Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se iski: pikkulapsiperhe-ärsytys!!

Vierailija
09.07.2014 |

On tullut lämpiminä päivinä vietettyä rannalla aikaa ja olen huomannut itsessäsi, että ärsyynnyn pikkulapsi-perheistä. En niinkään itse lapsista vaan niistä vanhemmista. Jotenkin se aika on ajanut kohdallani ohitse. En jaksaisi enää päivääkään sitä hössötystä vaipoista, maitopulloista, ruokapurkeista, perässä juoksemisesta, kokoaikaisesta vahtimisesta ja kieltämisestä.

Itselläni on 9 ja 11-vuotiaat tytöt ja voitte vain kuvitella kuinka rauhallista heidän kanssaan on olla esim. juuri rannalla. 

Eilenkin sain nauttia auringosta rauhassa lueskellen ja välillä torkahtaen. Siinä sitten seurailin välillä, kun mammat ja isit juoksi pientensä perässä veden rajassa sinne tänne ja kiellot kaikui pitkin rantoja. Ja se hössötys: älä mene, onko vaippa kuiva, tule Nico tänne, älä mene sinne, ei saa koskea, ei saa heittää hiekkaa, ei saa roiskia vettä JNE.

No, aikansa kutakin. Minun kohdallani pikkulapsiaika on TODELLA taaksejäänyttä elämää. Tässä alkaa vähitellen siirtyä pikkulapsivapaisiin rantoihin, ravintoloihin, hotelleihin jne. Ei vaan enää jaksa sitä hössötystä. 

Nyt nautin elämästä ja omasta ajasta ja rauhasta. Nauttikaa tekin vastaavassa tilanteessa olevat!

Ja tämä ei ollut pahalla kirjoitettu, olenhan itsekin ollut joskus pienten lasten äiti (toivottavasti en tuollainen saamarin hössöttäjä kuitenkaan).

Joskus sitä vaan herää ajatukseen kuinka elämässä asiat muuttuvat ja kuinka sitä osaakaan arvostaa tätä pikkulapsivapaata elämää! :)

Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille!

N37

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:14"]

Taisin muuten rannalla saada muutamat kateelliset katseet pikkuisten äideiltä kun luin kirjaa kaikessa rauhassa ;)

[/quote]

Taidetaan tulla totuuden lähteille :) t: lapseton

Vierailija
22/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:26"]

Aika aikaansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin :D

Mun lapsilla on ikäeroa 14 vuotta. Olen siis saanut viettää välissä niitä rentouttavia ja jopa lapsettomia etelänlomia ja nyt taas on pikkulapsivuodet menossa, mutta oikeasti nautin nyt tästä taas! Muistan että silloin kun olin ensimmäistä kertaa rantalomalla ilman lastani, niin muiden kirkuvat lapset ärsytti ihan sikana. Tällä hetkellä on sellainen olo, että sain viettää riittävästi niitä lokoisia vuosia välillä ja elän juuri nyt sellaista elämää kuin tahdon yksivuotiaan kanssa.

Niin ja ap, minäkin olen 37v, mutta paljon kerkeää kun aikaisin aloittaa, jopa toisen kierroksen yhä uudestaan ;-)

[/quote]

Se on ihan hyvä, että biologia menee niin että oma lapsi aiheuttaa vähemmän ärsytystä kuin muut lapset. Mutta se on jännä, että miten monet vanhemmat eivät jaksa pahemmin muita lapsia tai muissa lapsissa nähdään vikoja ja niistä ärsyynnytään, kun se oma on niin ihana. Mutta sitten ei tajuta sitä, että toisten mielestä se oma ihana lapsi ei olekaan ihana vaan se ärsyttävä ja sitten ihmetellään että miten muka kaikki ei ole ihastuksissa siihen omaan kullannuppuun. Jotenkin ristiriitaista, että nähdään toiset lapset ärsyttävinä mutta ei haluta ymmärtää että se ärsyttävä lapsi muille on usein se oma lapsi.

[/quote]

Mistä kuvittelit, että lainaamasi ajattelisi muiden ihailevan lapsiaan, tai että hän sellaista toivoisi? Eivät kaikki halua huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 13:18"]

Torkahtelit, kun 9v lapsi oli uimassa? Kannattaisi sunkin edes vähän hössöttää ja olla kiinnostunut.

[/quote]Mun 9v kilpauimari kävi kavereiden kanssa uimassa, osasi uida jo 5-vuotiaana järvessä sujuvasti. Torkahtelin tyytyväisenä kotona kun lapset olivat ulkona. Voitinko huonoimman äidin tittelin?

Vierailija
24/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:14"]

Taisin muuten rannalla saada muutamat kateelliset katseet pikkuisten äideiltä kun luin kirjaa kaikessa rauhassa ;)

[/quote]

Taidetaan tulla totuuden lähteille :) t: lapseton

[/quote]

Kyllä naurattaa ihmiset jotka luulevat tietävänsä että muut ovat kateellisia heille jostain vaikka eivät ole. Saahan sitä luulla mitä haluaa.

Samalla minäkin voisin ajatella että kaikki lapsettomat ovat kateellisia meidän supersöpölle vauvalle. Mutta en ole niin tyhmä! En oleta mitään toisten tuntemuksista. Todennäköisesti nämä pikkulapsien vanhemmat eivät ole ajatelleen rotan persettä kummenpaa vilkaistessaan tuota "kirjanlukijaa".

Vierailija
25/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka ärsyyntyvät "hössöttämisestä", kertokaapa miten olla hössöttämättä rannalla jos on sellainen uhkarohkea 3v. niinkuin meillä joka on näköjään vailla minkäänlaista itsesuojeluvaistoa? Jos annan hänen vapaasti vipeltää ja sillä tapaa oppia rajoja, hän varmasti  alle kolmen minuutin sisään 1) löytää lasinsirpaleen ja leikkaa sillä jalkansa 2) karkaa tielle ja auton alle 3) hukkuu järveen kun halusi "sukeltaa" laiturilta. Poikaa on vahdittava ja hänen perässään on juostava ja häntä on kiellettävä jatkuvasti tai oikeasti vaarantaa henkensä. Sori vaan jos hössötämiseni ärsyttää. 

Vierailija
26/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:33"]Nykyään suoritetaan vanhemmuuttakin kuin viimeistä päivää. Kumma kyllä se opetus- ja kurinpitopuoli ei kuitenkaan kulje synkassa, vaan ne lapset metelöi, hölisee, meuhkaa, törmäilee eivätkä tottele. Ärsyynnyn. Meidän kolmikko ei ikinä ollut pienenä tuollainen. Kolmivuotias kummipoikani on pilalle hemmoteltu hirmu ja vanhemmat curlingmestareita. Ja ärsyttää moni muukin asia, kuten vaikka nykyajan tapa umpioida lapsi vaunuihin sulkemalla vaunuaukko sideharsolla, verholla tai filtillä. 

[/quote] hmm elikkäs translate kääntäis ton vauva.fi lauseen suomenkieleksi näin: minä vihaan lapsia mutta minun lapseni ovat parhaita eivätkä ole koskaan tehneet mitään pahaa" no ensinäkin se on paskapuhetta se että sinun lapsesi eivät ole koskaan mitään ikävää. Vois lähettää femman sun kummipoikas vanhemmille ihan vaa pieneks palkkioks siitä et on on vittuillu sulle

Vierailija
27/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs tänne kirjoittelee katkeraa porukkaa.. Mua niin kans naurattaa nämä, jotka olettaa kaikkien olevan kateellisia heille :D Mulle ei tulis mieleenkään olla kateellinen jollekin lapsettomalle, tai jollekin jolla lapset jo teini-ikäisiä. Ei, vaan nautin itse täysillä tästä meidän pikkulapsiajasta, katselematta kuitenkaan muita nenän vartta pitkin. Ja toki toivon että nautin elämästäni myös lapseni kasvettua isoiksi.

Vierailija
28/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään enää jaksais pikkulapsivaihetta, kun omat on jo isoja, osa täysikäisiä. Mutta ei mua silti millään tavalla haittaa lapsiperheet, ja esim. nelivuotiasta kummilastani vahdin mielelläni päivänkin, koska tiedän että saan sitten taas levätä. Enkä sen kummemmin kiinnitä julkisilla paikoilla huomiota, mitä kukin tekee omien lastensa kanssa, eiväthän ne minun ole.

Vierailija
29/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:33"]Nykyään suoritetaan vanhemmuuttakin kuin viimeistä päivää. Kumma kyllä se opetus- ja kurinpitopuoli ei kuitenkaan kulje synkassa, vaan ne lapset metelöi, hölisee, meuhkaa, törmäilee eivätkä tottele. Ärsyynnyn. Meidän kolmikko ei ikinä ollut pienenä tuollainen. Kolmivuotias kummipoikani on pilalle hemmoteltu hirmu ja vanhemmat curlingmestareita. Ja ärsyttää moni muukin asia, kuten vaikka nykyajan tapa umpioida lapsi vaunuihin sulkemalla vaunuaukko sideharsolla, verholla tai filtillä. 

[/quote] hmm elikkäs translate kääntäis ton vauva.fi lauseen suomenkieleksi näin: minä vihaan lapsia mutta minun lapseni ovat parhaita eivätkä ole koskaan tehneet mitään pahaa" no ensinäkin se on paskapuhetta se että sinun lapsesi eivät ole koskaan mitään ikävää. Vois lähettää femman sun kummipoikas vanhemmille ihan vaa pieneks palkkioks siitä et on on vittuillu sulle

[/quote]

Vittuillu? Mitä tarkoitat??

Vierailija
30/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne on aina ne toisten lapset jotka ärsyttää !kannattais miettiä kuinka paljon itse valittajan lapset ärsyttää muita.....

Vierailija
31/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mä taidan olla rasittavan kuuloinen mamma kun menen pilttini kanssa mihin vaan. Tapanamme on nimittäin keskustella asioista melko paljon. Sitä pölötyksen määrää mikä 1,5-vuotiaasta välillä lähtee! Ja totta kai hänelle on vastattava :) on muuten laaja sanavarasto jo ja saa kovasti kehuja kun muistaa kaupassakin kiittää ja tervehtiä. Turha sitä on kuitenkaan ihmetellä, ei siihen oppimiseen muuta tarvita kuin keskustelua, keskustelua ja keskustelua.

Vierailija
32/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin eilen rannalla neljän alle kouluikäisen lapsen kanssa ja kyllä niitä pahoja katseita sai ihan kiitettävästi, vaikka yritin lapsille selittää että rauhoittuisivat kun on muitakin.

Mutta sitten mä tajusin, ne on lapsia, ne huutaa ja meluaa, istuu rauhassa ja puhisee omiaan silloin kun siltä tuntuu. Meillä oli ihan samanlainen "oikeus" olla siellä kuin muillakin, vaikka lapset into piukeena kiljahteli ja mesosi vedessä. Viiden vuoden päästä ihan eri meininki.

Toki, tuo käytös ei sovi esimerkiksi kauppaan tai museoon, sen lapsikin jo tietää.

Vierailija
33/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan parasta aikaa perheleirillä. Täällä on kymmenkunta perhettä. Kaikilla on vähäneri-ikäisiä lapsia. Sitten on yksinhuoltajaäitejä, perheitä joissa on sauras lapsi tai muita huolia.

En ole huomannut täällä hössötystä vaikka ranta on ihan ääressä. Kaikki hoitaa omiaan ja jeesaa samall vaikk sitä yksinhuoltajaa, että pääsee hänkin uimaan jne. Todella rento meininki ollut, vanhemmat ja lapset tyytyväisiä. Korjataan jälkiä yhdessä, todella vähän riitoja lapsilla jne. Ei mitään hirveää mekkalaa vaan normaaleja leikin ääniä.

Yksi parivuotias on todella uhmakas ja laittaa äidilleen vastaan jatkuvasti, mutta tuskin kukaan ajattelee, että on huonosti kasvatettu. On vain temperamenttinen uhmaikäinen.

En nyt omien kokemuksieni perusteella voi sanoa, että nykyään lapset käyttäytyisivät huonosti jne. Vai onko nämä kaikki kymmenkunta perhettä vain jokin outo sattuma. En usko

Vierailija
34/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te olette niin onnellisia pikkulapsiperheen äitejä tai isejä, te olisitte ohittaneet koko aiheen. Paljastitte kyllä oman katkeruutenne ap: ta kohtaan aivan täysin! Huh, aikamoisia mammoja. Stressiä??

:)

Vierailija
35/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitin huomiota vaan tuohon että mistä ihmeestä sä aloittaja tiesit että sen kiellettävän lapsen nimi on Nico eikä Niko xD

Vierailija
36/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jauhaa mulle raskaustarinoita, tarviiko mun olla niin kiinnostunut?

Jos joku jauhaa pikkulasten vaipoista tarviiko kiinnostua?

Jos joku jauhaa teininsä mopoautosta tarviiko kiinnostua?

Itsellä 10v tyttö ja sen ikäisten asiat kiinnostavat TÄLLÄ HETKELLÄ.

Mitä pahaa mä siinä kellekään teen? Aika tekopyjää porukkaa täällä.

Vierailija
37/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon ärsyyntynyy siitä, monet vanhemmat on nykyään niin hikipinkoja taaperonkasvattajia. Itse olen jotenkin vähän lungimmalla otteella onnistunut kasvattamaan kohteliaan 4 vuotiaan.

'Pelastusliivit päälle ja mee tonne kalliolle leikkii, hätäpilliin ei saa puhaltaa paitsi jos tiput mereen. Äiti juo nyt tän kahvin rauhassa kaverin kanssa. Vaihtovaatteet on kyllä mukana.'

Kaveri oli lapseton ;)

Vierailija
38/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:39"]Teille jotka ärsyyntyvät "hössöttämisestä", kertokaapa miten olla hössöttämättä rannalla jos on sellainen uhkarohkea 3v. niinkuin meillä joka on näköjään vailla minkäänlaista itsesuojeluvaistoa? Jos annan hänen vapaasti vipeltää ja sillä tapaa oppia rajoja, hän varmasti  alle kolmen minuutin sisään 1) löytää lasinsirpaleen ja leikkaa sillä jalkansa 2) karkaa tielle ja auton alle 3) hukkuu järveen kun halusi "sukeltaa" laiturilta. Poikaa on vahdittava ja hänen perässään on juostava ja häntä on kiellettävä jatkuvasti tai oikeasti vaarantaa henkensä. Sori vaan jos hössötämiseni ärsyttää. 

[/quote]

Olen antanut rämäpään kokeilla rajojaan. Kattonut nyt ettei ihan tosi pahasti voi käydä. Alle 2-vuotiaana laski mm suht jyrkkää hiekkamäkeä taaperokärryllä aina. Kummasti ne vaan hiffaa rajansa kun pienestä asti saa kokeilla. Rannalla annan viipottaa mutta pelastusliivit päällä. Kyllä siitä tippumisestakin oppii sitten.

Kaveriperheessä ei 2v saa edes laskea liukumäkeä ilman vanhempaa. On ihan normi rauhallinen lapsi.

Vierailija
39/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:03"]

Ap siis kehuskelee sillä, ettei aikanaan vahtinut (siis hössöttänyt) pieniä lapsia, eikä edelleenkään vahdi vähän isompia lapsia. Hienoa, on se hyvä ettei hössötetä turhaan. Mulla on 10v. lapsi ja todellakin katson hänen peräänsä, en torkahtele ja lueskele rannalla. Jos niin haluan tehdä niin menen rannalle ilman lapsia. Enkä torku varsinkaan silloin jos mulla on siellä vielä vieras lapsi josta olen ottanut vastuun. Olis aika karua jos lapselle sattuis jotain ja pitäis sen vanhemmille kertoa että nukuimpa siellä rannalla ja annoin lasten olla keskenään. 

Tosin todennäköisesti joku niitä sun lapsias siellä rannalla vahti kun huomas että sä vaan nukut. Eli oikeasti jätit lapset muiden hoteisiin. Olen minäkin monet kerrat vahtinut näitä lapsia joiden vanhemmat ottaa rennosti eikä hössötä. Kerran kiskoin lapsen upoksista rannalle. Eikä edes se hetkauttanut näitä hössöttämättömiä vanhempia. Mitä sitä turhaan hössöttämään kun muut hoitaa sen sun puolesta. Harmi vaan että joka vuosi joku lapsi hukkuu kun joku muu ei ehdi apuun tarpeeksi nopeasti.

[/quote]

No ei minunkaan äitini vahtinut minua enää kun olin 10v. rannalla, opin kuitenkin pienenä uimaan:) Ei mitään vahtimista jos lapsi osaa uida ja rannalla on paljon porukkaa. Ennen äidit eivät höösänneet jatkuvasti mukana ja silti lapset pärjäsivät ja elelivät ehjin nahoin, minä ainakin tykkäsin aina kavereiden kanssa pelailla pallolla järvessä tai hillua uimarenkaan kanssa tai muuten vain pulikoida. Mutta ehkä aikanaan lapset olivat vähän omatoimisempia tms. ja kun huomattiin että lapset pärjäävät ilman jatkuvaa vahtimista, niin annettiin heidän niin ollakin välillä?

[/quote]

Mun lapset oppivat myös hyvin pienenä uimaan, kiitos siellä että syntyivät tropiikissa ja uima-allas oli päivittäisessä käytössä. Silti minä kyllä vahdin lapsiani missä tahansa olemme uimassa. Onnettomuus voi tapahtua ihan minkäikäiselle tahansa. 

Vierailija
40/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon aloitus kerännyt peukutuksia :)))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän