltä kohtuullista tuoda ruokaa ja osallistua ruoanlaittoon. Olisitte voineet mennä yhdessä kauppaan (he maksamaan) tai olisivat maksaneet teille kaikille ravintolapäivällisen.
Ja ap, sinä teit tavallista perusruokaa, ihan hyvää ja taatusti lapsille maistuvaa. Uunipuuro on varmasti ollut tosi hyvää! Ja jos hiilareita karsastaa, ei pottuja tarvi ylenmäärin ottaa, ottaa enemmän ap:n tekemää salaattia. Tai vettä, niin pääsee 5/2 moodiin.
Ottaisin ap:n tilanteessa hieman etäisyyttä tuohon porukkaan.
Hyvät ja riittävät tarjoilut, vieraissa oli nyt vika. Tulla nyt kylään ilmaa ruokaa ja tuliaisia ja vielä moititaan vieraanvaraisuutta. En kutsuisi enää ainakaan yökylään.
Hyi hitto. Vieraissa tosiaan oli vika, jos olisin nähnyt nakit jääkaapissa olisin sanonut että nyt lähdetään porukalla vaikka-- no ihan sama, vaikka sinne Rossoon! En suostuisi tuollaista syömään, ja jos söisin niin omalla vastuulla!
Vieras joka tulee kahta kättä heiluttaen ja vielä nyrpistelee tarjoiluille, on moukka. Tästä ei ole kahta puhetta. Se, olivatko ruokasi hyviä, on tietysti makuasia josta ei voida kiistellä, mutta se on selvää että olet ollut hyvä emäntä kun olet huolehtinut vieraidesi tarpeista. Kenenkään ruokavalio ei mene pilalle parin päivän hiilariyliannostuksesta - tai jos menee, silloin on syytä ottaa omat eväät mukaan. Minä olisin syönyt hyvillä mielin vaikka syönkin pääasiassa kasvisruokaa :) tuliaiset taas ovat itsestäänselvyys yökylään mennessä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:23"]Minulle on emäntänä ja etenkin äitinä kunnia-asia tarjota hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Pienellä rahallakin saa terveellistä ruokaa varsinkin näin kesäaikana. Perunoita ja voikastiketta, broccolia ja kukkakaalta, kaveriksi lihapullat. Tämän tekemiseen olisi voinut osallistua lapsetkin.
Toinen ruoka olisi voinut olla vaikkapa kanankoipia tummalla riisipedillä. Kylkeen ananasta, kaalisalaattia, mandariinia ja vaikkapa porkkanasuikaleita. Kana riispedillä tulee uunissa itsestään, ananaksen leikkaus ja salaatti vie 15min. Ja lapset kuorimaan mandariineja.
[/quote]
Komppaan tätä. Jos halpaa ja helppoa olisi halunnut niin olisi voinut tehdä vaikka hernerokan ja karjalanpaistin. Karjalanpaisti tulee uunissa itsestään! Kyse on viitsimisestä.
Apn ruoka saattaa sinäänsä olla ihan ok, mutta henkilökohtaisesti en kyllä viitsisi tarjota vieraille nakkikastiketta!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:23"]Minulle on emäntänä ja etenkin äitinä kunnia-asia tarjota hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Pienellä rahallakin saa terveellistä ruokaa varsinkin näin kesäaikana. Perunoita ja voikastiketta, broccolia ja kukkakaalta, kaveriksi lihapullat. Tämän tekemiseen olisi voinut osallistua lapsetkin.
[/quote]
Komppaan tätä. Jos halpaa ja helppoa olisi halunnut niin olisi voinut tehdä vaikka hernerokan ja karjalanpaistin. Karjalanpaisti tulee uunissa itsestään! Kyse on viitsimisestä.
[/quote]
Mieluummin olisin syönyt ap:n ruokia. Mikä näistä ruuista tekee parempia.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 23:23"]Minulle on emäntänä ja etenkin äitinä kunnia-asia tarjota hyvää ja ravintorikasta ruokaa. Pienellä rahallakin saa terveellistä ruokaa varsinkin näin kesäaikana. Perunoita ja voikastiketta, broccolia ja kukkakaalta, kaveriksi lihapullat. Tämän tekemiseen olisi voinut osallistua lapsetkin.
[/quote]
[/quote]
Mieluummin olisin syönyt ap:n ruokia. Mikä näistä ruuista tekee parempia.
[/quote]
Sitä minäkin ihmettelen. Että mandariineja keskellä kesää, just.
Jos kerran lapsille maistui, niin se on pääasia. Eivät raukat varmaan kotona saa noin hyviä kotiruokia. Mahtoi sitä nirppanokkaäityliä kismittää, siksi aukoi sulle päätään!
Minulle olisi kelvannut nuo ruoat oikein hyvin.Moukkamaista ja erittäin rumaa käytöstä " ystäväperheeltäsi.
Ap, saat täysin sympatiani! "Ensi kerran omat eväät mukaan" -kommentti on täysin oikein.
Sinä olet ollut vieraanvarainen, josta normaalisti käyttäytyvät vieraat osaavat olla kiitollisia. Ystäväperheesi on ollut täysiä moukkia, kuten moni on jo sanonutkin. Mikäli jollain on erityisruokavalio, olisi useamman päivän kyläreissulla erittäin kohtuullista, että hän silloin hankkii itse kyseiseen ruokavalioonsa sopivat ruoat, mikäli koko porukalle tarjottu ruoka ei sovi.