Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lapsia – haluan pitää vapauteni

Vierailija
06.07.2021 |

Monet ajattelevat vieläkin, enemmän vanhemman polven edustajat, että lapset ovat olennainen osa elämää. Vaikka yhdyn ajatukseen, että lapset voivat tehdä elämästä parempaa, se vaatii omanlaisensa ihmisen joka pystyy samaistumaan siihen. Mutta itse näen lapset omaa vapauttani rajoittavina tekijöitä. Minulla olisi vähemmän aikaa tehdä asioita, joita haluaisin tehdä. Kuten veljeni, jolla on kaksi pientä lasta, sanoo: "Kun työt päättyvät, työt alkavat." Onneksi olen löytänyt sen oikean, joka ei myöskään halua lapsia.
Eräs ihminen jonka tapasin aikoinaan sanoi näin: "Lapset on kivoja, niin kauan kun ne on muiden lapsia."

Onneksi ilmapiiri asian suhteen on keventynyt. Mielestäni on myös epäreilua, että maailma tuntuu toimivan lasten suhteen päinvastoin. Ne ihmiset, jotka eivät halua lapsia, saavat lapsia. Ne ihmiset, jotka haluavat lapsia, eivät saa lapsia.

Ajatteleeko joku teistä samalla vai eri tavalla? Keskustellaan.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä.  Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.

Niin, siis mielenkiintoisista paikoista ja mukavista tekemisistä oli kyse...

Vierailija
42/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin tietämätön ja elät luuloissasi.

Ei lapsi sido kuin hetken aikaa ja lapsen kanssa voi liikkua, matkustaa.

Kun lapsi on parivuotias, voi jättää hoitajalle vähäksi aikaa.

Et ymmärrä että vapautta tulee liikaakin kun lapsi on esim. teini ja sitten aikuinen.

Ja höpöhöpö. Mikään muutama tunti ei riitä kun sitä vapautta kaipaa vuosia. Mihinkään mielenkiintoiseen paikkaan ei voi mennä, mitään mukavaa ei voi tehdä kun on lapsia. Minulla on yli 20 vuotiaat lapset ja teini, sekin melkein aikuinen ja yhä elämäni on rajoitettua tuon nuorimman vuoksi. Tietysti hälläväliä vanhemmilla onkin helppia kun niitä ei kiinnosta onko lapsi täyspäinen ja selviääkö elävänä nukkumaanmenoon asti. Meille muille lapsiperhe-elämä on työtä alusta loppuun asti.

Huh, ai ei voi muka tehdä mitään mukavaa? Otan osaa kun et osaa elää lapsien kanssa. Minä olen voinut tehdä vaikka mitä mukavaa heidän kanssa ja ilman. Todella negatiivinen palstalla tämä kyllä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään rahasummakaan ei korvaisi sitä ihanaa aikaa kun sain hoitaa ja olla lapseni kanssa.

Sieltä tuli rupsahtanut annu mamma huutelemaan. Keskeltä ruman, lihavan vauvansa paskan katkua. 

Hyi mitä puhetta. Olet varmaan todella "kiva" ihminen. eri

Vierailija
44/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertoisitteko mitä ne paikat ovat, joissa ei voi lasten kanssa käydä, ja mitkä on ne asiat, joita lasten takia ei voi tehdä.  Joku reppureissaaminen eteläamerikkalaisissa maissa ja thaikuissa tulee mieleen tai olla sotakirjeenvaihtajana tai rauhansovittelijana jossain Etinamibiassa.

No aika harva asia on sellainen, mitä ei voi ollenkaan tehdä, mutta monet asiat on vaikeita tai ei kannata, jos on lapsia.

- ei voi muuttaa minne huvittaa monta kertaa, kun lapsen koulu ja suhteet kärsii siitä.

- ei voi keksiä jotain uutta mielenkiinnon kohdetta ja käyttää siihen yhtäkkiä 5000 euroa, koska ne rahat on säästetty lapsen tarpeisiin

- ei voi keskittyä töiden jälkeen harrastukseensa 4h illassa, koska lapset tarvitsee huomiota

- ei voi ottaa lomaa ruuanlaitosta kovin paljoa, ellei ole niin rikas että saa silti pöytään terveelliset ruuat, ja sekin on itse asiassa vähän vastuuton toimintatapa pidemmän päälle koska lapsien pitäisi oppia miten ruuat laitetaan

- ei voi käyttää päihteitä ellei lapset ole hoidossa

- ei voi harrastaa äänekästä seksiä ellei lapset ole hoidossa

- ei ole useinkaan kätevää, tai hyvää esimerkkiä lasten vanhempana pyörittää useita seksikumppaneita

Jne. Ehkä isoin miinus itseni mielestä on se, että lapset ja heidän ruokinta, valvonta, opastus vie niin paljon aikaa, että missään aktiviteetissa ei voi kehittyä loistavaksi samalla lailla kuin se, joka saa keskittyä kunnolla ja laittaa kaiken ajan itseensä. Ja toinen on se asuminen, siinä pitää ottaa lapset todella paljon huomioon.

Vierailija
45/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä paljon lapsia inhoavia. Mä onneksi tunnen paljon niitä, jotka haluavat lapsia. Eivät ole tyhmiä ollenkaan. Koulutettuja ja kaikin puolin fiksuja. Mutta kukin tyylillään ja tahdollaan.

Vierailija
46/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään rahasummakaan ei korvaisi sitä ihanaa aikaa kun sain hoitaa ja olla lapseni kanssa.

Onko joku tarjoutunut ostamaan sinulta sen ajan pois? Vaaniiko joku tilaisuutta estää sinun ihana aikasi tai varastaa se jälkeenpäin?

Vierailija
47/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihan tiedoksesi, niin kauan, kuin välität jostakin, et ole koskaan vapaa. Puoliso rajoittaa käytöstäsi, työsi, sukupuolesi, ikäsi, terveytesi, aina jokin estää sinua, ajattelepa laajemmin, niin ymmärrät. Vapaa on vain, kun ei ole mitään menetettävää ja harva meistä on niin vapaa. 

Vierailija
48/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jokaisen oma asia tekeekö lapsia vai ei.

Olen tehnyt sellaisen havainnon että lapsia ja lapsenlapsia haluaa varsinkin vanha kansa ja ei niin koulutetut ihmiset. Tai siis heille se on itsestäänselvyys että niitä hankitaan. Eivät ymmärrä muuta, ja vain lapset ovat tärkeää. Huom.Yleistys. Kyllä on koulutettujakin joille lapsenhankinta on tärkeää, mutta tiedätte mitä tarkoitan.

Ne, etenkin koulutetut, jotka puurtaa joko omasta halusta tai olosuhteiden pakosta jotain 12-tuntista työpäivää, ymmärtävät, että ei niille lapsille kuitenkaan jäisi aikaa eikä energiaa.

Vierailija
49/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennä puutarhaan lukemaan kirjaa rauhassa kun huvittaa ja niin pitkäksi aikaa kuin huvittaa.

Vierailija
50/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on täysi-ikäinen lapsi ja hän on parasta mitä elämässäni on tapahtunut. En silti tyrkytä kenellekään enkä edes tuolle omalle lapselleni mielipidettäni asiasta. Jokainen tekee päätöksensä itse, kenelläkään muulla ei ole siihen nokan koputtamista, ei kerrassaan vähääkään. 

Vierailija
51/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sellaisen havainnon että lapsia ja lapsenlapsia haluaa varsinkin vanha kansa ja ei niin koulutetut ihmiset. Tai siis heille se on itsestäänselvyys että niitä hankitaan. Eivät ymmärrä muuta, ja vain lapset ovat tärkeää. Huom.Yleistys. Kyllä on koulutettujakin joille lapsenhankinta on tärkeää, mutta tiedätte mitä tarkoitan.

Jopas on rankka yleistys! Olemme nelilapsinen perhe. Mieheni on fyysikko, minä lukion lehtori. Olemme alle nelikymppisiä, jotka kyllä ymmärrämme elämää ja maailmaa monelta kantilta. Että se siitä havainnostasi.

Yksi pariskunta ei kyllä kumoa yleistystä eivätkä ammatit todista mitään laajasta ymmärryksestä. Ja muutenkin kyse oli siitä että kouluttamattomat eivät mieti lastenhankintaa, ei lastenhankinnasta yleisesti.

Vierailija
52/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on täysi-ikäinen lapsi ja hän on parasta mitä elämässäni on tapahtunut. En silti tyrkytä kenellekään enkä edes tuolle omalle lapselleni mielipidettäni asiasta. Jokainen tekee päätöksensä itse, kenelläkään muulla ei ole siihen nokan koputtamista, ei kerrassaan vähääkään. 

Jokaisella on jotain mikä on parasta mitä elämässä on tapahtunut.

Vierailija
53/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on jotain mikä on parasta mitä elämässä on tapahtunut.

Niin...??? Mikä oli pointtisi suhteessa tuohon kommenttiin?

Vierailija
54/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopas on rankka yleistys! Olemme nelilapsinen perhe. Mieheni on fyysikko, minä lukion lehtori. Olemme alle nelikymppisiä, jotka kyllä ymmärrämme elämää ja maailmaa monelta kantilta. Että se siitä havainnostasi.

Yksi pariskunta ei kyllä kumoa yleistystä eivätkä ammatit todista mitään laajasta ymmärryksestä. Ja muutenkin kyse oli siitä että kouluttamattomat eivät mieti lastenhankintaa, ei lastenhankinnasta yleisesti.

Mikä yksi pariskunta? Ollaanko me ainoita akateemisesti korkeakoulutettuja, joilla on lapsia???

Vierailija
55/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin tietämätön ja elät luuloissasi.

Ei lapsi sido kuin hetken aikaa ja lapsen kanssa voi liikkua, matkustaa.

Kun lapsi on parivuotias, voi jättää hoitajalle vähäksi aikaa.

Et ymmärrä että vapautta tulee liikaakin kun lapsi on esim. teini ja sitten aikuinen.

En ymmärrä näitä kommentteja. Lapseni oppi nukkumaan vasta 3v iässä yöt - eli valvoin 3 vuotta parin-kolmen tunnin yöunilla! Ja kävin samalla töissä, äiti olen. Lisäksi jäi monet tapahtumat, reissut, jne kokematta ystävien kanssa. Parisuhdeaikaa ei ollut 2 vuoteen lainkaan, koska hoitajia ei ollut. Vessassakaan ei saa yksin käydä lapsen ollessa pieni. Iltaisin oli liian väsynyt muuhun kuin nukkumiseen, koska tiesi yöllä olevan herätys 1-2 tunnin välein. Erokin tuli, kun tilanteet kärjistyi univelan takia.

Ehkä avainsana on hyvin nukkuva lapsi, ehkä tukiverkosto, ehkä kaiken kestävä parisuhde missä kumpikaan ei menetä mielenterveyttä, ehkä jokin muu. Mutta rehellisesti, kyllä tämä pikkulapsiarki yhdenkin kanssa on ollut äärettömän uuvuttavaa ja sitovaa. Odotan parempia aikoja ja kun lapsi on isompi. Toista lasta ei tule, tosin ei ole enää ketään kenen kanssa sellaisen edes saisi.

Hyviä hetkiä on, mutta kyllä se vaatii äärettömän paljon myös niitä huonoja hetkiä.

Vierailija
56/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta, että sä et halua lapsia. Mikä pakkomielle veloilla on jatkuvasti paasata omista elämänvalinnoistaan? Ketään ei kiinnosta. On vähän kummallista, että ei halua itselleen lapsia, mutta silti ajattelee ja puhuu aiheesta taukoamatta.

Vierailija
57/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimaannuttavaa. Not.

Kyse ei ole voimaantumisesta. Tyhmä. 🙄

Vierailija
58/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika harva asia on sellainen, mitä ei voi ollenkaan tehdä, mutta monet asiat on vaikeita tai ei kannata, jos on lapsia.

- ei voi muuttaa minne huvittaa monta kertaa, kun lapsen koulu ja suhteet kärsii siitä.

- ei voi keksiä jotain uutta mielenkiinnon kohdetta ja käyttää siihen yhtäkkiä 5000 euroa, koska ne rahat on säästetty lapsen tarpeisiin

- ei voi keskittyä töiden jälkeen harrastukseensa 4h illassa, koska lapset tarvitsee huomiota

- ei voi ottaa lomaa ruuanlaitosta kovin paljoa, ellei ole niin rikas että saa silti pöytään terveelliset ruuat, ja sekin on itse asiassa vähän vastuuton toimintatapa pidemmän päälle koska lapsien pitäisi oppia miten ruuat laitetaan

- ei voi käyttää päihteitä ellei lapset ole hoidossa

- ei voi harrastaa äänekästä seksiä ellei lapset ole hoidossa

- ei ole useinkaan kätevää, tai hyvää esimerkkiä lasten vanhempana pyörittää useita seksikumppaneita

Jne. Ehkä isoin miinus itseni mielestä on se, että lapset ja heidän ruokinta, valvonta, opastus vie niin paljon aikaa, että missään aktiviteetissa ei voi kehittyä loistavaksi samalla lailla kuin se, joka saa keskittyä kunnolla ja laittaa kaiken ajan itseensä. Ja toinen on se asuminen, siinä pitää ottaa lapset todella paljon huomioon.

Joo, ja tämä siis sillä edellytyksellä, että lapsi on äärimmäisen tavallinen. Siihen lisää sitten

- et voi laittaa mausteista ruokaa, koska lapsille sitä ei voi syöttää

- et voi laittaa ... ruokaa, koska lapset ei sitä syö/on allergisia

- sun lomat on silloin kun lapsilla on koulusta lomaa, ainakin toivottavasti

- jos on kokeet huomenna, niin eipä lähdetäkään illalla lasten kanssa torille

- järkkäät sitten puheterapiaa/fysioterapiaa/muuta terapiaa, tämä on kaikki vapaa-ajastasi pois

Jne.

Vierailija
59/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä yksi pariskunta? Ollaanko me ainoita akateemisesti korkeakoulutettuja, joilla on lapsia???

Oletko muka akateemisesti koulutettu?

Vierailija
60/129 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Monet ihmiset ovat täysin kykenemättömiä keksimään tekemistä ilman suorittavaa työtä.