En vain käsitä eläkeikää
Nyt on moni työkaveri jäänyt eläkkeelle 63-64 - vuotiaana. Oma eläkeikäni on kuitenkin 67v 7 kk. Miten tämä näin voi olla? Muuttuu vielä varmaan monet kerrat ennen kuin tuo ikä koittaa, mutta eihän tuo ole reilua?
Kommentit (273)
Etkö siis oikeasti tiedä, miksi eläkeikää nostetaan? Jos et, ota pikimmiten selvää, ettet vaikuta ihan hölmöltä.
Tiedän, miksi nousee, mutta miksi se ei nouse näille nyt jääville. Miksi vasta myöhemmin?
Itse pääsin eläkkeelle jo 41-vuotiaana. 9 vuotta täytyi rampata lääkärissä ja esittää masentunutta.
Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.
Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.
Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.
Tuo eläkeiän nousu on suhteessa elinajanodotteeseen. Eli niillä nyt eläkkeelle jäävillä ikäpolvilla eliniänodotekin on lyhyempi kuin meillä nelikymppisillä ja on odotettavissa, että me myös pysymme terveinä ja työkykyisinä vanhemmiksi kuin edeltävät ikäpolvet. Eli ideana on, ettei kukaan jää eläkkeelle siinä vaiheessa, kun on vielä "täysissä sielun ja ruumiin voimissa", vaan vasta sitten, kun oikeasti alkaa ikä painaa sen verran, ettei enää ole täydellä teholla kykenevä tekemään työtä, vaikkei nyt toivottavasti vielä ihan toinen jalka haudassakaan..
Ne toivoo että kuolet työpöydän ääreen eikä tarvi maksaa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.
Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.
Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.
Tämä. Nykyisen työelämän vaativuus ja kuormittavuus on sitä luokkaa että nuoremmat polvet eivät todellakaan eläköidy hyväkuntoisina. Suuret ikäluokat säätivät itselleen hyvät eläke-edut, nyt ne on purettu kun he ovat turvallisesti eläkkeellä. He eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun, maksoivat ainoastaan itseään edeltäneen pienen ikäpolven pienet eläkkeet. Nyt nuoremmat ovat pulassa ja eläkeikä karkaa.
Jos eläköitymiseen on ainakin 40v niinkuin mulla tällä hetkellä (varmaan nousee vielä tuostakin) niin tuskin mistään eläkepäivistä kannattaa haaveilla. Ennemmin kerryttää varallisuutta, jotta voi hypätä oravanpyörästä heti kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin eläkkeelle jo 41-vuotiaana. 9 vuotta täytyi rampata lääkärissä ja esittää masentunutta.
Samalla tiellä nyt kuutisen vuotta.
Eiköhän se sieltä kohta tule, niin pääsee pois tästä maasta, joka joskus oli hyvä paikka. Ei ole enää.
Epätoivo ja itku tulee kun miettii että eläkeikä on tällä hetkellä mulla 68v 8kk. Ei tuon ikäisenä enää jaksa. Todennäköisesti tervettä eloa on jäljellä niin vähän, etten ikinä saa vain nauttia elämästä.
Lyhennettäisiinpä työviikon kestoa pian.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivo ja itku tulee kun miettii että eläkeikä on tällä hetkellä mulla 68v 8kk. Ei tuon ikäisenä enää jaksa. Todennäköisesti tervettä eloa on jäljellä niin vähän, etten ikinä saa vain nauttia elämästä.
Ymmärrän sua täysin, onhan tuo aivan kamalaa. Yritä laatia suunnitelma jonka avulla pääsisit eläköitymään aikaisemmin. Teetkö fyysisesti kuormittavaa työtä? Moni ei todellakaan jaksa esim. hoitotyössä eläkeikään asti. Sanotaan että henkisesti kuormittavassa työssä (monet asiantuntijatyöt) jaksaa työskennellä pidempään mutta tiedä siitäkään, kuormitusta se henkinen kuormituskin on. Nykyään työmäärä ja työtahti ovat alalla kuin alalla sitä luokkaa että on ihme jos ihmiset eivät uuvu.
Eläkesysteemi on muutenkin outo. Hulluna painetaan töitä ja sitten ne vain loppuu.
Miksi työ ei vähenisi portaittain esim 62 - vuotiaana 80% työaika, 65 - vuotiaana 50%. Ihmiset pystyisi töissä pidempään. Maksaisivat enemmän veroja ja työeläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua täysin, onhan tuo aivan kamalaa. Yritä laatia suunnitelma jonka avulla pääsisit eläköitymään aikaisemmin. Teetkö fyysisesti kuormittavaa työtä? Moni ei todellakaan jaksa esim. hoitotyössä eläkeikään asti. Sanotaan että henkisesti kuormittavassa työssä (monet asiantuntijatyöt) jaksaa työskennellä pidempään mutta tiedä siitäkään, kuormitusta se henkinen kuormituskin on. Nykyään työmäärä ja työtahti ovat alalla kuin alalla sitä luokkaa että on ihme jos ihmiset eivät uuvu.
No enemmän mun työ on henkisesti kuormittavaa kuin fyysisesti, vaikka vähän fyysistäkin puolta työssä on. Tahti on ihan hirveä ja olen varmaan 40v kuluttua aivan rikki henkisesti. Kuolen ennen kuin toivun työvuosista.
Tällä hetkellä säästän nimenomaan sitä varten, että voin jäädä aikaisemmin pois työelämästä. On onneksi 40v aikaa vielä. Pitäisi varmaan opetella sijoittamista ja sellaista, jotta saisi maksimoitua potin. Ei vain töiden päälle oikein jaksaisi mitään niin haastavaa, kun nytkin av on raskainta mitä työpäivän päälle pystyy tekemään. Muuten aika menee sohvalla toipuessa.
Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.
Hullulta kuulostaa kun ihmiset uupuvat jo paljon nuorempinakin. Ei kai siinä muu auta kun keksiä joku muu tulonlähde että voi keventää siinä myöhemmässä vaiheessa
Ennenvanhaan armeijasta pääsi eläkkeelle jo joskus 50 hujakoilla.
Tuskin enää nykyään sieltäkään?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika surkee eläke sulla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkesysteemi on muutenkin outo. Hulluna painetaan töitä ja sitten ne vain loppuu.
Miksi työ ei vähenisi portaittain esim 62 - vuotiaana 80% työaika, 65 - vuotiaana 50%. Ihmiset pystyisi töissä pidempään. Maksaisivat enemmän veroja ja työeläkemaksuja.
Koko työelämä on outo. Ne joilla töitä on ovat ihan piipussa ja tarvitsisivat parin vuoden välein hermolomaa ja sitten taas puolella miljoonalla joko ei ole ollenkaan töitä tai sitten ovat jollain 0-sopimuksilla. Jaettaisiin vaan ne työt useammalle niin kaikilla olisi mukavampaa. Hintataso on täysin mahdollista painaa keinotekoisesti alas tarvittaessa.
Ei voi olla niin että voiton maksimointi on kaikki mitä tämä yhteiskunta voi tavoitella.
Mites sitten kun balettitanssijat jää eläkkeelle 44-vuotiaana?
Ihan riittävän reilua.