Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
1861/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikka 4.4:

Muistisairaita henkilöitä ja heidän puolisojaan osallistui pariskunnille suunnatulle 

sopeutumisvalmennuskurssille. Osa pariskunnista osallistui keväällä 2021, osa kesällä 

2021 ja osa syksyllä 2021. Jos yksi keväällä osallistuneista pariskunnista olisikin 

osallistunut syksyllä, niin kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa. 

Kuinka monta pariskuntaa osallistui sopeutumisvalmennuskurssille yhteensä? 

(1) Jos kolme kesällä osallistunutta pariskuntaa olisikin osallistunut syksyllä, niin syksyllä 

olisi ollut kaksi kertaa niin paljon pariskuntia kuin keväällä.

(2) Jos syksyllä olisi ollut 7 pariskuntaa vähemmän kuin keväällä ja kesällä 8 pariskuntaa 

vähemmän kuin keväällä, niin kaikilla kolmella sopeutumisvalmennuskurssilla olisi ollut 

yhtä monta pariskuntaa. Tällöin kaikkien kurssien pariskuntien määrä olisi ollut kaksi 

kolmasosaa todellisesta pariskuntien yhteismäärästä kursseilla.

Ratkaisu:

Jos yksi keväällä osallistuneista pariskunnista olisikin  osallistunut syksyllä, niin kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa. 

Ok, hyvä tieto, mutta tämän perusteella ei saa ratkottua mitään.

Lisävihje 1: ei ratkea ainakaan tällä yksinään, ei tuoi mitään lukuja laskettavaksi.

Lisävihje 2: Jos syksyllä 7 ja kesällä 8 pariskuntaa vähemmän kuin keväällä, kaikilla kolmella olisi ollut sama määrä sekä kaksi kolmasosaa todellisesta määrästä

--> 1/3 pariskunnista on tuo 7+8=15

--> pariskuntia oli 3x15=45

Heti ratkesi. Tarkistetaan vielä: tuolla miinustuksella keväällä, kesällä ja syksyllä olisi ollut 10 pariskuntaa kullakin, eli alun perin syksyllä 17, kesällä 18, keväällä 10. Miinustuksella 10 kullakin on 2/3 osaa alkuperäisestä määrästä. Jos kesällä osallistunut olisikin ollut syksyllä, kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa, eli 18 kumpanakin ja keväällä 9.

Myös vinkki 1 pätee tämän jälkeen: 3 osallistujaa kesältä syksylle, olisi syksyllä ollut 2x kevään määrä. Syksyllä olisi ollut 20 ja keväällä 10. Tätä ei silti tarvita ratkaisuun, ratkesi jo kakkosvinkillä.

Mun mielestä laskit nyt sen mukaan, että "jos kesällä olisi 7 vähemmän ja syksyllä 8 vähemmän". Mutta vihje on "jos kesällä olisi 7 vähemmän kuin keväällä". Mun mielestä se tarkoittaa että jos keväällä on 10, kesällä on 10-7=3. Pakkohan tuon "kuin keväällä" on jotain tuossa tarkoittaa, miksi se muuten tuossa olisi?

Vierailija
1862/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osio 1: varmasti oikeita 9 ja varmasti vääriä 1, yhteen jätin vastaamatta (laskutehtävä oikein)

osio 2: varmasti oikeita 30, varmasti vääriä 1, sitten 9 sellaista mistä en muista mitä olen vastannut

osio 3: varmasti oikeita 24, varmasti vääriä 1, ja peräti 27 sellaista mitä en muista

osio 4: varmasti oikeita 6, varmasti vääriä 2, ja 1 sellainen mistä en oo varma vastasinko oikein vai en.

Eli enpä osaa sanoa oikein mitään, kun ei tiedä miten paljon miinuspisteet vaikuttaa ja koska mulla on niin paljon kysymyksiä mistä en muista mitä olen vastannut. Näistä osa on sellasia mitkä olen jättänyt vastaamatta, ja lopuista varmaan n. puolet oikein ja puolet väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tietoa, miten mahdollista vilppiä valvottiin kokeessa? Ihmettelin kun kokeen aikana viereinen hakija rupesi noin puolessavälissä näppäilemään konettaan vimmatusti. Mietin, voiko laskinta käyttää siihen malliin, mutta näppäily ja "selailu" jatkui aika pitkään. Ei peitellyt sitä mitenkään. En olisi itse osannut laskinta sillai käyttää, eikä kokeessa muuten tarvinnut näppäilyä. Kukaan ei tullut häntä katsomaan. Tyyppi oli loppuun saakka. Jäi mietityttämään :)

Vierailija
1864/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita, jotka läpikäy jo suruprosessia siitä, että ovet kouluun ei aukea tänäkään vuonna? Aiotteko hakea taas ensi vuonna? Mitä suunnitelmia väliajalle?

Mun sisäänpääsy vaatisi käytännössä ihmettä ja todella rajuja tehtävien painotusten muutteluja ja varmaan myös, että muistankin omat isoimmat virheet väärin ja olisinkin vastannut ne kokeessa oikein, joten koitan henkisesti sopeutua jo siihen, että en syksyllä aloita opintoja.

Itseä alkaa jo ahdistaa tämä jumittaminen. Valmistun onneksi pian ihan kivalle varasuunnitelma-alalle, vaikka intoa siitä alasta varjostaakin pettymys siitä, ettei se ole just se mun unelma. Hakuprosessiin sinänsä jaksaisin lähteä uudestaanki (jollain tavalla tykkään suitä kuukauden opiskelukuplasta), mut tuntuu turhalta tuhlata kevät toisensa jälkeen tähän, jos sit lopulta ei pääsekään koskaan sisään. Tämänkin (kuten myös viime) kevään oisin voinut käyttää noihin toisiin opintoihin, jolloin valmistuisin nopeammin. Tuntuisi kuitenkin liian lopulliselta ja surulliselta haudata haavetta kokonaan, joten varmaan päädyn hakemaan vielä ensi vuonnakin.

Sun tilanne kuulostaa ainakin osittain samankaltaselta kun mun. Olin päättänyt, että tämä toka hakukerta olisi myös vika, mutta nyt en ole enää ihan varma. Kevääseen asti jatkan mun nykyisiä opintoja (jotka nekin on tosi kiinnostavat <3) ja teen ehkä samalla joitain psykan kursseja, jos jaksamista riittää. Katon sitten keväämmällä, haluanko lähteä tähän prosessiin vielä kerran.

Vierailija
1865/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään tietoa, miten mahdollista vilppiä valvottiin kokeessa? Ihmettelin kun kokeen aikana viereinen hakija rupesi noin puolessavälissä näppäilemään konettaan vimmatusti. Mietin, voiko laskinta käyttää siihen malliin, mutta näppäily ja "selailu" jatkui aika pitkään. Ei peitellyt sitä mitenkään. En olisi itse osannut laskinta sillai käyttää, eikä kokeessa muuten tarvinnut näppäilyä. Kukaan ei tullut häntä katsomaan. Tyyppi oli loppuun saakka. Jäi mietityttämään :)

Salissa takana oli jatkuvasti valvojia jotka tarkkailivat kokeentekijöitä. Siitä olin kyllä yllättynyt, ettei tietokoneita tarkastettu mitenkään. Esim. nettiselaimen pikavalintoihin olisi hyvin voinut ujuttaa kaavoja tai tutkimustuloksia. Tässä on ehdottomasti petrattavaa ensi vuoteen, vaikka järjestelyt yleisesti ottaen olivat toimivia. Jonkinlainen näytöntallennustoiminto olisi hyvä olla, jotta vilppi olisi mahdollista todentaa jälkikäteen.

Vierailija
1866/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logiikka 4.4:

Muistisairaita henkilöitä ja heidän puolisojaan osallistui pariskunnille suunnatulle 

sopeutumisvalmennuskurssille. Osa pariskunnista osallistui keväällä 2021, osa kesällä 

2021 ja osa syksyllä 2021. Jos yksi keväällä osallistuneista pariskunnista olisikin 

osallistunut syksyllä, niin kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa. 

Kuinka monta pariskuntaa osallistui sopeutumisvalmennuskurssille yhteensä? 

(1) Jos kolme kesällä osallistunutta pariskuntaa olisikin osallistunut syksyllä, niin syksyllä 

olisi ollut kaksi kertaa niin paljon pariskuntia kuin keväällä.

(2) Jos syksyllä olisi ollut 7 pariskuntaa vähemmän kuin keväällä ja kesällä 8 pariskuntaa 

vähemmän kuin keväällä, niin kaikilla kolmella sopeutumisvalmennuskurssilla olisi ollut 

yhtä monta pariskuntaa. Tällöin kaikkien kurssien pariskuntien määrä olisi ollut kaksi 

kolmasosaa todellisesta pariskuntien yhteismäärästä kursseilla.

Ratkaisu:

Jos yksi keväällä osallistuneista pariskunnista olisikin  osallistunut syksyllä, niin kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa. 

Ok, hyvä tieto, mutta tämän perusteella ei saa ratkottua mitään.

Lisävihje 1: ei ratkea ainakaan tällä yksinään, ei tuoi mitään lukuja laskettavaksi.

Lisävihje 2: Jos syksyllä 7 ja kesällä 8 pariskuntaa vähemmän kuin keväällä, kaikilla kolmella olisi ollut sama määrä sekä kaksi kolmasosaa todellisesta määrästä

--> 1/3 pariskunnista on tuo 7+8=15

--> pariskuntia oli 3x15=45

Heti ratkesi. Tarkistetaan vielä: tuolla miinustuksella keväällä, kesällä ja syksyllä olisi ollut 10 pariskuntaa kullakin, eli alun perin syksyllä 17, kesällä 18, keväällä 10. Miinustuksella 10 kullakin on 2/3 osaa alkuperäisestä määrästä. Jos kesällä osallistunut olisikin ollut syksyllä, kesällä ja syksyllä olisi ollut yhtä monta pariskuntaa, eli 18 kumpanakin ja keväällä 9.

Myös vinkki 1 pätee tämän jälkeen: 3 osallistujaa kesältä syksylle, olisi syksyllä ollut 2x kevään määrä. Syksyllä olisi ollut 20 ja keväällä 10. Tätä ei silti tarvita ratkaisuun, ratkesi jo kakkosvinkillä.

Mun mielestä laskit nyt sen mukaan, että "jos kesällä olisi 7 vähemmän ja syksyllä 8 vähemmän". Mutta vihje on "jos kesällä olisi 7 vähemmän kuin keväällä". Mun mielestä se tarkoittaa että jos keväällä on 10, kesällä on 10-7=3. Pakkohan tuon "kuin keväällä" on jotain tuossa tarkoittaa, miksi se muuten tuossa olisi?

Totta! Nuo keväät ja kesät menevät helposti sekaisin, kun näyttävät niin samanlaiselta sanalta. Taisipa mennä myös tehtävän tekijällä sekaisin ja lopputuloksena on tehtävä, joka oli tarkoitettu ratkaistavaksi, mutta kirjoitusvirheen vuoksi sitä ei saakaan ratkaistua?

Jos näin on, pitäisi antaa palautetta, että malliratkaisussa on virhe, että se voidaan huomioida kokeen pisteytyksessä.

Tässäpä näitä syitä, miksi tulokset eivät tule heti, vaikka kokeet on sähköisenä monivalintana saman tien tarkistettu.

Vierailija
1867/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko nyt yhtä mieltä siitä, että muistisairaiden tehtävää ei saa ratkottua?

Vierailija
1868/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3.21

Silloin, kun tarkkaamattomuussokeus (engl. inattentional blindness) - tehtävässä koehenkilöt raportoivat tietoisuutensa odottamatta esitetyistä ärsykkeistä pitkähkön ärsykesarjan lopuksi, on näihin ärsykkeisiin liittyvä tietoisuuden mittaaminen Försterin ym. (2020) artikkelin mukaan epätarkempaa verrattuna tavanomaisemmilla havaintotehtävillä tehtyihin mittauksiin.

Onko tää teidänki mielestä outo lause? Oli merkitty oikeaksi, mut mun mielestä tuo ei oo järkevä lause ja ongelmahan oli nimenomaan siinä, että odotettiin niiden pitkien sarjojen loppuun ennen raportointia, joten oiskohan toi odottamatta virhe?

ON!!! siinä on yritetty kääntää suoraan englannista tekstiä, eikä ole onnistunut! Ton lauseen omituisuuden vuoksi laitoin "epätosi" :/

Vierailija
1869/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa palautetta suoraan, että noi saadaan poistettua kokeen pisteytyksestä!

Vierailija
1870/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3.21

Silloin, kun tarkkaamattomuussokeus (engl. inattentional blindness) - tehtävässä koehenkilöt raportoivat tietoisuutensa odottamatta esitetyistä ärsykkeistä pitkähkön ärsykesarjan lopuksi, on näihin ärsykkeisiin liittyvä tietoisuuden mittaaminen Försterin ym. (2020) artikkelin mukaan epätarkempaa verrattuna tavanomaisemmilla havaintotehtävillä tehtyihin mittauksiin.

Onko tää teidänki mielestä outo lause? Oli merkitty oikeaksi, mut mun mielestä tuo ei oo järkevä lause ja ongelmahan oli nimenomaan siinä, että odotettiin niiden pitkien sarjojen loppuun ennen raportointia, joten oiskohan toi odottamatta virhe?

ON!!! siinä on yritetty kääntää suoraan englannista tekstiä, eikä ole onnistunut! Ton lauseen omituisuuden vuoksi laitoin "epätosi" :/

Itse muistaakseni vastasin tähän että tosi mutta toi on kyllä erittäin huonoksi suomeksi käännetty. Itse en tainnut kokeessa kiinnittää huomiota tuohon odottamatta sanaan. Tuskinpa ne tutkittavat enää sen koesarjan jälkeen turhaan odottelevat ennen kuin vastaavat. Omituinen käännös.

Vierailija
1871/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa antaa palautetta suoraan, että noi saadaan poistettua kokeen pisteytyksestä!

Tiedätkö miten/minne/kenelle tämä kuuluu tehdä? Ei ole visiinn sama asia kuin oikaisun vaatiminen?

Vierailija
1872/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä artikkelikysymyksissä on muitakin virheitä, kannattaa tosiaan katsoa ne tarkkaan ja laittaa hakijapalveluihin viestiä. 

Vierailija
1873/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miten/minne/kenelle tämä kuuluu tehdä? Ei ole visiinn sama asia kuin oikaisun vaatiminen?

Ei ole sama asia kuin oikaisun vaatiminen, laittaa vaan yliopistolle viestiä. Mitä useampi sen tekee ja mitä aikaisemmassa vaiheessa, sen parempi.

Vierailija
1874/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan ole sama kuin oikaisun vaatiminen, eihän tässä vaadita oikaisua mihinkään. Huomautetaan vain, että malliratkaisuissa oli virhe.

Palautteen voi laittaa ylimmän toiveen hakutoimistoon, sieltä se ohjataan eteenpäin. Pistää heti viestin alkuun jotain "mielestäni psykologian ja logopedian valintakokeen malliratkaisuissa oli virheitä" ja alle luettelee ne virheelliseksi kokemansa kohdat ja perustelut.

Vierailija
1875/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän muiden mielestä tää kysymys outo?

Weigeltin ym. (2021) tutkimuksen tulosten mukaan unenlaatu ja kaikki palautumiseen liittyvät kokemukset paitsi taidon hallinta vahvistuivat iltaisin tai öisin torstaista sunnuntaihin.

Mun mielestä artikkelissa ei puhuttu iltaisin TAI öisin tästä asiasta. Sanokaa missä kohtaa artikkelia sen voi löytää? PUhutaan to-su, mutta ei iltaisin TAI öisin.

Vierailija
1876/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne tuolta on hävinneet ne artikkelit?

Vierailija
1877/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Weigeltin ym. (2021) tutkimuksen tulosten mukaan unenlaatu ja kaikki palautumiseen liittyvät kokemukset paitsi taidon hallinta vahvistuivat iltaisin tai öisin torstaista sunnuntaihin.

Mun mielestä artikkelissa ei puhuttu iltaisin TAI öisin tästä asiasta. Sanokaa missä kohtaa artikkelia sen voi löytää? PUhutaan to-su, mutta ei iltaisin TAI öisin.

mun mielestä artikkelin perusteella ei voi valita, että NIMENOMAAN iltaisin tai öisin, kun palautumista voi tapahtua myös päivän aikana?

Vierailija
1878/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun mielestä artikkelin perusteella ei voi valita, että NIMENOMAAN iltaisin tai öisin, kun palautumista voi tapahtua myös päivän aikana?

ymmärtäisin, jos unenlaatu paranisi öisin, mutta kun tässä kysymyksessä puhutaan myös KAIKKI PALAUTUMISEEN LIITTYVÄT KOKEMUKSET

Vierailija
1879/3036 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tohon weigeltin kysymykseen millon muulloin ne palautumiskokemukset voisi olla kun to iltana ja öisin jos päivisin ollaan töissä?

eihän sitä sanottu aineistossa. Se olisi pitänyt sanoa aineistossa jos öisin oli palautumiskokemuksia.

"In sum, except for mastery experiences, all recovery experiences and sleep quality improved during the three evenings or nights."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi