Oikeastiko jotkut on sitä mieltä että lihava ihminen on ”alempiarvoinen”?
Tällaisen ajatuksen olen kuullut pari kertaa toisen ihmisen sanomana ja olen ollut tyrmistynyt.
Mistä johtuu hirveä läskiviha? Miten nykyaika on näin outoa että toisen ihmisen läskit kiinnostaa ja niitä on ”oikeus” arvostella?
Olen itse hoikka ja urheilen paljon, mutta mun mielestä lihavat ovat aivan yhtä arvokkaita kuin hoikatkin, ihmisarvo on sama.
Olen huolestunut siltä miten ikävää läskien haukkumista esiintyy - myös tällä palstalla.
Onko oikeasti siis ihmisiä jotka ajattelee että pahasti ylipainoinen on arvoton ja mitätön?
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Samanlailla kuin työtön on alempiarvoinen kuin muut, eiks niin?
Juuri näin. Ja auta armias jos olet lihava, työtön, nainen ja jos tulee kunnon lottovoitto niin olet vielä viisikymppinenkin, aivan alinta pohjasakkaa työelämässä ja monessa muussakin asiassa.
Minua ei lihavat ihmiset haittaa,mutta näen asian niin,että miksi kukaan haluaa tarkoituksella omaa kehoaan kohdella kaltoin. Ei ne kilot itsestään ilmaannu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lihavat valmiita maksamaan omien elintasosairauksien kustannukset?
Minä ainakin olen valmis, heti kun myös urheilijat maksaa urheilusta koituneet vammat ja kaikki jotka harrastaa mitään sellaista, mikä saattaa aiheuttaa kulumia/niveltulehduksia esim. neuloo paljon, niin maksavat myös omat hoitonsa. Ja myös hoikat ihmiset maksavat hoidon jos syövät epäterveellisesti ja sen vuoksi sairastuvat elintasosairauksiin, en näkisi, että tämän pitäisi olla ulkonäkökysymys ollenkaan.
Liikunta nyt kuitenkin pitää enemmän sairauksia loitolla kuin se aiheuttaa.
Ylipainon suhteen tämä ei ole tilanne.
Mitä mieltä: yleinen terveydenhoito pois ja kaikille vapaaehtoinen terveysvakuutus. Kyllä ne sitten hinnoittelee liikunnan ja tupakoinnin vaikutukset :) Veikkaan etteivät ne nimittäin ole samalla viivalla.
Paitsi, että että vedät faktoja rektumistasi. Ylipaino nimenomaan suojaa metabolisia sairauksia vastaan. Se on geneettinen adaptaatio elintasosairauksiin. Liikunta on hyödyllistä, mutta puhe oli urheiluvammoista, joiden hoito myös maksaa yhteiskunnalle. Ehkä et itse ole koskaan liikkunut sellaisella tasolla, jossa liikunta ei enää olekaan terveellistä.
Joo olet aivan oikeassa.
Urheilemalla saa enemmän urheiluvammoja kuin sohvalla makaamalla mitä se läski harrastaisi.
Eipä tuota voi oikein kiistää jos kerran ei puhuttu sairaanhoidon kustannuksista vaan urheiluvammoista.
Kiitos kun korjasit ja minäpä muutan jossain vaiheessa nuo aikaisemmat lainaukset vastaamana kommenttiasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että kysyttäessä jokainen vastaa, että totta kai lihava ja laiha on yhtä arvokkaita ihmisiä, mutta alitajuisesti lihavaa pidetään vähempiarvoisempana ja huonompana yksilönä kuin laihaa.
Näinhän se menee kaikessa: valkoinen parempi kuin musta, mies parempi kuin nainen, hetero parempi kuin homo, kaupunkilainen parempi kuin maalainen, ateisti parempi kuin uskovainen, kristitty parempi kuin muslimi, amerikkalainen parempi kuin venäläinen, lista on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.
Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!Nyt et kyllä ymmärrä mistä puhut. Se ylipaino itsessään on se suurin riskitekijä terveydelle ja on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista. Jos on lihava eikä laihduta ylipainoaan pois niin ei voi sanoa huolehtivansa itsestään. Se on yksi tärkeimmistä asioista hoitaa kun huolehtii itsestään.
On jopa joskus tutkittukin, että huonossa kunnossa oleva normaalipainoinenkin elää pidempään kuin hyvässä kunnossa oleva ylipainoinen. Hyvässä kunnossa elävä ylipainoinen elää pidempään kuin huonossa kunnossa oleva ylipainoinen, mutta kuolee aiemmin verrattuna huonossa kunnossa olevaan normaalipainoiseen. Kyseinen tutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, että pelkällä liikunnalla ei vielä ehkäistä ylipainon tuomia riskejä (mm. rasvamaksaa, diabetestä, sydän- ja verisuonisairauksia), vaan normaalilla painolla.
Saisinko linkin tutkimuslähteeseen, kiitos? Aika usein kun menee itse lukemaan niitä tutkimustuloksia, niin ihmiset on tulkinneet ne ihan päin perseettä. Jos et osaa linkkiä heittää, niin osaisitko edes heittää, että milloin tutkittiin ja missä? Jos et, niin en pidä väitettäsi erityisen luotettavana.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000001056021.html
Tutkimus tehty 5,5 vuotta sitten ja lähdekin on englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun perusteella lihavilla ei ainakaan ole mitään syytä tuntea huonommuutta, paljon järkeviä ja asiallisia komentteja on lihavilta tullut tähän ketjuun, siitäkin huolimatta että oletettavasti normaalipainoiset läskivihaajat eivät osaa puhua aiheesta asialliseen sävyyn.
Mielestäni lihavuus on ihan ok piirre ihmisessä, enemmän vaikuttaa päänsisältö siihen, miten ihmiseen suhtaudun, tämän ketjunkin perusteella pelkkien vastausten perusteella tulee aika ikävä ja sairas kuva joistakin, harmi etteivät uskalla huudella näitä ajatuksiaan ääneen tuolla kulkiessaan, pääsevät aika helpolla kun pitävät päänsä kiinni.Voi kyllä aika moni uskaltaa :)
Unohdat nyt vain että normaalipainoiset ovat vähemmistössä vuonna 2021
Höpöhöpö, pöpinähän sellaisia pidettäisiin ja tajuavat edes sen verran, mutta toki hyvä, jos joku huutelee, niin näkyy ulospäinkin kuinka mätä hän on sisältä :)
Koulussa sitä kutsutaan kiusaamiseksi.
Oletko aivan varma että on hyvä että ne huutelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyhmä ja läski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idea teille kaikille läskivihaajille. Yhdistäkää voimanne ja leirittäkää läskit. Jokuhan tässä jo ottikin keskitysleirit puheeksi. Näin saatte kaikki yhteiskunnan verorahojen kuluttajaloiset leireille ja te voisitte käyttää aikaanne ja energiaanne vaikka mielenterveytenne hoitoon. Ongelma ratkaistu. Tämän jälkeen, kun lihavat epäonnistujat ovat poistettu pallolta, niin te voitte jatkaa itsestään huolehtivan, hoikan ylirodun jatkamista. Jos ette ole valmiit tekemään asioille mitään konkreettista, niin ei ole varaa anonyyminä palstoilla lässyttää.
Menikö fläsällä tunteisiin?
Menikö kukkakepillä tunteisiin? Totta helveitssä v*tuttaa toi ainainen lässytys läskeistä, vaikka kyllähän nyt on aivan selvää, että teillä se ongelma on nupin kanssa. Se ei vaan näy päälle. Niin tehkää sitten oikeasti jotain, kun olette niin huolissanne MEIDÄN terveydestä.
Jos tämä ei ole syrjintää, niin mitäs sitten?
Se on läskin ulinaa.
Oon kuullut niiden toimesta pahempaakin ihan töissä ja livenä.
Okei, eli tuo "Menikö fläsällä tunteisiin?" on sitten kukkakepin ulinaa. Tämä selvä.
Joku fläsä haukkui minua kukkakepiksi.
Mitä se sun venettä heiluttaa kun ei minunkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on idea teille kaikille läskivihaajille. Yhdistäkää voimanne ja leirittäkää läskit. Jokuhan tässä jo ottikin keskitysleirit puheeksi. Näin saatte kaikki yhteiskunnan verorahojen kuluttajaloiset leireille ja te voisitte käyttää aikaanne ja energiaanne vaikka mielenterveytenne hoitoon. Ongelma ratkaistu. Tämän jälkeen, kun lihavat epäonnistujat ovat poistettu pallolta, niin te voitte jatkaa itsestään huolehtivan, hoikan ylirodun jatkamista. Jos ette ole valmiit tekemään asioille mitään konkreettista, niin ei ole varaa anonyyminä palstoilla lässyttää.
Menikö kukkakepillä tunteisiin? Totta helveitssä v*tuttaa toi ainainen lässytys läskeistä, vaikka kyllähän nyt on aivan selvää, että teillä se ongelma on nupin kanssa. Se ei vaan näy päälle. Niin tehkää sitten oikeasti jotain, kun olette niin huolissanne MEIDÄN terveydestä.
Se on läskin ulinaa.
Joskus katsoin lihaviin keskittyvää ohjelmaa, olikohan Isosti ihana (?). Siinä huomasin lihavien tekopyhyyden: heidän ulkokuoren arvostelu on syrjintää, mutta he itse arvosteli laihoja tyyliin "Söisi edes jotain" ja "Todella laiha". Ihan samanlaisiin lihaviin olen törmännyt tosielämässä.
Minua ei lihavat ihmiset haittaa,mutta näen asian niin,että miksi kukaan haluaa tarkoituksella omaa kehoaan kohdella kaltoin. Ei ne kilot itsestään ilmaannu.
-Tuskin moni haluakaan tarkotuksella. Moni hoikka on esim huonoissa parisuhteissa, joka altistaa aika paljon huonompiin juttuihin kun ylipaino. Miksi kukaan "haluaa ehdoin tahdoin kohdella itseään huonosti"??
Miksi karkkeja myydään, miksi yhteiskunta haluaa sairastuttaa ihmiset?? Miksi ruuan pitää olla hyvää, eikä pahaa?!?!?!? Siinä sulle mietittävää, josko saisit muutakin mietittävää kun muiden läskit.
On jo paljon tutkimusta siitä, että elintavat sairastuttaa enemmän kuin itse lihavuus.
Esimerkiksi epäterveellisesti elävien normaalipainoisten miesten riski kakkostyypin diabetekseen oli kolme kertaa suurempi kuin lihavan terveellisesti elävän. Myös kuolleisuus oli korkeampi, kuin hyvä kuntoisten lihavien.
Jojolaihdutuksen, eli painon meno ylös alas ylös alas, on todettu olevan epäterveellisempää kuin lihavana olon hyvillä elintavoilla.
Tutkimus luonnollisesti myös paljastaa, että lihavilla ja ylipainoisilla on keskimäärin huonommat elintavat, mikä ei tietty yllätä. 😅
Muistakaa nyt siis olla olematta mitään ihmisen terveydestä painon perusteella, 60 kilone voi vetää mäkkäriä ja roiskeläppää päivät pitkät, ja lihava ei ole mikään kävelevä terveysriski välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilijathan ne vasta sairastaankin ja yhteiskunnan piikkiin vaan hoidetaan tyytyväisinä, mutta eivätpä ole lihavia ainakaan prkl :D Tosi loogista joo.
Tilastot puhuvat toista.
Tavallisesta flunssasta lähtien, unohtamatta sitten erilaisia urheilun aiheuttamia rasitusvammoja tai muita, joita yritetään ehkäistä mm. säännöllisellä hieronnalla ja muulla kuntouttavalla toiminnalla: https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/huippu-urheilijat-sair…
"Suomalaistutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että huippu-urheilijan sairastuminen ylähengitystieinfektioon arvokisojen aikaan on seitsemän kertaa yleisempää kuin tavallisesti liikkuvilla verrokeilla."
ja flunssan hoitokustannukset kilpaurheilu-uran aikana verrattuna ylipainon aiheutttamien elintasosairauksien hoitoon on verrannollisen... miten?
Se oli vain esimerkki siitä, miten urheilijat eivät suinkaan välttämättä ole terveempiä kuin muu kansa.
Tässä gradu jossa enemmän urheiluvammoista, valitettavasti en saa kopioitua katkelmia tästä:
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/76649/gradu05121.pdf?seque…
Todetaan kuitenkin mm. että vuoden aikan 85% urheilijoista oli saanut jonkin urheiluvamman, se on mielestäni jo aika paljon.
Nilkkavamma voimistelijoilla.
Katsoitko edes lajeja? Nuo on vakuutusyhtiölläkin eri hinnoittelussa kuin moni muu laji.
Edelleen kiinnostaisi ne kustannukset mitä huippu-urheilu aiheuttaa verrattuna pitkäaikaisiin elintasosairauksiin. Ihan siis se 40 vuotta diabetes lääkitystä, sydänsairaudet ja koko muu roska siihen päälle vs. voimistelijan nilkkavamma ja vaikka olkapääleikkaus joka lopetti uran.
Ajatellaan näin: jos kaikki olisivat huippu-urheilijoita niin olisiko meillä kansanterveydellinen hätätila menossa?
Tuli mieleen nyt joku elokapina. ne vaatii ilmastohätätilan julistamista. Sinänsä hallitus voisi varmasti tehdä sen vaikka heti, ei ketään kiinnosta. Ei kiinnosta kansanterveyden hätätilakaan jonka lihavuus on aiheuttanut. Mutistaan vain geeneistä, kilpirauhasista ja kuinka kilpaurheilu on vielä pahempi.
No mulla on kaveri, joka on pahasti ylipainoinen eikä se haittaa minua. Mutta jatkuvasti saa kuulla tekosyitä miksei painonpudotus onnistu jne. Hänellä ei ole sen asian suhteen siis mitään itsekuria ja sen huomaa kyllä muussakin elämässä.
Ehkä nämä kaikki ohjelmat näistä sairaaloisen lihavista on vaikuttanut mielipiteisiin. Esimerkiksi ne siskokset. Ja muutenkin niistä saa sellaisen kuvan, että henkilöt eivät ole ihan järjenjättiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on läskin ulinaa.
Okei, eli tuo "Menikö fläsällä tunteisiin?" on sitten kukkakepin ulinaa. Tämä selvä.
Joku fläsä haukkui minua kukkakepiksi.
Mitä se sun venettä heiluttaa kun ei minunkaan?
Mun "venettä heiluttaa" kaikki asiaton puhe, kumpaankin suuntaan. Ihmettelen, kun aikuiset - oletettavasti aikuiset - ihmiset päästelevät suustaan (näppäimistöltään) tuollaista alakoulutasoista juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on läskin ulinaa.
Joskus katsoin lihaviin keskittyvää ohjelmaa, olikohan Isosti ihana (?). Siinä huomasin lihavien tekopyhyyden: heidän ulkokuoren arvostelu on syrjintää, mutta he itse arvosteli laihoja tyyliin "Söisi edes jotain" ja "Todella laiha". Ihan samanlaisiin lihaviin olen törmännyt tosielämässä.
Olion nuorena naisena leipomossa töissä. Voin sanoa etten tiedä kumpi oli pahempi asia: se että olin nuori vai se että olin hoikka.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ylipaino kertoo paljon ihmisestä. Jos ei edes omasta kehosta viitsi pitää huolto, niin varmasti muitakin ongelmia löytyy. Terveitä ihmisiä näkee katukuvassa turhan harvoin.
Ap tässä, olet tyypillinen väärin uskova ennakkoluuloinen. Moni lihava pitää itsestään huolta hyvin.
Samalla salilla missä käyn päivittäim, on useampi lihava, he käy siellä jumpassa ja salilla päivittäin. Käyneet jo vuosia. Treenaavat paljon!Nyt et kyllä ymmärrä mistä puhut. Se ylipaino itsessään on se suurin riskitekijä terveydelle ja on yksi suurimmista sairauksien aiheuttajista. Jos on lihava eikä laihduta ylipainoaan pois niin ei voi sanoa huolehtivansa itsestään. Se on yksi tärkeimmistä asioista hoitaa kun huolehtii itsestään.
On jopa joskus tutkittukin, että huonossa kunnossa oleva normaalipainoinenkin elää pidempään kuin hyvässä kunnossa oleva ylipainoinen. Hyvässä kunnossa elävä ylipainoinen elää pidempään kuin huonossa kunnossa oleva ylipainoinen, mutta kuolee aiemmin verrattuna huonossa kunnossa olevaan normaalipainoiseen. Kyseinen tutkimuksen tarkoitus oli osoittaa, että pelkällä liikunnalla ei vielä ehkäistä ylipainon tuomia riskejä (mm. rasvamaksaa, diabetestä, sydän- ja verisuonisairauksia), vaan normaalilla painolla.
Saisinko linkin tutkimuslähteeseen, kiitos? Aika usein kun menee itse lukemaan niitä tutkimustuloksia, niin ihmiset on tulkinneet ne ihan päin perseettä. Jos et osaa linkkiä heittää, niin osaisitko edes heittää, että milloin tutkittiin ja missä? Jos et, niin en pidä väitettäsi erityisen luotettavana.
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000001056021.html
Tutkimus tehty 5,5 vuotta sitten ja lähdekin on englanniksi.
Tässä puhutaan pelkästään aerobisesta liikunnasta.
Terveeseen elämäntapaan kuuluu olennaisesti esim. ruokavalio ja lihaskunto.
On todennäköistä, että lihavien elintavat muilta osin ovat olleet retuperällä, tästähän toki on jo tutkimusta.
Toisin sanoen pelkkä kestävyysliikunta ei lihavaa suojaa, mutta se on vain yksi asia.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei itseään tarkoituksella lihota.
Luulisin, että viestii monelle sitä että ihminen on "laiska" tai ei pidä itsestään huolta ja se ärsyttää. Muistan lapsuudestani erään miehen joka oli kova kritisoimaan lihavia. Oli itse todella kurinalainen ja liikunta oli lähes koko elämä. Oli itse hoikka ja hyvässä kunnossa.
Juu, lihavuus saattaa johtua laiskuudesta mutta se kielii usein henkisestä pahasta olosta tai fyysisestä rajoitteesta. Moni unohtaa että siinä missä todella laiha ihminen saattaa kärsiä syömishäiriöstä, sama voi päteä lihaviin. Olen itse anoreksian sairastanut ja tiedän, miten meitä säälitään. Mutta kun ihminen on huomattavan ylipainoinen, häntä vaan haukutaan laiskaksi. Logiikka?
Nimettömänä on niin helppo haukkua, ei tarvi kantaa vastuutaan sanoistaan.