Valkoista ihoa saa haukkua
Olen täysin suomalainen tyttönen, ja punapigmentin ansiosta näytän hämmästyttävän paljon Disneyn Urhea-leffan päähenkilöltä. Punapigmentin meriitteihin kuuluu myös se, että olen vuoden ympäri yhtä päivettynyt kuin juuri pakkauksesta otettu valkoinen aanelosen paperiarkki. Monesti ei Sokoksen meikkiosastolla meinaa iholle mitään löytyä kun "0001 Pocelain White"-tyyppiset sävytkin on liian tummia.
Yllätyksekseni olen saanut verrattain paljon negatiivista huomiota ja kommenttia ihonväristäni.
"Luulisin sua sairaaksi jos en tietäisi että oot ton värinen", "Sua varmasti harmittaa kun olet noin valkoinen", "Hehheh, katso, mähän näytän ihan afrikkalaiselta sun vieressä kun olet niin kalpea", "Sua kun näkee niin alkaa arvostaa sitä vähää rusketusta minkä tuolla Kanarialla sain". Varmaan yksi oudoimmista oli se, kun ihan tosissaan tuttavani kysyi että onko minulla kenties syöpä tai jotain vastaavaa, kun olen kesälläkin valkoinen. Mitä ihmettä?
Monet myös naureskelevat ja säälivät, kun pigmentin takia en rusketu, korkeintaan vain palan. Käytän Suomen pilvisessä kesässä suojakerrointa 50, eikä se ole tippaakaan hätävarjelun liioittelua. Minulle itselleni on ihan okei, että pysyn ainaisesti jauhopussissa kylpeneen näköisenä, mutta monille ei. On suositeltu itseruskettavaa ja lääkekuureja ja porkkanan syömistä. Mikä ihmisiä vaivaa? Olen ylpeä ja iloinen ihoni sävystä, en kaipaa oranssia suihkurusketuspintaa...!
On se kummallista kun jos tumma ihminen sanoo että on ylpeä väristään, niin se on hienoa rohkeutta ja ihailtava asia, mutta jos minä sanon että olen ylpeä valkoisesta ihostani, olen sika.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:33"]
Mä en nyt älyä, miksi tähän piti vetää mukaan rasismi? Kysehän on pinnallisuudesta. Jos sua ap ei haittaa, niin hyvä juttu ja jätä ne kommentit omaan arvoonsa.
[/quote]
En sekoittaisi itsekään rasismia tähän, mutta kuinka moni kalpeaihoinen menee sanomaan ruskettuneelle että 'Oletpa sä ruskea, näytät ihan likaiselta!'
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:39"]Mietin itse tätä samaa asiaa tänään! Olen todella vaalea/ kalpea, todella vaaleilla hiuksilla ja sinisillä silmillä. En ikinä ole ruskettunut enkä sitä kaipaakaan. Pidän omasta, normaalia vaaleammasta ihostani. Toki olen kuullut samoja typeriä 'onko sulla anemia', 'käytkö ollenkaan ulkona' kommentteja. Ihonväri vertailua yms. Vastaan kyllä suoraan takaisin etten pidä rusketusta kauniina vaan lähinnä likaisen näköisenä. Olen kyllä kuullut myös kehuja vaaleudestani.
[/quote]
Ei ehkä kauhean fiksua ilmoittaa rusketuksen näyttävän likaiselta. Voit kai olla tyytyväinen omaan ulkonäköösi ilman ilkeitä kommentteja, vaikka muut eivät siihen pystyisikään.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:22"]Mä olen sellainen, että en rusketu helposti. Muu perhe ruskettuu heti, minä aina kalpeana. Ärsyttävää kuunnella vuodesta toiseen samoja ininöitä:"Sä et oo yhtään ollu ulkona", "menisit ulos, olet ihan kalpea", "ootko ollu koko kesän sisällä?" Ei mene jakeluun, että EN rusketu niin kuin muut. En todellakaan ala lojumaan tuntitolkulla päivittäin syöpäsäteiden alla siksi, että omisin oikean värinen kesällä. Olen ottanut joitakin kertoja aurinkoa tänä kesänä, ja olen edelleen kalpea. SORI.
[/quote]
Minua korpeaa eniten juuri nuo kommentit, että "pitäiskö sun käydä joskus ulkona?". Olen itse joku luonnonoikku värien suhteen. Hiukseni ovat melkein mustat ja silmät tummanruskeat ja iho vitivalkoinen. Ja en rusketu koskaan. En ole ikinä palanutkaan. Tänäkin kesänä olen maannut Turkissa kaksi viikkoa ja täällä kotona ollut pihalla melkein kaiken vapaa-aikani, mutta näytän edelleen siltä kuin olisin ollut vuosia lukittuna kellariin.
Vielä näin 40-kymppisenäkin saan selitellä vanhemmille sukulaisille ja ihan tuntemattomillekin ihmisille, että tykkään kyllä olla ulkona. Eihän tämä nyt mikään iso ongelma ole, mutta onhan se aika jännä kuinka valkoisuuteni voi haitata vieraita ihmisiä.
Tämä menee mun mielestä samaan kategoriaan sen kanssa, että on yleisesti ok nauraa päin naamaa hoikalle, että mitens nyt tuollainen pulkannaru olet! Mutta auta armias jos menet ylipainoiselle sanomaan samaan sävyyn vastaavaa :/
26 jatkaa vielä: en ole kuitenkaan mielestäni ruma. Vaalea iho on iso osa ulkonäköäni ihan positiivisessa mielessä, vähän samaan tapaan kuin siniset silmäni, ja luulen ainakin miesten jopa ihailevan sitä. Kasvoista vaalea ihoni onkin ihan sileä ja kaunis, nuoren näköinen. Korkeintaan vartalossa rusketus voisi kyllä tasoittaa sävyä (minulla on aika näkyvä keratosis pilaris) mutta juuri niille tasaisempaa sävyä kaipaaville alueille rusketusta ei kyllä tulekaan sitten millään. Eli mieluummin en välitä :)
No matter if you're black or white..!
olen vaaleahipiäinen, vaaleahiuksinen, iho on punapäistä asteen tai kaksi tummempi, helposti punakka. Eipä juuri kukaan ole kommentoinut negatiivisesti vaaleuttani, päinvastoin joskus kauan sitten japanilainen poikaystäväni oli erittäin ihastunut...!
Joskus käytin itseruskettavia voiteita sääriin, mutten enää vuosiin. Raskausaikana ja imetysaikana halusin minimoida kemikaaliaaltistusta, joten en turhia voiteita levitellyt. Lasten syntymän jälkeen olen muutunut mukavuudenhaluisemmaksi, enkä halua tai jaksa tuhlata aikaa turhuuksiin. Käytän ihonrasvaamiseen neitsytkookosöljyä, suosittelen, se on hyvää sisäisesti ja ulkoisesti.
lähisukulaisellani on ollut melanooma, joten mielestäni auringolta kannattaa suojautua! Käytän valkoisia pellavapaitoja, hattuja, 50-kerrointa ja vältämme keskipäivällä suorassa auringossa olemista. Rakastan kesää ja lämpöä, mutten vaan kestä kovaa aurinkoa tai auringonottoa. Tänäänkin oltiin rannalla klo 17-19, mukavan lempeä auringonpaiste ja vesikin oli melko lämmintä.
äiti30+
Mietin itse tätä samaa asiaa tänään! Olen todella vaalea/ kalpea, todella vaaleilla hiuksilla ja sinisillä silmillä. En ikinä ole ruskettunut enkä sitä kaipaakaan. Pidän omasta, normaalia vaaleammasta ihostani. Toki olen kuullut samoja typeriä 'onko sulla anemia', 'käytkö ollenkaan ulkona' kommentteja. Ihonväri vertailua yms. Vastaan kyllä suoraan takaisin etten pidä rusketusta kauniina vaan lähinnä likaisen näköisenä. Olen kyllä kuullut myös kehuja vaaleudestani.