"SAAKO SUN KOIRAA SILITTÄÄ?"
Terve!
Mietin vain, että kun olette lenkillä koiranne kanssa, ja joku kysyy että saako koiraa silittää, mitä vastaatte?
Ja voitteko ilmoittaa rodun, ja sen jos ette anna silittää , miksi?
Kommentit (195)
Ei saa, ollaan koulutettu koira suojelijaksi ja saattaa käydä tuntemattomien kimppuun :) pitbull kyseessä siis
Sais tuota mun ryökälettä silittää kans mut ei kukaan Tuu kysymään
saksanpaimenkoira/belgianpaimenkoira malinois
Mun koiria ei saa silittää, koska ensinnäkään ne eivät pitäisi siitä että vieraat lapset niitä klähmivät (tutuista kyllä pitävät), ja toisekseen lenkit koirien kanssa on sitä mun harvinaista omaa aikaa. Oon siellä lenkkipolulla huolehtimassa koirien liikunnantarpeesta ja rentoutumassa itsekin, en pitämässä mitään kotieläinpuistoa.
Tietenkin vastaan aina lapsille nätisti ja kohteliaasti, kun silittämisestä kysyvät.
Ja koirat on kääpiöpinsereitä, 3 kpl.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:20"]
Todellakin saisi silittää, kun vaan kuuntelee ohjeitani ja etenee koiran ehdoilla. Koiramme on arka aikuinen kodinvaihtaja, jonka menneisyys on hieman hämärän peitossa. Koira luikkii hermostuneesti pitkin ojanpohjia ja on epävarma melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Olen varma, että jos saisi rauhassa tutustua vieraisiin ihmisiin ja koiriin, niin se rohkaistuisi vähän. Mutta kun kukaan ei ole vielä ollut halukas osallistumaan meidän sosiaalistamisharjoituksiin.
[/quote]
Asutteko missä päin? Mä olen tuon junnun kanssa usein ollut "terapiakoirana" aroille koirille :) Koira on sellainen, että osaa lukea toista eikä mene heti iholle haisteleen, jos toinen pelkää :) Ja itse osaan käsitellä arkoja koiria tuon muorin takia.
Tuo junnu on sellainen, että se rrrrrrakastaaaaa lapsia, mitä pienempiä, sen parempi. KAIKKIA olisi PAKKO päästä pussaamaan (yleensä sanonkin aina, jos esim. lapsi haluaa silittää, että tämä on kiltti, mutta se voi pussata eli ei kannata säikähtää) ja aikuisia tuo taas tykkää nojailla ja tunkee syliin (kyllä, luitte oikein :D Tunkii pepun syliin, jos joku aikuinen menee kyykkyyn..). Siitäkin toki varoitan etukäteen :D
Koira rakastaa ehdoitta kaikkia, pulipoikia, mummoja, pappoja, taaperoita, tupakanpolttajia, tummaihoisia, vammaisia, kaikki käy, kunhan saa rapsutuksia.
Se huskymixin omistaja, en muista numeroa
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:22"]Mulla on kaukasiankoira, on kuule niiiiiin lapsirakas ettei toista oo, lapsen nähdessään häntä heiluu tuhatta ja sataa, pakko mennä nuolemaan kättä (oon kieltäny nuolemasta naamaa) ja ei millään halua lähteä lapsen luota pois.
Kotona oottaa koiruudelle kans 3 pientä lasta ja kaukkari halkeaa onnesta:)
[/quote] mistä muuten johtuu joidenkin koirien lapsirakkaus?
Meille syntyy esikoinen pian, toivotaan ettö kaikki sujuu hyvin koiran kanssa.
[/quote] En tiiä, otin koiran pentuna kasvattajalta, jolla oli monta lasta, ja Tää oli kuulemma lapsirakkain koira mitä heillä on koskaan ollut:)
nro 18
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:15"]
Jos en saa silittää koiraa, kysyn jatkokysymyksenä saanko silittää sun majavaa. Muistakaa tämä, jos Asko Vileniuksen näköinen heppu tulee kysymään teiltä koiransilittelylupaa.
[/quote]
Koiria ei saa silittää, mulla on kaks sakemannia, enkä halua, että niitä vieraat hiplaa. Majavaa pääsee Asko Vileniuksen näköinen silittämään, jos tarjoaa ensin pullakahvit.
Saa silittää, mutta sillä riskillä että vaatteet likaantuu.
Meilläkin sekarotuinen rescue-koira joka ei vielä ymmärrä että hyppiminen on kielletty. Kerran on tohkeissaan tuupannut taaperon kumoon...hävetti aika paljon vaikka kylläkin varoitin asiasta vanhempia.
Husky mixin omistaja jatkaa vielä.
Itseäni ärsytti välillä todella paljon se, kun nätisti vastasi, että ei saa silitää, niin sitten ruvettiin vänkyttämään ja kitistä, että MIKSI ei saa? Ja tungetaan sitä kättä/kroppaa lähemmäs ja lähemmäs koiraa, joka toki pakittaa koko ajan mun selän taakse/fleksin mitan päähän. Lapset yleensä aloittivat tuon jankaamisen eivätkä ymmärtäneet, että koira pelkää :(
Aikuiset yleensä ymmärsivät lopettaa jankkaamisen ja koiran "vainoamisen", kun karjaisi niitä painumaan kauemmas (yleensä nuo olivat känniläisiä), kun nätisti sanominen ei auttanut.
Olenkin parin kaverin kanssa nauranut, että junnu näyttää pelottavan hirveältä ja vihaiselta (iso musta koira, jolla on kuonopanta käytössä) ja muori oli sitten niin lutuisen kiltin näköinen (pienehkö valkomusta koira) ja oikeasti tuota muoria olisi saanut pelätä ja tämä junnu varmaankin pussaisi murtovarkaatkin märäksi.
Mulla tuo husky mix pelkäsi pentuna lastenrattaita, ne oli jotaan ihan hirvittävän kammottavan pelottavia. Tein sitten niin, että kysyin aina vanhemmilta, että saako teidän rattaita haistella ja tutkia, kun tämä pentu pelkää noita.
Vanhemmat antoivat AINA luvan ja kun pentu oli tutkinut rattaat, pentu sai sitten tutkia ja haistella sen vauvan tai taaperonkin :) Uskon, että tällä on ollut jotain osuutta asiaan, että koirasta on tullut niin lapsirakas otus :) Itsellä ei ole omia lapsia ja siskonkin muksut ovat jo niin isoja.
Ei saa silittää, eikä siihen ole mitään sen kummempaa syytä.
Coton de tulear
En halua että lapset silittää. Vaikka sanonkin ei ne tajua vaan silittävät silti.. Koira ei tykkää:(
sakemanni/karhukoira
Ulkoilutan joskus vanhempieni koiraa, jota ei saa silittää. Vanhemmat eivät osaa kouluttaa koiraa, joka on muuten todella rauhaton tapaus. Se riehaantuu herkästi eikä siedä ollenkaan lapsia. Muutaman kerran ihmiset tulleet ja kysyneet saako silittää. Etenkin pikkulapsille on vaikea selittää, miksi koiraa ei saa silittää ja katsoa, kun pettymys näkyy kasvoilta.
Saa silittää :) erittäin ihmisystävällinen Welsh corgi meillä. Ulkonäkö tuntuu vetoavan varsinkin lapsiin.
Saa silittää. Koirani suorastaan halkeaa riemusta kun kuulee lasten ääniä. Aikuiset usein vaan pysähtyvät ihastelemaan ja kyselemään, minkä rotuinen koirani on. Meiltä tullaan aika usein kysymään että saako silittää, koirani on todella helposti lähestyttävän näköinen (pieni valkoinen söpöläinen) enkä itsekään ole mikään mörökölli. Ja aina olen antanut, koska muistan kuinka ihanaa oli pienenä saada silittää muiden koiria kun omaa ei vielä ollut. Onhan se toki vieläkin yhtä ihanaa.
Koirani on Coton de Tuléar -rotuinen narttu.
Tietenkin saa ja olen iloinen siitä että pentukoiraani halutaan silittää kun olemme lenkillä, koska koirani on rotua, jota tulee sosiaalistaa hyvin.
belgianpaimenkoira, groenendael
No ei todellakaan saa! Koulutan koirani tiukasti ja siihen ei kuulu se, että kesken lenkin jäädään umpioutojen siliteltäväksi. Koirani on erittäin puolustushenkinen - vaikkakin hyvin koulutettu - ja vieraiden silittely on sille hämmentävää. Saattaa jopa näykätä, kun vielä pentuiässä ja koulutus kesken.
Kaikki lapsiperheet: älkää opettako kakaroitanne kinumaan silittämislupaa ventovierailta koirilta! Se vaan nyt ei ole asiallista.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2014 klo 14:51"]Saa silittää :) erittäin ihmisystävällinen Welsh corgi meillä. Ulkonäkö tuntuu vetoavan varsinkin lapsiin.
[/quote]juu meillä kaksi corgia, jotka on onnellisia rapsuista ja istahtaa heti rapsuttajan jalkoihin. Lapset tuntuu tykkäävän ja moni katsoo pää kallellaan ku kävellään ohi :D Onhan ne aika liikkiksen näköisiä töppöjä kieltämättä. Mutta en aina jaksais antaa lupaa rapsutteluun. Jotkut lapset meidän pihassa tulee kyselemättä ja siitä joutuu sanomaan, ei ole kohteliasta vaikka olisikin tuttu koira.
Saa silittää jos koira vain uskaltautuu silitettäväksi, eli rauhallisesti pitää arkaa koiraa houkutella. On kuitenkin ihan mielissään kun vain rohkaistuu :)
Saa silittää, mutta siitä en pidä että jotkut aikuiset naiset nostavat koirani syliin ja koiralle lässyttäen antavat sen nuolla kasvonsa, menee liian pitkälle.
Koira on kääpiövillakoira.
Saa silittää. Mielellään.
Belgian pk ja andalusianrottaterrieri.