En halua lapsia – haluan pitää vapauteni
Monet ajattelevat vieläkin, enemmän vanhemman polven edustajat, että lapset ovat olennainen osa elämää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että lapset voivat tehdä elämästä parempaa, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy samaistumaan siihen. Mutta itse näen lapset omaa vapauttani rajoittavina tekijöitä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, jolla on kaksi pientä lasta, sanoo: "Kun työt päättyvät, työt alkavat." Onneksi olen löytänyt sen oikean, joka ei myöskään halua lapsia.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Lapset on kivoja, niin kauan kun ne on muiden lapsia."
Onneksi ilmapiiri asian suhteen on keventynyt. Mielestäni on myös epäreilua, että maailma tuntuu toimivan lasten suhteen päinvastoin. Ne ihmiset, jotka eivät halua lapsia, saavat lapsia. Ne ihmiset, jotka haluavat lapsia, eivät saa lapsia.
Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se minäminäminä-kulttuuri teettää.
Lapsia tehdään kyllä täysin itsekkäistä syistä. Kukaan tee lasta siksi että saisi olla pelkkä vastuunkantaja ja luoda jollekin täydellisen elämän. Kyllä siinä itse halutaan kokea vauvailut jne. Söpöstelyt ja lutustelut.
Olivatko vanhempasikin itsekkäitä, kun tekivät sinut, pitivät huolta, rakastivat ja olivat tukenasi silloinkin kun olit hankala? Ja luultavasti (jos hengissä ovat) edelleen tahtovat parastasi.
Tietenkin. Ei se alkuperäinen itsekäs halu lisääntyä katoa mihinkään. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on jo täytetty ihmisillä. Siksi viisas ei lisäänny.
Olet siis sitä mieltä, että vain tyhmät ihmiset lisääntyvät?
Ei useita lapsia tekevän tyhmä tarvitse olla. Riittää, että on itsekäs ja vastuuton.
Me olemme vastuullisia vanhempia. Lapsemme ovat syntyneet erittäin harkittuina ja toivottuina. Itsekkyyttä en hyvässä vanhemmuudessa tunnista.
Olen aina tiennyt, että haluan lapsia. Pelkäsin jo lapsena, että jäisin lapsettomaksi, sillä siitä oli pieniä viitteitä. Sain kuitenkin ainakin yhden lapsen, joka on vielä pieni. Kyllähän tämä rankkaa touhua on, mutta olen hänestä iki onnellinen. :)
Ymmärrän täysin, ettei joku halua lapsia. Se vaiva, mikä lapsista koituu, on ihan valtava. Minulla on paljon rakkaita velaystäviä, enkä ole ikinä kokenut heidän valintaansa minään henkilökohtaisena loukkauksena. :D Ihmiset haluavat eri asioita, ja oma valintani on tuntunut oikealta minulle.
Netissä sitten olen törmännyt vastakkainasetteluihin ja alatyysiin kommentteihin toisten valinnoista (sekä veloilta että lasten vanhemmilta). Väitän, että tällaiseen kommentointiin sortuva ihminen ei ole täysin sinut sen oman valintansa kanssa. Hän on epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta, että sä et halua lapsia. Mikä pakkomielle veloilla on jatkuvasti paasata omista elämänvalinnoistaan? Ketään ei kiinnosta. On vähän kummallista, että ei halua itselleen lapsia, mutta silti ajattelee ja puhuu aiheesta taukoamatta.
Tätä samaa olen aina ihmetellyt. Minulla on lapsia ja olen aina halunnut lapsia, mutta en ole viettänyt tuntikausia "saarnaten" asiasta, kuten muutamat tuntemani velat. Yksi heistä itse asiassa suuttui minulle, kun en ollut kertonut hänelle haluavani lapsia aviomieheni kanssa. Miksi ihmeessä olisin kertonut? Emme olleet läheisiä ystäviä, sillä he kyllä tiesivät.
Monet lapsettomat tuntuvat viettävän enemmän aikaa kertoessaan, kuinka mahtavaa heillä onkaan ja kuinka vapaita he ovatkaan kun heillä ei ole lapsia kuin minä kertoessani lapsistani. Melkein tulee "siitä puhe, mistä puute"- sanonta mieleen. Toki eivät kaikki lapsettomat ole oikeasti vapaaehtoisesti lapsettomia, osa on toki omaksunut sen identiteetin sen jälkeen, kun ovat löytäneet kumppanin, joka ei lapsia halua ja/tai ovat saaneet lapsettomuus diagnoosin. On helpompaa sanoa, etten koskaan halunnutkaan lapsia kuin etten voi koskaan sellaisia saada.
Olen huomannut vuosien varrella, että velat vaativat lapsellisia tukemaan lapsettomuuttaan, mutta toisin päin asia harvemmin menee. Siis minun täytyy olla ok heidän valinnoistaan, mutta minun valintani on heille suuri ongelma. Se on minun ongelmani velojen kanssa. Minulla on aivan sama, että lisääntyykö jokainen ystäväni ja sukulaiseni, ei se minun maailmaani heilauta, mutta olen iloinen, kun ihmisten unelmat toteutuvat. Voisivatko he iloita myös minun puolestani?
Ei ole sattumaa, että hedelmällisin ikä on silloin kun ihminen on tyhmimmillään.
Hyvin olemme saaneet pallukan täytettyä: https://www.worldometers.info/world-population/
Kukin tyylillään mutta itse en tee. Varmaan se on sitten se hoivavietti /vauvakuume joka puuttuu. Raskaus olisi ahdistava jo ajatuksena, ällöttäisi ettei pystyisi liikkumaan ja vatsa paisuisi ja olisi pahoinvointia ja vaikka mitä vaivoja. Lääkärissä en ramppaisi sörkittävänä. Tuntuisi että kehossa on jokin "loinen". Raskaudessa on lisäksi erilaisia riskejä jotka voivat vaarantaa terveyden. 9 kk kärsimyksen päälle sitten vielä synnytys... ei kiitos. Alakertaani en halkaise eikä sinne tehdä mitään viiltoja tai ommella yhtään tikkiä tai tunteja mitään imukuppeja. Eikä vatsaani missään nimessä leikata halki! Synnytyksessä voi vaurioitua pysyvästi.
Ehkä olen herkkä ihminen tai jotain, mutta minun kehooni ei kohdistu tuollaista pahoinpitelyä ja sörkkimistä. Kun on onneksi vapaus valita niin minä en yksinkertaisesti pysty lisääntymään. Ajatus on suorastaan kammottava!!
Itse en ole koskaan tahtonut lapsia, mutta ns bonuslapsia miehen myötä on. Nykyään kun tämä "erityislapsi" boomi on niin yleistä, niin säälin kyllä miestä jolla on 2 syrjäytynyttä lasta. Ihan hyvät lähtökohdat on kaikilla ollut elämässä mutta niin vaan jostain tulee näitä "erityisherkkiä" joista ei siis ole mihinkään . Olisiko se laiskuus sittenkin vain ihan perussyynä. Joka tapauksessa säälin miestä eikä onneksi muuten olla kuin seurustelusuhteessa, mutta ikuinen kiviriippahan nämä ovat vanhemmilleen. Samoin olisi voinut käydä itsellekin mutta tähän lottoon en halunnut osallistua.
Taas tällänen aihe täällä... Noh vastaan...
Ihan alkuun sanon juuri sen että se on jokaisen oma asia tekeekö niitä lapsia vai ei...
Minä en lapsia ole tekemässä ja syitä on monia, erilaiseen maailmaan tai yhteiskuntaan saattaisin tehdä jopa suurperheen.
Seksiä harrastan kyllä ja ainahan se pelottaa jos ehkäsy pettää ja nainen tulee raskaaksi, jos jonkun naisen raskaaksi saan ja hän ei aborttia tee niin sitten minä varmaan karkaan maasta.
Mihinkään leikkaukseen en mene.
Mieluunin jättää tekemättä josbei koe 100% haluavansa lapsia kun että tekee yhteiskunnan painostuksesta ja kokee aiba olevansa etäinen vanhempi joka ei pysty antamaan lapselleen kaikkeaan. Fiksu päätös siis sinulta ymmärtää itseäsi ja oman elämäsi realiteetteja!😊
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se on myös tosiasia että jos on lapsi, tarvitaan rahaa riittävästi, koska lapsi voi tarvita aikuisenakin jotain. Koskaan ei tiedä. Ja siksi ei kevyin perustein kannata tehdä lapsia.
Kukaan vastuullinen ihminen ei " lapsia tee" lainkaan heppoisin perustein. Lapsi tarvitsee tukevat puitteet. Lapsi tarvitsee kypsän huoltajan/ huoltajat. Selvää on, ettei lasta tehdä olosuhteisiin, joissa aikuinen itsekään ei oikein pärjää. Ja totta, rahaa tarvitaan. Sosiaalituilla on vaikea pärjätä lapsen kanssa.
Meillä töissä on ollut taukokeskustelua aiheesta. Onneksi en ollut paikalla. Nuoret ovat kuulemma laiskoja ja itsekkäitä, kun eivät hanki lapsia. Tämä kulttuuri on todella vahvana minun elämässäni.
Minusta on tärkeää tuoda tätä aihetta esille. On todella ikävää, että lapseton valinta aiheuttaa pahennusta. En tunne valintaani ollenkaan hyväksyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on jo täytetty ihmisillä. Siksi viisas ei lisäänny.
Olet siis sitä mieltä, että vain tyhmät ihmiset lisääntyvät?
Ei useita lapsia tekevän tyhmä tarvitse olla. Riittää, että on itsekäs ja vastuuton.
Me olemme vastuullisia vanhempia. Lapsemme ovat syntyneet erittäin harkittuina ja toivottuina. Itsekkyyttä en hyvässä vanhemmuudessa tunnista.
Että oikein erittäin harkittu ympäristörikos.
Minä myös pidän vapaudesta mutta se ei ole ainut syy lapsettomuuteeni. Ajatus lasten isänä olemisesta tuntuu aivan absurdilta ajatukselta. Se, että edes olisin parisuhteessa on jo kumma ajatus. Ei minua ole tarkoitettu tuollaiseen hommaan.
-M30
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajan mietteet hyvin, olin itsekin täysin samaa mieltä aikanaan.
Tapasin aivan ihanan naisen, ja seurustelun alussa mainitsin, että en halua missään nimessä lapsia.
Neito totesi, että en minäkään, ja älä huoli, mulla on niin paha endometrioosi, että käytännössä en pysty niitä ikinä edes saamaan.
Käytti vielä pillereitäkin, ja silti se sitten tapahtuikin, ehkä tässä keississä voi jopa käyttää kliseistä " pieni ihme" sanontaa.
Lekurin mukaan, mahikset oli luokkaa 7 oikein lotossa, ja paha paikka itse neidolle, koska aika ja elämäntilanne oli todella huono lapselle, MUTTA tod näköisesti loppuelämän ainut mahku saada se oma lapsi.
Eikä se maailma mihinkään murentunut lapsen myötä, pinnallisuus ja materian palvonta unohtui, tilalle hiukan erilaisia arvoja.
Toki vaatii veronsa, vie paljon, mutta antaa sitä enemmän.
Jokainen kuitenkin tavallaan, ei ole yhtä oikeaa polkua maaliin.
Kerrotko vähän tarkemmin että mitä arvoja?
Heti ku naiset palaa nyrkin ja hellan välii ni teen lapsia sitte ja silloin oon mies kun olen erilainen ku naiset.
Vauvapalstan ovat kaapanneet velat, jotka jostain syystä haluavat julistaa ideologiaansa. Ottavat myös todella tylysti kantaa perheellisten asioihin. Ei tulisi mieleenkään mennä johonkin velaryhmään keskustelemaan vauvoista.
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin tietämätön ja elät luuloissasi.
Ei lapsi sido kuin hetken aikaa ja lapsen kanssa voi liikkua, matkustaa.
Kun lapsi on parivuotias, voi jättää hoitajalle vähäksi aikaa.
Et ymmärrä että vapautta tulee liikaakin kun lapsi on esim. teini ja sitten aikuinen.
En sanoisi vapaudeksi aikaa, jolloin lapsi pyörii kavereiden kanssa. Joudut kuitenkni ottamaan lapsen huomioon työpaikkasi sijainnin, asuinpaikkasi suhteen, lapsi tuo kustannuksia ja sinulla on huoli lapsen hyvinvoinnista.
Jokainen valitkoon itselleen parhaan ratkaisun ja toivottavasti mahdollisimman moni voisi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vauvapalstan ovat kaapanneet velat, jotka jostain syystä haluavat julistaa ideologiaansa. Ottavat myös todella tylysti kantaa perheellisten asioihin. Ei tulisi mieleenkään mennä johonkin velaryhmään keskustelemaan vauvoista.
Toisaalta sivusto on niin paljon suosituimpi kuin Vauva-lehden levikki, että pakostakin sivustolla "gloryhunttereita" osallistumassa keskusteluun ilman sidettä Vauva-lehteen. Täytyy myöntää, että on itselläkin Vauva-lehden lukuajat jääneet kymmenen vuoden päähän.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koskaan tahtonut lapsia, mutta ns bonuslapsia miehen myötä on. Nykyään kun tämä "erityislapsi" boomi on niin yleistä, niin säälin kyllä miestä jolla on 2 syrjäytynyttä lasta. Ihan hyvät lähtökohdat on kaikilla ollut elämässä mutta niin vaan jostain tulee näitä "erityisherkkiä" joista ei siis ole mihinkään . Olisiko se laiskuus sittenkin vain ihan perussyynä. Joka tapauksessa säälin miestä eikä onneksi muuten olla kuin seurustelusuhteessa, mutta ikuinen kiviriippahan nämä ovat vanhemmilleen. Samoin olisi voinut käydä itsellekin mutta tähän lottoon en halunnut osallistua.
Erot sekoittavat monen lapsen elämän pahasti. Teini kokee olevansa ylimääräinen molemmissa kodeissaan, kun vanhemmat keskittyvät uusiin suhteisiin ja vauvoihin.
Jos lapsi on sulle kuin koira, on onni, ettet lasta tee/ saa.