Mikä liikunta sopii lihavalle? BMI 37, eli
vaikea lihavuus. Laihdutusta takana kuukausi, ja olen tehnyt astanga-joogaa (jossa mielestäni olen kehittynyt ihan kuukauden aikana) ja zumbaa. Nyt luin, että kumpikaan näistä lajeista ei sovi lihaville.
Täytyisi kuitenkin olla jotain kävelyä tai uintia "rankempaa", koska niitä olen harrastanut vuosia ja silti joutunut tähän kuntoon. Juoksemiseen tai voimaharjoitteluun ei kunto vielä riitä.
Kommentit (40)
Harrasta sellaista liikuntaa, mikä on sinulle mieleistä ja mitä tulee tehtyä. Muilla kriteereillä on paljon vähäisempi merkitys. Liikunta ylipäätään laihduttaa heikommin kuin ruokavalio, joten kiinnitä ennemmin ruokaan ja juomaan huomio.
Kalorimäärä kuntoon, liikunnalla ei ole niin paljon väliä.
Uinti on ihan parasta, kun siinä ei nivelet rasitu kovin paljoa ja kaloreita kuluu runsaasti verrattuna vaikka kävelyyn tai kuntosaliin. Ja taatusti on tarpeeksi rankkaa, kun tarpeeksi pitkään ja nopeasti uit.
Luit ettei kumpikaan lajeista sovi lihaville? Ja ajattelit siksi lopettaa?
Keksi parempi provo.
Aloita kävelyllä. Kun jaksamista alkaa olla, niin sitten muita lajeja.
Miten niin kunto ei riitä voimaharjoitteluun? Ei sellainen ole mahdollista.
Suosittelen aterianostoa. Se on nimenomaan parantumattomille ylipainoisille laadittu kunto-ohjelma:
Otetaan 700-900 grammaa pastaa/pizzaa ja asetetaan se lautaselle. Sitten otetaan oikeaan käteen haarukka (vasempaan käteen, jos on vasenkätinen). Sitten aletaan lapioida ruokaa käteen ylöspäin suuntautuvilla liikkeillä niin että haarukallisen paino pysyy mahdollisimman tasaisena läpi aterian.
Illalla on sitten hyvä olo, että tuli tehtyä haarukan ja ruoan kanssa kymmeniä hauisliikkeitä aterian aikana ja samalla tankattua hurjan rypistyksen tueksi paljon hiilareita ja hitusen proteiinia.
Tsemppiä!
Ap jatkaa, siis lihavien polvet ja nivelet ei kestä zumbaa, koska siinä hypitään ja voimajoogassa oli joku muu syy. En halua teloa itseäni, koska tavoite laihtua n. 40 kg.
Olen jo vuosia kävellyt joka päivä aen 10 000 askelta ja käynyt useita kertoja viikossa uimassa, ne ei laihduta, vaan tarvitsen aerobisembaa.
Ruokavalio rukattu nyt hyväksi, mutta tarvitsen siihen liikuntaa motivaattoriksi.
Syöt ihan valtavia määriä jos ei kävely tai uintikaan auta. Tuskin mikään liikunta auttaa jos noin syöt.
Kävely oikeasti hyvin tehokas liikuntatapa.
Lihakseni ovat niin heikot, että kuntosalin jälkeen väsyttää liikaa ja menee moti laihduttamiseen, siksi ei sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lihakseni ovat niin heikot, että kuntosalin jälkeen väsyttää liikaa ja menee moti laihduttamiseen, siksi ei sitä.
No siksi kai niitä juuri kannattaisi vahvistaa.
Mulla on bmi suunnilleen sama kun sulla ja harrastan lenkkeilyä, pyöräilyä ja kuntosalia. Salilla aloittaa eka pienemmillä painoilla ja kun voimaa tulee lisää niin lisää painoja. Kun lihakset kasvaa niin läskikin palaa nopeammin.
"Laihdutusta takana kuukausi, ja olen tehnyt astanga-joogaa (jossa mielestäni olen kehittynyt ihan kuukauden aikana) ja zumbaa. Nyt luin, että kumpikaan näistä lajeista ei sovi lihaville."
Häh? Älä usko kaikkea lukemaasi. Jos olet tykännyt noista liikuntamuodoista, ne sopivat sinulle!
Uinti ja vesijumppa on yleensä hyviä, mikäli löydät sopivan uimapuvun. Vesi kannattelee, jolloin jalkojen nivelet eivät rasitu.
Söin ehkä ennen valtavia määriä, mutta nyt tosiaan laihiksella ja tarkka ruokavalio sekä laadullisesti että määrällisesti.
Uinti ja ehkä pyöräily. Rasittaa vähemmän niveliä (jotka ovat painosta johtuen koetuksella). Painonpudotus ruokavaliolla (ilmeisesti haluat pudottaa painoa?). Sitten kun painoa on vähemmän voit ottaa pikku hiljaa raskaampaa liikuntaa mukaan treeniohjelmaan.
Olen itsekin lihava ja mulle sopii kävely luonnossa, uinti ja pyöräily kesäisin, tykkään kuntosalista (tämän voi aloittaa hyvin kevyesti oman kunnon mukaan, silloin säilyy motivaatio ja siitä tulee kivaa). Teen myös netistä helppoja pilates ja jooga ym venytysliikkeitä. Satunnaisesti pelaan sulkkista. Tärkeintä kuitenkin se, miten syö, mutta liikunta vaikuttaa terveyteen ja jaksamiseen, ei niinkään laihtumiseen.
maratoonarit ovat ainakin laihoja
Mää hankin soutulaitteen, ei mene polvet paskaksi kun olet istuma asennos.
Suihkuun, nukkumaan ja huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.