Lopetitko / lopetatko maskin käytön kun saat kakkosannoksen?
Kommentit (120)
En. Ihmiset on yleisesti niin kuvottavia että parempi suodattaa. Varsinkin potkupalloporukat.
Aloittaja kysymys on minäminäminä-keskeinen.
Kysymys pitäisi olla:
Haluatko suojella muita suomalaisia pitämällä maskia toisen rokotuksen saatuasi?
2-3 viikon kuluttua toisesta piikistä lopetan, ellei Deltavariantin leviämistilanne ole paha.
En ota rokotteita ja lopetin keväällä maskin käytön.
Ihan vähällä en palaa maskin käyttäjäksi.
Tieto on valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pitäisi olla:
Haluatko suojella muita suomalaisia pitämällä maskia toisen rokotuksen saatuasi?
🤮🤮🤮
Rokotuksia 2 kpl. saatuna. Pidän asioidessa toisten lähellä maskia. Työn puolesta se on välttämättömyys. En pidä maskia kuitenkaan kävellessä tai pyöräillessä kaupungilla.
Saan toisen annoksen syyskuussa, ja vähennän maskin käyttöä senhetkiseen rokotus- ja tartuntatilanteeseen perustuen.
Mutta jos kuvitellaan, että tilanne on suht sama kuin nytkin/minulla olisi jo kaksi annosta rokotetta alla: jättäisin maskin laittamatta lähikauppaan mennessä, mutta megamarketeissa ja julkisissa kulkuvälineissä käyttäisin yhä.
Lopetin, kun sairastin keväällä. Miksi käyttäisin? Suojani on rokotusta parempi tässä vaiheessa. En koe mitään tarvetta toisten mieliksi kiusata itseäni.
Ei ole kukaan huomauttanut asiasta. En analysoi toisten ilmeitä. Huomaa, että yhä useampi on tullut järkiinsä ja jättänyt maskin pois. Hyvä.
Johonkinhan se maskinkäyttö pitää lopettaa. Ja koska maskisuositus näyttää nyt olevan se rajoite, josta päättäjien on vaikein päästää irti, ja näköjään siitä ei meinata luopua, vaikka tilanne muuttuisi paremmaksi, täytyy ihmisten itse tehdä omat ratkaisunsa. Itse tosin lopetin jo alkukesästä. Joudatan turvavölejä, käytän käsidesiä kaupungilla asioidessani, vältän tapaamisia ja kontakteja - tämä on tehokasta. Sen sijaan kangasmaskien tai kirurginmaskienkaan tehoon en todellakaan luota, en ole alun perinkään uskonut niiden auttavan mitään, joten motivaatio niiden käyttämiseen ei ole ollut kovin suuri. Ja kun ne samaan aikaan ovat hankaloittaneet omaa oloa - vaikeuttaneet hengitystä, hiostaneet, aiheuttaneet pahoja iho-ongelmia - totesin alkukesästä ilmojen lämmettyä, että nyt ei enää maskia minulle. Olen tosin saanut vasta yhden rokotuksen, mutta kuten sanottu, koronariski kohdallani lienee aika pieni, koska välttelen kaikkia mahdollisia kontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys pitäisi olla:
Millä lailla se maskinkäyttö suojelee muita? Koronahan voi tarttua maskista huolimatta (kyllä, se ei suinkaan estä tartuntoja, ja elunperinkin oli puhuttu, ettö se voi HIUKAN vähentää pisaroiden lentämistä - mutta varsinaisia tartuntoja se ei estä), ja toisaalta jos henkilöllä ei ole koronaa, ei hän ole riski muille.
Yksi syy, miksi inhoan maskeja, on juuri tuo, että maskittomiin suhtaudutaan noin hysteerisesti. Tietämättä henkilön syytä liikkua ilman maskia (voi oikeasti olla terveydellinen syy, tai sitten on pitänyt maskia mutta joutunut ottamaan sen pois tukahduttavan tunteen vuoksi, tai maski on voinut unohtua), on tulkinta AINA se, että kyseessä on joku koronakieltäjä-qanon-sekopää, tai joku joka "ei välitä yhtään muista". Ja sitten maskia käyttävästä ajatellaan, että tämä on automaattisesti muista välittävä eikä mikään riski muille.
Tiedän itse henkilön, joka hyppää maskinsa kanssa monta kertaa viikossa milloin missäkin harrastuksessa, galleriassa ja ties missä, tapaa useita ihmisiä eikä pidä turvavälejä (koska maski!!!), jne. Hän on hyvin tarkka siitä, että maski on aina naamalla, mutta hän ajattelee sitten, että sen varjolla voi jatkaa normaalia elämää, olla sosiaalinen, unohtaa ne turvavälit. Ja sitten tunnen henkilön, joka on etätöissä, ei tapaa ketään paitsi (niin ikään etätöissä olevaa) seurustelukumppaniaan, välttelee paikkoihin menemistä ja lähinnä on vaan kotona ja ulkoilee luonnossa. Ei tapaa edes ystäviä paitsi kävelylenkillä turvavälien kanssa. Kontaktit siis minimissä. Hän ei käytä maskia, koska se hiostaa ja aiheuttaa tukahduttavan tunteen. Jostain syystä näistä kahdesta ensin mainittua pidetään järkevämpänä ja jälkimmäistä vastuuttomana. Omasta mielestäni asia olisi oikeastaan toisinpäin.
(Nyt tietysti joku tulee tähä selittämään, että suurin osa maskinkäyttäjistä toimii kuten tuo jälkimmöinen tyyppi - joo, voi olla, mutta silloin herää kyllä kysymys, onko maskikaan enää niin tarpeellinen, jos erakkona elelee.)
En lopettanut. Tykkään, kun ei tule enää flunssaakaan kun pitää maskia julkisilla paikoilla.
Lopetin jo ensimmäiseen rokotukseen. Ei vaan jaksa kiinnostaa enää, ei sitten tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos rokote ei estä sairastamista tai tartuttamista niin voi vetää johtopäätöksen että aika turha rokote. Moniako sellaisia rokotteita aiotte ottaa, jotka eivät estä sairastumista tai levittämistä? Miksi juuri korona on se sairaus, joka täytyy täysin hävittää?
Käytännössä suurin osa rokotteista on sellaisia, ettei itse sairautta saada hävitettyä, mutta rokote joko estää sairastumisen tai sitten estää vakavan sairastumisen, eli mahdollinen tartunta tulee lievin oirein.
Vierailija kirjoitti:
Jos rokote ei estä sairastamista tai tartuttamista niin voi vetää johtopäätöksen että aika turha rokote. Moniako sellaisia rokotteita aiotte ottaa, jotka eivät estä sairastumista tai levittämistä? Miksi juuri korona on se sairaus, joka täytyy täysin hävittää?
Oikeastiko kysyt tuota? Koska se leviää kuin hyppykuppa ja lanaa porukkaa kuin ebola. Emme edes tiedä vielä mitä kaikkia jälkitauteja/oireita ja kuinka kauaskantoisia vaikutuksia koronan sairastamisella on. Minä ainakin aion tehdä kaikkeni suojatakseni itseni ja auttaakseni ettei muutkaan sitä koronaa saa.
Vierailija kirjoitti:
En lopettanut. Ajattelen lähimmäisiäni enkä halua kenenkään pelkäävään lähelläni, ja haluan edelleen näyttää hyvää esimerkkiä =)
Menet sitten kuitenkin maskin kanssa muiden lähelle?
Itsekin käytin jossain vaiheessa maskia lähinnä siksi, että ajattelin muiden pelkäävän maskittomia. En van pystynyt enää käyttämään, koska maski tukahdutti ja ahdisti liikaa. Oma ratkaisuni on antaa tilaa ja pitää turvaväliä - myös tämä estää pisaran lentämisen toisen päälle, mikä on ollut maskienkin idea. Aerosolitartuntaahan ei maski estä, joten jos minulla olisi korona, olisivat muut tartuntavaarassa, oli maski tai ei.
Fiksuinta olisi, että kaikki halukkaat käyttäisivät ffp-maskia, joka oikeasti estää saamasta tartuntaa, ja sitten muiden maskinkäyttöä ei tarvitsisi kytätä eikä siitä tarvitsisi ahdistua. Ihan naurettavaa, että nyt velvoitetaan kaikki käyttämään sinänsä aika tehottomia kangas- ja kirurginmaskeja, ja sitten kaikki kyttäävät ahdistuneina muiden maskinkäyttöä. Helppo ratkaisu olisi se, että kaikki suojaavat itsensä jos haluavat, ja sitten muiden asioista ei tarvitse piitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen sain ja en lopeta
Miksi pidät, et enää tartuta eikä se sinua suojaa
Kyllä tartutat ja siksi etten halua näytää tyhmältä ja persaukiselta yleisillä paikoilla liikkuessa.
Sitäpaitsi miksi en pitäisi? Ei siitä vaivaakaan ole ja olen pysynyt koko maskin käytön ajan täysin terveenä muutenkin vaikka yleensä jotain flunssaa kerran vuodessa on ollut.
Onko maski siis suojannut sinua flunssilta? Jännä juttu, että maski suojaakin nyt käyttäjäänsä - tähän asti on taidettu sanoa, ettei maski nimenomaan suojaa käyttäjäänsä. Vai onkohan sun flunssattomuus johtunut sittenkin esim. kontaktien vähenemisestä minimiin, tehostetusta käsihygieniasta, turvaväleistä, yms?
Sinulle maskista ei ole ollut vaivaa, mutta moni kokee vaivaksi ja haitaksi esim. sen, että on vaikeampi hengittää, maski hiostaa, maskista tulee aknea, maskeihin joko menee rahaa tai sitten niitä pitää jatkuvasti pestä, jne. Jonkun mielestä nämä tietysti ovat "pikkujuttuja", mutta ei sellainen paniikinomainen tukehtumisen tunne todellakaan ole pikkujuttu, ei myöskään kipeä akne.
Miten voi lopettaa sellaisen, mitä ei ole edes aloittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin. Kaupoissa ja julkisissa tullaan välillä huomauttamaan, mutta sitten vaan kaivan puhelimesta omakannan esille ja näytän rokotukset.
Vihasin sitä hiostavaa maskia ja siitä aiheutuneita päivittäisiä päänsärkyjä. Mitä vaan kunhan ei enää sitä.
Onko joku tullut kaupassa huomauttamaan?
Joo, myyjät tulee useinkin.
Ei ole ikinä kukaan huomauttanut ja käytän PK seudulla hyvin harvoin maskia
Oho! Kyllä mulle on tosiaan tultu sanomaan. Keskustassa asun ja liikun.
Kyllä minä ainakin huomautan hos tulee liian lähelle ilman maskia tai hipelöi kaupassa jokaista tavaraa kuitenkaan niitä ostamatta. V**tuilen vielä päälle melko ankarasti koska luulisi, että 1,5 vuodessa olisi tyhmempikin jo ymmärtänyt.
Onko sulle ok, jos maskia käyttävä tulee liian lähelle tai hipelöi kaikkia tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lopeta vaan jatkan maskin käyttöä ja noudatan muutenkin edelleen paikallisten terveysviranomaisten antamia ohjeita.
Rokotettu voi levittää koronaa.
Saan 2. rokoteannoksen 16.7.2021.
Ei sössitä hommaa enää viime metreillä.
Myös maskin kanssa voi levittää koronaa.
Tiedän. Siksi maskin käytön lisäksi noudatan myös muita terveysviranomaisten ohjeita, eli pidän vähintän 2 metrin turvavälin muihin ihmisiin ja huolehdin, että minulla on puhtaat kädet. Entä sinä?
Miten niin ”entä minä”? Kommentoin sun kohtaa ”rokotettu voi levittää koronaa” toteamalla, että niin sen maskinkin kanssa voi levittää koronaa. On illuusio, että maski olisi joku varma turva itseä ja muita kohtaan.
Mä olen kyllä aina pessyt käsiä ja pysynyt kaukana muista, ihan ilman koronaakin.
Osalle tuottaa vaikeuksia jo toi välin pitäminen kassajonossa mikä on tosi harmillista .