Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En vain käsitä eläkeikää

Vierailija
01.07.2021 |

Nyt on moni työkaveri jäänyt eläkkeelle 63-64 - vuotiaana. Oma eläkeikäni on kuitenkin 67v 7 kk. Miten tämä näin voi olla? Muuttuu vielä varmaan monet kerrat ennen kuin tuo ikä koittaa, mutta eihän tuo ole reilua?

Kommentit (273)

Vierailija
181/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.

Tämä on tietenkin yksilökohtaista, mutta olen huomannut kuudenkympin kieppeillä olevissa työkavereissani samaa sähläystä. Pelkään että tuun olemaan itsekin samanlainen rasite tulevaisuudessa työyhteisölle. Alallani ei ole pitkään aikaan enää ollut sellaisia yksinkertaisia tehtäviä mitä aiemmin oli helppo hoitaa, vaikka ei olisikaan penaalin terävimpiä kyniä tai ei pysyisi ihan kärryillä työelämän muutoksissa.

Ja ennen kuin joku kuusikymppinen siellä älähtää, niin ei en puhunut sinusta, puhuin työkavereistani. Sinä tietenkin pärjäät kasikymppisenäkin paremmin ohjelmistojen kanssa kuin nuoremmat.

Meillä on myös pari tuollaista eläkeikää lähestyvää sählääjää, joista toinen on vieläpä ilmoittanut, että ei aio jäädä eläkkeelle, vaikka saisi! Hän ei opi enää uusia järjestelmiä (esim. Teamsin käyttö), unohtelee asiakkaiden nimiä, kertoo kahvitauolla moneen kertaan samat jutut "uutena", ei pysty työskentelemään enää kaikissa fyysisissä tehtävissä,... mutta silti on omasta mielestään täysin työkuntoinen, niin edes esimies ei voi asialle mitään, vaikka työterveydestäkin on pyydetty apua.

Näitä vanhoja jotka ei vain opi on ihan joka työpaikalla. Yleensä on muutakin vanhuuden tuomaa juuri muistissa ja jotenkin isojen kokonaisuuksien hahmottamisessa. Elävät siinä uskossa että työ sujuu ja haluavat olla töissä mahdollisimman pitkään. Ja tosi asiassa nuoremmat paikkaa näiden työtä aika paljon. Jäärät eivät vain huomaa sitä, kun tyytyväisenä jatkavat hommiaan. Meillä on jopa yksi, keneltä on otettu melkein kaikki työtehtävät pois. Tekee ihan minimipanoksella mutta innostuneena.

Vierailija
182/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmat vanhemmat jäi eläkkeelle 65-vuotiaina. Viimeiset vuodet oli jo niin sähläystä ja sekavaa touhua et ihmettelen miten ne pärjäsi. No samaa hommaa tehnyt 40v et rutiinilla meni, mut nuoremmilta tuskin olisi hyväksytty samoja sähläystä. Äitini mm kieltäytyi käyttämästä tietokonetta työssään vaikka olisi tarvinnut. Pelkäsi kai ettei opi ohjelmaa tms. Eivät olisi mitenkään selvinneet 67v asti, vaikka terveys oli ok niin vanhuushömppä olisi ollut jo liikaa. En tiedä miten kuvitellaan et meidän sukupolvi olisi yhtään kykenevämpää, vaikka tietokonetta nyt osataan käyttää.

Tämä on tietenkin yksilökohtaista, mutta olen huomannut kuudenkympin kieppeillä olevissa työkavereissani samaa sähläystä. Pelkään että tuun olemaan itsekin samanlainen rasite tulevaisuudessa työyhteisölle. Alallani ei ole pitkään aikaan enää ollut sellaisia yksinkertaisia tehtäviä mitä aiemmin oli helppo hoitaa, vaikka ei olisikaan penaalin terävimpiä kyniä tai ei pysyisi ihan kärryillä työelämän muutoksissa.

Ja ennen kuin joku kuusikymppinen siellä älähtää, niin ei en puhunut sinusta, puhuin työkavereistani. Sinä tietenkin pärjäät kasikymppisenäkin paremmin ohjelmistojen kanssa kuin nuoremmat.

Meillä on myös pari tuollaista eläkeikää lähestyvää sählääjää, joista toinen on vieläpä ilmoittanut, että ei aio jäädä eläkkeelle, vaikka saisi! Hän ei opi enää uusia järjestelmiä (esim. Teamsin käyttö), unohtelee asiakkaiden nimiä, kertoo kahvitauolla moneen kertaan samat jutut "uutena", ei pysty työskentelemään enää kaikissa fyysisissä tehtävissä,... mutta silti on omasta mielestään täysin työkuntoinen, niin edes esimies ei voi asialle mitään, vaikka työterveydestäkin on pyydetty apua.

Meillä on pari nuorta säheltäjää, jotka kyllä käyttävät teamsia, miroa, slackiä ja mitä näitä nyt onkaan, mutta kun pitäisi laatia muistio tai toimintaohje, niin ollaan ihan ihmeissään. Mistä sen tietää, mikä lakipykälä pitää laittaa tai kuka muka on päättänyt, että lähtevä posti pitää diarioida jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä eläkeikä kun ei pääse varmaan ikinä työelämään kiinni kunnolla. Ikää noin 30 ja koska olen lisääntymisikäinen nainen työ on yhtä silppua ja ei oota koska kukaan ei uskalla palkata vähänkään pidemmäksi aikaa. Ehkä sitten kun ikä alkaa neljällä uskaltavat mutta sitten on pian 50 ja se tiedetään miten hyvin silloin työllistyy jos jää työttömäksi. Jää työura tällä menolla aivan naurettavaksi.

Tämä on vakava asia, johon pitäisi puuttua. Työelämä kohtelee naisia kaltoin.

Vierailija
184/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pari nuorta säheltäjää, jotka kyllä käyttävät teamsia, miroa, slackiä ja mitä näitä nyt onkaan, mutta kun pitäisi laatia muistio tai toimintaohje, niin ollaan ihan ihmeissään. Mistä sen tietää, mikä lakipykälä pitää laittaa tai kuka muka on päättänyt, että lähtevä posti pitää diarioida jne.

Pääsitpä iskemään takaisin.

Mikä siinä on, ettei vanhemmat kestä sitä että nuoremmat pelkäävät, etteivät supervanhoina selviä työnteosta, kun tällä hetkelläkään eläkeiän kynnyksellä olevilla on haasteita. Jos nyt voi havaita, että osalla 60v on vaikeaa tiettyjen juttujen kanssa että tuskin 70v pystyy itse enää, niin se otetaan heti kauheana loukkauksena.

Vierailija
185/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tässä tietokoneen jälkeen opittu jo ainakin tablettien, älypuhelinten ja kosketusnäyttöjen käyttö. Mulla on ainakin vahva luotto siihen, että jos mun 80-vuotias mummoni on oppinut soittamaan videopuheluja whatsappilla (vrt. työelämässä käytti vielä lankapuhelinta ja sitä ennen maalla sellaista puhelinkeskukseen yhdistävää mallia) niin kyllä itsekin pystyn pysymään tekniikan kehityksessä mukana vähintään työiän loppuun.

Kannattaa opetella robotiikkaa, keinoälyä ja neuraaliverkkoja. Ne on arkipäivää 10 vuoden päästä. Vain kalkkikset jaksaa säätää joidenkin videopuhelujen kanssa.

Vierailija
186/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä vanhoja jotka ei vain opi on ihan joka työpaikalla. Yleensä on muutakin vanhuuden tuomaa juuri muistissa ja jotenkin isojen kokonaisuuksien hahmottamisessa. Elävät siinä uskossa että työ sujuu ja haluavat olla töissä mahdollisimman pitkään. Ja tosi asiassa nuoremmat paikkaa näiden työtä aika paljon. Jäärät eivät vain huomaa sitä, kun tyytyväisenä jatkavat hommiaan. Meillä on jopa yksi, keneltä on otettu melkein kaikki työtehtävät pois. Tekee ihan minimipanoksella mutta innostuneena.

Valtiolla heidän sallitaan jatkaa vielä 68 vuoden ikään asti muiden taakkoina tekemättä oikein mitään hyvällä palkalla.

Vierailija
187/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni miettii miten voisi eläköityä aikaisemmin kuin mitä virallinen eläkeikä on. Vaikka sitten irtisanoutumalla ja työttömänä keplottelemalla. Suurten ikäluokkien itselleen kasaamat edut jotka he maksattavat nuoremmilla ovat sen luokan vääryys että ei ihme jos nuorempi polvi tekee omia ratkaisujaan eikä suostu riistettäväksi. Moraalittomuus johtaa moraalittomuuteen. Miksi mekään kun ei teitäkään kiinnostanut.

Eräs asia mikä pistää silmään on että vanhustenhoitoa aletaan vasta nyt laittaa kuntoon kun suuret ikäluokat alkavat olla hoivan tarpeessa. Hoitajien määrää lisätään ja vanhusten oikeuksista puhutaan ihan eri tavalla kuin ennen. Suurille ikäluokille järjestyy kaikki.

Vierailija
188/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Tämähän on tietenkin hirveän väärin ja ihmettelen että tästä ei puhuta enemmän.

Tämä. Nykyisen työelämän vaativuus ja kuormittavuus on sitä luokkaa että nuoremmat polvet eivät todellakaan eläköidy hyväkuntoisina. Suuret ikäluokat säätivät itselleen hyvät eläke-edut, nyt ne on purettu kun he ovat turvallisesti eläkkeellä. He eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun, maksoivat ainoastaan itseään edeltäneen pienen ikäpolven pienet eläkkeet. Nyt nuoremmat ovat pulassa ja eläkeikä karkaa.

Silti meillä on rahastoissa varaa maksaa eläkkeet kaikille ennen vuotta 1957 syntyneille, vaikka eläkevakuutusmaksujen maksaminen lopetettaisiin tänään. Suuret ikäluokat on muuten niitä, joissa naiset pääsääntöisesti saa hyvin pientä työeläkettä, ne varsinaiset eläkerohmut on 1970-luvulla syntyneitä. Heillä eläkettä kertyi jopa hoitovapaalla!

Joo, olen syntynyt 1971 ja -90 syksystä saakka olen ollut töissä. N. vuosi yhteensä työttömyyttä tänä aikana. Nyt eläkettä kasassa 900€.

Minä -73 ja töissä ollut keväästä -90 lähtien. Eläkekertymä nyt 540e. Onneksi työvuosia vielä jäljellä 20, sen jälkeen olenkin viettänyt työuraa 50 vuotta. Jihuu.

Vierailija
189/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tässä tietokoneen jälkeen opittu jo ainakin tablettien, älypuhelinten ja kosketusnäyttöjen käyttö. Mulla on ainakin vahva luotto siihen, että jos mun 80-vuotias mummoni on oppinut soittamaan videopuheluja whatsappilla (vrt. työelämässä käytti vielä lankapuhelinta ja sitä ennen maalla sellaista puhelinkeskukseen yhdistävää mallia) niin kyllä itsekin pystyn pysymään tekniikan kehityksessä mukana vähintään työiän loppuun.

Kannattaa opetella robotiikkaa, keinoälyä ja neuraaliverkkoja. Ne on arkipäivää 10 vuoden päästä. Vain kalkkikset jaksaa säätää joidenkin videopuhelujen kanssa.

Tietokone, tabletti ym toimii kaikki samalla periaatteella. Ne näyttävät vain erilaisilta. Tarkoitan täysin uudenlaista teknologiaa. Sellaista mitä ei voida ajatella olemassakaan tänä päivänä. Esim eihän 1800 luvulla osattu ajatella mitään tietokonetta ja aivan satavarmasti kukaan 1899 tai 1905 syntynyt ei olisi oppinut tietokonetta sujuvasti käyttämään, vaikka niitä alkoi jo 70-luvulla olla.

Neuraaliverkko kuulostaa tälle. Ei mitään hajua mikä se on tai mitä sillä tehdään, mutta vaikean kuuloinen nimi sillä on.

Vierailija
190/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet arvatenkin vieressä seisten sataan kertaan niille nuorille selittänyt mitä diariointi on ja millä logiikalla se tehdään? Vai tuhissut kahvihuoneessa asiaa muille jäärille ehkä jopa nuorien kuullen naureskellen?

Koska ei mua ainakaan naurata ne 60+ tekijät, joille on vaikeaa asentaa esim koneelle kaikki tarvittavat ohjelmat. Seison vieressä ja neuvon teamsin, skypen ja muiden ohjelmistojen käyttöä. Todella usein vika on käyttäjäperäinen eli siis eivät vain löydä esim mikrofoniasetuksia. Minulle se on selvää mistä haen, mutta ymmärrän ettei 63v välttämättä osaa/muista miten ne laitettiin.

Vierailija
191/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokone, tabletti ym toimii kaikki samalla periaatteella. Ne näyttävät vain erilaisilta. Tarkoitan täysin uudenlaista teknologiaa. Sellaista mitä ei voida ajatella olemassakaan tänä päivänä. Esim eihän 1800 luvulla osattu ajatella mitään tietokonetta ja aivan satavarmasti kukaan 1899 tai 1905 syntynyt ei olisi oppinut tietokonetta sujuvasti käyttämään, vaikka niitä alkoi jo 70-luvulla olla.

Neuraaliverkko kuulostaa tälle. Ei mitään hajua mikä se on tai mitä sillä tehdään, mutta vaikean kuuloinen nimi sillä on.

Mutta kyllähän sitä koko ajan oppii käyttämään uutta teknologiaa sitä mukaa, kun niitä tulee kuluttajien/työpaikkojen saataville. Ei varmasti moni nyt eläkeikää lähestyvä opettaja olisi 80-luvulla kalvosulkeisia pitäessään voinut kuvitellakaan pitävänsä joskus tunteja kotoa käsin jonkun nettisovelluksen kautta, mutta niin vain keväällä 2020 joutui moni senkin opettelemaan. Toiset toki paremmalla menestyksellä kuin toiset.

Vierailija
192/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän sitä koko ajan oppii käyttämään uutta teknologiaa sitä mukaa, kun niitä tulee kuluttajien/työpaikkojen saataville. Ei varmasti moni nyt eläkeikää lähestyvä opettaja olisi 80-luvulla kalvosulkeisia pitäessään voinut kuvitellakaan pitävänsä joskus tunteja kotoa käsin jonkun nettisovelluksen kautta, mutta niin vain keväällä 2020 joutui moni senkin opettelemaan. Toiset toki paremmalla menestyksellä kuin toiset.

Tulevaisuudessa ei pidetä mitään esitelmiä kotoa puhelinsovellusta käyttämällä, vaan esitelmä pitää itse itsensä. Siihen suuntaan ollaan menossa. Yhä useammin jutellaan ja ollaan tekemisissä robottien kanssa, ei ihmisten.

Vierailija
193/273 |
02.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elinajanodotteen mukaanhan se eläkeikä nousee eli nuorempi polvi elää sen mukaan pidempään. Tosiasiassa syy on se että huoltosuhteen vääristymästä ja kestävyysvajeesta aiheutuvaa laskua maksetaan vielä kauan.

Suurten ikäluokkien olisi pitänyt maksaa palkoistaan suurempia eläkemaksuja jotta olisivat osallistuneet omien eläkkeidensä ja hoivakulujensa maksamiseen. Näin ei tehty vaikka jo vuosikymmeniä sitten tiedettiin että huoltosuhde tulee vääristymään kun he eläköityvät. Nyt sitten laskun maksavat nuoremmat.

Näinhän siinä kävi. Tämä on ollut tiedossa jo 1970-luvulta alkaen kun syntyvyys kääntyi jyrkkään laskuun. Sen lisäksi, että suuret ikäluokat eivät maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja, he eivät myöskään tehneet tarpeeksi lapsia. Siksi meitä nyt keski-ikäisiä työssäkäyviä on liian vähän kustantamaan kaikkien eläkeläisten kuluja.

Miksi mitään ei tehty? Siksi että suuret ikäluokat ovat myös suuri äänestäjäryhmä eivätkä poliitikot ole halunneet tehdä heille epäedullisia eläkeuudistuksia.

Vierailija
194/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenvanhaan armeijasta pääsi eläkkeelle jo joskus 50 hujakoilla. 

Tuskin enää nykyään sieltäkään?

55v oli alin eläkeikä puolustusvoimien sotilasviroissa. Nyt se on jo noussut usean vuoden ajan. 

Aika rentoa päästä tuon ikäisen eläkkeelle. Siinä on vielä oikeasti aika kohtuullisessa hapessa tuossa iässä. 

Tietysti palkka armeijassa on vaatimaton, niin sitähän tuolla varhaisella eläkkeellä on kompensoitu myös. 

Puolustusvoimien lentäjillä eläkeikä on 45v :D

Suomen kansallisbaletin tanssijat pääsevät eläkkeelle 44v :DD

Tuossa jää aikaa toteuttaa muitakin juttuja kuin töitä elämänsä aikana.

Haha, itse ainakin menisin uimahalliin nelikymppisenä ja vaatisin eläkeläishintaa. Jos koulussa vielä nykyään kysellään vanhempien ammattia, niin ekaluokkalainen voisi sanoa että eläkeläisiä.

Hehheh, kun olen ollut yliopiston kirjoilla kohta kolmekymmentä vuotta. Olen toki valmistunut ja tehnyt pari lisätutkintoa mutta aloitin uudet perusopinnot pari vuotta sitten. Mukavaa kun saa edes jotain alennuksia kun käy näytöksissa tai matkustelee.

Vierailija
195/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alati nouseva eläkeikä rikkoo kansalaisten yhdenvertaisuutta vastaan. Ne kenellä on omaisuutta, rahaa tai vapaaehtoinen eläkevakuutus voivat käädä eläkkeellä aiemmin. Ne kenellä ei ole sinnittelevat työ/työttömyys-syklissa eläikään asti.

Vierailija
196/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nykyisen työelämän vaativuus ja kuormittavuus on sitä luokkaa että nuoremmat polvet eivät todellakaan eläköidy hyväkuntoisina. Suuret ikäluokat säätivät itselleen hyvät eläke-edut, nyt ne on purettu kun he ovat turvallisesti eläkkeellä. He eivät osallistuneet omien eläkkeidensä maksuun, maksoivat ainoastaan itseään edeltäneen pienen ikäpolven pienet eläkkeet. Nyt nuoremmat ovat pulassa ja eläkeikä karkaa.

Silti meillä on rahastoissa varaa maksaa eläkkeet kaikille ennen vuotta 1957 syntyneille, vaikka eläkevakuutusmaksujen maksaminen lopetettaisiin tänään. Suuret ikäluokat on muuten niitä, joissa naiset pääsääntöisesti saa hyvin pientä työeläkettä, ne varsinaiset eläkerohmut on 1970-luvulla syntyneitä. Heillä eläkettä kertyi jopa hoitovapaalla!

Ensinnäkin:

Millä oikeudella koet, että nykyiset eläkeläiset saisi nostaa nuorempienkin keräämät rahat pois? Tiedätkö, se 55-vuotias ja 40-vuotiaskin on maksanut sinne ja sinusta ne pitäisi saada kaikki nykyisille eläkeläisille.

Toiseksi:

Jos vihellettäisiin peli poikki tänään ja tästä eteenpäin jokainen keräisi oman eläkkeensä. Siis esim. 59-vuotiaalla loppuisi aika kesken, koska hän joutuis aloittamaan alusta. Nykyiset varat tässä mallissa jaettaisiin nykyisille eläkeläisille. Voin kertoa, että rahat riittäisi joku 8-10 vuotta. Entäs sitten? Mistä sitten saisitte eläkkeet?

Ainoa malli on nykyinen ja eläkkeiden leikkaus/oikeudenmukaistus.

Minä olen sitä mieltä että kaikki isot eläkkeet pitäisi leikata max 3000€. Eläkkeen tulisi olla eläkeiän turva eikä mikään rahastusautomaatti (vaikka kuinka olisi maksanut työikänsä eläkkeitä). Yhtäläisen hyödytön se johtaja on kuin duunarikin joten jumalattoman suurille eläke-eroille ei mielestäni ole perusteita. Nuori sukupolvihan sen pääasiassa maksaa joten turva vedota johonkin työuralla maksettuihin maksuihin.

M43

Jos eläkkeissä suuruudessa olisi maksimi niin se tarkoittaisi että työntekijän palkasta meneviin eläkemaksuihin tulisi suurituloisille aikamoinen leikkaus.  Odotettavissa olevan eläkkeen tippuessa puoleen pitää työntekijän eläkemaksun tippua myös puoleen jotta toimittaisiin reilusti.

Työmarkkinajärjestöt ovat sopineet että eläke on etukäteen maksettua palkkaa ja pieni- ja suurituloisia kohdellaan samanarvoisesti eli ei ole oikein että suurituloisten eläkemaksut olisivat suuremmat kun nyt jo palkkaverotus on progressiivista. Maksimieläkkeiden leikkaus vaikeuttaisi nykyeläkkeiden maksamista ja johtaisi eläkkeiden leikkauksiin tai pienempituloisten eläkemaksujen nostoon mitä harva tulee edes ajatelleeksi.

Vierailija
197/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alati nouseva eläkeikä rikkoo kansalaisten yhdenvertaisuutta vastaan. Ne kenellä on omaisuutta, rahaa tai vapaaehtoinen eläkevakuutus voivat käädä eläkkeellä aiemmin. Ne kenellä ei ole sinnittelevat työ/työttömyys-syklissa eläikään asti.

Kukaan ei estä sinua hankkimasta omaisuutta, rahaa tai vapaaehtoista eläkevakuutusta. Jos tekisit jotain oikein niin voisit olla jo miljonääri. Voi myös muuttaa jonnekin muualle missä eläkeikä on alempi kuin Suomessa.

Vierailija
198/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä oli ainakin ennen ammatinvalintakysymys. Esimerkiksi lentäjät, balettitanssijat, rajavartijat poliisit, sekä sotilaat pääsivät aika nuorina eläkkeelle. Sotilaat tosin siirtyivät muodollisesti reserviin, joka on käytännössä vastanut eläkkeellä oloa.

Vierailija
199/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta enää työt. Rahaa on riittävästi ja jäin 61-vuotiaana varhennetulle vanhuuseläkkeelle. Pitäkööt nuoremmat temmellyskenttänsä. Se on jo niin nähty.

Vierailija
200/273 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikä määräytyy työvuosien mukaan. Jos on esim opiskellut pitkään, niin tämä nostaa eläkeikää, kuten itsellä.