En halua lapsia – haluan pitää vapauteni
Monet ajattelevat vieläkin, enemmän vanhemman polven edustajat, että lapset ovat olennainen osa elämää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että lapset voivat tehdä elämästä parempaa, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy samaistumaan siihen. Mutta itse näen lapset omaa vapauttani rajoittavina tekijöitä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, jolla on kaksi pientä lasta, sanoo: "Kun työt päättyvät, työt alkavat." Onneksi olen löytänyt sen oikean, joka ei myöskään halua lapsia.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Lapset on kivoja, niin kauan kun ne on muiden lapsia."
Onneksi ilmapiiri asian suhteen on keventynyt. Mielestäni on myös epäreilua, että maailma tuntuu toimivan lasten suhteen päinvastoin. Ne ihmiset, jotka eivät halua lapsia, saavat lapsia. Ne ihmiset, jotka haluavat lapsia, eivät saa lapsia.
Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä. Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.
No esim. itse olen sidottuna tuppukyläkaupunkiin exän takia, koska meillä on viikko-viikko-vuorot eli en voi muuttaa tästä vihaamastani kaupungista lapsen vuoksi pois, ennen kuin hän on täysi-ikäinen. Siihen asti katselen exän uutta onnea ja yritän vain saada ajan kulumaan tässä pikkukaupungissa. En edes työskentele tässä kaupungissa, eli ajan pitkää työmatkaa loppuelämäni. Lastani en silti hylätä, mutta ei tämä mukava tilanne silti ole.
Ja tämä on siis lapsen syy eikä eksäsi ja sinun aikaan saamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukin tyylillään mutta itse en tee. Varmaan se on sitten se hoivavietti /vauvakuume joka puuttuu. Raskaus olisi ahdistava jo ajatuksena, ällöttäisi ettei pystyisi liikkumaan ja vatsa paisuisi ja olisi pahoinvointia ja vaikka mitä vaivoja. Lääkärissä en ramppaisi sörkittävänä. Tuntuisi että kehossa on jokin "loinen". Raskaudessa on lisäksi erilaisia riskejä jotka voivat vaarantaa terveyden. 9 kk kärsimyksen päälle sitten vielä synnytys... ei kiitos. Alakertaani en halkaise eikä sinne tehdä mitään viiltoja tai ommella yhtään tikkiä tai tunteja mitään imukuppeja. Eikä vatsaani missään nimessä leikata halki! Synnytyksessä voi vaurioitua pysyvästi.
Ehkä olen herkkä ihminen tai jotain, mutta minun kehooni ei kohdistu tuollaista pahoinpitelyä ja sörkkimistä. Kun on onneksi vapaus valita niin minä en yksinkertaisesti pysty lisääntymään. Ajatus on suorastaan kammottava!!Et voi tietää, millaista juuri sun raskaus olisi. Puhut raskaudesta tosi tietämättömästi. Synnytyksessä alakerta on lujilla muttei halkea suinkaan. Synnytys ei millään mittapuulla ole pahoinpitelyä. Rankkaa se on, vaatii myös pään kasassa pysymistä, keskittymistä, palkitsee sillä pikkuisella. Todella hyvä, että ymmärrät, ettet kestä. Ei väkisin ja peloissaan tarvitse.
Raskauden ja synnytyksen riskit on hyvä tiedostaa etukäteen. Niissä kun voi vammautua pahimmassa tapauksessa todella pahasti. Eihän sitä kukaan voikaan etukäteen tietää mitä omalle kohdalle sattuu tulemaan ja juuri siinä se ongelman ydin onkin! Raskautta ei voi vaan huvikseen kokeilla. Etukäteen on punnittava mitä riskejä on valmis ottamaan.
Siinä vaan käy niin, että kun pyrkii ottamaan kaikissa tilanteissa aivan kaikki riskit huomioon, siinä käy niin, että elämä jää tyystin elämättä ja kaikki tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on ollut taukokeskustelua aiheesta. Onneksi en ollut paikalla. Nuoret ovat kuulemma laiskoja ja itsekkäitä, kun eivät hanki lapsia. Tämä kulttuuri on todella vahvana minun elämässäni.
Minusta on tärkeää tuoda tätä aihetta esille. On todella ikävää, että lapseton valinta aiheuttaa pahennusta. En tunne valintaani ollenkaan hyväksyttäväksi.
Niin, sinun valintasi ei vie elämää tai yhteiskuntaa sanottavasti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä. Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.
No aika harva asia on sellainen, mitä ei voi ollenkaan tehdä, mutta monet asiat on vaikeita tai ei kannata, jos on lapsia.
- ei voi muuttaa minne huvittaa monta kertaa, kun lapsen koulu ja suhteet kärsii siitä.
- ei voi keksiä jotain uutta mielenkiinnon kohdetta ja käyttää siihen yhtäkkiä 5000 euroa, koska ne rahat on säästetty lapsen tarpeisiin
- ei voi keskittyä töiden jälkeen harrastukseensa 4h illassa, koska lapset tarvitsee huomiota
- ei voi ottaa lomaa ruuanlaitosta kovin paljoa, ellei ole niin rikas että saa silti pöytään terveelliset ruuat, ja sekin on itse asiassa vähän vastuuton toimintatapa pidemmän päälle koska lapsien pitäisi oppia miten ruuat laitetaan
- ei voi käyttää päihteitä ellei lapset ole hoidossa
- ei voi harrastaa äänekästä seksiä ellei lapset ole hoidossa
- ei ole useinkaan kätevää, tai hyvää esimerkkiä lasten vanhempana pyörittää useita seksikumppaneita
Jne. Ehkä isoin miinus itseni mielestä on se, että lapset ja heidän ruokinta, valvonta, opastus vie niin paljon aikaa, että missään aktiviteetissa ei voi kehittyä loistavaksi samalla lailla kuin se, joka saa keskittyä kunnolla ja laittaa kaiken ajan itseensä. Ja toinen on se asuminen, siinä pitää ottaa lapset todella paljon huomioon.Varjelkoon. " Lapsen huoltajana ei voi käyttää päihteitä, pyörittää äänekkäitä seksikumppaneita, ei voi keskittyä täysillä omaan napaansa...". Onpa sulla argumentit, huh.
Kysymys oli, että mitä on ne asiat, joita ei voi lasten kanssa tehdä.
Ei pitäisi laittaa lainausmerkkeihin asioita, joita on muunnellut alkuperäisestä vastauksesta.Anteeksi. Laitan uusiksi. Asioita, joita ei voi lasten kanssa tehdä: (esim) ei voi käyttää päihteitä ellei lapset ole hoidossa.
Ei ole useinkaan kätevää, tai hyvää esimerkkiä lasten vanhempana pyörittää useita seksikumppaneita.
Näitä argumenttejasi kauhistuin. Muutkin kylmäsivät.
Mitä toivot, että sinun kauhistumisellesi voidaan tehdä? Vai voisitko ehkä hoitaa ikävät tunteesi itse? Vaikeaa tulee olemaan, jos itselläsi on lapsia, nimittäin nuorten kanssa tulee kysymykseen keskustella esimerkiksi päihde- ja seksiasioista sekä ilmiöistä jotka ovat yhteiskunnassa keskustelua herättäviä sillä hetkellä.
En ole ed, mutta kolme lasta aikuiseksi kasvattanut kylläkin, enkä ole tarvinnut esim. omia kokemuksia useamman seksikaverin pyörittämisestä samanaikaisesti tai laajasta repertuaarista eri huume- ja päihdeaineista koko tänä aikana.
Lapset ovat oppineet kokkaamaan ja omia harrastuksia tai työjuttuja on voinut hoitaa iltaisin lasten mentyä nukkumaan tai aamulla kun lapset ovat vielä höyhensaarilla. Sitä en tiedä, miten valtavan paljon parempi ekspertti esimerkiksi työssäni olisin, jos olisin jättänyt lapset hankkimatta ja olisiko siitä oikeasti ollut merkittävä lisähyöty elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin tietämätön ja elät luuloissasi.
Ei lapsi sido kuin hetken aikaa ja lapsen kanssa voi liikkua, matkustaa.
Kun lapsi on parivuotias, voi jättää hoitajalle vähäksi aikaa.
Et ymmärrä että vapautta tulee liikaakin kun lapsi on esim. teini ja sitten aikuinen.
Huoh. Mitä ihmettä...
No eihän tämä ole yhtään vaikea kysymys... Teet lapsia ja kadut asiaa, teet lapsia ja rakastatkin sitä, et tee lapsia etkä koskaan tiedä rykkäätkö vai et siitä... Se on varmasti yksi vaikeimmista matkoista/päätöksistä mitä voikaan ihminen tehdä.
Mitä toivot, että sinun kauhistumisellesi voidaan tehdä? Vai voisitko ehkä hoitaa ikävät tunteesi itse? Vaikeaa tulee olemaan, jos itselläsi on lapsia, nimittäin nuorten kanssa tulee kysymykseen keskustella esimerkiksi päihde- ja seksiasioista sekä ilmiöistä jotka ovat yhteiskunnassa keskustelua herättäviä sillä hetkellä.