Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se iski: pikkulapsiperhe-ärsytys!!

Vierailija
09.07.2014 |

On tullut lämpiminä päivinä vietettyä rannalla aikaa ja olen huomannut itsessäsi, että ärsyynnyn pikkulapsi-perheistä. En niinkään itse lapsista vaan niistä vanhemmista. Jotenkin se aika on ajanut kohdallani ohitse. En jaksaisi enää päivääkään sitä hössötystä vaipoista, maitopulloista, ruokapurkeista, perässä juoksemisesta, kokoaikaisesta vahtimisesta ja kieltämisestä.

Itselläni on 9 ja 11-vuotiaat tytöt ja voitte vain kuvitella kuinka rauhallista heidän kanssaan on olla esim. juuri rannalla. 

Eilenkin sain nauttia auringosta rauhassa lueskellen ja välillä torkahtaen. Siinä sitten seurailin välillä, kun mammat ja isit juoksi pientensä perässä veden rajassa sinne tänne ja kiellot kaikui pitkin rantoja. Ja se hössötys: älä mene, onko vaippa kuiva, tule Nico tänne, älä mene sinne, ei saa koskea, ei saa heittää hiekkaa, ei saa roiskia vettä JNE.

No, aikansa kutakin. Minun kohdallani pikkulapsiaika on TODELLA taaksejäänyttä elämää. Tässä alkaa vähitellen siirtyä pikkulapsivapaisiin rantoihin, ravintoloihin, hotelleihin jne. Ei vaan enää jaksa sitä hössötystä. 

Nyt nautin elämästä ja omasta ajasta ja rauhasta. Nauttikaa tekin vastaavassa tilanteessa olevat!

Ja tämä ei ollut pahalla kirjoitettu, olenhan itsekin ollut joskus pienten lasten äiti (toivottavasti en tuollainen saamarin hössöttäjä kuitenkaan).

Joskus sitä vaan herää ajatukseen kuinka elämässä asiat muuttuvat ja kuinka sitä osaakaan arvostaa tätä pikkulapsivapaata elämää! :)

Hyvää ja rentouttavaa kesää kaikille!

N37

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:46"]

Ei 40v enää välttämättä jaksa pikkulapsia ja huokaisee helpotuksesta kun omat lapset isoja.

Mitä pahaa tässä on?

Kun ikää tulee kaipaa rauhallisempaa elämää. Meillä kun kävi perhe kylässä jossa 2 pientä lasta, lysähdin heidän lähdön jälkeen sohvalle ja sanoin miehelle "onneksi meillä ei ole enää noin pieniä lapsia eikä tule ".

:)

[/quote]

Niinpä! En ymmärrä ollenkaan miksi tämä keskustelu on edes lähtenyt tähän suuntaan. En koe ap:n aloitusta mitenkään dissaavaksi, olen hänen kanssaa ihan samoilla taajuuksilla. Olen samanikäinen ja minulla on 13v, 10v ja 8v lapset. Uimarannalla nuorinta täytyy vielä varmistaa, vaikka hän jo uida osaakin, mutta elämä toki paljon helpompaa kuin joitain vuosia sitten. Ja se on i h a n a a!!

Naapurilla on todella vilkas 2v ja uuvun pelkästään kun katson vierestä miten lapsen perässä pitä koko ajan juosta. Niin olen itsekin juossut omieni, mutta en todella jaksaisi enää. Miten kukaan jaksaa aloittaa uuden kierroksen tässä iässä :D ?

Vierailija
2/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:46"]

Ei 40v enää välttämättä jaksa pikkulapsia ja huokaisee helpotuksesta kun omat lapset isoja.

[/quote]

EI 20-vuotiaskaan välttämättä jaksa. Minä en ole jaksanut pikkulapsia koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: n iässä ollessani lapseni ovat 17v.

Vierailija
4/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas niin tätä. Joku ei jaksa pikkulapsia. Toinen ei jaksa pikkulasten vanhempia. Kolmas ei jaksa kouluikäisiä, vesisotaa leikkiviä poikia. Neljäs ei kestä lihavia. Kuudes inhoaa kälättäviä, kiroilevia teinejä. Joku inhoaa niitä yleisellä paikalla puhelimeen kovalla äänella kailottavia keski-ikäisiä, joiden koko yksityiselämä paljastuu muutaman kymmenen minuutin aikana. Joku toinen taas inhoaa niitä treenattuja tyyppejä, jotka joka kesä ilmestyvät rannalle esittelemään omaa vartaloaan. Jotakin häiritsee viereisellä pyyhkeellä makaavan jatkuva sipsien mussutus. 

