Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Lihavat maksaa ihan samat verot kuin kaikki muutkin työtä tekevät.
Kyllähän se näin on ja myös lihavana koen olevani alempiarvoinen kuin muut, koen että minut määritellään pääasiassa lihavuuteni kautta niin itse kuin muutkin ihmiset.
Ja todellakin ap:nkin jos kohtaisin jossain urheilemassa, niin olettaisin että ajattelevat olevasi minua parempi kun olet hoikka ja hyväkuntoinen.
Ihmisarvo on sitten aivan eri asia, kaikilla ihmisillä on ihmisarvo, oli sitten sarjamurhaaja tai äiti teresa tai ihailtu julkkis-urheilija, sillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä tämän ap:n pohdinnan kanssa. Ihmiset eivät ole tasa-arvoisia, eivätkä tule koskaan olemaankaan.
Siinä vaiheessa, kun läskivihaajalla on oma pää kunnossa, niin sopii tulla huutelemaan kustannuksista...
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kun narkomaanit. Rassukoita
Lihavana koen, että se narkomaanikin on parempi kuin minä, mikäli hän siis on hoikka. Joskus käynyt jopa mielessä, että eikös sitä jollakin huumeella onnistuisi laihtumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Hei täällä on toinenkin :)
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Niin, koska diabetes ja polvivammat ovat ihan vaan lihavien ongelma? Lässyn lässyn.
Ei teitä läskivihaajia kiinnosta paskan vertaa terveysasiat eikä yhteiskunnan kulut, haluatte vaan tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi. Ja miettikää miten säälittävää se on, ainoa meriittinne on se, että painonne ei ylitä tiettyä rajaa. Vau. Saavutusta kerrakseen.
Se on nyt vaan niin, että ylipainoiset eivät ole niin terveitä kuin normaalipainoiset. Et saa tuota vääntämällä yhtään mihinkään. Ylipainoinen ihminen ei lähtökohtaisesti välitä terveydestään, koska se altistaa monille sairauksille. Sinun vihasi ei auta sinun asiaa mitenkään. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Syövät masennuslääkkeitä jotka lihottavat…
Miten ne pillerit lihottavat? Onko niissä kaloreita vai?
Esimerkiksi hidastamalla aineenvaihduntaa tai kerryttämällä nestettä, joista jälkimmäinen ei tietysti ole lihavuutta, mutta on kuitenkin painonnousua ja näyttää päälle päin samalta kuin lihavuus.
Jos haluat keskustella lisää lääkkeiden vaikutuksesta painoon, niin avaa oma ketju, ei liity Ap:n aloitukseen.
Mutta eihän ne pillerit itsessään lihota? Eli tekosyy.
Lihavalla henkilöllä todetaan kilpparivaivoja: saa lääkettä, kerää pari kiloa lisää nestettä -> lihava perustelee itselleen lihavuutensa johtuvan kilpirauhasista ja jatkaa samoilla elintavoilla lihoten entisestään.
Muistakaas nyt ihan ooikeasti että jos haluat olla 60 kiloinen, joudut syömään kuin 60 kiloinen. Sama koskee 100 kiloista. 1945 ei leireiltä vapautettu ylipainoisia vankeja jotka olivat pysyneet lihavina kun kroppa piti kaikesta ylimääräisestä kiinni ja ne olivat säästöliekillä
Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ollakseen 60-kiloinen täytyy syödä kuin 40-kiloinen, koska vajaatoiminta vähentää energiankulutusta lääkityksestä huolimatta.
Höpöhöpö. Alat treenata niin lihakset kuluttavat energiaa.
Ei ole höpöhöpöä, tieto löytyy kyllä endokrinologian oppikirjoista. Ei noilla kilomäärillä, mutta periaatteena.
Ja "alat" treenata? Miksi kuvittelet, etten treenaa? Lihasmassani on oikein hyvällä tasolla.
Ei taida olla jos syöt kuin pieni lapsi.
Monille tuntuu olevan tosi vaikea hahmottaa, että asioista voi puhua yleisellä tasolla, kirjoittaja ei aina puhu itsestään.
En syö kuin pieni lapsi, mutta syön vähemmän kuin mitä minun kokoiseni kulutus laskennallisesti keskimäärin on. Ja harrastan liikuntaa aktiivisesti ja lihasmassani on hyvällä tasolla.
Eli heittelet vaan päästäsi asioita ja kutsut niitä faktoiksi? :,D noniin…..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kun narkomaanit. Rassukoita
Lihavana koen, että se narkomaanikin on parempi kuin minä, mikäli hän siis on hoikka. Joskus käynyt jopa mielessä, että eikös sitä jollakin huumeella onnistuisi laihtumaan?
:( tulipa paha mieli. Uskon että olet ihan söötti ja kiva 🧡
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun läskivihaajalla on oma pää kunnossa, niin sopii tulla huutelemaan kustannuksista...
onko terveyshaitoista mainitseminen läskivihaa?
Onko sinusta ok että 2-16 vuotiaista lapsista jopa 27% on lihavia?
Mistä arvelet sen johtuvat? Kilpirauhasvaivoista ilmeisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Esimerkiksi hidastamalla aineenvaihduntaa tai kerryttämällä nestettä, joista jälkimmäinen ei tietysti ole lihavuutta, mutta on kuitenkin painonnousua ja näyttää päälle päin samalta kuin lihavuus.
Jos haluat keskustella lisää lääkkeiden vaikutuksesta painoon, niin avaa oma ketju, ei liity Ap:n aloitukseen.
Lihavalla henkilöllä todetaan kilpparivaivoja: saa lääkettä, kerää pari kiloa lisää nestettä -> lihava perustelee itselleen lihavuutensa johtuvan kilpirauhasista ja jatkaa samoilla elintavoilla lihoten entisestään.
Muistakaas nyt ihan ooikeasti että jos haluat olla 60 kiloinen, joudut syömään kuin 60 kiloinen. Sama koskee 100 kiloista. 1945 ei leireiltä vapautettu ylipainoisia vankeja jotka olivat pysyneet lihavina kun kroppa piti kaikesta ylimääräisestä kiinni ja ne olivat säästöliekillä
Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, niin ollakseen 60-kiloinen täytyy syödä kuin 40-kiloinen, koska vajaatoiminta vähentää energiankulutusta lääkityksestä huolimatta.
Höpöhöpö. Alat treenata niin lihakset kuluttavat energiaa.
Ei ole höpöhöpöä, tieto löytyy kyllä endokrinologian oppikirjoista. Ei noilla kilomäärillä, mutta periaatteena.
Ja "alat" treenata? Miksi kuvittelet, etten treenaa? Lihasmassani on oikein hyvällä tasolla.
Ei taida olla jos syöt kuin pieni lapsi.
Monille tuntuu olevan tosi vaikea hahmottaa, että asioista voi puhua yleisellä tasolla, kirjoittaja ei aina puhu itsestään.
En syö kuin pieni lapsi, mutta syön vähemmän kuin mitä minun kokoiseni kulutus laskennallisesti keskimäärin on. Ja harrastan liikuntaa aktiivisesti ja lihasmassani on hyvällä tasolla.
Eli heittelet vaan päästäsi asioita ja kutsut niitä faktoiksi? :,D noniin…..
Sulla on hiukan erikoisia johtopäätöksiä. Se fakta oli siis se, että vajaatoimintaisen BMR on n. 20% tervettä alhaisempi, tuo 60-40-kiloa oli käytännön sovellus tästä faktasta. Vaikka se ei nyt juuri minun henkilökohtaista tilannettani vastaakaan, se silti vastaa tuota faktaa.
Ylipainoisia en pidä alempiarvoisena, en ole hoikka itsekään. Mutta sellaisia todella lihavia kohtaan koen sääliä ja pidän heitä vähän lapsekkaina ja typerinä. Ovat valmiita uhraamaan terveytensä, liikuntakykynsä ja koko elämänsä ruoan takia.
Vierailija kirjoitti:
tyhmä ja läski kirjoitti:
Mulla on idea teille kaikille läskivihaajille. Yhdistäkää voimanne ja leirittäkää läskit. Jokuhan tässä jo ottikin keskitysleirit puheeksi. Näin saatte kaikki yhteiskunnan verorahojen kuluttajaloiset leireille ja te voisitte käyttää aikaanne ja energiaanne vaikka mielenterveytenne hoitoon. Ongelma ratkaistu. Tämän jälkeen, kun lihavat epäonnistujat ovat poistettu pallolta, niin te voitte jatkaa itsestään huolehtivan, hoikan ylirodun jatkamista. Jos ette ole valmiit tekemään asioille mitään konkreettista, niin ei ole varaa anonyyminä palstoilla lässyttää.
Menikö fläsällä tunteisiin?
Menikö kukkakepillä tunteisiin? Totta helveitssä v*tuttaa toi ainainen lässytys läskeistä, vaikka kyllähän nyt on aivan selvää, että teillä se ongelma on nupin kanssa. Se ei vaan näy päälle. Niin tehkää sitten oikeasti jotain, kun olette niin huolissanne MEIDÄN terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas yksi läski perustelee itselleen miksi hänellä on oikeus pysyä 160cm/100kg läskinä. Pitäisi syödä salaattia ja rajoittaa ihanien herkkujen vetämistä.
Vtut terveydestä, Mulla on oikeus!
No eipä täsmää mikään noista luuloistasi, ei pituus, ei paino eikä ajatusmaailma.
Ei ole mitään puolustelua jos toteaa, että jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, täytyy syödä vähemmän kuin sellaisen, jolla on terve kilpirauhanen, jotta pysyy samassa painossa kuin se terve. Näin se menee.
Se menee niin että 60 kiloinen joutuu syömään kuin 58 kiloinen.
Ero BMR:ssä on noin 20 %, joka ei toteudu vielä tuossa.
Suuremman eron saa:
a. kasvattamalla lihaksistoaan
b. kasvattamalla aktiivisuuttaan
c. näiden yhdistelmällä
d. 20% ero BMR luvussa ei tarkoita 20% eroa elopainossa.
Aivan, vajaatoimintainen tosiaankin joutuu tehdä helkutisti enemmän hommaa painonsa kurissa pitämiseksi kuin terve.
Jos perusnainen (35 v, 168 cm, 60 kg, ei aktiivisuutta) kuluttaa laskurin mukaan 1623 kcal/vrk, niin 20 % kevyempi, 48-kiloinen, kuluttaa 1498 kcal. Eli totta, 20 % ero painossa ei tuo vielä lähellekään tuota 20 %:n eroa kulutukseen.
edelleen: ei aktiivisuutta?
miten tuo sun laskuri ottaa lihakset huomioon? Sanotko että kaikilla on sama perusaineenvaihdunta eikä lihaksistop vaikuta siihen? Nyt ollaan jännän äärellä: paljonko tekosyitä fläsä keksii laskea :D
"Ei aktiivisuutta" tietenkin siksi, että oltaisiin mahdollisimman lähellä BMR:ää. Lihaksisto totta kai vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, ja siihen vaikuttaa myös moni muu asia - siitähän tässä itse asiassa juuri keskustellaan, unohditko? Kaikilla ei tosiaankaan ole sama perusaineenvaihdunta. Nuo nettilaskurit nyt vain toimivat keskiarvojen perusteella. Mutta laita sinä linkki johonkin hyvään laskuriin, joka ottaa huomioon myös lihasten suhteellisen osuuden, niin jatketaan sitten.
Ihan uteliaisuudesta: miten sä ajattelit ilman testausta selvittää sun lihaksiston osuuden? Lähinnä siis mitä lukuja sä heittelet "laskuriin" jota niin kaipailet?
Huomasin muuten että kirjoitin epähuomiossa 20% kun aikaisemmin joku (sinäkö?) vertasi 60kg vs 40kg olevan samalla tasolla. Myöhemmin toki se muuttui 20% eroksi BMR:ssä...
Saisiko muuten lähteen tuolle 20% vaikutukselle. Kiinnostaa tietää mihin kaikki läskit vetoaa :)
Surullista muuten kun jopa 27% 2-16 vuotiaista on kilpirauhasvaivaisia. Miksi siitä ei puhuta enempää?
En todellakaan 🤣 en myöskään arvota ihmisiä vaikka kauneuden perusteella tms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idea teille kaikille läskivihaajille. Yhdistäkää voimanne ja leirittäkää läskit. Jokuhan tässä jo ottikin keskitysleirit puheeksi. Näin saatte kaikki yhteiskunnan verorahojen kuluttajaloiset leireille ja te voisitte käyttää aikaanne ja energiaanne vaikka mielenterveytenne hoitoon. Ongelma ratkaistu. Tämän jälkeen, kun lihavat epäonnistujat ovat poistettu pallolta, niin te voitte jatkaa itsestään huolehtivan, hoikan ylirodun jatkamista. Jos ette ole valmiit tekemään asioille mitään konkreettista, niin ei ole varaa anonyyminä palstoilla lässyttää.
Menikö kukkakepillä tunteisiin? Totta helveitssä v*tuttaa toi ainainen lässytys läskeistä, vaikka kyllähän nyt on aivan selvää, että teillä se ongelma on nupin kanssa. Se ei vaan näy päälle. Niin tehkää sitten oikeasti jotain, kun olette niin huolissanne MEIDÄN terveydestä.
Lyllerrä sit toisaalle tästä ketjusta
Ja BMI 23.8 on kukkakeppi? Hyvä tietää :D
Nämä kustannusulinat ovat vähän aikansa eläneitä, koska jokainen kuolee johonkin iästä riippumatta ja siihen liittyy sairaalakausia, oli ikä ja paino mitä tahansa. Toisaalta teidänhän pitäisi olla kiitollisia ylipainoisille, jotka maksavat teidän eläkkeenne kuolemalla keskimäärin nopeammin.
Normaalipainoiset sairastuvat ihan samoihin elintasosairauksiin kuin ylipainoisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyllerrä sit toisaalle tästä ketjusta
Ja BMI 23.8 on kukkakeppi? Hyvä tietää :D
Minä en täältä lyllerrä yhtään minnekään. Mua ei kiinnosta pätkääkään sun BMI:t. Taitaa olla sulla ainoa tarjottava tähän keskusteluun :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko terveyshaitoista mainitseminen läskivihaa?
Onko sinusta ok että 2-16 vuotiaista lapsista jopa 27% on lihavia?
Mistä arvelet sen johtuvat? Kilpirauhasvaivoista ilmeisesti?
Terveyshaitoista keskustelu ei ole läskivihaa.
Heitot ilman todisteita on ja samoin myös tuollainen olettelu ja kettuilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkujen on ihan eri asia olla hoikka, voi illat ja viikonloput urheilla ja levätä.
Lapsiperheessä illat ja viikonloput on lastenhoitoa ja kodinhoitoa, kaikilla mieskään ei osallistu. Lisäksi monella vanhemmalla on stressiä, kun täytyy jaksaa töissä ja kotona, työttömällä vanhemmalla taas on usein stressiä rahasta, kun täytyisi ostaa lapsille sitä ja tätä, unet saattavat lyhentyä esim. itse nukun maksimissaan 4 tuntia yö, niin olen mennyt jo monta vuotta. Laihtuminen on vaikeampaa.
Eihän se stressi lihota, vaan sitä lievittää syömällä.
-köyhä, työtön äiti, jolla päivän paras hetki on syöminen -
Minulle päivän paras hetki on, kun pääsen aamulenkille 5.30 ihanassa joenrantamaisemissa. Näin me ihmiset olemme erilaisia.