Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
2101/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatusaloille on tulossa avoimen väylä!

Kasvatusala julkaisee mittavan avoimen väylän vuonna 2023. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelupaikka tai opettajankoulutuksissa soveltuvuuskoekutsu on jatkossa mahdollista saada todistusvalinnan, VAKAVA-kokeen tai avoimessa yliopistossa suoritettujen opintojen perusteella. Opettajankoulutuksissa 10 % soveltuvuuskokeen kutsupaikoista on varattu avoimen väylän kautta tuleville hakijoille. Muissa kasvatustieteen hakukohteissa avoimen väylässä hyväksyttävien määrä voi olla jopa korkeampi.

”Kyseessä on tärkeä muutos. Avoimen väylän painoarvo kasvaa kasvatusalalla uudistuksen myötä merkittävästi. Samalla avoimen väylästä tulee aito vaihtoehto todistusvalinnalle. Avoimen yliopiston opinnot ovat lähes aina hyväksiluettavissa suoraan tulevaan tutkintoon, joten niitä suorittamalla voi nopeuttaa valmistumistaan. Jos tuleva opiskelusuunta on vielä auki, avoimen opinnoilla voi kokeilla, olisiko kasvatusala se oma juttu.” Kommentoi kasvatusalan valintayhteistyöverkoston puheenjohtaja Anu Laine.

Minimivaatimuksena avoimen väylän haussa ovat minkä tahansa kasvatustieteellisen alan yliopistotasoiset perusopinnot. Lisäpisteitä saa muista yliopisto-opinnoista sekä kieliopinnoista. Samoilla opinnoilla voi valtakunnallisesti hakea 54 hakukohteeseen. Avoimen väylässä hakeva ei saa suorittaa tutkintoa tällä hetkellä eivätkä suoritetut opinnot saa olla sidottuina mahdolliseen aikaisempaan tutkintoon.

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/kasvatusalan-valintayhteistyoverko…

Psyka hoi, oikea avoimen väylä tännekin!

Vierailija
2102/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oululaisiin en luottaisi. Oululaisilla ja muutenkin Pohjois-Suomalaisilla on tapana lähteä keulimaan, koska haluavat tehdä itsestään tärkeitä. Luulevat usein olevansa oikeassa, vaikka tieto mikä heillä on, on ihan hölynpölyä. Osaavat myös esittää täysin varmaa, vaikka tiedon taustalla ei ole mitään maallikon tietämystä kummempaa.

siellä taas puolestaan eteläläinen nostamassa itseään ylemmäs koska olen paljon parempi ja tärkeämpi koska asun lähellä pk-seutua? Entisenä eteläläisenä ja nykyisenä oululaisena voin todeta että oot täysin väärässä. Ei ne etelän hienostelijat ole yhtään pohjanmaalaisia parempia vaikka niin kovasti haluavat uskoa

No itse olen pohjoisesta etelään muuttanut ja kyllä tässä ei ole kyse mistään paremmuudesta vaan siitä tavasta kohdella ihmisiä ja muutenkin toimia noissa niin hienoissa viroissa. Jatkuva alemmuudentunto etelän ihmisiä kohtaan ja sitä kautta hirveä tarve osoittaa olevansa parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta otetaan Hkiin psykologian opiskelijaa? Eilen olin Hgin yliopiston juhlasalissa ja ei ollut monta psykologia jotka oli juhlassa kun nousivat pystyyn, oisko ollut 6. Itse äitinä olin poikani valmistujaisissa kun vannoin valan. 

Vierailija
2104/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oululaisiin en luottaisi. Oululaisilla ja muutenkin Pohjois-Suomalaisilla on tapana lähteä keulimaan, koska haluavat tehdä itsestään tärkeitä. Luulevat usein olevansa oikeassa, vaikka tieto mikä heillä on, on ihan hölynpölyä. Osaavat myös esittää täysin varmaa, vaikka tiedon taustalla ei ole mitään maallikon tietämystä kummempaa.

siellä taas puolestaan eteläläinen nostamassa itseään ylemmäs koska olen paljon parempi ja tärkeämpi koska asun lähellä pk-seutua? Entisenä eteläläisenä ja nykyisenä oululaisena voin todeta että oot täysin väärässä. Ei ne etelän hienostelijat ole yhtään pohjanmaalaisia parempia vaikka niin kovasti haluavat uskoa

No itse olen pohjoisesta etelään muuttanut ja kyllä tässä ei ole kyse mistään paremmuudesta vaan siitä tavasta kohdella ihmisiä ja muutenkin toimia noissa niin hienoissa viroissa. Jatkuva alemmuudentunto etelän ihmisiä kohtaan ja sitä kautta hirveä tarve osoittaa olevansa parempi.

Siitäkin huolimatta etelässä kuitenkin arvostetaan pohjois-suomalaista työvoimaa ja korkeaa työmoraalia. Mistähän voisi johtua ;)

Vierailija
2105/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se on tutkittu: todistusvalinnan vuoksi suuri osa opiskelijoista ei pääse sinne, minne haluaisi – ainakaan heti

Korkeakouluopiskelijat hakevat nykyään entistä useammin uuteen opiskelupaikkaan, selviää vasta tehdystä tutkimuksesta. Haetut opiskelupaikat ovat myös monilla kauempana kotoa kuin aiemmin.

https://yle.fi/uutiset/3-12473854

ruuhkasuomalainen jos ei pääse kolmatta kertaakaan Hgin psykalle niin sitten muualle hakee. Tietenkin monilla on monet esteet miksi ainoastaan Hkiin jos asuu jo ja perhetilanne ei salli. 

Vierailija
2106/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peukku ylös kuinka moni on laittanut palautetta tästä kyseisestä logiikkatehtävästä?

jos ei Itse ymmärrä jotain tehtävää niin on ihmisiä jotka ymmärtää. sen takiahan on noita tehtäviä että karsitaan heikot pois.

Vierailija
2107/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko tuli vastaukset että loppuu kinastelu mikä on oikein tai ei oo

Vierailija
2108/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peukku ylös kuinka moni on laittanut palautetta tästä kyseisestä logiikkatehtävästä?

jos ei Itse ymmärrä jotain tehtävää niin on ihmisiä jotka ymmärtää. sen takiahan on noita tehtäviä että karsitaan heikot pois.

Edelleenkin kyse on tehtävässä olevasta virheestä. Jotkut eivät tätä suostu ymmärtämään.

Fiksuimmat ja tarkimmat ovat huomanneet, että tehtävää ei voi annetulla tehtävänannolla ratkaista.

Vierailija
2109/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin kyse on tehtävässä olevasta virheestä. Jotkut eivät tätä suostu ymmärtämään.

Fiksuimmat ja tarkimmat ovat huomanneet, että tehtävää ei voi annetulla tehtävänannolla ratkaista.

Fiksuimmat ja tarkimmat? Sanoisin, että kontrollifriikeimmät ja katkerimmat.

Vierailija
2110/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa miksi/mihin psyk opiskeluissa tarvitaan matematiikkaa?

Vierailija
2111/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi. 😂

Onneksi matikka sentään on yksikäsitteistä. Artikkelikysymyksissä voidaan saivarrella, että vaikka tämä tehtävä on vähän väärin, kyllä se nyt vaan on oikein, mutta matikassa ei voida.

Vierailija
2112/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa miksi/mihin psyk opiskeluissa tarvitaan matematiikkaa?

Psykometriikkaan.

Vierailija
2113/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eipä tulisi mieleenkään päivätolkulla viettää aikaa mallivastausten parissa ja ulista avlla. Luulis olevan muutakin tekemistä.

Vierailija
2114/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, eipä tulisi mieleenkään päivätolkulla viettää aikaa mallivastausten parissa ja ulista avlla. Luulis olevan muutakin tekemistä.

Joten toteutat siitä vain puolet: uliset av:lla.

Täällä meillä päin ainakin paistaa kivasti aurinko! Ehkä siellä teilläkin. Kokeile vaikkapa lähteä pienelle kävelylle, niin saat päivääsi vähän järkevää sisältöä.

Vierailija
2115/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä tarjoaa maksuttomia avoimen opintoja ensikertalaisille

Jäitkö ilman opiskelupaikkaa? Opiskele tutkintotavoitteisesti avoimen yliopiston väylällä! Hyvitämme lukuvuonna 2022–23 väyläopintojen opintomaksuja 25 opintopisteen verran heille, jotka tähtäävät tutkinto-opiskelijaksi Jyväskylän yliopistoon mutta joilla ei ole vielä opiskelupaikkaa tai korkeakoulututkintoa.

https://www.avoin.jyu.fi/fi/opiskelu/tavoitteena-tutkinto/jyu-avoimen-v…

Avoimen väylänä psykaan edelleen vain FM-tutkinto, jonne ei myöskään pääse 25 op opinnoilla.

Vierailija
2116/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, miks täällä pitää olla näin huono henki, riidellä ja haukkua :(

Vierailija
2117/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitäkin huolimatta etelässä kuitenkin arvostetaan pohjois-suomalaista työvoimaa ja korkeaa työmoraalia. Mistähän voisi johtua ;)

KOrkeaa "työmoraalia". Joo jos paskanpuhuminen ja toisten selän takana haukkuminen on korkeaa työmoraalia, ni sitten. >>yksi syistä joiden vuoksi muutin pois

Vierailija
2118/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on keskustelupalsta ja aina, jos joku ylentää itsensä ja alkaa rajata kuka saa keskustella, tulee vastapalloon.

Vierailija
2119/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä on keskustelupalsta ja aina, jos joku ylentää itsensä ja alkaa rajata kuka saa keskustella, tulee vastapalloon.

Nythän rajauksen, jälleen kerran, tekevät nämä "emmä oo ees nähnyt tehtävää, mutta X-7=94 ja X-8=93, joten mä oon oikeassa".

Huvinsa kullakin.

Vierailija
2120/3036 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kokeessa, mutta menin katsomaan, joko koe on ilmestynyt Helsingin yliopiston sivuille ja onhan se. Nyt ihmettelen, miksi osa tehtävistä on poistettu arvostelusta. Osaatteko kokeessa olleet kertoa, mikä niissä oli ongelma? (Tehtävät 1.12-1.14, koe ja sen vastaukset löytyvät yhteisvalinnan sivuilta.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi