Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
En tiedä itkeäkö vai nauraa suomalaisten typeryydelle. Tämä ketju pitäisi säästää tuleville historian tutkijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Hei täällä on toinenkin :)
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Jos tulee niin kyllä, käyn yksityisellä. Ei tulisi mielenkään mennä terveyskeskukseen kaikkien paskahampaiden sekaan
Kaunista... hieman ylimielinen läski joka luulee olevansa muita paskahampaita parempi :D
Tollasia nää leppoisat läskit on :D
Onko se ylimielisyyttä vai vastaus edellä esittämääsi epäilyyn siitä, ettei läskillä voisi olla varaa yksityiseen ;D
Sepelvaltimoiden varjoainekuvaus + pallolaajennus:
5449,90 €, josta Kelan korvausten jälkeen asiakkaan omavastuuosuudeksi jää 4722,90 €.
Vaativa toimenpide: tarvikelisä 800,00 €
Tiedätkö mistä kelan rahat tulee? Osaatko läski arvata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Hei te terveet: lupaatte siis ettei tule diabetestä tai polvivammoja? Ja jos tulee niin hoidatte omalla rahalla?
Hienoa!
Jos tulee niin kyllä, käyn yksityisellä. Ei tulisi mielenkään mennä terveyskeskukseen kaikkien paskahampaiden sekaan
Kaunista... hieman ylimielinen läski joka luulee olevansa muita paskahampaita parempi :D
Onko se ylimielisyyttä vai vastaus edellä esittämääsi epäilyyn siitä, ettei läskillä voisi olla varaa yksityiseen ;D
5449,90 €, josta Kelan korvausten jälkeen asiakkaan omavastuuosuudeksi jää 4722,90 €.
Tässä päästään alkuperäiseen asiaan eli siihen onko lihava alempiarvoinen. Kirjoittamasi perusteella voi kyllä päätellä sinun mielipiteesi
Kyllähän lihavuus kertoo jotain ihmisen älykkyydestä ja elämänhallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Syövät masennuslääkkeitä jotka lihottavat…
Miten ne pillerit lihottavat? Onko niissä kaloreita vai?
Esimerkiksi hidastamalla aineenvaihduntaa tai kerryttämällä nestettä, joista jälkimmäinen ei tietysti ole lihavuutta, mutta on kuitenkin painonnousua ja näyttää päälle päin samalta kuin lihavuus.
Jos haluat keskustella lisää lääkkeiden vaikutuksesta painoon, niin avaa oma ketju, ei liity Ap:n aloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnan puutteen jollakin tapaa ymmärrän mutta miten ihmeessä se voi älykkyyteen vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Esimerkiksi hidastamalla aineenvaihduntaa tai kerryttämällä nestettä, joista jälkimmäinen ei tietysti ole lihavuutta, mutta on kuitenkin painonnousua ja näyttää päälle päin samalta kuin lihavuus.
Jos haluat keskustella lisää lääkkeiden vaikutuksesta painoon, niin avaa oma ketju, ei liity Ap:n aloitukseen.
Mutta eihän ne pillerit itsessään lihota? Eli tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallinnan puutteen jollakin tapaa ymmärrän mutta miten ihmeessä se voi älykkyyteen vaikuttaa?
Älykäs ihminen pitää itsestään ja terveydestään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräinen rasvakudos ei ole pelkkä kosmeettinen juttu. Se on sairauksia aiheuttama krooninen ongelma. Matala-asteinen tulehdus ja hormonijärjestelmän häiriöt liittyy ylimääräiseen isoon rasvan määrään. Katsokaas rasva ei ole vain kuollutta kudosta vaan vaikuttaa esim meidän hormonitoimintaan.
Voi olla myös niin päin, että hormonihäiriö pahentaa rasvan kertymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Tässä päästään alkuperäiseen asiaan eli siihen onko lihava alempiarvoinen. Kirjoittamasi perusteella voi kyllä päätellä sinun mielipiteesi
Puutuin vain väitteeseen ettei ole tauteja ja jos tulee, hän hoitaa ne omalla rahalla eikä siten kuormita veronmaksajien pussia.
Vähempiarvoinen? Ei sen enempää kuin rapajuouppo tai narkomaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin, olenko tyhmä koska olen lihava? Miten ihmeessä nämä asiat voi yhdistää keskenään?? Mitähän olisin oikeasti elämässäni saavuttanut jos olisin ollutkin laiha, nykyinenkään koulutus/työ ei ihan mitättömintä ole
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä narsistiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen narsismi kiinnostaa ja sitä on ”oikeus” arvostella?
En ole itse narsisti ja tarjoan paljon empatiaa, mutta mun mielestä narsistit ovat aivan yhtä arvokkaita kuin me muutkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää narsisitien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti narsistinen on arvoton ja mitätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli esimerkiksi tupakoiva tai lihava lääkäri ei ole älykäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän ne pillerit itsessään lihota? Eli tekosyy.
Lihavalla henkilöllä todetaan kilpparivaivoja: saa lääkettä, kerää pari kiloa lisää nestettä -> lihava perustelee itselleen lihavuutensa johtuvan kilpirauhasista ja jatkaa samoilla elintavoilla lihoten entisestään.
Muistakaas nyt ihan ooikeasti että jos haluat olla 60 kiloinen, joudut syömään kuin 60 kiloinen. Sama koskee 100 kiloista. 1945 ei leireiltä vapautettu ylipainoisia vankeja jotka olivat pysyneet lihavina kun kroppa piti kaikesta ylimääräisestä kiinni ja ne olivat säästöliekillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kovin älykkääksi voi sanoa. Sillä voi olla hyvä muisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin, olenko tyhmä koska olen lihava? Miten ihmeessä nämä asiat voi yhdistää keskenään?? Mitähän olisin oikeasti elämässäni saavuttanut jos olisin ollutkin laiha, nykyinenkään koulutus/työ ei ihan mitättömintä ole
Pidätkö liimanhaistelijaa fiksuna ihmisenä?
Entä jos se on opiskellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ota kantaa mutta huomiota herättävän lihavia on oudoksuttu aina, ei mikään uusi ilmiö.
Ei ole koskaan ennen halveksittu näin paljon kuin nykyään. Ei kasarilla, ei ysärillä jne. Ap
Silloin varsinkin lihavia nuoria oli niin vähän, ettei asia juurikaan tullut esille. Ne harvat lihavat lapset koulussa joutuivat kiusatuiksi. Nykyään tuntuu, että lihava automaattisesti alkaa kuvitella, että muut halveksivat. Jos olet hoikka tai normaalipainoinen, se riittää halveksijan leiman saamiseen. Hiukan sama juttu kuin koulutettuja pidetään ylimielisinä, vain siitä syystä, että ovat koulutettuja. Hoikkia arvostellaan kahvipöydässä julkisesti päin naamaa, lihavia ei. Kehurauhaa myös hoikille!
Harvat lapset? Kyllä omina peruskouluvuosinani ihan joka luokalla oli muutama pyöreämpikin lapsi. Myös normaalipainoisia kiusattiin läskeinä, koska sen ajan kauneusihanne oli olla anorektisen laiha ja kaikki pienikin rasva oli kova kiusaamisen ja huomauttelun aihe. En tiedä sitten, oliko se parempi suunta, tehdä lapsista ja nuorista syömishäiriöisiä?
Riippuu milloin on koulunsa käynyt. Meidän luokalla oli 1 pyöreä tyttö ja muistan hänen nimensä, muiden nimiä en muista.
Vierailija kirjoitti:
Harva ihminen on täydellinen vaan meistä lähes jokaisella on joku osa-alue elämässä, jota emme hallitse täydellisesti. Olemmehan vain ihmisiä.
Älykkäilläkin on ongelmia, itseasiassa usein jopa enemmän kuin taviksilla. On kuluttavaa ja mielenterveydelle raskasta olla älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kovin älykkääksi voi sanoa. Sillä voi olla hyvä muisti.
Tiedätkö, että älykäs ja viisas ovat eri asioita.
Ei kyse ollut siitä ettei "ole varaa yksityiseen"
Kyse on siitä kuinka kela korvaa lääkkeet, kirjoitti sen reseptin yksityinen tai ei. Kyse on siitä ettei sinua pumpun pettäessä viedä mihinkään yksityiselle vaan olet samassa sydänleikkausjonossa muiden kanssa.
Ylimielisyyttä taas on "julkisen sektorin palveluja käyttävien" kutsuminen paskahampaiksi :)