Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ovatko siis vain terveet arvokkaita ihmisiä, muita saa kohdella rumasti?
Koska sitähän tässä kysyttiin.
Latatko usein sanoja toisten suuhun. Noin ei ole sanottu missään. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Vierailija kirjoitti:
Onhan lihavalla huono itsehillintä ja ovat laiskoja.
Onko siis tällainen ihminen joku roska jota voi kohdella miten vain?
Ja mitä tulee esittämäsi väitteen todenperäisyyteen niin oletko ajatellut, että vaikka jollakulla olisi syömistensä kanssa huono itsehillintä, ei se tarkoita, että näin olisi muillakin elämänalueilla. Ja se, että ei esimerkiksi jaksa harrastaa liikuntaa, ei tarkoita, että olisi myös työssään jne. "laiska". En muuten minäkään viitsi liikkua vapaa-ajallani kun ihan olosuhteiden pakosta joudun sitä työssäni ja autottomana työmatkoillani tekemään, ja herkkujakin syön ihan liikaa. Olen kyllä normaalipainoinen, mutta eittämättä laiska ja itsehillintäkyvytön näissä asioissa. Kuitenkin minulla on esimerkiksi korkea työmoraali enkä ikinä ole yrittänyt laistaa työstäni.
Sairauksien kannalta lihava on aina heikkoa ainesta.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on valinta.
Tämä on syytä muistaa. Hyvin harvoissa tapauksissa lihavuus johtuu sairaudesta. Sairaudesta johtuva lihavuus tietenkään ei ole valinta. Siitä asiasta keskustellaan lääkärin kanssa.
Ylipäänsä ulkonäköön voi vaikuttaa valtavan paljon omin valinnoin. Melkein jokainen ihminen on ihan mukavannäköinen halutessaan. Kun katsoo syömisiään ja harrastaa edes hieman liikuntaa, pysyy hoikkana. Kun peseytyy päivittäin, tuoksuu raikkaalta. Kun ei juo viinaa eikä polta tupakkaa eikä töhri ihoaan tatuoinneilla, näyttää kauniimmalta. Kun ehostautuu ja käy kampaajalla ja valitsee vaatteensa ja asusteensa harkiten, näyttää kauniimmalta. Kun välttelee karkeaa kielenkäyttöä, antaa hienostuneemman ja älykkäämmän vaikutelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ennakkoluulot ovat valitettavan yleisiä nykyään. Että ylipainoinen ihminen on jotenkin kattavasti laiska, elämänhallintaongelmainen tms. Minun tuntemillani ylipainoisilla ihmisillä ei ole "muita ongelmia" yhtään sen enempää kuin muillakaan ihmisillä. Ovat ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä, joilla on siisti koti, hyvin kasvatetut lapset, raha-asiat kunnossa, hyvä perhe jne. Alkoholia eivät yhtä lukuunottamatta käytä juuri lainkaan, harva heistä tupakoi tms. Syövät ihan normaalia ruokaa, myös runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Harrastavat kevyttä liikuntaa jne. Mielestäni olisi rakentavampaa kohdata ihmiset yksilöinä sen sijaan, että tekee oletuksia toisten ihmisten ongelmallisuudesta pelkästään painoindeksin perusteella.
Jos he kerran liikkuvat ja syövät terveellisesti niin miten he voivat olla lihavia?
Syövät masennuslääkkeitä jotka lihottavat…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko siis vain terveet arvokkaita ihmisiä, muita saa kohdella rumasti?
Koska sitähän tässä kysyttiin.
Latatko usein sanoja toisten suuhun. Noin ei ole sanottu missään. Sivusta
Eipä toki suoraan mutta rivien välissä kyllä, älä viitsi esittää ihan ymmärtämätöntä. Aloittaja kysyi, pitääkö joku ylipainoisia vähemmän arvokkaina ihmisinä, ja tuo, jolle vastasin alkoi höpöttää huonosta terveydestä ja muista ongelmista vaikka eihän aloituksessa kysytty, ovatko ylipainoiset terveitä vaan ovatko he vastaajien mielestä arvokkaita. Kyllä tuosta voi sen johtopäätöksen vetää, että kirjoittajan mielestä ihminen ei ole yhtä arvokas kuin muut jos ei "pidä kehostaan huolta". Mikäli kirjoittaja ei tätä tarkoittanut, niin ehkä sitten olisi kannattanut vain vastata aloittajan esittämään kysymykseen sen sijaan, että vastaa johonkin mitä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne pillerit lihottavat? Onko niissä kaloreita vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne pillerit lihottavat? Onko niissä kaloreita vai?
Lihavat perustelevat olomuotoaan usein lääkityksellä.
Ottaen huomioon, että Suomessa 2/3 ihmisistä on jo ylipainon puolella, en oikein usko lihavuuden enää vaikuttavan mielipiteisiin. Lihavuus on aivan eri tavalla hyväksyttyä nyt kuin esim. 30-40 vuotta sitten.
Jos olet nähnyt miten hulluna ihminen mättää ruokaa itseensä luullessaan olevansa yksin...
Kyllä lihavuus kertoo ihmisestä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tulee esittämäsi väitteen todenperäisyyteen niin oletko ajatellut, että vaikka jollakulla olisi syömistensä kanssa huono itsehillintä, ei se tarkoita, että näin olisi muillakin elämänalueilla. Ja se, että ei esimerkiksi jaksa harrastaa liikuntaa, ei tarkoita, että olisi myös työssään jne. "laiska". En muuten minäkään viitsi liikkua vapaa-ajallani kun ihan olosuhteiden pakosta joudun sitä työssäni ja autottomana työmatkoillani tekemään, ja herkkujakin syön ihan liikaa. Olen kyllä normaalipainoinen, mutta eittämättä laiska ja itsehillintäkyvytön näissä asioissa. Kuitenkin minulla on esimerkiksi korkea työmoraali enkä ikinä ole yrittänyt laistaa työstäni.
Ei kyse ole kohtelusta, koita jo tajuta. Sivusta
Virallisesti on.
Adoptio voidaan kieltää jos hakija on ylipainoinen, koska se viittaa elämänhallinnan puutteeseen.
Näinhän juuri mediassa kerrottiin. Terveyskeskuslääkäri hylkäsi ihmistä näkemättä adoptio-oikeuden ylipainoon vedoten. Ei edes pahasti läski ollut. Normaali ylipaino, joka ei pahemmin vaikuta liikkumiseen, aivoista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kohtelusta, koita jo tajuta. Sivusta
Niin. Kohtelen kyllä kaikkia mielestäni hyvin ja normaalisti, mutten voi sille mitään että lihavasta tulee tietty mielipide.. ihminen on laiska eikä välitä itsestään.
Olen lihava, jojoillutkin paljon. Tuntemattomilta saan alentavia ja halveksivia katseita, yleensä elämänkoululaisilta ja duunariporukalta (tiedätte ihmistyypin). Työelämässä taas minut tunnetaan eikä halventavaa käytöstä ulkonäöstäni tarvitse kohdata juuri lainkaan. Ne joilla on oikeasti vaurautta ja asemaa, eivät tarvitse ulkonäköä tai muita avuja korostaa omaa asemaansa. Epävarmat, tarvitsevat autojen, ulkonäön, vaatteiden ja sisustuksen tuomaa turvaa siitä, että ovat muka hyvin toimeentulevaa porukkaa. Tämä velkavetoisella audilla kurvaileva katsoo oikeudekseen arvostella toista ihmistä ulkonäön perusteella. Kun totuus valkenee arvostelu yleensä muuttuu kateudeksi varallisuudesta ja ulkonäkö unohtuu. Lisäksi minä viis veisaan mitä muut lihavuudestani ajattelevat, minulle se on aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen keski-ikäinen elämäntapalihava eikä minulla ole koskaan ollut mitään lihavuuteen liittyviä sairauksia (eikä kyllä paljon muitakaan). Lihavuus ei ole suoraan verrannollista sairastamisen määrään
Katsoitko tilastoista? Sivusta
Missä menee lihavuuden raja? Jos olen oikein ymmärtänyt, että ne jotka eivät ole alipainoisia ja näytä anorektikoilta ovat lihavia. Pienikin pyöreys nostattaa valtavan haloon ja miksi käsite lihavuus on niin sekavaa, että itsekin lihaviin kuuluvana ihmettelen mitä minussa on lihavaa. En halua olla hoikempi, sillä mitä enemmän laihduttaisin sen vähemmän se minulle ulkoisesti sopisi.Meistä kaikista ei vain ole alipainoiksiksi happaman makuisia proteeniaamiaisia hitaaksi märehtiviksi oman kehon palvojiksi. Niinpä selkeä vastaus kymykseesi lihavista ja laihoista, että aivojen jumppaamisella ,älyn treenaamisella ja henkisen kasvun maatonilla on hyvin suuri merkitys jokaisen ihmisen arvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei täältä löyty yksi terve lihava 😀
Laihoille pitäisi jonkun kertoa, että ei Ladastakaan tule Ferrari sillä, että se viedään pesuun.