Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain käsitä eläkeikää

Vierailija
01.07.2021 |

Nyt on moni työkaveri jäänyt eläkkeelle 63-64 - vuotiaana. Oma eläkeikäni on kuitenkin 67v 7 kk. Miten tämä näin voi olla? Muuttuu vielä varmaan monet kerrat ennen kuin tuo ikä koittaa, mutta eihän tuo ole reilua?

Kommentit (273)

Vierailija
41/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pääsen eläkkeelle joskus lähempänä seitsemääkymmentä. Siellä minä sitten harmaapäänä kädet tutisten korjailen oppilaiden aineita. Toivottavasti yläkouluikäiset kohtelevat minua asiallisesti, kun rollaattorin kanssa kuljen koulun käytävillä.

Vierailija
42/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan armeijasta pääsi eläkkeelle jo joskus 50 hujakoilla. 

Tuskin enää nykyään sieltäkään?

55v oli alin eläkeikä puolustusvoimien sotilasviroissa. Nyt se on jo noussut usean vuoden ajan. 

Aika rentoa päästä tuon ikäisen eläkkeelle. Siinä on vielä oikeasti aika kohtuullisessa hapessa tuossa iässä. 

Tietysti palkka armeijassa on vaatimaton, niin sitähän tuolla varhaisella eläkkeellä on kompensoitu myös. 

Uutinen vuodelta 1992:

"Puolustusvoimien eläkejärjestelmää tutkinut työryhmä esittää sotilaiden eläkeiän nostamista 55 vuoteen. Nykyisin voi täydelle eläkkeelle päästä 25 vuoden palvelun jälkeen, alle 50-vuotiaana."

Eli jos jäit kersanttina intin jälkeen kantapeikoksi, pääsit eläkkeelle n. 45- vuotiaana.

Sait myös työskennellä tai tehdä bisnestä mielesi mukaan, eläke ei siitä pienentynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläköitymiseen on ainakin 40v niinkuin mulla tällä hetkellä (varmaan nousee vielä tuostakin) niin tuskin mistään eläkepäivistä kannattaa haaveilla. Ennemmin kerryttää varallisuutta, jotta voi hypätä oravanpyörästä heti kun haluaa.

Miten kerrytät varallisuutta kun nyt palkastasi viedään lähes kolmannes "eläkettä varten" vaikka sen summa menee oikeasti Kankkulan kaivoon

T: matalapalkka-alalla työskentelevä

Vierailija
44/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jään omalle eläkkeelle 55-58 vuotiaana. Olen säästänyt ja sijoittanut. Ei ole montaa vuotta enää.

Vierailija
45/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pääsen eläkkeelle joskus lähempänä seitsemääkymmentä. Siellä minä sitten harmaapäänä kädet tutisten korjailen oppilaiden aineita. Toivottavasti yläkouluikäiset kohtelevat minua asiallisesti, kun rollaattorin kanssa kuljen koulun käytävillä.

Aika huonoon kuntoon olet kroppasi päästänyt, jos alle 70-vuotiaana jo kuljet rollaattorilla...

Vierailija
46/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.

Tämä. Nykyisen työelämän vaativuus ja kuormittavuus on sitä luokkaa että nuoremmat polvet eivät todellakaan eläköidy hyväkuntoisina. Suuret ikäluokat säätivät itselleen hyvät eläke-edut, nyt ne on purettu kun he ovat turvallisesti eläkkeellä. He eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun, maksoivat ainoastaan itseään edeltäneen pienen ikäpolven pienet eläkkeet. Nyt nuoremmat ovat pulassa ja eläkeikä karkaa.

Silti meillä on rahastoissa varaa maksaa eläkkeet kaikille ennen vuotta 1957 syntyneille, vaikka eläkevakuutusmaksujen maksaminen lopetettaisiin tänään. Suuret ikäluokat on muuten niitä, joissa naiset pääsääntöisesti saa hyvin pientä työeläkettä, ne varsinaiset eläkerohmut on 1970-luvulla syntyneitä. Heillä eläkettä kertyi jopa hoitovapaalla!

Joo, olen syntynyt 1971 ja -90 syksystä saakka olen ollut töissä. N. vuosi yhteensä työttömyyttä tänä aikana. Nyt eläkettä kasassa 900€.

Vierailija
47/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.

Tämä. Nykyisen työelämän vaativuus ja kuormittavuus on sitä luokkaa että nuoremmat polvet eivät todellakaan eläköidy hyväkuntoisina. Suuret ikäluokat säätivät itselleen hyvät eläke-edut, nyt ne on purettu kun he ovat turvallisesti eläkkeellä. He eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun, maksoivat ainoastaan itseään edeltäneen pienen ikäpolven pienet eläkkeet. Nyt nuoremmat ovat pulassa ja eläkeikä karkaa.

Suomen eläkejärjestelmässä nuoremmat maksavat aina vanhojen eläkkeet. Järjestelmä on vain pieneltä osin rahastoiva. Eikä niitä rahastojakaan yleensä käytetä eläkkeiden maksamiseen, vaan enimmäkseen niitä vain kasvatetaan.

Niin tapahtuu mutta se ei tarkoita että se olisi oikein, varsinkaan suurten ikäluokkien kohdalla. Tilanne olisi voitu ennakoida niin että he olisivat maksaneet suurempia työeläkemaksuja. Niin ei tehty ja nyt ovat nuoremmat maksajina ja kärsijöinä.

Keinotekoinen elinajanodote ei kerro mitään todellisesta eliniästä. Nykyajan työelämä on niin kovaa että ei nuoremmat polvet sen terveempiä ja jaksavampia ole kuin edeltävä polvi jotka jäivät eläkkeelle viimeistään 63v. moni jo aikaisemmin. Tuo elinajanodote nyt vaan keksittiin jotta eläkeikää voitiin sen varjolla keinotekoisesti nostaa.

Vierailija
48/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläke on niin pieni että ihan sama saako työkkärit + asumistuen

vai eläkkeen ja asumistuen. ei korvamerkittyä rahaa tässä hommassa

Vierailija
49/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinajanodote korkeampi joo. Mutta... missä kunnossa ihmiset tulevina vuosina mahtavatkaan olla? Kun katsoo tuota sähköisten härvelien lisääntynyttä määrää, niin se on omiaan rapistuttamaan yhä suuremman osan väestöstä ennen aikojaan. Ei tule eläkerahat riittäämään kaikille.

Vierailija
50/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä kannattaakin säästää, että voi jäädä eläkkeelle etuajassa. Itse olen tehnyt näin ja jään "eläkkeelle" 55 vuotiaana. Työeläkehän alkaa tietysti juoksemaan vasta kun virallinen ikä tulee täyteen mutta siihen asti ja sen lisäksi elän säästöilläni. Ei siitä eläkkeestä mitään iloa ole niin vanhana kuin virallinen ikä on. Nyt jaksaa vielä matkustella ja muutenkin nauttia elämästä.

Vierailija
51/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo eläkeiän nousu on suhteessa elinajanodotteeseen. Eli niillä nyt eläkkeelle jäävillä ikäpolvilla eliniänodotekin on lyhyempi kuin meillä nelikymppisillä ja on odotettavissa, että me myös pysymme terveinä ja työkykyisinä vanhemmiksi kuin edeltävät ikäpolvet. Eli ideana on, ettei kukaan jää eläkkeelle siinä vaiheessa, kun on vielä "täysissä sielun ja ruumiin voimissa", vaan vasta sitten, kun oikeasti alkaa ikä painaa sen verran, ettei enää ole täydellä teholla kykenevä tekemään työtä, vaikkei nyt toivottavasti vielä ihan toinen jalka haudassakaan.. 

Arvaa vaan, katsovatko nuoremmat hyvällä meitä 70-vuotiaiata tervaskantoja siellä työpaikalla. Eikä itseänikään huvota olla ikälopuksi asti töissä. Vaikka kuinka olisi eliniänodote pitempi, silti kuolleisuus kasvaa runsaasti heti 70 ikävuoden jälkeen, se on vaan fakta joka nyt tuppaa unohtumaan. Lisäksi syövät yms. vaan lisääntyvät. Joten summa summarum, suurin osa meistä ei ehdi nauttia eläkkeestä koskaan. Ai kun kivaa.

Vierailija
52/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin eläkkeelle jo 41-vuotiaana. 9 vuotta täytyi rampata lääkärissä ja esittää masentunutta.

Samalla tiellä nyt kuutisen vuotta.

Eiköhän se sieltä kohta tule, niin pääsee pois tästä maasta, joka joskus oli hyvä paikka. Ei ole enää.

Kannattaa huomioida pari seikka, jos saat mutakin kuin työeläkettä!

_

Muutto EU- ja Eta-maiden, Sveitsin ja sosiaaliturvasopimusmaiden ulkopuolelle

Jos muutat muuhun kuin EU-tai Eta-maahan, Sveitsiin tai sosiaaliturvasopimusmaahan, kansaneläkettä maksetaan enintään 1 vuoden ajan. Eläkkeen maksaminen keskeytetään kuitenkin ulkomaille muuttoa seuraavan kuukauden alusta, jos et ole asunut Suomessa välittömästi ennen ulkomaille muuttoasi vähintään 1 vuotta.

https://www.kela.fi/elakkeet-kansainvalisissa-tilanteissa-ulkomaille-va…

_

Eläkkeensaajan sosiaaliturva

Ulkomailla enintään 6 kuukautta yhtäjaksoisesti oleskelevalla eläkkeensaajalla on yleensä oikeus Kelan etuuksiin, koska muuttoa pidetään tilapäisenä. Jos sen sijaan muutat ulkomaille pysyvästi tai aiot asua ulkomailla yli 6 kuukautta, oikeutesi useimpiin Kelan etuuksiin päättyy muuttopäivään.

https://www.kela.fi/suomesta-ulkomaille-elakkeensaajat

Vierailija
53/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.

Tämä on tietenkin yksilökohtaista, mutta olen huomannut kuudenkympin kieppeillä olevissa työkavereissani samaa sähläystä. Pelkään että tuun olemaan itsekin samanlainen rasite tulevaisuudessa työyhteisölle. Alallani ei ole pitkään aikaan enää ollut sellaisia yksinkertaisia tehtäviä mitä aiemmin oli helppo hoitaa, vaikka ei olisikaan penaalin terävimpiä kyniä tai ei pysyisi ihan kärryillä työelämän muutoksissa.

Ja ennen kuin joku kuusikymppinen siellä älähtää, niin ei en puhunut sinusta, puhuin työkavereistani. Sinä tietenkin pärjäät kasikymppisenäkin paremmin ohjelmistojen kanssa kuin nuoremmat.

Vierailija
54/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.

Nykyajan työntekijät osaavat jo koneen käytön, tämä ei ole silloin ongelma vanhemmalla iällä työelmässä.

Vierailija
55/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläköitymiseen on ainakin 40v niinkuin mulla tällä hetkellä (varmaan nousee vielä tuostakin) niin tuskin mistään eläkepäivistä kannattaa haaveilla. Ennemmin kerryttää varallisuutta, jotta voi hypätä oravanpyörästä heti kun haluaa.

Miten kerrytät varallisuutta kun nyt palkastasi viedään lähes kolmannes "eläkettä varten" vaikka sen summa menee oikeasti Kankkulan kaivoon

T: matalapalkka-alalla työskentelevä

No tätä ongelmaa mulla on onneksi se 40v aikaa ratkaista. Kai sen joku perintö viimein ratkaisee.

Vierailija
56/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä kannattaakin säästää, että voi jäädä eläkkeelle etuajassa. Itse olen tehnyt näin ja jään "eläkkeelle" 55 vuotiaana. Työeläkehän alkaa tietysti juoksemaan vasta kun virallinen ikä tulee täyteen mutta siihen asti ja sen lisäksi elän säästöilläni. Ei siitä eläkkeestä mitään iloa ole niin vanhana kuin virallinen ikä on. Nyt jaksaa vielä matkustella ja muutenkin nauttia elämästä.

Missä kaikki kateelliset mielensäpahoittajat ovat kun ei tule alapeukkua??? Onko liian kuuma korostaa omaa saamattomuuttaan?

Vierailija
57/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista varautua omilla pihdeillä. Tulevaisuudessa opettajien rollaattorit lukitaan pyöränlukoilla pattereihin jekun nimissä. Hauskaa on varmasti myös lääkärissä, kun se 70v hiukan dementoitunut lääkäri ei enää muista oliko flunssa nyt koronan vai aivokasvaimen oire.

Vierailija
58/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pääsin eläkkeelle jo 41-vuotiaana. 9 vuotta täytyi rampata lääkärissä ja esittää masentunutta.

Mä "pääsin" jo 31-vuotiaana. Kahdessa vuodessa neurologi oli varma, ettei minusta enää työkalua tule. Minä esitin korkeintaan hämmentynyttä.

Mutta ap: eikös eläkkeelle pääse aiemminkin? Eläkkeen määrä vain on pienempi, jos jää ennen virallista eläkeikää.

Vierailija
59/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan armeijasta pääsi eläkkeelle jo joskus 50 hujakoilla. 

Tuskin enää nykyään sieltäkään?

55v oli alin eläkeikä puolustusvoimien sotilasviroissa. Nyt se on jo noussut usean vuoden ajan. 

Aika rentoa päästä tuon ikäisen eläkkeelle. Siinä on vielä oikeasti aika kohtuullisessa hapessa tuossa iässä. 

Tietysti palkka armeijassa on vaatimaton, niin sitähän tuolla varhaisella eläkkeellä on kompensoitu myös. 

Puolustusvoimien lentäjillä eläkeikä on 45v :D

Suomen kansallisbaletin tanssijat pääsevät eläkkeelle 44v :DD

Tuossa jää aikaa toteuttaa muitakin juttuja kuin töitä elämänsä aikana.

Luuleteko että nämä ovat parhaimmassa kunnossa eläkkeelle päästyään ja että

Balettitanssija kertoo rankasta ammatistaan: "Omille lapsilleni en suosittelisi balettikoulua"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/balettitanssija-kertoo-rankasta-amm… huvikseen pästetään 40v eläkkeelle!!

Vierailija
60/273 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkesysteemi on muutenkin outo. Hulluna painetaan töitä ja sitten ne vain loppuu.

Miksi työ ei vähenisi portaittain esim 62 - vuotiaana 80% työaika, 65 - vuotiaana 50%. Ihmiset pystyisi töissä pidempään. Maksaisivat enemmän veroja ja työeläkemaksuja.

Onhan tämä mahdollista. Se kuitenkin rokottaa tulevaa eläkettä, jos sitä alkaa nostaa aiemmin.