Itseäni ei oikein häiritse mikään. Spurgutkin saa mun puolesta istua rannalla ja pitää elämää. Nyt kun oikein tarkemmin ajattelen, niin paheksun ainoastaan keskellä rantaa tupakoivia tyyppejä. 

Vierailija
5/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:03"]

Ap siis kehuskelee sillä, ettei aikanaan vahtinut (siis hössöttänyt) pieniä lapsia, eikä edelleenkään vahdi vähän isompia lapsia. Hienoa, on se hyvä ettei hössötetä turhaan. Mulla on 10v. lapsi ja todellakin katson hänen peräänsä, en torkahtele ja lueskele rannalla. Jos niin haluan tehdä niin menen rannalle ilman lapsia. Enkä torku varsinkaan silloin jos mulla on siellä vielä vieras lapsi josta olen ottanut vastuun. Olis aika karua jos lapselle sattuis jotain ja pitäis sen vanhemmille kertoa että nukuimpa siellä rannalla ja annoin lasten olla keskenään. 

Tosin todennäköisesti joku niitä sun lapsias siellä rannalla vahti kun huomas että sä vaan nukut. Eli oikeasti jätit lapset muiden hoteisiin. Olen minäkin monet kerrat vahtinut näitä lapsia joiden vanhemmat ottaa rennosti eikä hössötä. Kerran kiskoin lapsen upoksista rannalle. Eikä edes se hetkauttanut näitä hössöttämättömiä vanhempia. Mitä sitä turhaan hössöttämään kun muut hoitaa sen sun puolesta. Harmi vaan että joka vuosi joku lapsi hukkuu kun joku muu ei ehdi apuun tarpeeksi nopeasti.

[/quote]

No ei minunkaan äitini vahtinut minua enää kun olin 10v. rannalla, opin kuitenkin pienenä uimaan:) Ei mitään vahtimista jos lapsi osaa uida ja rannalla on paljon porukkaa. Ennen äidit eivät höösänneet jatkuvasti mukana ja silti lapset pärjäsivät ja elelivät ehjin nahoin, minä ainakin tykkäsin aina kavereiden kanssa pelailla pallolla järvessä tai hillua uimarenkaan kanssa tai muuten vain pulikoida. Mutta ehkä aikanaan lapset olivat vähän omatoimisempia tms. ja kun huomattiin että lapset pärjäävät ilman jatkuvaa vahtimista, niin annettiin heidän niin ollakin välillä?

[/quote]

Ennen lapsia kyllä hukkui huomattavasti enemmän kuin nykyään. Ja kuoli muissakin onnettomuuksissa. Eli en kyllä sanois että ennen oli paremmin kun lapsia ei vanhdittu, pikemminkin päinvastoin. Paljon on edistytty, mutta silti nää laiskat (anteeksi äidit jotka ei hössötä) vakuuttaa että ennen oli niin paljon paremmin. EI ollut, ennen lapsia kuoli huomattavasti enemmän ja vain siksi että heitä EI vahdittu.

[/quote]

Toki ENNEN, riippuu ehkä montako vuosikymmentä taaksepäin mutta juu toki lapsikuolleisuus on vähentynyt. Olen silti elossa ja niin on varmaan lähes kaikki saman ikäiset kaveritkin. Sinustako äidit ovat ennen olleet laiskoja? Kuinkahan ovat voineet hoitaa maatilaakin yms. ja silti kasvattaa lapsia aikanaan? Kyllä minusta huolehdittiin ja pienenä oli äitikin rannalla, mutta minä olin sangen hyvä uimari jo nuoresta asti ja koska minut oli kasvatettu hyvin, uskalsi äiti luottaa myös siihen etten ui esim. kovin syvälle yms. Mukana oli myös aina kavereita ja rannalla taisi olla uimavalvojakin. Ykkösluokkalaisesta asti pyöräilin tai kävelin kouluunkin yksin 2km. , aika kamalaa...:D Ymmärrän kyllä että moni on hyvin suojeleva lapsiaan kohtaan ja ei anna heidän tehdä juuri mitään itse.

