Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valkoista ihoa saa haukkua

Vierailija
09.07.2014 |

Olen täysin suomalainen tyttönen, ja punapigmentin ansiosta näytän hämmästyttävän paljon Disneyn Urhea-leffan päähenkilöltä. Punapigmentin meriitteihin kuuluu myös se, että olen vuoden ympäri yhtä päivettynyt kuin juuri pakkauksesta otettu valkoinen aanelosen paperiarkki. Monesti ei Sokoksen meikkiosastolla meinaa iholle mitään löytyä kun "0001 Pocelain White"-tyyppiset sävytkin on liian tummia.

Yllätyksekseni olen saanut verrattain paljon negatiivista huomiota ja kommenttia ihonväristäni.

"Luulisin sua sairaaksi jos en tietäisi että oot ton värinen", "Sua varmasti harmittaa kun olet noin valkoinen", "Hehheh, katso, mähän näytän ihan afrikkalaiselta sun vieressä kun olet niin kalpea", "Sua kun näkee niin alkaa arvostaa sitä vähää rusketusta minkä tuolla Kanarialla sain". Varmaan yksi oudoimmista oli se, kun ihan tosissaan tuttavani kysyi että onko minulla kenties syöpä tai jotain vastaavaa, kun olen kesälläkin valkoinen. Mitä ihmettä?

Monet myös naureskelevat ja säälivät, kun pigmentin takia en rusketu, korkeintaan vain palan. Käytän Suomen pilvisessä kesässä suojakerrointa 50, eikä se ole tippaakaan hätävarjelun liioittelua. Minulle itselleni on ihan okei, että pysyn ainaisesti jauhopussissa kylpeneen näköisenä, mutta monille ei. On suositeltu itseruskettavaa ja lääkekuureja ja porkkanan syömistä. Mikä ihmisiä vaivaa? Olen ylpeä ja iloinen ihoni sävystä, en kaipaa oranssia suihkurusketuspintaa...!

On se kummallista kun jos tumma ihminen sanoo että on ylpeä väristään, niin se on hienoa rohkeutta ja ihailtava asia, mutta jos minä sanon että olen ylpeä valkoisesta ihostani, olen sika.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kalpeanaama kyllästyi huomautteluun ja päätti vähän itseruskettaa yhdeksi juhannukseksi. Pinotexia pintaan ja baanalle. Juhannus tunnetaan koodilla "Ayrshire-juhannus) kun rusketus meni "lievästi " lehmänlaikuille. Sitä rakastavan vittuilun määrää... Sen koommin en oe niihin aineisiin koskenut.

Vierailija
22/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:00"]Sano nyt vielä että olet hoikkakin ja tästä kaikesta johtuen yhteiskunnan pohjasakan äärimmäinen jämätulppa. Not.

[/quote]

Pieleen meni, omasta puolestani masusta vois napata jonkun verran poiskin...

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:00"]Minä olen niin valkoinen että aurinko suorastaan heijastaa takaisin, jos käännän esim. ranteeni sisäpuolen näkyville. ;) Tykkään itse kalpeudestani ja suojaan itseni niin rasvoilla kuin päivänvarjoillakin, tämä on minun kauneusihanteeni. Mielestäni ruskettuneet ihmiset näyttävät likaisilta, enkä halua itse käräyttää omaa herkkää ihoani vain siksi että joku pahoittaa mielensä.

[/quote]

Minun mielestäni rusketus on kyllä kaunista joillain ihmisillä, ja luonnostaan tummille ihmisille se sopii loistavasti, mutta koska oma ihonvärini sopii juuri minulle ja pidän siitä, on minusta aika loukkaavaa että muilla on omasta mielestään oikeus puuttua siihen, mikä on kaunista ja mikä ei.

Mutta mukava kuulla että meitä albiinoja on enemmänkin! :D

-ap

Vierailija
24/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut ystävillesi, että sanomiset ovat oikeastaan aika loukkaavia? Tuskin he kuitenkaan naljailevat loukatakseen sinua. Joskus sitä nyt vain naljaillaan kavereille.

P.S. Mun mielestä punapigmenttiset kalkkilaivan kapteenit on niin <3

Vierailija
25/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös hyvin vaaleaihoinen. En kuitenkaan kalpea, vaan vielä pitkälti yli 30-vuotiaana "luonnollisen poskipunan" omaava. Kun minulla on kuuma, olen tomaatti. Siksi minua ärsyttää, kun monet sekoittavat kalpeuden ja vaaleuden. Vaalea olen, kalpea en missään nimessä!

Jossain määrin tuo yletön rusketuksen ihailu ja vieläpä asiasta huomauttelu tuntuu olevan luokkakysymys, jossain määrin ikäkysymys. Ja lisäksi asia on kulttuurisidonnainen: tietyissä maissa minulle on naureskeltu vaaleudestani ja huomauteltu, että jospa "saisit vähän väriä" (vaikka osa paikallisista on lähes yhtä vaaleaihoisia kuin minä).

Ja joo, sen lisäksi että minun on TODELLA vaikea ruskettua, saati sitten palamatta (eli jos olen tarpeeksi kauan suorassa auringossa, palan aurinkovoiteesta huolimatta), minun vähäinen rusketukseni ei edes näytä kauniilta. Joko se on pilkullinen tai sitten tarttuu vain tiettyihin kohtiin, esim. kämmenselkiin ja nenään! Palanut iho minulla ei ikinä "muutu" ruskeaksi, se vain vaalenee kun auringonpolttama paranee. Ja kun en muutenkaan suorasta auringosta juuri nauti, niin kyllä vain pysyn mahdollisimman paljon varjossa (missä nyt kuitenkin saa runsaasti UV-säteilyä sielläkin) ja käytän melko peittäviä vaatteita, toisinaan hattua ja tietysti aurinkovoidetta, vaikka inhoankin voiteen tuntua.

Vierailija
26/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 23:32"]Oletko sanonut ystävillesi, että sanomiset ovat oikeastaan aika loukkaavia? Tuskin he kuitenkaan naljailevat loukatakseen sinua. Joskus sitä nyt vain naljaillaan kavereille.

P.S. Mun mielestä punapigmenttiset kalkkilaivan kapteenit on niin <3

[/quote]

Olen enemmänkin vain vaiennut ja heittänyt sellaisen "toi ei nyt ollut kauheen hauskaa"-katseen aina näiden osuessa kohdalle... jotenkin se ärsyttää vielä enemmän kun en tosiaan voi vaikuttaa asiaan...

Haukkukaa vaikka lihavaksi sitten, kun sille voin sentään tehdä jotain ja olla asiasta vastuussa, mutta että ihonväristä.

Ja kyllä, ei sitä moni tällaisia luksusjahteja ohjaile :)

-ap

Vierailija
27/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen todella vaalea. En kuitenkaan ole kovin punapigmenttinen, en pala ihan hetkessä ja rusketun paikoittain ja pienissä määrin, jos aurinkoaltistus on toistuvaa ja/pitkäkestoista. 

Pidän kuitenkin vaaleasta ihostani. Jos rusketun, rusketun vain joistakin kohdista, joten näytän sitten läikikkäältä ja likaiselta. Mielestäni ihoni ei rusketu kauniin sävyiseksi, kuten ei useilla muillakaan luontaisesti vaaleapintaisilla. Mielummin olen tasaisen valkoinen kuin läikikkääksi paahtunut. En koe, että rusketus sopisi minulle mitenkään hyvin, joten en sitä osaa tavoitella. Välttelen suoraa aurinkoaltistusta, ja esimerkiksi tänä kesänä helteistä huolimatta olen onnistunut saamaan sävyä lähinnä käsivarsiini. Kasvot ovat aina korkeiden suojakertoimien alla suojassa, ja esimerkiksi jalkani nyt vain eivät ota vastaan sen kummemmin rusketusta kuin palovammojakaan.

En kommentoi itsensä kuparinoranssisiksi paahtaneiden ihmisten sävyä kauhistellen, vaikka minusta se on rumannäköistä. Pahinta on, kun kunnon tanorexic-tapauksilla iho muuttuu sellaiseksi paksuksi ja nahkamaiseksi. Monilla auringonpalvojanaisilla decoltee-alueet ovat todella muhkuraisen ja kurjan näköisiä. Tuntuu hölmöltä, että jonkun mielestä tämä on enemmän terveen näköistä, kuin luonnollinen, paahtamaton pinta. Mikään ei ole mielestäni niin rumaa, kuin punainen "rusketus", vaikka se siitä sävyään ajan kanssa muuttaisikin. Ei se uv-säteily nyt mitään terveellistä ole kuitenkaan, ja rusketuskin on ihon suojareaktio sitä vastaan, palaminen on jo vakavaa tuhoa. 

Vierailija
28/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, mutta ei mulle sentään tollasta oo sanottu? Tai no ehkä joskus että näytän sairaalta kun oon niin valkonen......Mutta kyllä mä itsekkin tykkään verrata omaa ihoani muiden omiin kun on aina vaalempi ja nauran sille itsekin. Palan kans vaan jos jotain.

Vierailija
29/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]

Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

[/quote]

Toivottavasti et helvetti soikoon jakele näitä "vinkkejäsi" julkisesti kenellekään! Näitä suomalaisia auringossa kärvähtäneitä valkonahkoja näkee jo ihan tarpeeksi toitottamassa sitä "en mä mitään aurinkorasvaa tartte, sehän estää ruskettumisen! Kyllä tää punanen tästä hei ruskeeks vielä muuttuu!". Itse olen punapää, tosin minulla on tosi paljon pisamia, jotka paljastavat etten ole viettänyt koko kesää neljän seinän sisällä. Joo, en rusketu, mutta ainakin pysyn nuoren näköisenä enkä näytä 26-vuotiaana kymmenen vuotta vanhemmalta rusinalta, toisin kuin tanorektikko-ystäväni... 

Vierailija
30/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punatukkainen ruskettumaton täälläkin. On huomauteltu valkeudesta, siksi uimarannat ei oo mun juttu, kun en oo mikään laihakaan. Valkea läski on vaan kaamean näköistä. Mulle tulee kuitenkin sen verran pisamia, etten ole täysin kalkkilaivan kapteeni käsivarsista enkä kasvoista, mutta esim. jalat ei saa mitään väriä, vaikka olisin auringossa koko päivän, paitsi palaisivat tietysti, jos en suojaisi. 

Tuntuu, että ainakaan Suomessa rusketus ei mene ikinä pois muodista. Vaikka Nicole Kidman tms. olisi kuinka kaunis ja vaalea, niin aina ne päivettyneet on suuren yleisön mielestä kauniimpia. 

Vierailija
31/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on myös aivan ihmeellistä, miksi ruskea iho on hieno asia? Minun mielestäni valkoinen iho on kaunis; se miellyttää minun silmääni.

Kesäruskettuminen on ihan ok, mutta väkisin itsensä ruskeana pitäminen vuoden ympäri on aivan vammaista. Mikä siinä on niin hienoa? Ei sovi kellekään.

Vierailija
32/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

GINGERS DO HAVE SOULS!1

Vierailija
33/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa vielä, että pidän kyllä minkä tahansa sävyisestä ihosta luontaisessa tilassaan, ja tummapaahtoisen maitokahvin sävyinen iho on kerrassaan herkullinen. Valkoisesta ihosta ei kuitenkaan paahtamalla ja grillaamalla tule sellainen. Kevyt päivetys on useilla ihan kivan näköistä, mutta oranssiksi paahdettu sävy ei mielestäni sovi kenellekään.

Vierailija
34/47 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihmisillä on periaatteessa kuutta eri ihotyyppiä, joista 6 on tumma afrikkalainen iho ja ihotyyppi 1 taas määritelmän puolesta iho joka ei rusketu ollenkaan, koska ei muodosta pigmenttiä ollenkaan. Tämä ihotyyppi on melkolailla aina mm. aidoilla ginger-tyyppisillä punapäillä. AP on varmaan tätä ykkösluokkaa, joten ei voi muuta kuin muuttua punaiseksi auringossa niin hölmöä kyllä huomautella siitä.

Vierailija
35/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jotkut pitävät todella vaaleaa, kalpeaa ihoa, "huonona", voi olla myös ihan biologinen reaktio. Monesti ihon kalpeus on ollut merkki jostain vakavasta sairaudesta tai anemiasta jne. mikä voi aiheuttaa tiedostomattoman alkukantaisen "inhoreaktion" ihmisissä.

Vierailija
36/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]

Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

[/quote]

ai pitää tolla tavalla hankkia ihosyöpä vai?? oot sairas suorastaan tyhmä!

ja kohta töissä työkavereiden vertailu alkaa.. istun mielummin muutaman metrin päässä omalla tuolilla omassa oloissani kun oon käsivarret yhdessä kuulemassa kuinka vaalea olen.. vaikka aina sanon ettei voi/saa verrata kun palan suoraan! perkele!!

Vierailija
37/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellainen, että en rusketu helposti. Muu perhe ruskettuu heti, minä aina kalpeana. Ärsyttävää kuunnella vuodesta toiseen samoja ininöitä:"Sä et oo yhtään ollu ulkona", "menisit ulos, olet ihan kalpea", "ootko ollu koko kesän sisällä?" Ei mene jakeluun, että EN rusketu niin kuin muut. En todellakaan ala lojumaan tuntitolkulla päivittäin syöpäsäteiden alla siksi, että omisin oikean värinen kesällä. Olen ottanut joitakin kertoja aurinkoa tänä kesänä, ja olen edelleen kalpea. SORI.

Vierailija
38/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on meitä ruskettumattomia :) Ainoa tapa millä reagoin aurinkoon on hiusten vaalentuminen... ja se palaminen. En ole punapää vaan minulla on vaalea, lämpimänsävyinen iho ja tummanvaaleat hiukset. Joku täti on joskus kommentoinut kalpeuttani kesällä.

Vierailija
39/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullanvaaleat hiukset ja myöskin vaalea iho. Ihoni tulee kahdessa värivaihtoehdossa, valkoisena tai ravunpunaisena. En vaan rusketu vaikka olisin ulkona koko ajan. Ei tulisi mieleenikään haukkua ketään ihosävyn perusteella, tai muutenkaan. Harvinaisen epäsivistynyttä porukkaa jos tekee moista.

Vierailija
40/47 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt älyä, miksi tähän piti vetää mukaan rasismi? Kysehän on pinnallisuudesta. Jos sua ap ei haittaa, niin hyvä juttu ja jätä ne kommentit omaan arvoonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän