Eräs tunnettu bloggaaja tuli vaateliikkeeseemme aikeissaan saada ilmaisia vaatteita
Lupasi kirjoittaa hyvän palautteen blogiinsa. Emme tietenkään suostuneet, sillä liikkeellämme ei ole tapana antaa vaatteita ilmaiseksi kellekään. Bloggaaja kierteli liikkeessämme ja räpsi kuvia. Kieltäytymisemme jälkeen hän lähti vihaisena pois.
Eikö bloggaajien kinuamisella ole enää mitään rajaa?
Arvuutelkaa itse, kuka bloggaaja kyseessä. Tummanruskeat pitkät hiukset.
Kommentit (211)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 12:51"]
Jos olisin itse liikkeen omistaja, en todellakaan hyväksyisi, että työntekijäni juoruilisivat asiakkaistamme työpaikan ulkopuolelle. Koskisi se sitten juoruvinkkiä seiskaan julkkiksen myymälävarkaudesta, aloitusta av:lle bloggaajan vierailusta vaatekaupassa tai kaverille juoruamista toisen kaverin ostoksista.
Kuluttajana lopettaisin myös asioinnin tuollaisessa liikkeessä, jonka työntekijät juoruavat asiakkaiden tekemisistä eteenpäin. En haluaisi lukea av:lta jonkun myyjän tekemää aloitusta, josta tunnistaisin itseni tai tuttuni, enkä haluaisi kuulla tutun tutulta raskausuteluja, kun lähikaupan kassa on kertonut, että olen käynyt ostamassa raskaustestin.
[/quote]
Myyjällä on vaitiolovelvollisuus, mutta bloggaajat saa kiristää liikkeitä blogeillansa? Mä en boikotoi yhtään liikettä kenenkään blogin vuoksi. Mikäli liike kertoo bloggaajien käytöksestä liikkeessään, niin varmasti ei aiheuta mitään toimenpiteitä asiakkaiden puolesta liikettä kohtaan. Mikä pirun mafia bloggaajat luulevat olevansa? Naurettavia pissiksiä, joilla ei ole mitään koulutusta bloginsa ylläpitämiseen. Ainoa motiivi on pitää sellaista, kun tahtoo olla julkkis...
[/quote]
Hyvänen aika vaikutat idiootilta :D saanko kysyä että mikähän koulutus blogin pitämiseen vaaditaan, missä koulutetaan bloggaajaksi? Blogi on päiväkirja joka yleensä kertoo kirjoittajan omasta elämästä tai harrastuksista/kiinnostuksen kohteista aina muodista hevosurheiluun ja postimerkkeilyyn. Blogin perustaminen ei tarkoita sitä että halutaan julkkikseksi.
Alkaa mennä usko ihmisiin kun lukee näitä AV juttuja...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:02"]
Jos olisin itse liikkeen omistaja, en todellakaan hyväksyisi, että työntekijäni juoruilisivat asiakkaistamme työpaikan ulkopuolelle. Koskisi se sitten juoruvinkkiä seiskaan julkkiksen myymälävarkaudesta, aloitusta av:lle bloggaajan vierailusta vaatekaupassa tai kaverille juoruamista toisen kaverin ostoksista.
Kuluttajana lopettaisin myös asioinnin tuollaisessa liikkeessä, jonka työntekijät juoruavat asiakkaiden tekemisistä eteenpäin. En haluaisi lukea av:lta jonkun myyjän tekemää aloitusta, josta tunnistaisin itseni tai tuttuni, enkä haluaisi kuulla tutun tutulta raskausuteluja, kun lähikaupan kassa on kertonut, että olen käynyt ostamassa raskaustestin.
[/quote]
Myyjällä on vaitiolovelvollisuus, mutta bloggaajat saa kiristää liikkeitä blogeillansa? Mä en boikotoi yhtään liikettä kenenkään blogin vuoksi. Mikäli liike kertoo bloggaajien käytöksestä liikkeessään, niin varmasti ei aiheuta mitään toimenpiteitä asiakkaiden puolesta liikettä kohtaan. Mikä pirun mafia bloggaajat luulevat olevansa? Naurettavia pissiksiä, joilla ei ole mitään koulutusta bloginsa ylläpitämiseen. Ainoa motiivi on pitää sellaista, kun tahtoo olla julkkis...
[/quote]
En puhunut mistään kiristämisestä. Lähinnä kritisoin tätä asennetta, että monen mielestä ei ole mitään väärää, jos kaupan työntekijä kertoo asiakkaansa asioista eteenpäin, oli se sitten median kautta tai kasvokkain toisen henkilön kanssa. "No kun mikään laki ei velvoita..." Onko nykyään kaikki hyväksyttävää, jos sitä ei ole erikseen kielletty ja sanktion uhalla lupauduttu tätä kieltoa noudattamaan?
Kyllähän se on hyväksyttyä, jos laki ei sitä kiellä. Jos se aiheuttaisi ongelmaa, niin se kiellettäisiin. Eihän myyjä saa nytkään puhua ihan mistä vain. Hänenkin puhumista rajoittaa yksityisyydensuoja. Bloggaajalla ei tälläistä suojaa ole. Itsepä on tyrkyttänyt itseään julkisuuteen ja siinä menettää sitten suojaansa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 13:42"]
Kyllähän se on hyväksyttyä, jos laki ei sitä kiellä. Jos se aiheuttaisi ongelmaa, niin se kiellettäisiin. Eihän myyjä saa nytkään puhua ihan mistä vain. Hänenkin puhumista rajoittaa yksityisyydensuoja. Bloggaajalla ei tälläistä suojaa ole. Itsepä on tyrkyttänyt itseään julkisuuteen ja siinä menettää sitten suojaansa.
[/quote]
"Kyllähän se on hyväksyttyä, jos laki ei sitä kiellä"??? ok, olet siis näitä tyyppejä. Käytöstavat vittuun, jos se ei ole laissa kiellettyä, saa tehdä ja puhua mitä vaan. Tää kertoo susta kaiken oleellisen.
Aika hyvin se laki määrittelee ihmisille moraalin. Jopa käytöstapojakin vaatii. Kertoo aika olennaisesti sinusta jotakin, kun et tunne edes Suomen lakia, etkä oikeuskäytäntöä.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:18"]
Kuka tässä on tunnistettavasti puhunut?
[/quote]
Jos ap ei ole muuttanut tarinaa, varmasti ainakin bloggaaja itse pystyisi itsensä tuosta kertomuksesta tunnistamaan. Ap:n antamat tuntomerkit ovat lisäksi (tahatonta) mustamaalaamista kaikkia niitä bloggaajia kohtaan, joihin tuntomerkit voisivat täsmätä ja joita tässä keskustelussa on nimeltä arvuuteltu.
[/quote]
Keskusteluun heitettyjen bloggaajien nimet ovat kenen tahansa AV-mamman arvuuttelua. Ap:n mainitsemiin tuntomerkkeihin menee moni nainen, tosin kuten kirjoitit, on hän voinut muuttaakin kertomustaan.
Kovin monissa kommenteissa tunnutaan puolustelevan sitä, että vaateliikkeiden tulisi antaa ilmaisia vaatteita bloggaajille. Lienevätkö itse bloggaajia? Tuolla perusteellahan kuka tahansa voisi mennä vaateliikkeeseen (tai mihin tahansa liikeeseen) kinuamaan ilmaisia tavaroita tai palveluita. Ainakin minusta kuluttajana on kummallista, mikäli jonkun bloggaajan tarpeet menevät maksavan asiakkaan ohitse.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 16:55"]
Lupasi kirjoittaa hyvän palautteen blogiinsa. Emme tietenkään suostuneet, sillä liikkeellämme ei ole tapana antaa vaatteita ilmaiseksi kellekään. Bloggaaja kierteli liikkeessämme ja räpsi kuvia. Kieltäytymisemme jälkeen hän lähti vihaisena pois.
Eikö bloggaajien kinuamisella ole enää mitään rajaa?
Arvuutelkaa itse, kuka bloggaaja kyseessä. Tummanruskeat pitkät hiukset.
[/quote]
"Tunnettu bloggaaja".
Sellaisia ei ole olemassakaan.
Bloggarit täällä harrastamassa nillitystä ja keksimässä kaikenlaisia sääntöjä joita ei ole olemassakaan. Ei vaatekaupan myyjillä ole mitään vaitiolovelvollisuuksia, ei myöskään ravintolan tarjoilijalla. On lehdissä ollut aikojen saatossa myyjiä ja omistajia jotka ovat kertoneet kuinka huonosti tai kivasti jotkut julkkikset ovat heidän putiikissaan käyttäytyneet.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 21:18"]
Kuka tässä on tunnistettavasti puhunut?
[/quote]
Jos ap ei ole muuttanut tarinaa, varmasti ainakin bloggaaja itse pystyisi itsensä tuosta kertomuksesta tunnistamaan. Ap:n antamat tuntomerkit ovat lisäksi (tahatonta) mustamaalaamista kaikkia niitä bloggaajia kohtaan, joihin tuntomerkit voisivat täsmätä ja joita tässä keskustelussa on nimeltä arvuuteltu.
[/quote]
Keskusteluun heitettyjen bloggaajien nimet ovat kenen tahansa AV-mamman arvuuttelua. Ap:n mainitsemiin tuntomerkkeihin menee moni nainen, tosin kuten kirjoitit, on hän voinut muuttaakin kertomustaan.
Kovin monissa kommenteissa tunnutaan puolustelevan sitä, että vaateliikkeiden tulisi antaa ilmaisia vaatteita bloggaajille. Lienevätkö itse bloggaajia? Tuolla perusteellahan kuka tahansa voisi mennä vaateliikkeeseen (tai mihin tahansa liikeeseen) kinuamaan ilmaisia tavaroita tai palveluita. Ainakin minusta kuluttajana on kummallista, mikäli jonkun bloggaajan tarpeet menevät maksavan asiakkaan ohitse.
[/quote]
No enpä itse edes lue mitään blogeja. Ihmettelen vaan tuota vähän lällättelevää asennetta, millä asiasta puhutaan. Olen ehkä itse vähän yrittäjähenkisempi kuin moni muu, koska näen tuossa ihan hyviä markkinointimahdollisuuksia. Tokikaan tuollaisista asioista ei kukaan kassamyyjä yleensä päätä, että sikäli ei ehkä paras mahdollinen tapa tuo että menee kauppaan kysymään vaatteita.
Auts :D[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:10"]
Voi ap. Miksi ihmeessä kukaan tunnettu bloggaaja kävelisi ketjuliikkeeseen pyytämään vaatteita, kyllä sellaiset asiat hoidetaan mediatoimiston kanssa :)
Pikkuliikkeen kanssa toki voisi käydä paikan päällä keskustelemassa jos omistaja on tiskin takana, mutta ei kovin tyypillinen käytäntö sekään.
Jos yritys ei itse lähesty bloggaajaa, bloggaaja voi lähestyä ottamalla yhteyttä markkinointiosastolle mikäli yritys ei käytä mediatoimistoa. Jokainen tunnettu bloggaaja tietää tämän kyllä, koska tämä on yleinen käytäntö :)
[/quote]
[/quote]
Bloggaajan ja tavallisen kuluttajan välinen ero on se, että vastineeksi saamastaan tuotteesta bloggaaja kirjoittaa siitä julkisen arvion (yleensä =kehuu firman tuotetta), mikä suositun blogin tapauksessa on firmalle positiivista mainontaa, jonka tuhannet lukijat näkevät. Tällainen mainonta tulee yritykselle paljon halvemmaksi, kuin rahalla maksetut mainokset mediassa. Lisäksi teinitytöt ovat äärimmäisen helppo kohde tällaiselle markkinoinnille, kun he ryntäävät ostamaan samoja tuotteita, mitä heidän idolisoima suosikkibloggaajansa on blogissaan esitellyt ja kehunut.
Ei siis ole verrattavissa tuotteiden lahjoittaminen bloggaajalle, joka mainostaa laajalle yleisölle tuotetta, ja tavalliselle kuluttajalle, joka "mainostaa" tuotetta lähipiirilleen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:50"]
[/quote]
Bloggaajan ja tavallisen kuluttajan välinen ero on se, että vastineeksi saamastaan tuotteesta bloggaaja kirjoittaa siitä julkisen arvion (yleensä =kehuu firman tuotetta), mikä suositun blogin tapauksessa on firmalle positiivista mainontaa, jonka tuhannet lukijat näkevät. Tällainen mainonta tulee yritykselle paljon halvemmaksi, kuin rahalla maksetut mainokset mediassa. Lisäksi teinitytöt ovat äärimmäisen helppo kohde tällaiselle markkinoinnille, kun he ryntäävät ostamaan samoja tuotteita, mitä heidän idolisoima suosikkibloggaajansa on blogissaan esitellyt ja kehunut.
Ei siis ole verrattavissa tuotteiden lahjoittaminen bloggaajalle, joka mainostaa laajalle yleisölle tuotetta, ja tavalliselle kuluttajalle, joka "mainostaa" tuotetta lähipiirilleen.
[/quote]
Yleensähän tulee selvästi ilmoittaa mikä on mainontaa ja mikä ei. TV-sarjoissakin näkyy ilmaisu "sisältää tuotemarkkinointia". Kertovatko bloggaajat, että ovat saaneet tuotteen tietyltä vaateliikkeeltä ilmaiseksi (tai siis kehuvaa blogikirjoitusta vastaan)?
Blogien mainonnastahan on ihan vasta kirjoitettu julkisuudessakin eli ei ihan ongelmatonta tuo blogimainontakaan.
Bloggaajat tyrmäävät uuden luonnoksen blogimainonnan säännöiksi
http://yle.fi/uutiset/bloggaajat_tyrmaavat_uuden_luonnoksen_blogimainonnan_saannoiksi/6682281
Kyllä. Kutsuvat puljut itseään mediatoimistoiksi entisen mainostoimiston sijaan. Nämä myös toimivat blogigaalojen järjestelyissä, ylläpitävät showroomeja joissa niitä ilmaisia vaatteita ja tavaroita voi hiplata ennen kuin niitä pyytää, kutsuvat bloggaajia kaikenlaisiin tilaisuuksiin, suunnittelevat kamppiksia yhdessä bloggaajien kanssa jne.[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:45"]
vai mediatoimistoa:D
[/quote]
Uino? Heti ensimmäisenä tuli mieleen D:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2014 klo 22:54"]
Yleensähän tulee selvästi ilmoittaa mikä on mainontaa ja mikä ei. TV-sarjoissakin näkyy ilmaisu "sisältää tuotemarkkinointia". Kertovatko bloggaajat, että ovat saaneet tuotteen tietyltä vaateliikkeeltä ilmaiseksi (tai siis kehuvaa blogikirjoitusta vastaan)?
[/quote]
Yleensä tämä mainitaan postauksen alussa "Postaus tehty yhteistyössä yrityksen X kanssa". Käsittääkseni joku maininta yhteistyöstä on jossain kohti postausta suositeltavaa olla, mitä selkeämmin sen parempi.
[/quote]