Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lapsia – haluan pitää vapauteni

Vierailija
06.07.2021 |

Monet ajattelevat vieläkin, enemmän vanhemman polven edustajat, että lapset ovat olennainen osa elämää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että lapset voivat tehdä elämästä parempaa, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy samaistumaan siihen. Mutta itse näen lapset omaa vapauttani rajoittavina tekijöitä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, jolla on kaksi pientä lasta, sanoo: "Kun työt päättyvät, työt alkavat." Onneksi olen löytänyt sen oikean, joka ei myöskään halua lapsia.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Lapset on kivoja, niin kauan kun ne on muiden lapsia."

Onneksi ilmapiiri asian suhteen on keventynyt. Mielestäni on myös epäreilua, että maailma tuntuu toimivan lasten suhteen päinvastoin. Ne ihmiset, jotka eivät halua lapsia, saavat lapsia. Ne ihmiset, jotka haluavat lapsia, eivät saa lapsia.

Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on täysi-ikäinen lapsi ja hän on parasta mitä elämässäni on tapahtunut. En silti tyrkytä kenellekään enkä edes tuolle omalle lapselleni mielipidettäni asiasta. Jokainen tekee päätöksensä itse, kenelläkään muulla ei ole siihen nokan koputtamista, ei kerrassaan vähääkään. 

Jokaisella on jotain mikä on parasta mitä elämässä on tapahtunut.

Niin...??? Mikä oli pointtisi suhteessa tuohon kommenttiin?

Että sillä ei ole väliä mikä sinulle on parasta elämässä.

Vierailija
62/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä.  Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.

No esim. itse olen sidottuna tuppukyläkaupunkiin exän takia, koska meillä on viikko-viikko-vuorot eli en voi muuttaa tästä vihaamastani kaupungista lapsen vuoksi pois, ennen kuin hän on täysi-ikäinen. Siihen asti katselen exän uutta onnea ja yritän vain saada ajan kulumaan tässä pikkukaupungissa. En edes työskentele tässä kaupungissa, eli ajan pitkää työmatkaa loppuelämäni. Lastani en silti hylätä, mutta ei tämä mukava tilanne silti ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä.  Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.

Isolta kantilta katsoen, lasten myötä jokainen maankolkka on ainutlaatuinen matkakohde. Jopa hiekkakakkujen teko kolmivuotiaan kanssa on kokemus, jonka lapseton näkee vain tylsänä ja hölmönä; sekin on aivan ainutlaatuinen "matka".

Vierailija
64/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Se on myös tosiasia että jos on lapsi, tarvitaan rahaa riittävästi, koska lapsi voi tarvita aikuisenakin jotain. Koskaan ei tiedä. Ja siksi ei kevyin perustein kannata tehdä lapsia.

Vierailija
65/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina elänyt siten että parisuhde tulee jos on tullakseen, lapsia tulee jos on tullakseen.

En ole elämässäni vielä koskaan seurustellut eikä ole lapsia tullut.

En ole koskaan oikeastaan pyrkinyt edes parisuhteeseen koska viihdyn hyvin sinkkuna paitsi joskus seksiä tekisi mieli ja sinkkuna sitä ei ihan niin helposti saa, mitään pakollista tarvetta en parisuhteelle keksi.

Lapsia tuskin tulen saamaan koska tuskin koskaan menen parisuhteesen ja ei se minua niin haittaa koska ajatus siitä että olisin kotona lapsen kanssa ei kuullosta hyvälle eikä minulla ole mitään hoivaviettiä.

Nautin siis elämästäni näin, käyn töissä, saan olla rauhassa, minun ei tarvitse hoitaa vauvaa ja saan päättää asioistani itse.

Ehkä eniten ottaa päähän se että jotkut ihmiset painostaa minua pariutumaan ja tekemään lapsia jatkuvalla utelulla sekä se että minun kaltaisia luullaa aina baareissa notkujiksi vaikka en käytä edes päihteitä.

Ikää 30 minulla ja olen miesoletettu.

Vierailija
66/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.

Ei aivan. Ainakaan lapsia ei saisi tehdä monikossa. Ihmisten määrää pitää saada vähenemään, tai elämän edellytykset häviävät Tellukselta. Siksi enemmän kuin yhden lapsen tekeminen on ympäristörikos ja kovin vastuuton temppu.

Ei siis ole jokaisen oma asia, tekeekö lapsia vai ei.

Vierailija
67/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki on n. 250€/kk + lapsilisä 94€. Toi on se ainoa summa minkä kuukaudessa saa ellei halua laittaa 9kk ikäistä vauvaa päiväkotiin. Eli täytyy olla raha-asiat kunnossa säästöjen osalta, hyvin tienaava puoliso tai keikkatyömahdollisuuksia. Muuten tuo olisikin ollut ihan mukavaa aikaa, mutta järkyttävä stressi rahasta.

Vierailija
68/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isolta kantilta katsoen, lasten myötä jokainen maankolkka on ainutlaatuinen matkakohde. Jopa hiekkakakkujen teko kolmivuotiaan kanssa on kokemus, jonka lapseton näkee vain tylsänä ja hölmönä; sekin on aivan ainutlaatuinen "matka".

No eikä ole :D

Vierailija
69/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä se minäminäminä-kulttuuri teettää.

Niinpä, aina ollaan kailottamassa tuota samaa mantraa päivästä toiseen.

Vierailija
70/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myöskään allekirjoita että lapsen tehdäkseen pitäisi olla jotain hoivaviettiä. Ei lapsen tehneet ole mitään vajaa-älyisiä joille suurin nautinto on hoivata jotain kääröä. Se on vain yksi vaihe ihmisen elämässä ja kuuluu asiaan.

Lapsen tekeminen on sitä että tuodaan uusi ihminen tähän maailmaan ja pidetään siitä huolta kunnes se pärjää itsekseen. Ei ole kysymys sinusta tai sun motivaatioista tai tykkäätkö kakkavaipoista vai ei. Yrittäkää nähdä iso kuva.

No kyllä jonkinlainen hoivavietti täytyy olla (varsinkin lapsen kannalta aika tärkeää, ettei vaistoa olevansa ei-toivottu?)!

Ymmärrän aloittajaa koska ajattelin aina nuorempana etten ikinä hanki lapsia. Raskaus ja synnytys oli pahimpia pelkoja enkä uskonut kykeneväni huolehtimaan lapsista. Lisäksi minulla oli unihäiröitä 18v:nä, mitkä jätti kyllä henkisen ahdistuksen pitkäksi aikaa. Tämän vuoksi ajattelin että on täysi mahdottomuus että olisin äiti. Hyväksikäyttötausta myös varjosti ajatusta mm. imetyksestä tai siitä että kantaisin pientä lasta sisälläni.

Koin ettei mulla ollut mitään hoivaviettiä. Sanoin tämän äidillenikin ääneen. Hän väitti että "kyllä on, olen nähnyt sinun hoitavan eläimiä". Juu, niin eläimet ovat söpöjä mutta vauvoja en nuorempana koskaan nähnyt söpöinä - päinvastoin itkevä vauva oli pelottava/ahdisti.

En ollut koskaan hoitanut lapsena tai teini-iässä lapsia.

Kunnes sitten sisaruksilleni syntyi monikkolapset ja he tarvitsi apua. Silloin tajusin että nämä pienet tarvii jonkun joka katsoo heitä silmiin ja pitää sylissään - kenet vain. He vain odottaa että joku olisi turvallinen aikuinen ja auttaisi silloin kun itse ei itse tiedä mitä tehdä.

Oikean miehen kanssa voisin lapsia hankkia, mutta en vain lasten hankkimisen vuoksi. En koe pakottavaa tarvetta hankkia lapsia.

Vierailija
71/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Lapset rajoittavat elämää ja paljon. Se on totta. Mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Kaikki onni, mitä minulla on elämässäni ollut, on sen seurausta, että aikoinaan kohtasin mukavan tytön, josta tuli vaimoni, ja että saimme nämä lapset. En osaa kuvitella mitään, mikä voisi olla tärkeämpää.

Isä, 56 v.

Vierailija
72/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei me velat saataisi keskustella lapsettomuudestamme, keskustelevathan lapsellisetkin lapsellisuudestaan?

Minusta ainakin on mukava lueskella toisten mietteitä, ajatuksia, perusteluja ja elämäntilanteita.

Itse en ole koskaan halunnut lapsia, vaikka pidän lapsista paljon ja teen lasten kanssa töitäkin. Puolison lapset riittävät paremmin kuin hyvin. Ikää on jo sen verran ettei lapsia minulle varmaan tulekaan.

Oma syyni lapsettomuuteeni on erityisherkkyys, kuormitun todella herkästi ja tarvitsen paljon lepoa ja rauhaa, jotta mielenterveyteni pysyy kunnossa. Minulla ei esimerkiksi arkipäivinä ole sosiaalista elämää, työ vie sen verran voimia että kotihiireilen illat mielelläni.

Lapseton ystäväni totesi mielestäni hyvin keskustellessamme siitä, jäämmekö nyt jostakin mahtavasta paitsi : Eiköhän meillä niitä lapsia jo olisi, jos niitä haluaisimme. :)

Vierailija
73/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.

Olen tehnyt sellaisen havainnon että lapsia ja lapsenlapsia haluaa varsinkin vanha kansa ja ei niin koulutetut ihmiset. Tai siis heille se on itsestäänselvyys että niitä hankitaan. Eivät ymmärrä muuta, ja vain lapset ovat tärkeää. Huom.Yleistys. Kyllä on koulutettujakin joille lapsenhankinta on tärkeää, mutta tiedätte mitä tarkoitan.

Jopas on rankka yleistys! Olemme nelilapsinen perhe. Mieheni on fyysikko, minä lukion lehtori. Olemme alle nelikymppisiä, jotka kyllä ymmärrämme elämää ja maailmaa monelta kantilta. Että se siitä havainnostasi.

Yksi pariskunta ei kyllä kumoa yleistystä eivätkä ammatit todista mitään laajasta ymmärryksestä. Ja muutenkin kyse oli siitä että kouluttamattomat eivät mieti lastenhankintaa, ei lastenhankinnasta yleisesti.

Mikä yksi pariskunta? Ollaanko me ainoita akateemisesti korkeakoulutettuja, joilla on lapsia???

Oletko muka akateemisesti koulutettu?

Minultako kysyit? Olen se äiti. Kyllä, olen korkeakoulutettu, samoin mieheni. Mikä siinä on ihmeellistä? Yliopistoista valmistuu korkeastikoulutettuja pilvin pimein tälläkin näkymällä.

Vierailija
74/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole :D

Minä koen näin lasteni kanssa. Sinä et voi minun kokemusta pois ottaa. Enkä minä sinun.

Vierailija
75/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään rahasummakaan ei korvaisi sitä ihanaa aikaa kun sain hoitaa ja olla lapseni kanssa.

Sieltä tuli rupsahtanut annu mamma huutelemaan. Keskeltä ruman, lihavan vauvansa paskan katkua. 

Hyi mitä puhetta. Olet varmaan todella "kiva" ihminen. eri

Kirjoittaako täällä tosiaan joku noin rumasti?????? " Ruma, lihava, paskankatkuinen vauva". Hyi olkoon!

Vierailija
76/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin tietämätön ja elät luuloissasi.

Ei lapsi sido kuin hetken aikaa ja lapsen kanssa voi liikkua, matkustaa.

Kun lapsi on parivuotias, voi jättää hoitajalle vähäksi aikaa.

Et ymmärrä että vapautta tulee liikaakin kun lapsi on esim. teini ja sitten aikuinen.

Ja höpöhöpö. Mikään muutama tunti ei riitä kun sitä vapautta kaipaa vuosia. Mihinkään mielenkiintoiseen paikkaan ei voi mennä, mitään mukavaa ei voi tehdä kun on lapsia. Minulla on yli 20 vuotiaat lapset ja teini, sekin melkein aikuinen ja yhä elämäni on rajoitettua tuon nuorimman vuoksi. Tietysti hälläväliä vanhemmilla onkin helppia kun niitä ei kiinnosta onko lapsi täyspäinen ja selviääkö elävänä nukkumaanmenoon asti. Meille muille lapsiperhe-elämä on työtä alusta loppuun asti.

Olisit jättänyt lapsesi näin ollen hankkimatta.

Vierailija
77/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään halua lapsia koska haluan elää elämäni siten kuinka minä itse haluan.

Lapsi on minulle vähän sama asia kuin koira eli lapsi tehdään jos sellainen halutaan ja koira ostetaan jos sellaisen haluaa, molemmat hankaloittaa elämää ja molemmat asiat tekisivät minun elämästä kurjaa.

Vierailija
78/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on jo täytetty ihmisillä. Siksi viisas ei lisäänny.

Olet siis sitä mieltä, että vain tyhmät ihmiset lisääntyvät?

Vierailija
79/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se minäminäminä-kulttuuri teettää.

Lapsia tehdään kyllä täysin itsekkäistä syistä. Kukaan tee lasta siksi että saisi olla pelkkä vastuunkantaja ja luoda jollekin täydellisen elämän. Kyllä siinä itse halutaan kokea vauvailut jne. Söpöstelyt ja lutustelut.

Olivatko vanhempasikin itsekkäitä, kun tekivät sinut, pitivät huolta, rakastivat ja olivat tukenasi silloinkin kun olit hankala? Ja luultavasti (jos hengissä ovat) edelleen tahtovat parastasi.

Vierailija
80/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on jo täytetty ihmisillä. Siksi viisas ei lisäänny.

Olet siis sitä mieltä, että vain tyhmät ihmiset lisääntyvät?

Ei useita lapsia tekevän tyhmä tarvitse olla. Riittää, että on itsekäs ja vastuuton.