Mutta sitä en ymmärrä, että jos äidit nykyään ovat ahkerampia ja kyvykkäämpiä vahtimaan ja hoitamaan lapsiaan, miksi lapset ovat jatkuvasti huonokäytöksisempiä ja enemmän pahoinvoivia? Esimerkiksi minun aikanani aikuisia kunnioitettiin, osattiin sanoa kiitos ja anteeksi ja puhua normaalisti eikä huutaen. Jos olisi alkanut jossain kaupassa riehumaan kuin hullu, ei sellaista äitini olisi jäänyt katsomaan tuntikausiksi vaan olisi taluttanut ulos kaupasta. Toki on huono juttu jos omatoimisille lapsille käykin köpelösti, toki näin on ennen sattunut useammin. Mutta sattuu vahinkoja nykyäänkin vaikka vahtiminen onkin parempaa. Se vain, että tosiaan miksi nykyään lapsia osataan ehkä suojella ulkoisilta vaaratekijöiltä paremmin mutta lapsia ei osata kasvattaa sen paremmin? Sanoisin, että ehkä ennen oli kasvatus siltä osin parempaa että lapset olivat paremmin käyttäytyviä, mutta valvominen oli huolettomampaa.

[/quote]

Äidit ei ennen olleet laiskoja, suurin osa jätti lapset vahtimatta koska tosiaan olivat töissä. Ja siksi ettei se nyt vaan kuulunut silloiseen lapsenkasvatukseen että lapsia koko ajan vahdittais, ainahan ne oli pärjänneet ja ne jotka ei pärjänneet kuoli. Mutta lapsia nyt vaan kuoli, ei sille mitään voinut.

Nykyajan äideissä sen sijaan on näitä laiskoja jotka aina vetoaa että pärjäs ne lapset ennenkin. Minäkin säilyin hengissä, samoin mun kaverit. Joten ei silloin kukaan muukaan kuollut. Harmi vaan että tilastot on eri mieltä. Ennen lapsia kuoli huomattavasti enemmän, hukkui, tuli onnettomuuksia, tulipaloja, sairauksia. Nykyään tiedetään, että lapsia on hyvä vahtia esim. rannalla. Paitsi te muutamat, joiden mielestä se on ajanhukkaa, koska ei sinuakaan vahdittu ja hengissä olet edelleenkin. Niin ja vahinkoja nyt vaan sattuu, joten vahtiminen on turhaa. Mä vahdin omiani, pitäkää mua hössöttäjänä ihan vapaasti. Mieluummin hössötän kuin kannan pientä ruumisarkkua hautaan. Siinä ei paljon lohduta, että joku av-mamma ei rannalla ärsyyntynyt vaan sai torkkua rauhassa.

Ja ehkä ne huonokäytöksiset lapset tulee just teiltä sunkaltaisilta äideiltä, te vaan käännätte kylkeä sillä viltillä ja viis veisaatte mitä se pikku-petteri siellä vedessä tai rannalla tekee. Justhan ap möykkäs kuinka paha oli kun äidit kielsi lapsia heittelemästä hiekkaa yms. Kun se häiritsi rouvan unia. Eli teidän mukaan pitää kasvattaa ja opettaa, mutta kuitenkaan tositilanteessa lasta ei saa kieltää eikä ohjata koska se häiritsee muita. Koittakaa päättää kumpi nyt on parempi, se että vanhemmat kieltää lapsia vai se ettei kiellä ja antaa tehdä mitä lapset haluaa?

Vierailija
6/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 16:38"]

Ap siis kehuskelee sillä, ettei aikanaan vahtinut (siis hössöttänyt) pieniä lapsia, eikä edelleenkään vahdi vähän isompia lapsia. Hienoa, on se hyvä ettei hössötetä turhaan. Mulla on 10v. lapsi ja todellakin katson hänen peräänsä, en torkahtele ja lueskele rannalla. Jos niin haluan tehdä niin menen rannalle ilman lapsia. Enkä torku varsinkaan silloin jos mulla on siellä vielä vieras lapsi josta olen ottanut vastuun. Olis aika karua jos lapselle sattuis jotain ja pitäis sen vanhemmille kertoa että nukuimpa siellä rannalla ja annoin lasten olla keskenään. 

Tosin todennäköisesti joku niitä sun lapsias siellä rannalla vahti kun huomas että sä vaan nukut. Eli oikeasti jätit lapset muiden hoteisiin. Olen minäkin monet kerrat vahtinut näitä lapsia joiden vanhemmat ottaa rennosti eikä hössötä. Kerran kiskoin lapsen upoksista rannalle. Eikä edes se hetkauttanut näitä hössöttämättömiä vanhempia. Mitä sitä turhaan hössöttämään kun muut hoitaa sen sun puolesta. Harmi vaan että joka vuosi joku lapsi hukkuu kun joku muu ei ehdi apuun tarpeeksi nopeasti.

[/quote]

No ei minunkaan äitini vahtinut minua enää kun olin 10v. rannalla, opin kuitenkin pienenä uimaan:) Ei mitään vahtimista jos lapsi osaa uida ja rannalla on paljon porukkaa. Ennen äidit eivät höösänneet jatkuvasti mukana ja silti lapset pärjäsivät ja elelivät ehjin nahoin, minä ainakin tykkäsin aina kavereiden kanssa pelailla pallolla järvessä tai hillua uimarenkaan kanssa tai muuten vain pulikoida. Mutta ehkä aikanaan lapset olivat vähän omatoimisempia tms. ja kun huomattiin että lapset pärjäävät ilman jatkuvaa vahtimista, niin annettiin heidän niin ollakin välillä?

[/quote]

Ennen lapsia kyllä hukkui huomattavasti enemmän kuin nykyään. Ja kuoli muissakin onnettomuuksissa. Eli en kyllä sanois että ennen oli paremmin kun lapsia ei vanhdittu, pikemminkin päinvastoin. Paljon on edistytty, mutta silti nää laiskat (anteeksi äidit jotka ei hössötä) vakuuttaa että ennen oli niin paljon paremmin. EI ollut, ennen lapsia kuoli huomattavasti enemmän ja vain siksi että heitä EI vahdittu.

[/quote]

Toki ENNEN, riippuu ehkä montako vuosikymmentä taaksepäin mutta juu toki lapsikuolleisuus on vähentynyt. Olen silti elossa ja niin on varmaan lähes kaikki saman ikäiset kaveritkin. Sinustako äidit ovat ennen olleet laiskoja? Kuinkahan ovat voineet hoitaa maatilaakin yms. ja silti kasvattaa lapsia aikanaan? Kyllä minusta huolehdittiin ja pienenä oli äitikin rannalla, mutta minä olin sangen hyvä uimari jo nuoresta asti ja koska minut oli kasvatettu hyvin, uskalsi äiti luottaa myös siihen etten ui esim. kovin syvälle yms. Mukana oli myös aina kavereita ja rannalla taisi olla uimavalvojakin. Ykkösluokkalaisesta asti pyöräilin tai kävelin kouluunkin yksin 2km. , aika kamalaa...:D Ymmärrän kyllä että moni on hyvin suojeleva lapsiaan kohtaan ja ei anna heidän tehdä juuri mitään itse.

Mutta sitä en ymmärrä, että jos äidit nykyään ovat ahkerampia ja kyvykkäämpiä vahtimaan ja hoitamaan lapsiaan, miksi lapset ovat jatkuvasti huonokäytöksisempiä ja enemmän pahoinvoivia? Esimerkiksi minun aikanani aikuisia kunnioitettiin, osattiin sanoa kiitos ja anteeksi ja puhua normaalisti eikä huutaen. Jos olisi alkanut jossain kaupassa riehumaan kuin hullu, ei sellaista äitini olisi jäänyt katsomaan tuntikausiksi vaan olisi taluttanut ulos kaupasta. Toki on huono juttu jos omatoimisille lapsille käykin köpelösti, toki näin on ennen sattunut useammin. Mutta sattuu vahinkoja nykyäänkin vaikka vahtiminen onkin parempaa. Se vain, että tosiaan miksi nykyään lapsia osataan ehkä suojella ulkoisilta vaaratekijöiltä paremmin mutta lapsia ei osata kasvattaa sen paremmin? Sanoisin, että ehkä ennen oli kasvatus siltä osin parempaa että lapset olivat paremmin käyttäytyviä, mutta valvominen oli huolettomampaa.

[/quote]

Äidit ei ennen olleet laiskoja, suurin osa jätti lapset vahtimatta koska tosiaan olivat töissä. Ja siksi ettei se nyt vaan kuulunut silloiseen lapsenkasvatukseen että lapsia koko ajan vahdittais, ainahan ne oli pärjänneet ja ne jotka ei pärjänneet kuoli. Mutta lapsia nyt vaan kuoli, ei sille mitään voinut.

Nykyajan äideissä sen sijaan on näitä laiskoja jotka aina vetoaa että pärjäs ne lapset ennenkin. Minäkin säilyin hengissä, samoin mun kaverit. Joten ei silloin kukaan muukaan kuollut. Harmi vaan että tilastot on eri mieltä. Ennen lapsia kuoli huomattavasti enemmän, hukkui, tuli onnettomuuksia, tulipaloja, sairauksia. Nykyään tiedetään, että lapsia on hyvä vahtia esim. rannalla. Paitsi te muutamat, joiden mielestä se on ajanhukkaa, koska ei sinuakaan vahdittu ja hengissä olet edelleenkin. Niin ja vahinkoja nyt vaan sattuu, joten vahtiminen on turhaa. Mä vahdin omiani, pitäkää mua hössöttäjänä ihan vapaasti. Mieluummin hössötän kuin kannan pientä ruumisarkkua hautaan. Siinä ei paljon lohduta, että joku av-mamma ei rannalla ärsyyntynyt vaan sai torkkua rauhassa.

Ja ehkä ne huonokäytöksiset lapset tulee just teiltä sunkaltaisilta äideiltä, te vaan käännätte kylkeä sillä viltillä ja viis veisaatte mitä se pikku-petteri siellä vedessä tai rannalla tekee. Justhan ap möykkäs kuinka paha oli kun äidit kielsi lapsia heittelemästä hiekkaa yms. Kun se häiritsi rouvan unia. Eli teidän mukaan pitää kasvattaa ja opettaa, mutta kuitenkaan tositilanteessa lasta ei saa kieltää eikä ohjata koska se häiritsee muita. Koittakaa päättää kumpi nyt on parempi, se että vanhemmat kieltää lapsia vai se ettei kiellä ja antaa tehdä mitä lapset haluaa?

[/quote]

Kröhöm, minä olen ihan lapseton nuori nainen:) En nyt ala parjaamaan omaa äitiäni jollain keskustelupalstalla siksi, että on päästänyt minut 10-vuotiaana uimaan kavereiden kanssa rannalle jossa uimavalvojakin ollut ainakin välillä. Mistä minä valittaisin, ei minulle mitään sattunut ja minua rakastettiin ja pidettiin kyllä huolta. Turhaa jossittelua olisi "mitä olisi voinut tapahtua", ei tapahtunut. Toki ennen 10v. oli ehkä eri kuin nykyajan 10v., jokatapauksessa en näe mitään väärää siinä että sain itsenäisestikin tehdä asioita tuossa iässä. Minua ei häiritse lasten kasvatus, päinvastoin toivoisin että moni keskittyisi oikeasti haluamaan kasvattamaan lapsensa kunnolla. Minua harmittaa vanhempien epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa joka usein näkyy sitten negatiivisena niin lapsen kuin sen vanhemmankin käytöksessä. Myöskin mielestäni on turhaa haukkua tietyn ajan vanhempia huonommiksi jos lapsia on kuollut muutamia enemmän, jos kuitenkin suuri osa on onnistunut kasvattamaan lapsistaan tasapainoisia, hyvin käyttäytyviä aikuisia. Nykyään tuntuu sille, että lapsia osataan suojella kyllä ulkoisilta vaaroilta mutta kasvatuksen suhteen ollaan ihan hukassa. Lapset eivät kunnioita mitään tai ketään, ei ole mitään kuria tai tapoja, haistatellaan jo päiväkoti-ikäisestä lähtien ja riehutaan julkisilla paikoilla kuin hullut. Että on sitä näköjään jotkut osanneet aikanaan tehdä asioita myös paremmin, lapset elossa ja hyvätapaisia. Nykyään kärjistetysti vain elossa.

Vierailija
7/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:02"]

Kröhöm, minä olen ihan lapseton nuori nainen:) En nyt ala parjaamaan omaa äitiäni jollain keskustelupalstalla siksi, että on päästänyt minut 10-vuotiaana uimaan kavereiden kanssa rannalle jossa uimavalvojakin ollut ainakin välillä. Mistä minä valittaisin, ei minulle mitään sattunut ja minua rakastettiin ja pidettiin kyllä huolta. Turhaa jossittelua olisi "mitä olisi voinut tapahtua", ei tapahtunut. Toki ennen 10v. oli ehkä eri kuin nykyajan 10v., jokatapauksessa en näe mitään väärää siinä että sain itsenäisestikin tehdä asioita tuossa iässä. Minua ei häiritse lasten kasvatus, päinvastoin toivoisin että moni keskittyisi oikeasti haluamaan kasvattamaan lapsensa kunnolla. Minua harmittaa vanhempien epäjohdonmukaisuus kasvatuksessa joka usein näkyy sitten negatiivisena niin lapsen kuin sen vanhemmankin käytöksessä. Myöskin mielestäni on turhaa haukkua tietyn ajan vanhempia huonommiksi jos lapsia on kuollut muutamia enemmän, jos kuitenkin suuri osa on onnistunut kasvattamaan lapsistaan tasapainoisia, hyvin käyttäytyviä aikuisia. Nykyään tuntuu sille, että lapsia osataan suojella kyllä ulkoisilta vaaroilta mutta kasvatuksen suhteen ollaan ihan hukassa. Lapset eivät kunnioita mitään tai ketään, ei ole mitään kuria tai tapoja, haistatellaan jo päiväkoti-ikäisestä lähtien ja riehutaan julkisilla paikoilla kuin hullut. Että on sitä näköjään jotkut osanneet aikanaan tehdä asioita myös paremmin, lapset elossa ja hyvätapaisia. Nykyään kärjistetysti vain elossa.

[/quote]

Erittäin hyvin kirjoitettu. Olen todella tyytyväinen, että olen saanut kasvaa aikana, jolloin lapsilla oli vapautta mennä ja välillä vähän kolhiakin itseään. Nykyajan vanhemmuuteen liittyvä turvallisuuskulttuuri ja ylisuojelu on oksettavaa. Se, että alakouluikäiset ovat ulkona seikkailemassa koko päivän, on lähinnä lastensuojeluasia, vaikka kännytkät tekevät valvonnan naurettavan helpoksi. Mitään riskejä ei enää siedetä.

Vierailija
8/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Samaa itsekeskeistä tyyliä kuin "ei sitä baarielämää enää jaksaisi" tai "ei sitä enää jaksaisi lukea koko yötä tenttiin" koska "arvostan nykyään yöunia yli kaiken". Luuletko ettei sukupolvet ennen sua ole huomanneet samaa?

Vierailija
9/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

F-f-f-first world problems

Vierailija
10/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä mammalla perse repeää kun toinen tyttäristä pamahtaa teiniäidiksi. Siinä saa heittää hyvästit seesteiselle elämälle. .

Vierailija
11/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju! Kyllä menit ap muurahaispesää sohimaan ja pahasti :D

Milläs nyt lepytämme pikkulasten äidit :DD

Vierailija
12/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 15:46"]Ei 40v enää välttämättä jaksa pikkulapsia ja huokaisee helpotuksesta kun omat lapset isoja.

Mitä pahaa tässä on?

Kun ikää tulee kaipaa rauhallisempaa elämää. Meillä kun kävi perhe kylässä jossa 2 pientä lasta, lysähdin heidän lähdön jälkeen sohvalle ja sanoin miehelle "onneksi meillä ei ole enää noin pieniä lapsia eikä tule ".

:)

[/quote]

Samaa mieltä! Väsyn jo pikkulasten katselemisesta. Oma aika on parasta!!

Vierailija
13/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:36"]

Taisin muuten rannalla saada muutamat kateelliset katseet pikkuisten äideiltä kun luin kirjaa kaikessa rauhassa ;)

Jos ihan totta puhutaan.... Mieluummin juoksen omien lapsieni perässä ja hössötän, olen nuori ja hyvässä kunnossa, kuin lepuuttelisin rannalla kirjan ääressä vanhana löllykkänä ;)

[/quote] Mutta otahan hyvä ihminen huomioon, että moni kirjan kanssa lepuutteleva ei ole mikään vanha löllykkä. Ei kaikki tee lapsia kovinkaan vanhoina.

Vierailija
14/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koen pikkulapsiajan todella raskaaksi ja odotan aikoja jolloin saan levätä rauhassa rannalla. Minulla on juuri 2-vuotias karkailija ja 4v. jatkuvasti itsensä ja muiden vaarantaja. Molemmat ovat vilkkaita ja temperamenttisia ja järkyttävän huonoja nukkujia. Olin joutua lataamoon sen unenpuutteen takia joka meillä vallitsi sen vuoden kun olivat 1 ja 3v. Hyvä kun ovat sentään tosi fiksuja ja suloisia, se on ainoa mikä tämän ajan pelastaa, heidän juttujen kuunteleminen. Pois en tietenkään antaisi. :)

Vierailija
15/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:17"]

On tullut lämpiminä päivinä vietettyä rannalla aikaa ja olen huomannut itsessäsi, että ärsyynnyn pikkulapsi-perheistä. En niinkään itse lapsista vaan niistä vanhemmista. Jotenkin se aika on ajanut kohdallani ohitse. En jaksaisi enää päivääkään sitä hössötystä vaipoista, maitopulloista, ruokapurkeista, perässä juoksemisesta, kokoaikaisesta vahtimisesta ja kieltämisestä.

Itselläni on 9 ja 11-vuotiaat tytöt ja voitte vain kuvitella kuinka rauhallista heidän kanssaan on olla esim. juuri rannalla. 

Eilenkin sain nauttia auringosta rauhassa lueskellen ja välillä torkahtaen. Siinä sitten seurailin välillä, kun mammat ja isit juoksi pientensä perässä veden rajassa sinne tänne ja kiellot kaikui pitkin rantoja. Ja se hössötys: älä mene, onko vaippa kuiva, tule Nico tänne, älä mene sinne, ei saa koskea, ei saa heittää hiekkaa, ei saa roiskia vettä JNE.

No, aikansa kutakin. Minun kohdallani pikkulapsiaika on TODELLA taaksejäänyttä elämää. Tässä alkaa vähitellen siirtyä pikkulapsivapaisiin rantoihin, ravintoloihin, hotelleihin jne. Ei vaan enää jaksa sitä hössötystä. 

Nyt nautin elämästä ja omasta ajasta ja rauhasta. Nauttikaa tekin vastaavassa tilanteessa olevat!

Ja tämä ei ollut pahalla kirjoitettu, olenhan itsekin ollut joskus pienten lasten äiti (toivottavasti en tuollainen saamarin hössöttäjä kuitenkaan).

Joskus sitä vaan herää ajatukseen kuinka elämässä asiat muuttuvat ja kuinka sitä osaakaan arvostaa tätä pikkulapsivapaata elämää! :)

N37

Mua ihmetyttää se miksi joidenkin naisten täyttyy oikein esittää kun julkisella paikalla ovat taaperoikäistensä kanssa. Esimerkiksi huudetaan kaupassa kovaan ääneen "Kuule nyt Santeri, ei me karkkia tällä kertaa osteta kun ollaan karkkilakossa" Haluaiskos Santeri mansikkaviiliä vai päärynäviiliä?" Santeri kiltti, ei me oteta nyt suklaavanukasta, meillähän oli se karkkilakko, Santeri" Jumankekka ja jäkäty jatkuu taukoamatta kassajonossa vielä, kun löytyy näköjään sitä sanottavaa. Tulee mieleeni monta kertaa, että onkohan oltu kotona liian kauan lasten kanssa. Työelämä tekisi siinä vaiheessa hyvää.

[/quote]

Vierailija
16/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

75, niin me ollaan erilaisia. Minusta taas on erinomaista, että vanhemmat juttelevat pienillekin lapsilleen, ja vaivautuvat perustelemaan kiellot. Mistäpä muualta ja mitenpä muuten lapsi oppii monipuolista kieltä, perustelujen muodostamista jnejne.!

Sivullisesta saattaa kuulostaa puuduttavalta, kun äiti vääntää rautalangasta jotain sivullisen mielestä päivänselvää asiaa - mutta katsos kun sitä puhetta EI ole tarkoitettu sivulliselle, vaan sillen "Santerille", ja "Santeri" on kumminkin vielä pieni lapsi, jolle on pakko puhua ns. rautalankaväännöllä.

Eli ei, sitä ei ole tarkoitettu elvistelyksi tai esiintymiseksi, vaan se on äidin puhetta lapselleen. Kannattaa keskittyä omiin asioihin ja jättää toisten jutustelut kuuntelematta, niin ei ärsytä niin paljon.

9

Vierailija
17/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 16:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tätä minäkin yritin aiemmin sanoa :) Käyttäytymistä ei opita, vanhemmilta puuttuu auktoriteettia, mutta suojellaan viimosen päälle.

t. Vanhempi Täti

Vierailija
18/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:17"]

N37

[/quote]

Jaa, kyllä mä ainakin nautin siitä että minulla on viisi ihanaa eri ikävaiheessa olevaa lasta. Jos joku hössöttää niin hössöttää, toivottavasti ei väsytä itseään tai muistaa nauttia omasta hektisestä elämästään. Enpä tiedä: oletko ap omia lapsiasi vastaavasti hyysännyt vai ahdistaako vaan muiden sekoilu? Itse en tuollainen jaksaisi edes olla, ehkä siksi että ei ole aikaa moiseen? ;)

Kyllä minä kaipaan välillä uutta vauvaa, olisi ihanaa nähdä vauvansa kasvavan ja oppivan elämää. Näyttää elämää uudelle lapselle. Mutta meillä on lapsiluku täynnä ja olen kovin onnellinen ja onnekas tästä elämästä -lapset 15- v. - 1- v.

Vierailija
19/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 14:23"]

Sellaista se pikkulapsi aika on. Koko ajan joutuu juoksemaan perässä, kieltämään ja vahtimaan. Jos tätä ei tekisi, lapsi satuttaisi itsensä, eikä oppisi rajoja. Jos pikkulapsiperheet häiritsevät, pysykää pois julkisilta paikoilta.

[/quote]

Lapset ei opi kylläkään niitä rajoja sillä, että isi ja äiti juoksee koko ajan perässä ja piipittää, että tulisitko tänne, voit kompastua, tulisitko tuonne, siellä on vähemmän vettä, tehtäiskö hiekkakakkuja vai linna, annettaisko tytön hiekkakakun olla hajottamatta kun se ei ole sinun kakku, ottaisitkos välipalaa, joisitkos mehua, vai olisko limppari mieluisempaa, lähdettäiskö kotiin, lähdettäiskö kotiin ihan oikeesti...eikä lapsi lähde mihinkään kun tietää ettei äiti tee mitään. Kyllä lasten on annettava tehdä asioita, valvonnan alla toki, satuttaakin itseään, sillähän sitä oppii konkreettisesti että jos hyppää kiven päältä eikä kukaan ole ottamassa vastaan, niin saa tällin ja ehkä suunkin täyteen hiekkaa, esimerkiksi. Perättömät uhkaukset karkkilakoista sun muistaovat yhtä tyhjän kanssa, kun lapsi oppii ettei äiti toteuta niitä kuitenkaan. Ainoa asia joka näyttää uppoovan sekä lapsiin että vanhempiin, ovat lasten oikeudet, erityisesti koulussa. Näin viedään kätevästi luokasta työrauha ja opettajilta aseet puuttua epätoivottuun toimintaan. En ole kesälomalla oleva opettaja ja lopetan valistuksen muutenkin tähän, mutta palatakseni asiaan - joo, minuakin ärsyttävät turhaa hössääväät mutsit ja päättömästi ja kurittomasti hyrräävät vekarat vailla mitään käytöstapoja.

Vierailija
20/116 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on ärsyttänyt taas aina suunnattomasti sellaiset ihmiset jotka ovat tohkeissaan vaan siitä omasta elämäntilanteestaan tai ymmärtävät vaan lapsia ja vanhempia jotka jakavat samanlaisen elämäntilanteen (saman ikäiset lapset) tms.

Esim. pikkulapsiperheet eivät ymmärrä teinejä tai teinien vanhempia (monet ovat valmiita julistamaan jo vauvan ollessa 1v. että ei meidän lapselle tule sitten koskaan mitään älypuhelinta ellei niska limassa ole sitä itse tienannut tai ei meidän lapsi tule koskaan olemaan ulkona klo 11 jälkeen jne.) ja taas monet teinien tai varhaisteinien vanhemmat "ärsyyntyvät" pikkulapsiperheista ja yht`äkkiä lapset ja vauvat ovatkin niin ärsyttäviä vanhempineen että on siirryttävä käyttämään palveluita jossa ei pikkulapsiperheet ole. No siitä vaan vapaasti, ihan hyvä että luodaan jatkuvasti palveluja jotka on tarkoitettu eri kohderyhmille. En minäkään haluaisi olla esim. hotellissa jossa nyrpistelään ja kauhistellaan lasten riemunhuutoja tai muuta normaalia käytöstä. Mutta en myöskään voi sietää vauvojen vanhempia jotka julistavat heti mopoilevat teinit ääliöiksi tms.

Ehkä ymmärtäväisyyteni johtuu siitä että perheeseen kuuluu eri ikäisiä lapsia vauvasta teiniin. Vaikka jokaisella on oikeus niihin tuntemuksiin ja ärsyyntymisiin mitä nyt haluaa tuntea niin jos se menee siihen pisteeseen että täytyy ärsyyntyä oikein olan takaa niin että kirjoitellaan tänne kuinka ne ja ne ihmistyypit ottaa päähän niin kyllä sillon ihmisellä on jonkinlainen ongelma. Kyllä elämä on paljon helpompaa ja kivempaa kun osaa tai haluaa olla suvaitsevainen ja jos ei pysty olemaan niin pysyy sitten itse neljän seinän sisällä jos ei halua kohdata erilaisia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän