Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isovanhempien totaalinen välinpitämättömyys

AP
07.07.2021 |

Meillä on 2 ja 7-vuotiaat lapset. Asumme kaukana (n. 500 km päässä) isovanhemmista työ- ja opiskelukuvioista johtuen. Vanhempani ovat erittäin hyvin toimeentulevia, nuorehkoja, vielä työelämässä olevia virkeitä, tavallisia ihmisiä. Päihdeongelmaa, fyysisiä rajoitteita tai uupumusta ei ole. Totean nämä tähän alkuun, jotta kukaan ei kommentoi mahdollisen lastenlasten hoitamattomuuden johtuvan esim. rahapulasta (ei rahaa matkustaa) tai terveysongelmista. Molemmat tekevät vaativaa asiantuntijatyötä. Molempien työnkuvaan kuuluvat erilaiset päivystykset ja työmatkat (korona-aikana tosin harvemmin). Näistä lähtökohdista katsoen ymmärrän, etteivät isovanhemmat esimerkiksi pidennetyille viikonlopuille jaksa ajella lapsenlapsiaan katsomaan. Se, mikä harmittaa, on haluttomuus pitää yhteyttä/tulla hoitamaan lapsenlapsia edes muutamaksi päiväksi kesälomalla. Puhuin juuri äitini kanssa puhelimessa, jolla on normaali neljän viikon kesäloma. Ei kuulema aio/pysty tulla lapsenlapsia katsomaan, koska isällä ja hänellä on loma eri aikaan. Ei halua lähteä tänne ilman isääni, koska ajomatka on pitkä. On saanut koronarokotteet, mutta junalla tai bussilla matkustaminen ei kuulema silti tule kuuloonkaan "koska ei vaan halua". Itkua pidätellen sanoin, että apu olisi tosi tarpeen ja (marttyyrinä) totesin vielä, että haikeudella seuraan, kun lapsen kavereille tulee mummot pitkänkin matkan päästä heitä hoitamaan, joskus jopa kahdeksi viikoksi, jotta vanhemmat voivat käydä töissä ja/tai opiskella edes osan kesää. Niitä palkattomiakaan lomia ei normaalin kesäloman lisäksi nimittäin loputtomasti saa, joten isovanhempien apu nykypäivänä voi olla juuri se ratkaiseva tekijä ns. kesälomapalapelin onnistumisen kannalta. Keväällä äitini vielä lupaili kovasti hoitoapua kesälle, kun itselläni on nyt kesän aikana rutistaa gradu loppuun. Opiskelen itsekin haastavaa alaa, jonka olen aikuisiällä aloittanut (en viitsi sanoa mitä, jottei kukaan tuttu tunnista, mutta sanotaan nyt vaikka että lääkis/dippainssi/kauppis/oikis-akselilla ollaan). Kun kerroin tästä, että aika monessa muussa perheessä hoitoapu tulee pitkänkin matkan päästä, totesi äitini, ettei hänestä vaan ole hiekkalaatikon reunalla istuskelijaksi. Harmittaa niin paljon, etteivät sanat riitä. Joo, itse olen lapseni tehnyt jne, mutta mielestäni ei ole kohtuutonta odottaa isovanhemmilta, että kävisivät täällä edes kerran vuoteen. Äitini ehdotti, että voi vahtia vanhinta lastamme, nuorinta ei, jos ajamme lapsen sinne (eli yht. 1000 km ajoa) ja sitten ajamme hänet hakemaan pois (toiset 1000 km ajoa). Kuitenkin ajamme joka loma sinne - heidän pyynnöstään - joten mielestäni on a) kohtuutonta odottaa, että vain me ajamme käymään heidän luonaan b) vähän epäreilua tarjota apua, kun avun saamisen ehdot ovat noin kohtuuttomat. Eihän kukaan pysty ajamaan 2000 km saadakseen lapsensa hoitoon muutamaksi päiväksi. Kaiken huippu on se, että äitini jatkuvasti kyselee "joko on paperit ulkona yliopistolta, joko on gradu paketissa". Niin, voisi olla helpompaa, jos saisi sitä hoitoapua edes yhdeksi viikonlopuksi. Jotta aloitukseen ei tulisi "itse olet lapsesi tehnyt" kommentteja totean, että nautin suuresti lasteni kanssa olemisesta ja olen tottunut siihen, että arki on aikalailla "läpsystä vaihto"-meininkiä mieheni kanssa, koska hoitoapua ei tosiaan ole saatavilla. Miehen vanhemmat ottavat vanhempaa lasta silloin tällöin hoitoon (n. 2-3 kertaa vuodessa max 4 pv kerrallaan). Hekin asuvat satojen kilometrien päässä ja hoitavat paljon miehen veljen lapsia.

Kommentit (229)

Vierailija
41/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut kappalejaon puuttumisesta, kirjoitin tänne ensimmäistä kertaa enkä ole aktiivisesti myöskään seurannut palstaa, joten en kiinnittänyt huomiota tekstin muotoiluun/ollut tietoinen siitä, että kappalejaon saa tässäkin ihan normaalisti tehtyä. Nytpä olen viisaampi. 

Vastauksista huomaan osan ajattelevan, että tosiaan odottaisin koko kesän hoitoapua isovanhemmilta. Kyse olisi siis muutamasta päivästä, kuten kirjoitin aloituksessa. Näiden päivien aikana en myöskään kokopäiväistä hoitoa lapsille kaipaisi vaan ihan sellaista perus "isovanhempi vie lapsen vaikka uimaan"- kesäloman viettoa ja muutaman tunnin hiljaista opiskeluaikaa. 

Lisättäköön, että vanhempieni luona opiskelu ei onnistu. Tätä on yritetty, mutta äitini ei tosiaan jaksa/halua nuorimmaisen kanssa touhuta. Jos olen esimerkiksi kirjastoon mennyt lukemaan (aikana ennen kuopuksen syntymää), on äitini laittanut esikoisen töllöttämään muumeja käytännössä katsoen koko poissaoloni ajaksi. Nyt nimenomaisesti kun helatorstaina siellä heidän pyynnöstään kävimme kysyin etukäteen äidiltä, josko hän voisi katsoa kuopusta vaikka tunnin, jotta kävisimme miehen kanssa kaksistaan lenkillä. Sanoi voivansa vahtia silloin, kun olen ensin nukuttanut kuopuksen itse päiväunille ja hän nukkuu. Muuten ei kuulema vahdi. 

En ole lapsia tehdessä mitenkään ns. laskenjt isovanhempien hoitoavun varaan. Kuitenkin lähipiirissä huomaan monen ystäväperheen ja esim. lapsen luokkakavereiden aikaa isovanhemmilta saavan, joten tottakai olen pettynyt ja harmissani tilanteesta. 

AP

Meinaatko, että hän jaksaisi jotenkin paremmin touhuta lasten kanssa jos tulisi teille niitä vahtimaan? 

Vierailija
42/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanut kotoa pois 18 vuotta sitten, siskoni reilu 20 vuotta sitten. Kuten kirjoitin, olen aloittanut opinnot aikuisiällä ja tämä on toinen tutkintoni. Eli nyt ei siitä ole kyse, että linnunpoikaset olisivat juuri pesästä lennähtäneet :D

En tosiaankaan vaadi vanhempiani olemaan koko aikaa hoitoapuna, kuten ilmeisesti oletat kommentillasi "En halua, että muut määrittävät elämääni koko ajan." Muutama pv vuodessa ei ole koko ajan. En myöskään odota mitään täyden vastuun ottamista, kuten kirjoitit, vaan kesälomalla muutaman päivän isovanhempana oloa. 

Tsiisus, miten joku voikin kärjistää asian noin uskomattomiin sfääreihin. Kommenttisi perusteella voisi luulla, että olen ollut heivaamassa lapsiani vanhempien kokoaikaiseen huoltoon koko 6-vuotisten yliopisto-opintojeni ajalle. 

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka isovanhempien apu olisi kiva ja jossain tapauksissa ihan odotettavaa, niin ap:n kohdalla sympatiat on isovanhempien puolella.

Se vaativa työ kyllä vetää helposti loppuun, varsinkin kun ei ole ihan nuori. Respectit isovanhemmille kun ovat sanoneet etteivät jaksa tuota nuorempaa lasta vahtia, joka on ymmärrettävää kun 2v on aika täystyöllistävä. Ja se 500km matka vie koko päivän siltä isovanhemmaltakin ja on raskas.

Vierailija
44/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jatkan vielä aloitukseen: 

Olen huomannut vuosien aikana, että siskoni perheineen ei juuri vietä vanhempieni luona aikaa eivätkä vanhemmat ole heidän lastensa elämässä kovinkaan paljon mukana. Loma-aikana saattavat yhden yön olla vanhempieni luona, mutta silloin saapuvat tyyliin illalla, ovat yötä ja seuraavana päivänä lähtevät viimeistään lounaalta siskon miehen vanhempien luokse tai omalle mökilleen tms. Perheen whatsapp-keskusteluun äitini usein laittelee "ikävä lapsenlapsia, laittakaa kuvia"-viestejä, mutta konkreettisiin toimiin ryhtyminen lastenlasten tapaamisen suhteen jää usein ajatuksen tasolle. Vertaistukea? Ajatuksia? Olenko kohtuuton, kun toivon/ajattelen, että äitini voisi tänne muutamaksi - edes kolmeksi - päiväksi vanhinta lastamme tulla katsomaan. Nuorin olisi päiväkodissa, koska äidillä ei kuulema vaan voimat riitä juosta taaperon perässä. (Ja kyllä nuorimmalle on tulossa useamman viikon loma päiväkodista, mutta vasta elokuussa, kun pidän opinnoista lomaa 2 vkoa ennen töiden  ja esikoisen koulun alkua ja miehellä on siihen perään 2 viikkoa lomaa). 

Kyllä, olet kohtuuton. Sukulaiset ei ole mikään hoitoautomaatti. Mukavilla ihmisillä on mummot lastenlasten kanssa, koska mukavat ei vaadi hoitoapua, he ovat itsekin läsnä vanhemmilleen ja nauttivat näiden seurasta. Lastenhoito tulee siinä ohessa, suurimmalla osalla isovanhemmat ei koko vierailulla joudu hoitajiksi, vaan he ovat arvostettuja ja odotettuja vieraita, joiden toivotaan viihtyvän. Siihen viihtymiseen kuuluu kiva seura, ei vaipanvaihto.

Älä pidä opinnoista lomaa, vaan te se gradu. Lapsi on sinulle pelkkä tekosyy laiskottelulle. Gradun kun voi hyvin tehdä iltaisin klo 21 -24, 3 sivua illassa ja 75  illassa sinulla on gradu valmiina ihan ilman lastenhoitajia. Aloita jo tänään.

Nimimerkillä lapset 5v, 4v ja 1v, kun tein graduni niin, että lapset ei olleet hoidossa.

Vierailija
45/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on se vaativa asiantuntija työ, aikamme vitsaus.

Koronaakin pahempi. 😂

Vierailija
46/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuttanut kotoa pois 18 vuotta sitten, siskoni reilu 20 vuotta sitten. Kuten kirjoitin, olen aloittanut opinnot aikuisiällä ja tämä on toinen tutkintoni. Eli nyt ei siitä ole kyse, että linnunpoikaset olisivat juuri pesästä lennähtäneet :D

En tosiaankaan vaadi vanhempiani olemaan koko aikaa hoitoapuna, kuten ilmeisesti oletat kommentillasi "En halua, että muut määrittävät elämääni koko ajan." Muutama pv vuodessa ei ole koko ajan. En myöskään odota mitään täyden vastuun ottamista, kuten kirjoitit, vaan kesälomalla muutaman päivän isovanhempana oloa. 

Tsiisus, miten joku voikin kärjistää asian noin uskomattomiin sfääreihin. Kommenttisi perusteella voisi luulla, että olen ollut heivaamassa lapsiani vanhempien kokoaikaiseen huoltoon koko 6-vuotisten yliopisto-opintojeni ajalle. 

AP

Isovanhempana oleminen ei ole synonyymi sille, että hoitaa lapsiasi, joista toisella on oikeus kunnalliseen hoitoon ja toiselle voit hankkia kotiin hoitajan. 6 vuotta yliopistossa on aika lailla pitkään, joten missä kaikessa olet sielläkin lusmuillut?

Vierailija
47/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt näissä vastauksissa on ihmeellisiä "mummin koko kesä ja oma aika menisi lastenlasten perässä"-kommentteja. Jos siis mummilla on neljä-viisi viikkoa lomaa, niin onko 3-4 pv lastenlasten kanssa koko loma? Minun matematiikallani ei ole. 

Lukekaa se teksti ajatuksella, ennen kommentointia. Moni kommentoi ns. ennakkokäsityksensä perusteella lukematta koko aloitusta. Vaikka lukeminen kieltämättä raskasta, kun kuohuksissani kirjoitin ilman kappalejakoa, sen myönnän :D 

AP

Ei sitä vaan voi vaatia päivääkään jos toinen ei voi/jaksa/halua. Ei vaikka muilla hoitaisi, siihen on turha verrata. Tässä haiskahtaa taas tämä nuoremman polven kaiken pitäisi olla reilua -ajattelu. Että on oikeus vaatia. No, ei ole, ja elämässä ei tosiaankaan kaikki ole reilua.

Ja ihan oikeasti ne lapset ja muutkin isot päätökset elämässä kannattaa tehdä sillä ajatuksella että itse on selvittävä, jos ei nimenomaisesti ole sovittu etukäteen toisin. Ja silloinkin voi isovanhempi odottamatta vaikka kuolla.

Vierailija
48/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei viitsinyt lapsenlapselleen edes synttärionnitteluja lähettää, siis tekisi viestiä, korttia, mitään.

Ei taida nykyajan boomeri-isovanhemmat vain välittää muista kuin itsestään.

Nyt vedät kyllä mutkat suoriksi ja yleistät. Omat vanhempani hoitivat lapsiani paljon ja ihan omasta halustaan. Samaan aikaan etenivät urallaan johtotasolla. Jo nyt isoiksi kasvaneille lapsilleni isovanhemmat ovat edelleen tärkeitä ihmisiä. Olen iloinen tästä.

Vierailija
49/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt näissä vastauksissa on ihmeellisiä "mummin koko kesä ja oma aika menisi lastenlasten perässä"-kommentteja. Jos siis mummilla on neljä-viisi viikkoa lomaa, niin onko 3-4 pv lastenlasten kanssa koko loma? Minun matematiikallani ei ole. 

Lukekaa se teksti ajatuksella, ennen kommentointia. Moni kommentoi ns. ennakkokäsityksensä perusteella lukematta koko aloitusta. Vaikka lukeminen kieltämättä raskasta, kun kuohuksissani kirjoitin ilman kappalejakoa, sen myönnän :D 

AP

Hoida nyt vain ihan itse rakkauden hedelmäsi ap. Ihan itse. Ja jos kerran meinaat koulujuttuja tehdä, niin tee niitä nyt, äläkä roiku täällä palstalla.

En ymmärrä sinua ollenkaan, en vaikka mitä selittäisit. Miksi et voisi etsiä kakaroille hoitajaa? Miksi mummon pitäisi hoitaa sinun kakaroitasi? Miksi hänen pitäisi matkustaa päivän ajan teidän luokse ja olla siellä haukuttavana monta päivää? Ja jos mummo ei kerran osaa hoitaa niitä lapsia sinun mielestäsi hyvin, niin miksi ihmeessä haluat huonoa hoitoa? Maksa hoitajalle, maksa hänelle ihan kelpo palkka ja vaadi hoitajalta osallistumista ja sinne uimaan viemistä. Rahaa pöytään nyt vain ap, saatte kuitenkin lapsilisät. Säästäkää muualla.

Vierailija
50/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä, olet kohtuuton. Sukulaiset ei ole mikään hoitoautomaatti. Mukavilla ihmisillä on mummot lastenlasten kanssa, koska mukavat ei vaadi hoitoapua, he ovat itsekin läsnä vanhemmilleen ja nauttivat näiden seurasta. Lastenhoito tulee siinä ohessa, suurimmalla osalla isovanhemmat ei koko vierailulla joudu hoitajiksi, vaan he ovat arvostettuja ja odotettuja vieraita, joiden toivotaan viihtyvän. Siihen viihtymiseen kuuluu kiva seura, ei vaipanvaihto.

Älä pidä opinnoista lomaa, vaan te se gradu. Lapsi on sinulle pelkkä tekosyy laiskottelulle. Gradun kun voi hyvin tehdä iltaisin klo 21 -24, 3 sivua illassa ja 75  illassa sinulla on gradu valmiina ihan ilman lastenhoitajia. Aloita jo tänään.

Nimimerkillä lapset 5v, 4v ja 1v, kun tein graduni niin, että lapset ei olleet hoidossa."

No, kirjoitin tuossa ylempänä, että käydään heidän luonaan usein lomilla heidän pyynnöstään. Tuolloinkaan isovanhemmat eivät juurikaan lastenlasten kanssa touhuile, mutta jostain syystä haluavat meitä siellä käymään. Vaikea uskoa, että näin olisi, jos olisimme ihan totaalisen tympeää seuraa. 

En ole myöskään jatkuvasti vaatinut isovanhemmilta hoitoapua vaan pyytänyt sitä kesälomalla muutamaksi päiväksi. 

Joku ehdotti kommentissaan, että menisin vanhempieni luokse ja siellä tekisin gradua. Tähän vastasin, ettei se ole vaihtoehto, koska yhtälailla siellä se hoitoapu/edes lasten kanssa touhuaminen puuttuu täysin. 

Vierailija
51/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei viitsinyt lapsenlapselleen edes synttärionnitteluja lähettää, siis tekisi viestiä, korttia, mitään.

Ei taida nykyajan boomeri-isovanhemmat vain välittää muista kuin itsestään.

Äitini oli 17v kun meni pressan luvalla naimisiin kun minä vahinkona ilmoitin tulostani. Joskun niitä lapsia vain tuli vaikka ei niitä niin haluttukaan, esim ehkäisy kaikkien saataville on varsin tuore ilmiö. Äitini oli varsinkin kelvoton tapaus, enkä mitkään edes odottanut että hänestä tulisi joku vuoden isovanhempi.

Vierailija
52/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Isovanhempana oleminen ei ole synonyymi sille, että hoitaa lapsiasi, joista toisella on oikeus kunnalliseen hoitoon ja toiselle voit hankkia kotiin hoitajan. 6 vuotta yliopistossa on aika lailla pitkään, joten missä kaikessa olet sielläkin lusmuillut?

Esim. psykologian maisterilla tavoiteaika 5,5 vuotta, on muitakin. Jos perheellisenä opiskelee puoli vuotta pidempään kuin muut, pidät sitä lusmuiluna? Samoin tuo ylempi. Ap:n isovanhemmat selvästi linjoilla. Varmaan lukivat tenttiin synnärilläkin ponnistaessaan.

Vierailija
53/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei kuusi vuotta ole monillakaan aloilla pitkään, joilla tehdään samaan aikaan kokoaikaisesti töitä ja on toinen lapsikin saatu. Esim lääkiksessä 6 vuotta on ihan perus

Vierailija
54/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut vuosien aikana, että siskoni perheineen ei juuri vietä vanhempieni luona aikaa eivätkä vanhemmat ole heidän lastensa elämässä kovinkaan paljon mukana. Loma-aikana saattavat yhden yön olla vanhempieni luona, mutta silloin saapuvat tyyliin illalla, ovat yötä ja seuraavana päivänä lähtevät viimeistään lounaalta siskon miehen vanhempien luokse tai omalle mökilleen tms. Perheen whatsapp-keskusteluun äitini usein laittelee "ikävä lapsenlapsia, laittakaa kuvia"-viestejä, mutta konkreettisiin toimiin ryhtyminen lastenlasten tapaamisen suhteen jää usein ajatuksen tasolle. Vertaistukea? Ajatuksia? Olenko kohtuuton, kun toivon/ajattelen, että äitini voisi tänne muutamaksi - edes kolmeksi - päiväksi vanhinta lastamme tulla katsomaan. Nuorin olisi päiväkodissa, koska äidillä ei kuulema vaan voimat riitä juosta taaperon perässä. (Ja kyllä nuorimmalle on tulossa useamman viikon loma päiväkodista, mutta vasta elokuussa, kun pidän opinnoista lomaa 2 vkoa ennen töiden  ja esikoisen koulun alkua ja miehellä on siihen perään 2 viikkoa lomaa). 

Kyllä, olet kohtuuton. Sukulaiset ei ole mikään hoitoautomaatti. Mukavilla ihmisillä on mummot lastenlasten kanssa, koska mukavat ei vaadi hoitoapua, he ovat itsekin läsnä vanhemmilleen ja nauttivat näiden seurasta. Lastenhoito tulee siinä ohessa, suurimmalla osalla isovanhemmat ei koko vierailulla joudu hoitajiksi, vaan he ovat arvostettuja ja odotettuja vieraita, joiden toivotaan viihtyvän. Siihen viihtymiseen kuuluu kiva seura, ei vaipanvaihto.

Nimimerkillä lapset 5v, 4v ja 1v, kun tein graduni niin, että lapset ei olleet hoidossa.

Oletpa ylimielinen.

Vierailija
55/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Nyt kun sinun tekstejäsi lukee, niin ymmärtää tosi hyvin, että äitisi ei halua tulla teille päiväksikään. Haastat riitaa heti. Mikään ei kelpaa sinulle ja haukut kaikki, jos he eivät tee niin kuin sinä haluat.

ETSI MAKSULLINEN HOITAJA.

Vierailija
56/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamalla jollekin lukiolaistytölle 10 e/h saisit sille 7v:lle hoitajan vaikka jokaiseksi päiväksi. Miksi kaltaisesi vaativaa alaa opiskeleva henkilö ei tuollaista hoksaa eli näin suljimme opiskelualoistasi pois lääke- ja oikeustieteen sekä kaupalliset aineet. Ei kai insinöörikään ole niin tyhmä ettei tiedä, että lapsilleen saa hoitajan vain korvaamalla kulut ja menetetyn vapaa-ajan.

Vierailija
57/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Viestiä voi lainata noista lainausmerkeistä, että voit haukkua jonkun henkilökohtaisesti🤣

Vierailija
58/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätpä saa eläkeläiset sitten itsekään apua, jos vanhoina tarvitsevat. ☹️

Itse en ole laskenut pätkään sen varaan, että tämä liian hyvää tottunut itsekäs sukupolvi auttaisi eläessään sitä omaa erinomaista elämäänsä. Olen ehdottomasti työperäisen xmuuton kannalla.

Eli puhut suurista ikäluokista.

Vierailija
59/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ylimielinen.

Niin olenkin. Opiskelin myös maisteriksi 2,5 vuodessa eli kandiin meni vuosi, maisteriopintoihin puolitoista. Ilman isovanhempien tarjoamaa lastenhoitoapua.

Vierailija
60/229 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Joku ei nyt täsmää. Kirjoitit ensin, että vanhempasi ovat nuorehkoja ja tässä, että sisaresi muutti kotoa pois reilu 20v. sitten. Vaikka vanhempasi olisivat saaneet lapset vaikka 22v, niin sisaresi on ainakin 40v ja vanhempasi yli 62v. Minusta sen ikäiset eivät ole nuorehkoja.

Kyllästyttää aihe, josta on helppo provoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän