Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valkoista ihoa saa haukkua

Vierailija
09.07.2014 |

Olen täysin suomalainen tyttönen, ja punapigmentin ansiosta näytän hämmästyttävän paljon Disneyn Urhea-leffan päähenkilöltä. Punapigmentin meriitteihin kuuluu myös se, että olen vuoden ympäri yhtä päivettynyt kuin juuri pakkauksesta otettu valkoinen aanelosen paperiarkki. Monesti ei Sokoksen meikkiosastolla meinaa iholle mitään löytyä kun "0001 Pocelain White"-tyyppiset sävytkin on liian tummia.

Yllätyksekseni olen saanut verrattain paljon negatiivista huomiota ja kommenttia ihonväristäni.

"Luulisin sua sairaaksi jos en tietäisi että oot ton värinen", "Sua varmasti harmittaa kun olet noin valkoinen", "Hehheh, katso, mähän näytän ihan afrikkalaiselta sun vieressä kun olet niin kalpea", "Sua kun näkee niin alkaa arvostaa sitä vähää rusketusta minkä tuolla Kanarialla sain". Varmaan yksi oudoimmista oli se, kun ihan tosissaan tuttavani kysyi että onko minulla kenties syöpä tai jotain vastaavaa, kun olen kesälläkin valkoinen. Mitä ihmettä?

Monet myös naureskelevat ja säälivät, kun pigmentin takia en rusketu, korkeintaan vain palan. Käytän Suomen pilvisessä kesässä suojakerrointa 50, eikä se ole tippaakaan hätävarjelun liioittelua. Minulle itselleni on ihan okei, että pysyn ainaisesti jauhopussissa kylpeneen näköisenä, mutta monille ei. On suositeltu itseruskettavaa ja lääkekuureja ja porkkanan syömistä. Mikä ihmisiä vaivaa? Olen ylpeä ja iloinen ihoni sävystä, en kaipaa oranssia suihkurusketuspintaa...!

On se kummallista kun jos tumma ihminen sanoo että on ylpeä väristään, niin se on hienoa rohkeutta ja ihailtava asia, mutta jos minä sanon että olen ylpeä valkoisesta ihostani, olen sika.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kuva. 

Vierailija
2/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta auta armias jos menet laukomaan samanlaisia juttuja tummaihoiselle niin olet ihan hirveä rasisti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö usein rannalla? Millä rannalla useimmin?

Vierailija
4/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:13"]Käytkö usein rannalla? Millä rannalla useimmin?

[/quote]

En ole rantaihmisiä :) mieluimmin loikoilen parvekkeella tai puistossa.

Vierailija
5/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut ihan saman!!

Vierailija
6/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:12"]Joo mutta auta armias jos menet laukomaan samanlaisia juttuja tummaihoiselle niin olet ihan hirveä rasisti!

[/quote]

Tätä itsekin ihmettelen. Kultainen keskitie olisi täydellinen, ei haukuta suuntaan eikä toiseen. Ja kun tosiaan omaan ihonväriini en ole voinut vaikuttaa (enkä millään keinotekoisilla tekorusketuksilla aio vaikuttakaan) niin on se aika epäreilua heittää jotain mautonta ja ilkeää läppää siitä.

-ap

Vierailija
7/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia. Joka etelänmatkan jälkeen yksi tuttava jaksaa puoliksi ivailla, että olenko ollut koko matkan sisällä, kun en ole yhtään ruskettunut.. Ehkä ensi kerralla käyn reissussa ottamassa suihkurusketuksen ihan vain nähdäkseni hänen ilmeensä. Minua ihon värini ei haitttaa. Olen valkoinen, enkä rusketu. Onneksi minua ei enää sanota kalkkilaivan kapteeniksi kuten lapsena. Eikä kysytä joka välissä olenko varmasti terve ja syökö varmasti terveellisesti. 

Vierailija
8/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joillakin vaan on tanoreksia, koittakaa ymmärtää noita sairaita.

Vierailija
9/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa sanoa ihmonväristä mitä vaan koska Suomi ja suomalaiset ei ole mitään velkaa minkään värisille

Vierailija
10/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:21"]Samoja kokemuksia. Joka etelänmatkan jälkeen yksi tuttava jaksaa puoliksi ivailla, että olenko ollut koko matkan sisällä, kun en ole yhtään ruskettunut.. Ehkä ensi kerralla käyn reissussa ottamassa suihkurusketuksen ihan vain nähdäkseni hänen ilmeensä. Minua ihon värini ei haitttaa. Olen valkoinen, enkä rusketu. Onneksi minua ei enää sanota kalkkilaivan kapteeniksi kuten lapsena. Eikä kysytä joka välissä olenko varmasti terve ja syökö varmasti terveellisesti. 

[/quote]

Tuo "kalkkilaivan kapteeni" taitaa olla oman nimeni jälkeen hyvä kakkonen kun puhutaan mun kutsumanimistä... ja häiritsevää, kun vielä ihan lähimmät ystävätkin melkeinpä haukkuvat ja säälittelevät.

Vierailija
11/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:24"]Suomessa saa sanoa ihmonväristä mitä vaan koska Suomi ja suomalaiset ei ole mitään velkaa minkään värisille

[/quote]

Eli siis sananvapaus antaa sinulle oikeuden loukata minun ihonsävyäni?

-ap

Vierailija
12/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

Vierailija
13/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:24"]Suomessa saa sanoa ihmonväristä mitä vaan koska Suomi ja suomalaiset ei ole mitään velkaa minkään värisille

[/quote]

Eli siis sananvapaus antaa sinulle oikeuden loukata minun ihonsävyäni?

-ap

[/quote]Kaikkien ihonväriä sananvapauden rajoissa.

Vierailija
14/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]

Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

[/quote]

Niin ja vielä että myös mustaihoisen on tärkeää ottaa aurinkoa vitamiinien takia.

Vierailija
15/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]

[/quote]

Montako kertaa pitää kokeilla? Ja miksi pitää kokeilla?

Vierailija
16/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

[/quote]

Olen ap:n kanssa saman värinen ja me emme kuule rusketu ilman melanoomaa, vähän kärjistäen.

Olen huomannut saman ilmiön. Joskus suunnittelin paitaa, jossa olisi lukenut jotakin, että "ulkoilen säännöllisesti". Koska ihan oikeasti vietän kesät ulkona ja silti olen se ylivalottunut möykky valokuvissa.

Vierailija
17/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:36"]Valitettavasti en ihan usko ettet ruskettuisi juurikaan jos oikeasti yrittäisit yhden kerran. Nekin jotka on ensin pelkästään punaisia muuttuvat kun ottavat riittävän usein aurinkoa. Se punainenkin on kauniimpi mitä vitivalkoinen ja samalla saisit vitamiinit pitkäksi aikaa tankattua. 

[/quote]

Sanotko useinkin tummaihoisille että "olisit nyt vähän enemmän sisällä kun vaaleanruskeakin on parempi kuin tuo melkein musta"?

Ja oletatko tosissasi etten "ole yrittänyt"? Tai no, en tosiaan ole aurinkoa ottanut ikinä sen takia että nahan väri muuttuisi, mutta voin kertoa että vietän kesäisin reippaasti yli puolet ajastani ulkona enkä silti rusketu. (Se toinen aikapuolikas meneekin sen 50-suojakerroinvoiteen laittamiseen ja lisäilyyn sekä palaneen ihon hoitamiseen.)

-ap

Vierailija
18/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kalpeaihoinen, mutta harvemmin kukaan huomauttaa aiheesta.

Mene itseruskettajalle ja ota oikein tumma väri. Iske vielä naamaan hurjimman väristä päivävoidetta, mitä löydät. Kysy sen jälkeen herjaajilta, näytätkö paremmalta. ;)

Vierailija
19/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt vielä että olet hoikkakin ja tästä kaikesta johtuen yhteiskunnan pohjasakan äärimmäinen jämätulppa. Not.

Vierailija
20/47 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin valkoinen että aurinko suorastaan heijastaa takaisin, jos käännän esim. ranteeni sisäpuolen näkyville. ;) Tykkään itse kalpeudestani ja suojaan itseni niin rasvoilla kuin päivänvarjoillakin, tämä on minun kauneusihanteeni. Mielestäni ruskettuneet ihmiset näyttävät likaisilta, enkä halua itse käräyttää omaa herkkää ihoani vain siksi että joku pahoittaa mielensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi