Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Minun lukemisesta ei kyllä tule yhtään mitään. Tuntuu että omat aivot ovat suorastaan tätä ponnistusta vastaan kun mistään en tunnu saavan kiinni. Ehkä osasyynä etten ole tottunut lukemaan tälläisiä artikkeleita enkä osaa poimia olennaisia asioita ja samalla stressaa kun olisihan se nyt aivan mahtavaa päästä ensiyrittämällä sisään. Noh, ainakin teillä muilla muilla on astetta paremmat mahdollisuudet kun yksi hakija on ihan poissa pelistä..
Vierailija kirjoitti:
Minun lukemisesta ei kyllä tule yhtään mitään. Tuntuu että omat aivot ovat suorastaan tätä ponnistusta vastaan kun mistään en tunnu saavan kiinni. Ehkä osasyynä etten ole tottunut lukemaan tälläisiä artikkeleita enkä osaa poimia olennaisia asioita ja samalla stressaa kun olisihan se nyt aivan mahtavaa päästä ensiyrittämällä sisään. Noh, ainakin teillä muilla muilla on astetta paremmat mahdollisuudet kun yksi hakija on ihan poissa pelistä..
Artikkelit ovat tosi haastavaa tekstiä, jos niihin ei ole tutustunut aiemmin. Jos sinulla menee ensi vuoteen, kannattaa harjoitella vanhojen artikkeleiden kanssa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kysy aiemmin, ett miten voi omaksua englanninkieliset artikkelit ilman kääntämistä? Totta kai sieltä pitää kääntää ydintermit, jos ne ovat vieraita, mutta koko tekstin kääntäminen on turhaa. Lukee vaan, ja jos asian ymmärtää pystyy kokeessa vastaamaan suomenkieliseenkin monivalintaan.
Pääsykokeessa pelkkä omaksuminen ei riitä, joten joutuu käymään läpi tarkemmin. Siitähän tässä enemmän keskustellaan kuin varsinaisesta kääntämisestä.
Omaksuminen = asian haltuunotto, oppiminen, ymmärtäminen
Riittää yleensä kokeessa kuin kokeessa :)
Täällä on tänä vuonna tosi negatiivinen meininki :(
Vierailija kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Positiivisesti suhtautuvat ovat lukemassa.
Tsemppiä kaikille artikkelien lukemiseen, ovat tosi vaikeasti ymmärrettävää tekstiä varsinkin jos tieteellisistä artikkeleista ei ole kokemusta, mutta kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille artikkelien lukemiseen, ovat tosi vaikeasti ymmärrettävää tekstiä varsinkin jos tieteellisistä artikkeleista ei ole kokemusta, mutta kyllä se siitä!
Kyllä, joka vuosi abejakin pääsee! Tosin isolla osalla on jotain taustatukea. Valmennuskurssi tai akateeminen vanhempi, jolla on oikeasti kokemusta artikkelien lukemisesta, eikä vain 20 vuoden takainen gradu.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. :(
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla artikkeleilla sisään pääsee vain valmennuskurssien avulla. > Saa valmiit tiivistelmät suomeksi ja selvityksen Meta-analyysi kaavoista ja niiden kanssa laskemisesta. Hienosti suunniteltu. 👏🏻
Ömm oon vk ja vv:n valmennuskurssilla, mutta luotan ja nojaa omaan opiskeluuni mieluummin, enkä todellakaan odota mitään käännöksiä tai mullistavia esitelmiä artikkeleista, vaan käännän artikkelien pääpointit ihan itse, ja testaan itse itseäni. Kuulemma (vv:n mukaan) meta-analyysissä kaavatkin on jotain muunnelmia perus tunnusluvuista.
Luulen, että kun pääsen sisään, on se ihan omasta työstäni ja yksityiskohtaisesta panostuksesta johtunut. Lähes saman aikapaineen alla ovat näiden kurssien vetäjätkin. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dippi_inssi92 kirjoitti:
Painakaa peukkua jos ajattelette nyt, että pitäkää tunkkinne (ja skippaatte suosiolla)!
Aikamoista irvailua tänä vuonna, erityisesti ydintermisuomennos ''Thank god, it's friday''. Jopa näin aiemman DI- tutkinnon omaavana pidän kyseistä ennakkomateriaalipakettia liioiteltuna.En aio luovuttaa, mutta myönnän kyllä, että ennakkomateriaaleista huokuva v*ttuilu heikentää lukumotivaatiota. 9 artikkelia, joista 6 enkuksi. Jotain 140 sivua luettavaa. Viime vuonna materiaali oli vielä ihan ok ja olin tosi motivoitunut ja innoissani. Tänä vuonna kaikki into on poissa.
No mutta, opinnoissakin iso osa matskuista on englanniksi.
Joo niin on. Mutta opiskelijoita ei pitäisi valita sen mukaan, kuinka hyvä on enkussa. Etulyöntiasema niillä, joilla enkku on vaikkapa toinen äidinkieli.
Tää vika niin paljon!! Jos olen tutkinto-opiskelijana yliopistolla, luen tentteihin vaikka hepreaa. Mutta kuinka tasa-arvoista on tässä vaiheessa vaatia vieraan kielen osaamista etenkin, kun yliopistojen mukaan pyritään siihen, että kaikki on hakuvaiheessa ''samalla viivalla''. huoh
Mitataanhan siinä kokeessa muutenkin erilaisia edellytyksiä olla soveltuva opintoihin ja niistä suoriutumiseen. Miksei englannin kielen riittävä osaaminen voisi olla yksi osuus? Se että osaa kieltä ei anna vielä mitään etulyöntiasemaa, jos ei pysty omaksumaan sisältöä.
Koska emme hae opiskelemaan englantia, jos kieliä haluaa opiskella niin siitä vaan hakemaan pääaineekseen englantia tai voi vaikka muuttaa Amerikkaan ja käydä psykologin koulutuksen englanniksi. Suomessa kuitenkin asumme ja täällä tulee pärjätä suomen kielellä. Kyllä minä ainakin mielummin otan natiivin suomalaisen psykologin itselleni kuin vaikkapa Kanadasta äskettäin opintojen perässä huonosti suomea puhuvan mutta englantia taitavan psykologin.
Mihin perustat tämän että "Suomessa pitää pärjätä suomen kielellä", kun se ei todellakaan pidä paikkaansa? Suurin osa yliopisto-opinnoista on nimenomaan englanninkielisten kirjojen ja artikkelien lukemista ja jos et hallitse sitä myöskään myöhemmin työelämässä, niin et voi itseäsi kovin hyväksi psykologiksi nimittää. Psykologilla pitää olla kyky myös työelämässä etsiä ja omaksua uutta ja tuoretta kansainvälistä tutkimustietoa työnsä tueksi.
Opiskelen siis itse psykologiaa ja itseä ei tuo pääsykoemateriaalien englanninkieliset artikkelit hätkäyttänyt ollenkaan, kun niistä meidän opinnot tosiaan pitkälti koostuu ja niihin on itse tottunut. Tietyllä tavalla niiden olemassaolo varmasti valmentaa hakijoita paremmin yliopisto-opiskeluun, mutta ymmärrän kyllä että kuilu lukio-opiskelun ja englanninkielisten tutkimusartikkelien välillä on varmasti iso ja voi tuntua monelle epäreilulta.Ole hiljaa!!! Kun mistään et mitään tiedä
Tämän ole hiljaa ja pää kiinni -henkilön kannattaa ehkä vielä harkita soveltuvuutta ihmisläheiseen työhön :D
Vierailija kirjoitti:
Tällaisilla artikkeleilla sisään pääsee vain valmennuskurssien avulla. > Saa valmiit tiivistelmät suomeksi ja selvityksen Meta-analyysi kaavoista ja niiden kanssa laskemisesta. Hienosti suunniteltu. 👏🏻
Jos oikeasti joutuu odottelemaan tiivistelmiä tai luulee, että kaiken tiedon yhdestä artikkelista saa joltain 3h luennolta, niin on sitten aika heikoilla ikävä kyllä. Valmennuskurssin luennoilla käydään vain pääpiirteittäin läpi kaikki mitä artikkelissa on, ja selitetään käsitteet auki. Se hyöty on oikeasti ihan minimaalinen, eli kannattaa ehkä vain keskittyä siihen omaan osaamiseen ja resursseihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti joutuu odottelemaan tiivistelmiä tai luulee, että kaiken tiedon yhdestä artikkelista saa joltain 3h luennolta, niin on sitten aika heikoilla ikävä kyllä. Valmennuskurssin luennoilla käydään vain pääpiirteittäin läpi kaikki mitä artikkelissa on, ja selitetään käsitteet auki. Se hyöty on oikeasti ihan minimaalinen, eli kannattaa ehkä vain keskittyä siihen omaan osaamiseen ja resursseihin!
Se hyöty on valtava! Viime vuonna mulle aukesi artikkelit vasta siinä vaiheessa, kun katsoin vavan luennot. Aivan älyttömän hyvää opetusta!
Pääsen papereilla, joten olen voinut tänään keskittyä seuraamaan sosiaalityön artikkeleita. Siellä on paljon helpomman oloiset kuin täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hyöty on valtava! Viime vuonna mulle aukesi artikkelit vasta siinä vaiheessa, kun katsoin vavan luennot. Aivan älyttömän hyvää opetusta!
Varmasti, puhuinkin Valmennuskurssista. Tarkoitin, että on ihan turhaa valitella että jostain maksullisesta valmennuksesta saisi jotenkin yliluonnollisen etumatkan, kun asia ei enää ole niin, ja ilmainenkin vaihtoehto on tarjolla. :)
Osaako joku avata, miksi Försterin artikkelissa ekassa taulukossa (Table 1) on sarakkeilla useampia tuloksia kauttamerkillä merkittynä? Tyyliin "yes/yes/yes" tai "yes/no" tai pelkästään tyyliin "yes"? Onko tehty vaan useampia muunnoksia testeistä?
Onpa muuten haastava artikkeli ihan kokonaisuudessaan! :|
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku avata, miksi Försterin artikkelissa ekassa taulukossa (Table 1) on sarakkeilla useampia tuloksia kauttamerkillä merkittynä? Tyyliin "yes/yes/yes" tai "yes/no" tai pelkästään tyyliin "yes"? Onko tehty vaan useampia muunnoksia testeistä?
Onpa muuten haastava artikkeli ihan kokonaisuudessaan! :|
In the case of two or more entries, the studies have employed more than one experimental condition.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, puhuinkin Valmennuskurssista. Tarkoitin, että on ihan turhaa valitella että jostain maksullisesta valmennuksesta saisi jotenkin yliluonnollisen etumatkan, kun asia ei enää ole niin, ja ilmainenkin vaihtoehto on tarjolla. :)
Valmennuskeskuksen kurssista siis* :D
Hei kiitos! Olin hypännyt jotenkin koko kohdan ylitse.
Mua ärsyttää nää psykologit, jotka tuli tänne kertomaan, että opinnoissa ei voisi pärjätä ilman hyvää englannin kielitaitoa. Mun kielitaito ei ole mitenkään vahva. Ajattelen kuitenkin, että kielitaito on taito siinä missä muutkin ja kielitaitoa voi myös kehittää!! Nyt oon monta päivää vaan miettinyt, että pärjäisinkö opinnoissa ja tää on vienyt motivaatiota lukemiselta. Tullut kauhean epävarma olo ja miettinyt vaan, että entä jos kaikki muut on kirjottanut enkusta L:n ja olisin ainut, joka ei pysy perässä.. Ärsyttää nää lannistajat. Tosi masentavaa.
jotkut vaan hiffaa heti olennaisen asian, tilastotiede sujuu, kieli sujuu