Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain käsitä eläkeikää

Vierailija
01.07.2021 |

Nyt on moni työkaveri jäänyt eläkkeelle 63-64 - vuotiaana. Oma eläkeikäni on kuitenkin 67v 7 kk. Miten tämä näin voi olla? Muuttuu vielä varmaan monet kerrat ennen kuin tuo ikä koittaa, mutta eihän tuo ole reilua?

Kommentit (273)

Vierailija
261/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mites sitten kun balettitanssijat jää eläkkeelle 44-vuotiaana?

Miltä näyttäisivät 70 vuotiaat pikkujoutsenten tanssia tanssimassa?

Vierailija
262/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinikä on jo alkanut laskea koronan seurauksena ja tulee laskemaan yhä. Samoin työkyky menee jatkossa yhä nuoremmilta, sillä korona tutkimusten mukaan aikaansaa isomman riskin sairastua muihin tauteihin, kuten syöpään, sydän-verisuonitauteihin ja muistisairauksiin, ja lisäksi aikaansaa, että niihin sairastutaan yhä nuorempana.

Eli realistisesti en usko pääseväni eläkkeelle koskaan. Olen nyt yli 50 v ja jos muistisairaus alkaa vaikka 60 v, niin minusta tulee yhteiskunnan elätti, eikä maksaja. Nykyinen eläkejärjestelmä ja oikeastaan koko hyvinvointivaltion rahoituspohja eivät tule kestämään tulevaisuudessa. (Sillä oletuksella, että kaikkiin noihin sairauksiin ei keksitä pikapuoliin parantavia lääkkeitä, ja tuskin keksitään.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihme vihamielisyyttä täälläkin. Syytetään niitä jotka jäävät eläkkeelle lakisääteisesti ja niitä jotka jatkavat työntekoa. Koettakaa nyt päättää.

Jäin eläkkeelle 64v 3kk iässä. Ja ihan itse olen YEL:ni maksanut.

Kun olet maksanut yeliä, et ole maksanut omaa eläkettäsi kuin minimaalisessa määrin. Olet maksanut aiempien eläkeläisten eläkkeitä. Nuoret sukupolvet vastaavasti maksavat sinulle eläkkeen.

Hyvin harva ihminen tuntee eläkejärjestelmää, kun niin moni kuvittelee itse maksaneensa oman eläkkeensä. Eivät ole maksaneet.

Miksi toisaalla sitten kerrotaan, että eläkekassoissa kyllä riittää rahaa. Kenen maksamia rahoja ne sitten ovat.

Vierailija
264/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän tietoa tuolle, joka luulee itse maksaneebänsa onat eläkkeensä...:

"Rahoitusperiaatteet

Suomessa lakisääteiset työeläkkeet rahoitetaan pääasiassa jakojärjestelmällä eli kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Osa eläkkeistä rahoitetaan osittain rahastoivan periaatteen mukaan käyttämällä niihin sekä työeläkemaksuja että aiemmin kerättyjä rahastoja.

Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa työnantajien ja työntekijöiden sekä yrittäjien maksamilla vakuutusmaksuilla. Työeläkevarojen ja niille saatujen sijoitustuottojen lisäksi rahoitukseen käytetään Työllisyysrahaston työeläkejärjestelmään maksamia suorituksia sekä valtion osuuksia."

Eläkkeet ovat siis jakojärjestelmä, jossa kunkin eläkkeellä olevan sukupolven eläkkeet maksetaan nuorempien sukupolvien maksamista veroluonteisista eläkemaksuista. Kun maksajia on vähemmän kuin saajia eli suuria ikäluokkia, järjestelmä ei enää kestä. 

Vierailija
265/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ne toivoo että kuolet työpöydän ääreen eikä tarvi maksaa eläkettä.

Työläinen kuolee sinne työmaalleen eikä minkään työpöydän ääreen.

Vierailija
266/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka suomalaisten keskimääräinen elinikä on tilastojen mukaan laskussa, niin silti nostellaan eläkeikää perusteena "ihminen elää pidempään nykyään". On se kummallista.

Vierailija
267/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihme vihamielisyyttä täälläkin. Syytetään niitä jotka jäävät eläkkeelle lakisääteisesti ja niitä jotka jatkavat työntekoa. Koettakaa nyt päättää.

Jäin eläkkeelle 64v 3kk iässä. Ja ihan itse olen YEL:ni maksanut.

Kun olet maksanut yeliä, et ole maksanut omaa eläkettäsi kuin minimaalisessa määrin. Olet maksanut aiempien eläkeläisten eläkkeitä. Nuoret sukupolvet vastaavasti maksavat sinulle eläkkeen.

Hyvin harva ihminen tuntee eläkejärjestelmää, kun niin moni kuvittelee itse maksaneensa oman eläkkeensä. Eivät ole maksaneet.

Miksi toisaalla sitten kerrotaan, että eläkekassoissa kyllä riittää rahaa. Kenen maksamia rahoja ne sitten ovat.

Eläkekassoihin on rahastoitu vain hyvin pieni osa siitä eläkemaksusta, jota olet palkastasi maksellut. Suurin osa maksamastasi eläkemaksusta on mennyt suoraan silloisten eläkeläisten eläkkeiden kustannuksiin.

Kukaan ei ole muuten sanonut, että eläkerahastoissa olisi tarpeeksi rahaa, ei nimittäin ole. Sen takia hallitus on nyt syksyllä adettanut työryhmän, jolla eläkkeistä voitaisikn säästää aluksi 1 miljardi. Valitettavasti sen arvaa, että säästöt tullaan tekemään nuorten eläkkeistä, eikä nykyisten eläkeläisten, elleivät sitten onnnistu päättämään indeksin jäädyttämisestä tarvittaessa. Nythän eläkkeet ovat nousseet jopa enemmän kuin palkat ja eläkeläiset ovat ainoa väestöryhmä Suomessa, jonka ostovoima ei ole laskenut viime vuosina.

Vierailija
268/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja samalla viet sen 50+ ikäisen, yhtä ammattitaitoisen työntekijän työpaikan, joka joutuu tekemään vain keikkavuoroja. Eikö hävetä yhtään?"

Etpä näy tietävän hoitajapulasta mitään.

Vierailija
269/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tämä:

Jos koko työurasi ajan et antaisi penniäkään valtion "eläkejärjestelmään" vaan sijoittaisit ne rahat pörssiin, sinulla olisi 60-vuotiaana mijoonien eurojen sijoitussalkku joka tuottaisi kuukausitason tuottoa vähintään 5000 euroa, joka kuukausi. Ja tämä tapahtuisi pienentämättä sitä miljoonien eurojen sijoitus pääomaa. Jos haluaisit kuluttaa siinä vaiheessa pääomaakin, voisit helposti laittaa joka kuukausi haisemaan jokusen kymppitonnin loppuelämäsi ajan.

Valtion "eläkejärjestelmä" toimii niin että nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet ja loput rahat valtio hassaa menemään. Tämä toimii niin kauan kuin ikäpyramidi on sellainen jolla työtätekevä väestö kasvaa.

Nyt kun työtä tekevä väestö ei kasva, koko eläkepyramidihuijaus romahtaa. Elä niin kuin et koskaan tulisi saamaan eläkettä, koska se on se oikea asian todellisuus

Vierailija
270/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Muistakaa tämä:

Jos koko työurasi ajan et antaisi penniäkään valtion "eläkejärjestelmään" vaan sijoittaisit ne rahat pörssiin, sinulla olisi 60-vuotiaana mijoonien eurojen sijoitussalkku joka tuottaisi kuukausitason tuottoa vähintään 5000 euroa, joka kuukausi. Ja tämä tapahtuisi pienentämättä sitä miljoonien eurojen sijoitus pääomaa. Jos haluaisit kuluttaa siinä vaiheessa pääomaakin, voisit helposti laittaa joka kuukausi haisemaan jokusen kymppitonnin loppuelämäsi ajan.

Valtion "eläkejärjestelmä" toimii niin että nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet ja loput rahat valtio hassaa menemään. Tämä toimii niin kauan kuin ikäpyramidi on sellainen jolla työtätekevä väestö kasvaa.

Nyt kun työtä tekevä väestö ei kasva, koko eläkepyramidihuijaus romahtaa. Elä niin kuin et koskaan tulisi saamaan eläkettä, koska se on se oikea asian todellisuus

Juuri tästä tosiasiasta johtuu että tätä ei haluta sallia, koska mihin helevettiin kukaan tarvisi demareita jos kaikilla olisi rahaa reilusti ja kunnollinen elintaso, mikä länsimaissa kuuluisikin olla?

Vierailija
271/273 |
22.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.

Joo ei kukaan usko tuota elinajanodotetta enää, hiljattainhan vasta uutisoitiin että ensi kerran nuoremman sukupolven eliniänodote on lyhyempi kuin vanhemmillaan.

Mä en muutenkaan tajua tätä. Mun vanhemmat on päässeet eläkkeelle 63-vuotiaina. Mä pääsen eläkkeelle karvan alle 70v. Miten se eliniän odote nyt mun vanhemmista muhun on pompsahtanut niin että minä selviän töissä 7 vuotta pitempään kuin vanhempani?

Vierailija
272/273 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan alhainen eläkeikä on käsittämättömyys. Työ on helppoa, sitähän voisi hyvin tehdä 90-vuotiaaksi asti. 

Vierailija
273/273 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja samalla viet sen 50+ ikäisen, yhtä ammattitaitoisen työntekijän työpaikan, joka joutuu tekemään vain keikkavuoroja. Eikö hävetä yhtään?"

Etpä näy tietävän hoitajapulasta mitään.

Höpö höpö. Ahne paska olet. Käyt tekemässä rahakkaat vuorot ja pädet siellä vaikka paikkasi olisi eläkkeellä, etkö itse tosiaan tajua sitä?