Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pahaksi ilmaston tulee lämmetä, että muutat kulutustasi? 40 astetta Suomeen?

Vierailija
03.07.2021 |

Missä vaiheessa luovut lihasta, turhasta kulutuksesta ja lentämisestä? Silloin kun Suomessa on +40? Kun merenpinta on noussut monta metriä?

Kommentit (287)

Vierailija
281/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun, suomalaisten tai edes eurooppalaisten kulutuksella ei ole vaikutusta ilmastoon. Kun Kiina kasvaa, tulee se kuluttamaan kaiken öljyn mitä se vain saa.

Varautukaa ilmastonmuutokseen, se on täysin väistämätön.

Luulen että kohta huomataan ettei sitä tulekaan ja keskitytään tärkeämpiin ongelmiin kuten muoveihin, kemikaaleihin (lääkejätteeseen) ja muihin saasteisiin joita tietyissä paikoissa valuu ympäristöön.

Sääli vaan ettei kenelläkään ole aikaa puuttua noihin kun kaikki rahat ja energia menee turhaan hiilidioksidista jankuttamiseen. 

Vierailija
282/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on jo hiilineutraali. EU:ssa vain ei ymmärretä mikä on suo, joten niitä ei siellä lasketa hiilinieluiksi.

Se mikä todennäköisesti tämän fossiilisesta polttoaineista eroon-hössötyksen on aloittanut, on pyrkimys päästä eroon Lähi-Idän ja Venäjän monopoliasemassa noiden tuottajana. Perusteet on siis enemmän talouspoliittiset kuin ympäristönsuojelulliset. Mutta olipa motiivi mikä vain, mielestäni on vähän eettisesti arveluttavaa syyttää ihmistä ilmastonmuutoksesta.

Mielestäni olisi hyvä asia päästä eroon öljy- ja kaasuriippuvuudesta, mutta tämänhetkisellä teknologisella osaamisella se on aika vaikeaa.

EU on kuunnellut paikallisina asiantuntijoina satuhasseja ja muita vihreitä oman pesän likaajia jotka ovat saaneet aikaan sen että suot ja metsät luetaan meille rasitteiksi jotka pitää kompensoida muilla ilmastoteoilla, vaikka ne tosiaan ovat hiilivarastoja ja hiilinieluja kuten myös koko maamme oikein laskettuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka muutat kulutustasi?

En mitenkään. No sen verran että ostan ilmalämpöpumput molempiin kerroksiin kämpässä että saan tilat mukavan viileäksi, sen satunnaisen kerran kun täällä härmässä on komeat kesäkelit.

Viime kesänä joutui koronan vuoksi tekemään kesälomareissun autolla Eurooppaan. Normaalisti lennetään kohteeseen ja vuokrataan sieltä auto. Tuo autoilu Suomesta Eurooppaan oli yllättävän miellyttävää, ja tulee jäämään käytäntöön jatkossakin. 4000km halvalla dieselillä ja hyviä moottoriteitä. Suosittelen.

Vuosittaisia lentomatkoja tulee Eurooppaan kymmenisen, valtaosa duunimatkoja. Tämän päälle parit kaukolennot lomilla. En ole näistä luopumassa.

Sekasyöjänä aion myöskin pysyä, syön sen minkä syön. Nautaa, possua, kanaa ja kalaa menee jatkossakin.

Vierailija
284/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinasta tulevat tuotteet ovat halpoja vaikka tuodaan toiselta puolelta maapalloa - kivihiili-energia on käytännössä ilmaista, että ei kannata lähempänä tuotteita tuottaa.

Vierailija
285/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt enää mitään muuta, kun tein ilmastoa ja ekologiaa koskevat päätökset ja elämäntapojen muutokset jo 90-luvulla. Asumiseen ja liikkumiseen olen kuluttanut luonnonvaroja koko ajan vähemmän kuin 90% ikäluokastani.

Isoin ratkaisu oli lapsen hankkimisen (onneksi satuin saamaan) lykkääminen 37-vuotiaaksi ja lapsiluvun rajaaminen yhteen.

Kyllähän nämä asiat olivat jo kolmekymmentä vuotta sitten ennustettavissa.

Vierailija
286/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen alkaa paistua sisältä yli 37 asteen lämpötilassa"

Ehkäpä ei kuitenkaan, mutta alle 25 asteen lämpötilassa alkaa kärsimään lämpöhukasta.

Vierailija
287/287 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luopunut lihasta, matkustelusta ja turhasta kulutuksesta jo vuosia sitten. Asun ekologisessa kerrostalossa eikä minulla ole lapsia. Ilman autoa en voi olla, mutta ostin juuri pikkuauton, joka kuluttaa tuskin mitään ja on mahdollisimman ekologinen vaihtoehto sekin. Vaihdoin sen ison, vanhan auton tilalle.

Olen tehnyt välillä niitä Laske hiilijalanjälkesi -testejä ja aina ollut reilusti keskiarvojen alapuolella.

Hassu oletus aloittajalla, ettei kukaan tekisi mitään. Johan lihankulutuskin on Suomessa kääntynyt laskuun, mitä en olisi ikinä tästä kansasta uskonut!