Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsempataan toisiamme parempaan elämään -ketju

Vierailija
07.07.2021 |

Niin ajattelin et kun täällä on aika paljon semmosia masentuneita tai muuten vaa elämääänsä kyllääntyneitä ( itseni mukaan lukien) niin jos olis tämmönen ketju jossa voitais tsempata toisia kohti tavoitteita, mitä ne sit ikinä voisikaan olla..

Ite tavoittelen parempaa terveyttä ja olen sen eteen valmis tekemään töitä ja esim uutta vuoka asuntoa koska en viihdy tässä missä nyt asun

Jne olisko kiinnostusta tämmöselle ketjulle ja kertokaa myös että miten te haluisitte teidän elämänlaatua lähtee parantaa ja mitä tavoitteita :)

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samoja juttuja! Etsin uutta asuinpaikkaa, on vaan todella vaikea saada aikaiseksi. Asiaa hidastaa, että maksuhäiriömerkintä poistuu vasta reilun puolen vuoden päästä. En usko että se on sinänsä este, koska suostun muuttamaan alueelle joka ei ole ylisuosittu eli kelpaan varmaan silti vuokralaiseksi, tai jopa kaupungin asuntoon.

Näin jo untakin, että olin uudessa kaupungissa ihan onnellisena ja tohkeissaan.

Se jännittää ja hävettää, että tuosta merkinnästä joutuu ehkä puhumaan, enkä jaksaisi. Kuitenkaan en halua lykätä kunnes se selkenee, koska nykyinen asuinpaikka on sekä kauhea että liian kallis, sekä parista muustakin syystä.

Kirjoitat virheetöntä kieltä, kertoo jo jotain älykkyydestä, mutta miten olet onnistunut hankkimaan maksuhäiriömerkinnän?

Suomen noin 400 000:n maksuhäiriön takaa löytyy monenlaisia tarinoita, joista kaikkiin ei ole voinut ihminen itse edes vaikuttaa.

Ei sillä ole älykkyyden kanssa mitään tekemistä tänä päivänä.

Turha sitä on hävetä, tai edes pelätä, et todellakaan ole ainoa tai edes millään tavalla harvinainen maksuhäirömerkinnän kanssa 👍

Kyllä todellakin on älykkyyden kanssa tekemistä. Suurin osa on hankittu aivan hölmöilyllä, joko nuoruuden innoissa tai muuten.

Vierailija
102/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kun sanotaan "saat sen mistä luovut"

En ymmärrä mitä sillä halutaan sanoa. Kuitenkin usein kuulee juuri elämänmuutoksen yhteydessä.

Omassa elämässä tämä on toteutunut niin, että kun halusin ja yritin aktiivisesti saada parisuhdetta, niin tuntui, että se vaan pakeni sitä kauemmas mitä enemmän siitä haaveilin.

Sitten kun vihdoin meni hermot, ja luovutin ja aloin keskittymään siihen, että olen onnellinen itsekseni tässä ja nyt, niin tapasin mieheni. Nyt 18 vuotta yhdessä.

Se yhteys oli niin selvä minulle. Kun muutin asennettani, ja keskityin sen hetkiseen onnellisuuteeni, niin alkoi tapahtua.

Eli kun luoviin toiveestani ja ryhdyin keskittymään ihan muihin asioihin, niin toiveeni toteutui.

Olen järkeillyt asian myös niin, että sen puolison etsimisen epätoivon varmaan ihmiset ikäänkuin haistaa ja saattaa karkoittaa ne potentiaaliset. Eli ei kannata olla niin selvästi haku päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuntoa täälläkin etsitään. Tällähetkellä vakuudeton, joten uuteen ei tästä vakuutta irtoa tai edes helpotusta siihen. Säästän rahaa siihen joka kuukausi, mutta aikansa menee. Koitan ajatella, että kyllä se päivä vielä koittaa. Välillä vaan usko loppuu, kun täällä naapurit möykkää..

Eikö joku iso vuokranantaja mainosta että ei vakuuksia, ja että luottotiedotonkin saa asunnon.

Vierailija
104/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että jos teen päivän aikana muutamia asioita, vaikka vain vähän aikaa kutakin, niin tulee tosi hyvä olo. Sellainen positiivinen tunne, että on saanut paljon aikaan yhden päivän aikana, ja helposti. Se ei vaadi paljon ponnistuksia.

Vaikka pieni kävely, yhden huoneen pölyjen pyyhkiminen, kirjan lukeminen muutaman sivun verran, yksi puhelinsoitto, pienen reiän korjaaminen vaatteesta jne.

Etenkin jonkun pienen roikkuneen asian tekeminen voi saada mielen iloiseksi, kun saa sen pois tehtävälistalta.

On myös hyvä tunnistaa, mitkä asiat saavat huonolle tuulelle, ja hoitaa ne ensin. Itseä ärsyttää eri puolille kertyvät tavarakasat. Jos niitä ei ole, niin heti on parempi olo.

Myös hyvä ja tarpeeksi pitkä yöuni on tärkeä oman henkisen hyvinvoinnin kannalta. Päikkärit piristää myös joskus tosi paljon.

Vierailija
105/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois sieltä kuumasta kivihelvetin kommuunista. Ei mulla muuta ohjetta.

Vierailija
106/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa kun sanotaan "saat sen mistä luovut"

En ymmärrä mitä sillä halutaan sanoa. Kuitenkin usein kuulee juuri elämänmuutoksen yhteydessä.

Omassa elämässä tämä on toteutunut niin, että kun halusin ja yritin aktiivisesti saada parisuhdetta, niin tuntui, että se vaan pakeni sitä kauemmas mitä enemmän siitä haaveilin.

Sitten kun vihdoin meni hermot, ja luovutin ja aloin keskittymään siihen, että olen onnellinen itsekseni tässä ja nyt, niin tapasin mieheni. Nyt 18 vuotta yhdessä.

Se yhteys oli niin selvä minulle. Kun muutin asennettani, ja keskityin sen hetkiseen onnellisuuteeni, niin alkoi tapahtua.

Eli kun luoviin toiveestani ja ryhdyin keskittymään ihan muihin asioihin, niin toiveeni toteutui.

Olen järkeillyt asian myös niin, että sen puolison etsimisen epätoivon varmaan ihmiset ikäänkuin haistaa ja saattaa karkoittaa ne potentiaaliset. Eli ei kannata olla niin selvästi haku päällä.

Minulle kävi vähän samoin. Olin saanut tarpeekseni parisuhteesta, koska löysin aina vain renttuja tai muuten vääriä miehiä. Päätin olla itsenäisenä vaikka lopun ikää, ja tavata ihmisiä vain seuran ja kaveruuden vuoksi. Näinhän sitten tapasin mieheni.

Normaalisti olisin sieltä aiemmista tapailuista jo poiminut jonkun epäsopivan, ihan vain koska kelpaan jollekulle. Nyt sen sijaan oli pakko myöntää, että tämä mies on niin hyvä, että täytyisikö häneen kuitenkin tutustua vähän paremmin ja antaa mahdollisuus kehittyä joksikin enemmäksi. En mennyt epätoivo edellä.

Vierailija
107/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun tod.näk lopettamaan masennuslääkityksen. Ainoa lääke joka on millään tavalla tehonnut. En vain pysty elämään sivuvaikutusten kanssa enää. Jotain apua kroonistuneeseen masennukseen tarvitsen. Tehoaako ect-hoito oikeasti?

<3 tsemppiä! Itsellä sama ongelma, lääkkeet ei vaan sovi. Toisaalta olen myös miettinyt, onko tämä olotilani edes masennusta vai onko jotain muuta, jonka voisi yrittää elämänmuutoksilla itse korjata. Minulla auttaa liikunta, silloin kun jaksan liikkua. Aina ei jaksa. Toivottavasti löydät apua!

Vierailija
108/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toimiva vinkki onnellisempaan elämään. Lopettakaa uhriutuminen. Ottakaa vastuuta omasta elämästä ja lakatkaa syyttelemästä muita. Nauttikaa hyvistä asioista, älkää keskittykö koko ajan huonoihin.

Vierailija
109/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin Ap täällä taas kirjoittelee :)

Tulinpa tosiaan iloiseksi siitä että tämä ketju oli noussut ja oli muitakin jotka innostuivat tästä aiheesta. Elikkä ojan pohjalta takaisin elämään 😀

Mulla itellä suurin ongelma on tämä uupumus/väsymys ja toivonkin että tai kun minulla on lievä uniapnea ja nyt olisin saamassa laitetta siihen kokeiluun niin toivon aivan HELv tisti että siitä olisi edes jotain apua minulle... siis kun on vaikea ottaa mitään askeleita kohti yhtään mitään jos oot pihalla ku lumiukko kun on niin jumalattoman väsynyt, päivät vaa menee sumussa ja tuntuu et ei vaan pysty toimia.. elikkä mä todellaki toivon et olis apua tuosta jos ei oo niin en saa luovuttaa vaan yrittää jotain muuta joka vois auttaa

Minulla jäänyt opinnotkin kesken sairauksien väsymyksen yms takia ja tunnen välillä itseni ihan luuseriksi mut yritän ajatella et ei ollut mun valinta..

Mutta jos nyt just pieniä askeleita yrittäis ottaa kohti parempaa huomista. Unirytmi on jotenkin nyt kesällä mennyt aivan sekaisin kun on valoisaa nii myöhään ja oon menny joskus 2 aikaa nukkuu ja ei se ainakaa paranna tätä väsymystä

Tsemppiä kaikille tähän ketjuun ja toivon todella että kaikki pääsemme vielä semmoiseen elämään mistä tykkäämme enemmän ja joka on hyvää elämää.

Olen yrittänyt tsempata siinä että oikeasti ettis niitä mieluisia asioita elämään oli ne sit mitä tahansa pieniäkin asioita.

Tsemppiä täältä, minä olen myös juuri saanut sen laitteen käyttöön. Eka yö jännitti niin, että unet oli sen takia katkonaiset, mutta se uni mitä oli, oli hyvää ja syvää. Muutaman päivän päästä olin jo luottavainen, että kun vain saan nukahdettua sen maskin kanssa, herään aamulla levänneenä riittävän ja syvän unen jälkeen. Jäin siihen koukkuun aika lailla ensimmäisellä viikolla, koska on vain niin ihanaa saada takaisin ne hyvät unet.

Myös yöhikoilu jäi pois, mitä terkkarin lääkäri oli pitänyt vain vanhenemisesta eli vaihdevuosista johtuvana. Se johtuikin kamppailusta ilman saamiseksi.

Aamuyön heräämisen minäkin olen laittanut stressihormonin piikkiin. Oli pakko tietoisesti töissä alkaa pitää taukoja, koska helposti muut käyttivät minun kahvitauot ja lounaat omien asioidensa hoitamiseen.

En voi tämän takia käydä kahvihuoneessa tauolla tai lounaalla, koska aina joku alkaa työasiaa, vaikka olen siitä väsymykseen asti sanonut, että nyt olen tauolla.

Samoin oli pakko alkaa kalenteriin merkkaamaan päiviin oman työskentelyn tunti tai pari puolituntista, koska muuten ei ollut yhtään aika järjestää töitään, ja miettiä mitä pitää tehdä, ja sitten ne pompsahtivat mieleen neljältä aamulla.

Jos niin käy, otan yöpöydältä puhelimen, ja läherän sen asian itselleni työsähköpostiin aamuksi, niin saan sen "hoidettua" ja saan uudestaan unen.

Vierailija
110/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toimiva vinkki onnellisempaan elämään. Lopettakaa uhriutuminen. Ottakaa vastuuta omasta elämästä ja lakatkaa syyttelemästä muita. Nauttikaa hyvistä asioista, älkää keskittykö koko ajan huonoihin.

Voitko kertoa meille, miten toteutit tätä omassa elämässäsi? Kuulostaa että tämä on sinulle omakohtaisesti koettua. Ehkä olet saanut poistettua elämästäsi jonkun ankeuttajaihmisen?

Vierailija
111/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läbälässynlää kirjoitti:

Joo, ei kuule tämmösiä jaksa. Tsemppaile keskenäs!

Ymmärrän, että helle vie voimat vielä normaalia alemmas. Täältä löytyy vertaistukea siihenkin.

Vierailija
112/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta ja varmasti tämän kaikki tietävät teoriassa, käytännössä ei silti aina onnistu. Mutta tavoite on kyllä itsellänikin. Pieni askel kerrallaan asiat paremmiksi ja positiivista ajattelua aina kun vaan muistaa 

Vierailija
113/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ketju! Minä olen yksinäinen in*el-mies. Olen nyt terapiassa selvittelemässä ongelmiani. Paljon traumoja ja tunnelukkoja, joiden takia olen yksinäinen. Toivottavasti pääsen elämässä eteenpäin. Ehkäpä jonain päivänä osaan rakastaa.

Vierailija
114/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
115/196 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin aiemmin ketjuun syömisongelmista, hetken sitä taas jaksoi tsempata, kunnes lässähti. Nyt mietin, mistä ketjusta oli aiemmin puhetta, että kannattaa keskittyä pahimpaan ongelmaan ensin. Mulla se on kyllä uniongelmat, kaikki muu vaatii hirveitä ponnisteluja, kun on jatkuvasti niin uupunut. Annoin itselleni luvan nukkua niin paljon kuin sielu sietää, heräten vain vessaan ja syömään, vaikka eineksiä jos en muuta jaksa. Näin oon mennyt nyt pari päivää ja heti on aavistuksen parempi olo, vaikka uupumus onkin niin valtava, ettei varmasti ihan hetkessä korjaudu.

Vierailija
116/196 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki,

Ap täällä kirjoittelee. Sain tosiaan sen laitteen viime viikolla ja olen nyt yrittänyt opetella käyttämään sitä/nukkumaan sen kanssa. Raportoin paremmin jos ja kun saan nukuttua sen kanssa :D

Tämä nyt on semmoinen eka askel että jos saisi tuota unta paremmaksi niin sitten jaksaisi ehkä jotain muutakin tai ottaa seuraavia askeleita kohti parempaa huomista

Oikeestaan odotan jo vähän syksyä. J varsinkin viileämpiä öitä niin nukkuu paremmin.

Minulla on nii moni asia rempallaan elämässä mutta jos niitä yks kerrallansa sais muutettua parempaan. Kaikki vinkit pitkälliseen uupumukseen /väsymykseen ovat tervetulleita.

Mitäs teille muille?

Vierailija
117/196 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ketju! Minä olen yksinäinen in*el-mies. Olen nyt terapiassa selvittelemässä ongelmiani. Paljon traumoja ja tunnelukkoja, joiden takia olen yksinäinen. Toivottavasti pääsen elämässä eteenpäin. Ehkäpä jonain päivänä osaan rakastaa.

Minäkin olen harkinnut Terapiaa. Mutta jotenkin se tuntuu niin työläältä projektilta löytää semmonen terapeutti jonka kanssa natsaisi. Mulla on kans trauma taustaa ja siinä pitää olla osaava terapeutti. Kävin yhdellä aikaisemmin ja se ei tehnyt hyvää kun liikaa niitä traumoja kaiveltiin ja siinä oli sit kokoajan hermosto ylivireänä.

Mutta olis se tärkeetä saada puhua jollekin.

Olen miettinyt onko jollain kokemuksia terapiasta etänä? Voisiko se toimia?

Ap

Vierailija
118/196 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kerron nyt uudestaan tän mun ajatuksen että tämä ois semmonen ketju et kaikki sais tänne kirjoitella kuulumisia tai että miten menee ja mitä asioita on just tehnyt itsensä eteen viimeaikoina ja mitä tavoitteita :) ja sitten voidaan tsempata täällä yhdessä toisiamme ja tukea

Vierailija
119/196 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

💛 Kiva kuulla, että sait laitteen.  Univelka on ehkä myös osasyynä uupumukseesi. Toivottavasti totut siihen pian ja saat nukuttua. Jännityksellä odotan jatkokertomustasi ja niin taitaa moni muukin keskusteluissa mukana oleva ja miksei satunnainen tämän ketjun aiheista kiinnostunut lukemassa kävijä. Harmikseni olen huomannut, että kannuste-peukut ovat vähentyneet aikaisempiin verraten, mutta se ei välttämättä kerro koko totuutta kävijöiden määrästä. :)

Vierailija
120/196 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki,

Ap täällä kirjoittelee. Sain tosiaan sen laitteen viime viikolla ja olen nyt yrittänyt opetella käyttämään sitä/nukkumaan sen kanssa. Raportoin paremmin jos ja kun saan nukuttua sen kanssa :D

Tämä nyt on semmoinen eka askel että jos saisi tuota unta paremmaksi niin sitten jaksaisi ehkä jotain muutakin tai ottaa seuraavia askeleita kohti parempaa huomista

Oikeestaan odotan jo vähän syksyä. J varsinkin viileämpiä öitä niin nukkuu paremmin.

Minulla on nii moni asia rempallaan elämässä mutta jos niitä yks kerrallansa sais muutettua parempaan. Kaikki vinkit pitkälliseen uupumukseen /väsymykseen ovat tervetulleita.

Mitäs teille muille?

Niin hienoa, ap, että sait sen laitteen! Ihanaa myös, että ketjuun on jaettu useampi kokemus, kuinka se on parantanut elämänlaatua. Samaa toivon sulle! :) Tule tosiaan kertomaan, onko siitä ollut apua, kun oot ensin saanut totuteltua sen käyttöön.

Kirjoitin tossa ylempänä, että annoin nyt itselleni luvan nukkua aina, kun siltä tuntuu. Eilen olin aamulla muutaman tunnin hereillä, sitten nukahdin seitsemäksi tunniksi, olin taas muutaman tunnin hereillä ja viime yönä nukuin melkein kymmenen tuntia. Ihanaa, kun tänään ei ole vielä kertaakaan tullut sellainen olo, että pitäis mennä takaisin nukkumaan! Täällä pitäis illasta alkaen ilmojen viilentyä, ja ens viikolla lämpötila voi alimmillaan olla 10 astetta. Odotan kovasti, että pääsen kunnolla viilentämään kämpän, jotta täällä on vielä mukavampi nukkua :)

Muuten yritän nyt vaikka hampaat irvessä pakottaa itseni ottamaan rennosti, jotta alan palautua tästä uupumuksesta. Käyn yleensä ylikierroksilla ja kuvittelen, että pitäis koko ajan suorittaa ja saavuttaa jotain, mutta nyt taistelen sitä vastaan. Tänään keräilin vähän tavaroita paikoilleen, kun kämppä alkoi olla kuin hävityksen kauhistus, mutta muuten oon vain syönyt hyvän aamupalan ja ollut vain. Vähän dataillut, kuunnellut musiikkia. Ajattelen, että kaikki, mikä rentouttaa, on kuin ravintoa ylirasittuneelle keholle. Mulle ihan ykkösjuttu on teen juonti, tällä hetkellä on aamun toinen pannullinen hautumassa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän